Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-06-22, 22:45   #1
svag74
Registered User

svag74s avatar

Reg.datum: Jun 2011
44E% fett ok?

Nu kapitulerar jag mot min energibalans och trappar upp det redan höga fettintaget ett snäpp till, så jag kan leva en dräglig vardag utan att ständigt äta eller sitta på muggen, samt ha ständigt full mage.
Alternativen som jag ser det är:
  • mer socker = mer fruktos = väääldigt dåligt.
  • mer malto/dextro = man får diabetes och blir blind när man blir gammal (jag åker nog på bägge ändå då jag redan ligger högt där)
  • ofrivillig viktnedgång = benrangel.
Så istället får det bli ökning av fettet.

Plockar bort 0.4dl svällande fiberdrypande havregryn per dag, och överkompenserar lite via ökning av grädde/olja -> tommare mage
Haken blir att jag åker ända upp i 44E% fett i snitt.
Rekommenderat brukar sägas är 1/3, alltså 33E% fett.
Känns som 44E% inte är så hemskt mycket över det, och jag är ingen soffpotatis heller utan mer normalt aktiv.
De stora fettkällorna är heller inte chips/bakelser/solrosolja, utan bättre grejer som grädde, kokosfett, olivolja o.s.v.

Bör detta vara dugligt ok, eller hälsofarligt?
svag74 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-22, 22:52   #2
difeddy
Registered User

Reg.datum: Jun 2010
Det är inte hälsofarligt, men jag hade personliga dragit ner fettet till kanske 20 % istället och i så fall ätit mer stärkelserika produkter. Det går att äta otroligt mycket bröd, pasta, och så vidare, bara för att nämna några Men som sagt, ur hälsomässiga skäl är det sannolikt inte farligt. Tror dock inte det är optimalt för muskelbygge, men det kanske inte är det du undrar.
difeddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-22, 22:56   #3
RobinEH
Registered User

RobinEHs avatar

Reg.datum: Dec 2012
Personligen så äter jag ca 60E% fett om dagen. Under min tid med LCHF så åt jag ca 80E% fett. Dina 44E% fett är knappast hälsofarligt såvida du inte är en stillasittande överätare eller om det består av stora mängder transfetter.

Varför skulle du få diabetes av malto förresten?
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
...Allt du skrivit i den här tråden är felaktigt, så du kanske inte koncentrade dig så noga på lektionerna?...

Senast redigerad av RobinEH den 2013-06-22 klockan 22:57.
RobinEH är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-22, 22:57   #4
svag74
Registered User

svag74s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av difeddy Visa inlägg
Det är inte hälsofarligt, men jag hade personliga dragit ner fettet till kanske 20 % istället och i så fall ätit mer stärkelserika produkter. Det går att äta otroligt mycket bröd, pasta, och så vidare, bara för att nämna några Men som sagt, ur hälsomässiga skäl är det sannolikt inte farligt. Tror dock inte det är optimalt för muskelbygge, men det kanske inte är det du undrar.
Kanon i så fall

Här blir det inga muskler hur jag än äter eller tränar, så det skiter jag i (5 års erfarenhet eller så).
Men om det vore gravt hälsovådligt skulle jag väl få hitta annan lösning kanske.

Min fulla mage väljer en extra skvätt olja/grädde framför 3 mättande potatisar alla dagar i veckan
Gammal 2013-06-22, 22:58   #5
svag74
Registered User

svag74s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av RobinEH Visa inlägg
Personligen så äter jag ca 60E% fett om dagen. Under min tid med LCHF så åt jag ca 80E% fett. Dina 44E% fett är knappast hälsofarligt såvida du inte är en stillasittande överätare.

Varför skulle du få diabetes av malto förresten?
Toppen, stort tack
Snabba kolhydrater dagligen som utfyllnad är inte enbart positivt vad jag hört ... törs inte öka mer på dem.
Blind blir man som gammal med visst
Annars vore det ju givet för mig att gå upp på 300-400g malto/dextro dagligen.

Senast redigerad av svag74 den 2013-06-22 klockan 23:00.
Gammal 2013-06-22, 23:10   #6
RobinEH
Registered User

RobinEHs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av svag74 Visa inlägg
Toppen, stort tack
Snabba kolhydrater dagligen som utfyllnad är inte enbart positivt vad jag hört ... törs inte öka mer på dem.
Blind blir man som gammal med visst
Annars vore det ju givet för mig att gå upp på 300-400g malto/dextro dagligen.
Oljor, grädde, malto... låter änna som att mycket av din energi kommer från livsmedel som ger relativt lite näring per kcal. Får du verkligen i dig de mängder av vitaminer och mineral som du behöver om dagen? Annars e ju fettintaget något du bör oroa dig minst för. Eller du kanske har ett relativt högt totalt energiintag?

