Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-28, 19:04   #1
Teagirl
Registered User

Reg.datum: Dec 2012
Question Ämnesomsättning och lite annat

Hej,

Väldigt långt och rörigt, förlåt. Men hoppas ni läser och svarar. Jag är förvirrad, minst sagt.

Jag har anorexi (hatar det ordet men vet inte hur jag ska beskriva det annars, känns bara inte som att jag är tillräckligt sjuk för att kallas anorektisk) och jag förstår om ni på forumet inte kan hjälpa till med de psykiska bitarna men jag vet inte vem annars jag ska fråga om hur kroppen fungerar.

Jag har ett BMI på 14 just nu och vikten pekar återigen nedåt hela tiden, jag har haft BMI 13 flera omgångar och vill absolut inte tillbaka eftersom jag blivit tvångsinlagd då (det värsta som hänt mig). Jag tror inte att den kosten jag lever på just nu räknas som svält men kroppen mår inte bra och den går ner i vikt så något är kanske fel även om jag känner att jag äter mängder. Det känns som att kroppen håller på att dö sakta men säkert, har inte känt det så starkt tidigare men nu känner jag hur funktionerna stänger ner lite mer för varje vecka. Väldigt läskigt

Det finns ju flera formler som man kan räkna ut sin ämnesomsättning med, tar de hänsyn till om den vikten man har är "naturlig" eller om man gått ner i vikt eller svält sig ner i vikt? Alltså kan man ha ett annat kaloribehov för att kroppen mår på ett visst sätt? Att jag antagligen behöver mindre kalorier än vad formlerna visar pga att min kropp är i svält för att vara viktstabil?

I vissa perioder har jag gått upp snabbt i vikt när jag varit inlagd men de 2 sista gångerna har jag haft väldigt svårt att gå upp i vikt och vikten har fortsatt gå ner innan det vände, och vissa veckor åt jag 3000kcal/dag utan att gå upp i vikt. Är det för att kroppen har så mycket att reparera, att den är mer sliten nu efter många år av anorexi?

Jag förstår att jag måste upp i vikt och har bestämt mig för det nu, men jag är rädd för det. Om jag ökar på maten så att jag äter ca 1200-1400 kcal/dag och drar ner på motionen till 60-90 minuter/per dag (ska satsa på 60 minuter men det kan ju lätt bli mer då jag är rastlös och det är ganska lite med en timme bara) tror ni att jag kommer gå upp i vikt av det? Och tror ni det går snabbt eller sakta och borde jag fortsätta gå längre promenader istället för att minska på dom så att jag inte rusar upp i vikt eller lägger på mig endast fett?

För jag måste ju gå upp i vikt men vill göra det utan att behöva äta massor mer och att det inte går för snabbt, jag har redan ont i magen och mår illa för att jag äter så mycket nu och min mage är helt gasig Är det någon som känner igen sig i att man blir mer gasig när man äter mer?

Tillsist, jag behöver gå upp ett kilo lite snabbt innan jag tar sats på en lite lugnare viktuppgång, om jag äter mer nu, kommer min kropp alltid kräva så mycket och jag riskerar att äta mig till fetma?
Teagirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 19:17   #2
1684_
Registered User

1684_s avatar

Reg.datum: Jul 2007
snälla... jag sitytr här helt tårögd!

Skriver ett PM till dig!
DM guld Diskuskastning 2005 * 5a av 25st 2005 Världsungdomsspelen F15 Diskus * DM guld Diskuskastning 2006 * DM guld Tyngdlyftning 2007 * U-SM guld Styrkelyft 2008 Kiruna * U-NM guld styrkelyft 2008 Norge

Sen försvann hon...
1684_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 19:21   #3
Jeml
Registered User

Jemls avatar

Reg.datum: Apr 2011
det lär inte finnas någon människa som går upp på 1200-1400kcal/dag ens liggandes i koma... ät minst 3000kcal inte ens det är mkt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
5/3/1 + marathon!
Jeml är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 19:22   #4
1684_
Registered User

1684_s avatar

Reg.datum: Jul 2007
Å nej, din kropp kommer lugna ner sig ju friskar den blir, dvs ju mer vikt du går upp. Ämnesomsättningen blir ju normal. Du ska äta mkt nu, för att boosta på din kropp, väcka den till liv. Du går på svält, å har nu inre organ, skelett mm att rädda. Som du skriver, de känns som du håller på att dö, ja tyvärr. Vet hur det e själv.. Mkt som händer i kroppen när man e uuuuuuuuuuuunderviktig och börjar äta på kalori överskott, mkt vätska, tomma depåer som ska fyllas, muskler som byggs upp igen, hormoner osv.
DM guld Diskuskastning 2005 * 5a av 25st 2005 Världsungdomsspelen F15 Diskus * DM guld Diskuskastning 2006 * DM guld Tyngdlyftning 2007 * U-SM guld Styrkelyft 2008 Kiruna * U-NM guld styrkelyft 2008 Norge

Sen försvann hon...
1684_ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 19:26   #5
Maine_Cat
Registered User

Reg.datum: May 2009
Då du varit i kontakt med vården tidigare kan jag bara råda dig till ta med dig det du skrivit här och ge det till din kontaktperson, skriv ut texten och lämna över den. Finns de som har erfarenhet av ätstörningar här men ett forum är inte lösningen utan det krävs ett nätverk av specialkompetens och vård.
Maine_Cat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 20:07   #6
RykteT
Registered User

RykteTs avatar

Reg.datum: Jul 2012
Lyssna på Jeml då han har vettiga saker att säga här!

