Hej,
Väldigt långt och rörigt, förlåt. Men hoppas ni läser och svarar. Jag är förvirrad, minst sagt.
Jag har anorexi (hatar det ordet men vet inte hur jag ska beskriva det annars, känns bara inte som att jag är tillräckligt sjuk för att kallas anorektisk) och jag förstår om ni på forumet inte kan hjälpa till med de psykiska bitarna men jag vet inte vem annars jag ska fråga om hur kroppen fungerar.
Jag har ett BMI på 14 just nu och vikten pekar återigen nedåt hela tiden, jag har haft BMI 13 flera omgångar och vill absolut inte tillbaka eftersom jag blivit tvångsinlagd då (det värsta som hänt mig). Jag tror inte att den kosten jag lever på just nu räknas som svält men kroppen mår inte bra och den går ner i vikt så något är kanske fel även om jag känner att jag äter mängder. Det känns som att kroppen håller på att dö sakta men säkert, har inte känt det så starkt tidigare men nu känner jag hur funktionerna stänger ner lite mer för varje vecka. Väldigt läskigt
Det finns ju flera formler som man kan räkna ut sin ämnesomsättning med, tar de hänsyn till om den vikten man har är "naturlig" eller om man gått ner i vikt eller svält sig ner i vikt? Alltså kan man ha ett annat kaloribehov för att kroppen mår på ett visst sätt? Att jag antagligen behöver mindre kalorier än vad formlerna visar pga att min kropp är i svält för att vara viktstabil?
I vissa perioder har jag gått upp snabbt i vikt när jag varit inlagd men de 2 sista gångerna har jag haft väldigt svårt att gå upp i vikt och vikten har fortsatt gå ner innan det vände, och vissa veckor åt jag 3000kcal/dag utan att gå upp i vikt. Är det för att kroppen har så mycket att reparera, att den är mer sliten nu efter många år av anorexi?
Jag förstår att jag måste upp i vikt och har bestämt mig för det nu, men jag är
så rädd för det. Om jag ökar på maten så att jag äter ca 1200-1400 kcal/dag och drar ner på motionen till 60-90 minuter/per dag (ska satsa på 60 minuter men det kan ju lätt bli mer då jag är rastlös och det är ganska lite med en timme bara) tror ni att jag kommer gå upp i vikt av det? Och tror ni det går snabbt eller sakta och borde jag fortsätta gå längre promenader istället för att minska på dom så att jag inte rusar upp i vikt eller lägger på mig endast fett?
För jag måste ju gå upp i vikt men vill göra det utan att behöva äta massor mer och att det inte går för snabbt, jag har redan ont i magen och mår illa för att jag äter så mycket nu och min mage är helt gasig

Är det någon som känner igen sig i att man blir mer gasig när man äter mer?
Tillsist, jag behöver gå upp ett kilo lite snabbt innan jag tar sats på en lite lugnare viktuppgång, om jag äter mer nu, kommer min kropp alltid kräva så mycket och jag riskerar att äta mig till fetma?