Vad gäller maltodextrinet så är det snarare tandproblem du bör oroa dig för om något. Överätning, stillasittande och hög andel kroppsfett är vad som du bör akta dig för om du inte vill ha diabetes. Är du aktiv och styrketränar så behöver du knappast vara orolig för att få diabetes typ 2 av maltodextrin.
Citat:
...Allt du skrivit i den här tråden är felaktigt, så du kanske inte koncentrade dig så noga på lektionerna?...
Gammal 2013-06-23, 10:17   #7
svag74
Registered User

svag74s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av RobinEH Visa inlägg
Oljor, grädde, malto... låter änna som att mycket av din energi kommer från livsmedel som ger relativt lite näring per kcal. Får du verkligen i dig de mängder av vitaminer och mineral som du behöver om dagen? Annars e ju fettintaget något du bör oroa dig minst för. Eller du kanske har ett relativt högt totalt energiintag?

Vad gäller maltodextrinet så är det snarare tandproblem du bör oroa dig för om något. Överätning, stillasittande och hög andel kroppsfett är vad som du bör akta dig för om du inte vill ha diabetes. Är du aktiv och styrketränar så behöver du knappast vara orolig för att få diabetes typ 2 av maltodextrin.
Jag fuskar i mig (efter update med extra olja/grädde) ungefär 800kcal/dag.
Många har väl grädde i maten varje dag.
Jag dricker den dagligen istället och räknar det då som "fusk", men ibland hamnar även grädde i måltiderna med (jansson eller pannkakor typ).

Grädde och olja är ju knappast näringslösa dock, men kanske kokosfettet och malton/dextron.
Energibalansen är tyvärr så hög som 3000kcal/dag @63kg, så jag tror jag borde få i mig allt jag behöver i näringsväg i alla fall.

Senast redigerad av svag74 den 2013-06-23 klockan 10:20.
Gammal 2013-06-23, 10:31   #8
RobinEH
Registered User

RobinEHs avatar

Citat:
Jag fuskar i mig (efter update med extra olja/grädde) ungefär 800kcal/dag.
Många har väl grädde i maten varje dag.
Jag dricker den dagligen istället och räknar det då som "fusk", men ibland hamnar även grädde i måltiderna med (jansson eller pannkakor typ).

Grädde och olja är ju knappast näringslösa dock, men kanske kokosfettet och malton/dextron.
Energibalansen är tyvärr så hög som 3000kcal/dag @63kg, så jag tror jag borde få i mig allt jag behöver i näringsväg i alla fall.
Näringslösa är grädde & olja definitivt inte, men mängden näring per kalori är ju inte så stor. Sedan är det ju nästintill enbart vitamin E i oljor och låg mängd av de flesta vitaminer utom möjligtvis retinol i grädde. Men får du i dig de vitaminer och mineral som du behöver så spelar detta ju ingen roll.

Är det så att du behöver dricka detta för att få i dig tillräckligt med energi så tycker jag absolut inte att du behöver se det som "fusk". Även energi är essentiellt.
Citat:
Gammal 2013-06-23, 15:18   #9
stevebc
Registered User

stevebcs avatar

Reg.datum: Mar 2005
44 E% fett är absolut ingen fara. I princip alla vilda däggdjur samt nutida "stenåldersfolk" ligger väl över denna energipartition för fett?

Då menar jag det faktiska näringsupptaget och inte vad som konsumeras. Växtätare lever ju på fettsyror producerade av bakterier i deras magar/tarmar, inte på fibret i växterna.
Vuxna människor slänger sig på marken och håller sig över smalbenet som de bögigaste av italienska fotbollsspelare över att en halvfull dansk rispat lite blyerts i en tidning.
Citat:
Ursprungligen postat av Sniggel Visa inlägg
Du kan likna "det moderna samhället" vid "the Borg" och att alla kommer att bli assimilerade

Senast redigerad av stevebc den 2013-06-23 klockan 15:21.
stevebc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-06-23, 17:39   #10
svag74
Registered User

svag74s avatar

Så 1/3 rekommendationen är inte framtagen för att folk inte ska dö på fläcken, utan snarare för att folk som inte vet vad kalorier och energibalans är inte ska äta sig för feta?
Gammal 2013-06-24, 05:28   #11
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Så 1/3 rekommendationen är inte framtagen för att folk inte ska dö på fläcken, utan snarare för att folk som inte vet vad kalorier och energibalans är inte ska äta sig för feta?
Nej, det är taget helt ur luften. *

Av intresse kan vara följande två: http://robbwolf.com/2012/12/19/carb-...oughts-part-1/ och http://robbwolf.com/2013/01/02/thoug...leo-part-deux/

* ihop med diverse studier där man har sett att de som äter mer fett är mer överviktiga och oftare har diabetes, eller nå't sånt, men man har inte kunnat visa att det är p g a de äter mycket fett - kan lika gärna vara mycket fruktos, t ex. för samtidigt används lågkolhydratkost ofta för att hjälpa mot (typ 2-)diabetes.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 16:00.