Vill du ta råd från någon som varit i din sits så ger jag några här nedan:
- Ät tillsammans med din familj eller några nära vänner så du inte behöver äta ensam (det är lättare att äta mer då för att inte verka konstig)
- Vänj dig vid maten! Ät inte bara för att du måste gå upp i vikt utan kolla på varje bit innan du äter den och njut!
- Försök minska på träningen då kolhydraterna i kroppen är det första som förbränns vid träning och du behöver kolhydrater för att inte permanent skada din hjärna (som förbrukar ungefär 20% av din energi, framförallt från kolhydrater)
- Ta tag i ditt liv! Jag vet det låter tufft och hemskt men gråt ut och var arg och ledsen på dig själv så att du kan gå vidare!!!

Lycka till
Gammal 2012-12-28, 20:18   #7
LillisJ
Registered User

LillisJs avatar

Reg.datum: Feb 2012
Citat:
Ursprungligen postat av Jeml Visa inlägg
det lär inte finnas någon människa som går upp på 1200-1400kcal/dag ens liggandes i koma... ät minst 3000kcal inte ens det är mkt.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2
Öh, 3000 kcal är väldigt mycket för en normal tjej som inte tränar flera timmar om dagen.

Till ts; Kan inget mera än att säga lycka till! Bra skrivet, RykteT.

Citat:
Ursprungligen postat av ARMSTARK Visa inlägg
Gestapo sparkar in dörren och skriker "visa kuken", och man har inget val.
LillisJ är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 20:18   #8
Figgeduni
Registered User

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Teagirl Visa inlägg
Om jag ökar på maten så att jag äter ca 1200-1400 kcal/dag och drar ner på motionen till 60-90 minuter/per dag (ska satsa på 60 minuter men det kan ju lätt bli mer då jag är rastlös och det är ganska lite med en timme bara) tror ni att jag kommer gå upp i vikt av det?
Här har vi ju problemet till varför du inte går upp i vikt:

Till att börja med så säger du att du ska ÖKA till 1200-1400 kcal/dag, då det redan är hyffsat lite så måste man ju bara undra hur mycket du får i dig i nuläget? Sen att lägga på 60-90 minuters motion så bränner du ju bort åtminstone 300-400 kcal på det, då är du nere på 800-1000 kcal och det är EFTER att du ÖKAT kcal intaget!

Att du i nuläget verkar motionerar ännu mer och äter ännu mindre vill jag inte ens tänka på....

Citat:
Du kanske vill ta i åtanke att hon är (antar) tjej? Har iof inge mått och vikt men 3000 kcal är väll i grövsta laget för tjejer? (Om man nu bortser från hård träning osv)

Okej om hon nu vill gå upp snabbt nått kilo, men det kan ju inte vara hälsosamt att öka flera kilon i veckan ^^
Figgeduni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 20:22   #9
RykteT
Registered User

RykteTs avatar

Det Jeml menade var att hon ligger skadligt lågt i vikt och då ska man inte fokusera på vad som är normalt utan vad hon måste få i sig för att inte börja bryta ner inre organ!

När hon ligger lite högre kan man tänka på "normalt"!
Gammal 2012-12-28, 20:26   #10
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Att tarmen är uppfuckad med allt vad det innebär av illamående, gaser, förstoppning etc. beror på att du svälter dig. Om man inte ger tarmen något att arbeta med stannar den, och då blir det som det blir. Det kommer att normaliseras om du börjar äta normalt och fortsätter att göra det.

Sedan tycker jag att alla deffskadade kan hålla sig borta från anorexitrådarna. Har man ett BMI på 13-14 kommer man inte att rusa upp i vikt av 3000 kcal/dag (det krävs ganska mycket bara för att återställa ett katastroflågt Hb och jag vet ingen som gått upp i vikt av att ha fått fler blodkroppar). Det är dessutom en ickefråga, för det finns inte en chans att den som på BMI 13-14 inte upplever sig svälta på en matsedel där hon fortfarande GÅR NED i vikt kommer att våga äta så mycket att hon rusar upp i vikt.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 20:36   #11
Maine_Cat
Registered User

Reg.datum: May 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Att tarmen är uppfuckad med allt vad det innebär av illamående, gaser, förstoppning etc. beror på att du svälter dig. Om man inte ger tarmen något att arbeta med stannar den, och då blir det som det blir. Det kommer att normaliseras om du börjar äta normalt och fortsätter att göra det.

Sedan tycker jag att alla deffskadade kan hålla sig borta från anorexitrådarna. Har man ett BMI på 13-14 kommer man inte att rusa upp i vikt av 3000 kcal/dag (det krävs ganska mycket bara för att återställa ett katastroflågt Hb och jag vet ingen som gått upp i vikt av att ha fått fler blodkroppar). Det är dessutom en ickefråga, för det finns inte en chans att den som på BMI 13-14 inte upplever sig svälta på en matsedel där hon fortfarande GÅR NED i vikt kommer att våga äta så mycket att hon rusar upp i vikt.
+1

I och med att TS uppger att h*n varit tvångsintagen vilket en inte blir i första taget, så har h*n med största sannolikhet helt träningsförbud och specialutformat matschema. Vilket h*n uppenbart inte klarar att följa pga av sin sjukdom. Risken är stor att det redan finns svältskador då TS skriver som hon gör "svältpåverkad" Det är uppenbart att eller jag ivarjefall anar en viss antydan av att få delar okejade så som att näringsintag skulle vara lägre pga av lågt BMI.
Maine_Cat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 20:40   #12
Figgeduni
Registered User

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Ursprungligen postat av RykteT Visa inlägg
Det Jeml menade var att hon ligger skadligt lågt i vikt och då ska man inte fokusera på vad som är normalt utan vad hon måste få i sig för att inte börja bryta ner inre organ!
Okej, så då undrar jag varför hon ligger på ett BMI på 13-14 om det bara är att "käka 3000 kcal/dag"? Jag har ingen personlig erfarenhet av anorexia, men jag antar att då hon skriver att hon "kanske ska öka till 1200-1400 kcal/dag" inte kmr ha det så lätt att "bara" proppa i sig 3000 kcal, elr vad tror du?

Då kanske det är lättare att t.ex lägga undan motionen och försöka öka till 1800-2000 kcal/dag, nog för att det kmr förmodligen vara nog svårt.

Det ligger ju förmodligen på en psykisk nivå också, så att bara säga "ät mer" elr "ät mindre" är kanske att göra det lite för enkelt eftersom hon förmodligen också förstår det? ^^
Figgeduni är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 20:48   #13
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Just för att man vet att det ÄR svårt tycker jag att man skall passa sig för att skriva saker som att "X kcal är i grövsta laget för tjejer", att det inte är nyttigt att rusa upp i vikt och liknande. Särskilt när man uppenbarligen inte har koll.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 20:53   #14
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Figgeduni Visa inlägg
Det ligger ju förmodligen på en psykisk nivå också, så att bara säga "ät mer" elr "ät mindre" är kanske att göra det lite för enkelt eftersom hon förmodligen också förstår det? ^^
Precis. Därför blir en del diskussioner om kalorinivåer hit och dit rätt perversa i en sån här tråd. Den som är sjuk vet det och den sjuke vet vad som måste göras. Men hjärnspökena är för starka.

Det man ska veta är att alla runtomkring ser och vet. Det är inget som är hemligt längre när man nått en viss nivå. De som bryr sig om en vill inget hellre än att man ska må bra så det finns inget att skämmas över och ingen stolthet att försöka upprätthålla. Fortfarande är barriärerna enorma men vetskapen om att alla ser, alla vet, och att de som älskar en vill ens bästa är väldigt viktigt att ha. För då är i alla fall en av barriärerna, den om ens mörka hemlighet (som inte är någon hemlighet), i alla fall borta.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-28, 20:55   #15
RykteT
Registered User

RykteTs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia Visa inlägg
Just för att man vet att det ÄR svårt tycker jag att man skall passa sig för att skriva saker som att "X kcal är i grövsta laget för tjejer", att det inte är nyttigt att rusa upp i vikt och liknande. Särskilt när man uppenbarligen inte har koll.
+1

Citat:
Ursprungligen postat av Figgeduni Visa inlägg
Okej, så då undrar jag varför hon ligger på ett BMI på 13-14 om det bara är att "käka 3000 kcal/dag"? Jag har ingen personlig erfarenhet av anorexia, men jag antar att då hon skriver att hon "kanske ska öka till 1200-1400 kcal/dag" inte kmr ha det så lätt att "bara" proppa i sig 3000 kcal, elr vad tror du?

Då kanske det är lättare att t.ex lägga undan motionen och försöka öka till 1800-2000 kcal/dag, nog för att det kmr förmodligen vara nog svårt.

Du tror inte jag vet detta..? Du föreläser för fel person är jag rädd..

Jag orkar inte förklara för dig hur det är att ha anorexia så läs det Tolkia skrev lite högre upp och sen läs mitt inlägg lite noggrannare om du vill ha exaktare info.

För någon med anorexia är steget från 1000 kcal/dag till 1200 kcal/dag lika stort som från 1000 kcal/dag till 2000 kcal/dag! Därför är det ingen mening att säga "öka lite i taget" eftersom personen måste ta tag i problemet akut!

ag vet... Jag har gått igenom det (låg på 1600 kcal/dag och ökade snabbt till 2500 kcal/dag och ligger nu på 3200 kcal/dag)...

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 13:31.