Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-05-29, 07:14   #1
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Läskvitto i Outlook, ohövligt?

Jag blir förbannad varje gång någon begär ett läskvitto. De ska väl fullständigt skita i om och när jag läser deras mail. Finns det någon här som använder läskvitton och kan försvara sig? Jag måste förstå hur ni tänker.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 07:20   #2
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Reg.datum: Jan 2005
Om det är något jag vet att någon annan måste veta innan en viss tidpunkt. Då kan jag begära läskvitto, så jag i värsta fall kan ringa strax innan denna tidpunkten (om jag inte fått läskvittot).

Fast jag använder det bara internt.
PowPow är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 07:27   #3
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av PowPow Visa inlägg
Om det är något jag vet att någon annan måste veta innan en viss tidpunkt. Då kan jag begära läskvitto, så jag i värsta fall kan ringa strax innan denna tidpunkten (om jag inte fått läskvittot).

Fast jag använder det bara internt.
Jo, men är det viktigt är det väl bättre att ringa? För de kan ju ha ställt in Outlook så programmet alltid nekar att skicka läskvitton. Så hela funktionen är ju fullständigt korrupt eftersom du inte vet mottagarens inställningar i sin Outlook.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 07:32   #4
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Jo, men är det viktigt är det väl bättre att ringa? För de kan ju ha ställt in Outlook så programmet alltid nekar att skicka läskvitton. Så hela funktionen är ju fullständigt korrupt eftersom du inte vet mottagarens inställningar i sin Outlook.
Hela livet går ut på att slippa ringa folk. That's a fact.
Mina kollegor har inte den inställningen i sin outlook.

Dessutom, allt går inte att ta via telefon. Och man vill ju inte vara den dryge jäveln (som det finns alldeles för många av här i världen) som skickar ett mail och sen ringer för att höra om mottagaren sett mailet man precis skickade. Framför allt inte när det finns en funktion för just detta.

Senast redigerad av PowPow den 2013-05-29 klockan 07:33.
Gammal 2013-05-29, 07:40   #5
tlk
nattzor

Reg.datum: Feb 2013
Hur fungerar en sådan här funktion om mottagaren inte använder outlook?
tlk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 07:49   #6
Raschmus
Registered User

Raschmuss avatar

Reg.datum: Dec 2007
Bekräftar aldrig läskvitton. Precis som MC säger så skall avsändaren skita fullständigt i när jag läser mina mejl.

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 07:52   #7
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
En fråga som är lite utanför ämnet. Använder ni Outlook på era arbetsplatser? Trodde det var vanligt med interna mailsystem? Här använder vi Lotus Notes.
Gammal 2013-05-29, 07:56   #8
PowPow
Registered User

PowPows avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Raschmus Visa inlägg
Bekräftar aldrig läskvitton. Precis som MC säger så skall avsändaren skita fullständigt i när jag läser mina mejl.
Så tänker jag också när det gäller privata mail och mail från andra företag. Men mail internt inom företaget, som man vet måste nå fram innan en viss tidpunkt. Då funkar ju inte riktigt "avsändare ska skita fullständigt in när jag läser mina mejl"-inställningen.
Gammal 2013-05-29, 07:59   #9
agazza
Registered User

agazzas avatar

Reg.datum: Jan 2007
För att verifiera att infon gått fram, många människor skyller ifrån sig när dom gör bort sig att dom missat mailet osv. Samma sak med sms.

Förstår inte varför man skulle gnälla på en verifiering. Gnäller du på påskrifter också?
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
agazza är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 08:07   #10
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Reg.datum: Mar 2004
Citat:
Ursprungligen postat av spoon Visa inlägg
En fråga som är lite utanför ämnet. Använder ni Outlook på era arbetsplatser? Trodde det var vanligt med interna mailsystem? Här använder vi Lotus Notes.
Outlook är en klient som fungerar på interna mailsystem, särskilt vanligt ihop med exchange server. Alltså inte outlook express.

Fö gillar jag inte läskvitton även om det finns vissa tillfällen där det kan tänkas vara behövligt. Men oftast tycker jag det är bättre att formulera en fråga och skriva att man behöver svar inom en viss tid.

Senast redigerad av bubbe den 2013-05-29 klockan 08:10.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 08:19   #11
Mental
Ölkonnässör

Mentals avatar

Reg.datum: Feb 2004
Jag använde det när jag jobbade som chef i IT-branchen. Rutinen var att man skulle läsa igenom sina mail vid passets början för att se om det var information som påverkade dagens arbete. Jag som chef behöver se att det görs, då det alltid finns muppskaft som kommer sitta och göra fel en hel arbetsdag och sedan säga jag kollade inte mailen.

Antingen får jag ett kvitto på att de läst och de kan inte ursäkta sig med det om de gör fel, eller så saknar jag ett kvitto och kan svänga runt kring 9 och fråga varför de inte följer företagets mailpolicyrutiner.
Gammal 2013-05-29, 08:55   #12
tomccc
Kärlek

tomcccs avatar

Reg.datum: Mar 2005
Jag använder det rätt sällan men det händer om det är något som jag behöver veta att alla har tagit del av eller kommer svara på. Det som jag däremot tycker är ohövligt är att inte svara på mail när det är uppenbart att svar önskas om än ett kort sådant, det händer tyvärr allt för ofta.
tomccc är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 09:10   #13
PixelMiner
Lyfter tunga pixlar

PixelMiners avatar

Reg.datum: Oct 2008
För VÄLDIGT viktiga mail så kan det vara ok. Men då skall det verkligen vara information som är viktig för alla mottagare av mailet.

Det finns ju alltid något asshole på varje arbetsplats som envisas med att skicka alla sina mail med begäran om läskvittering.

Sedan har vi de som skickar mail till stora e-postgrupper (typ. alla anställda) med information som bara gäller en lite del av de anställda. Eller de som i en e-postdiskussion om jobb börjar diskutera massa privat skit men fortfarande CC:ar alla fick det ursprungliga mailet. *suck*

Folk borde lära sig vettig e-post etikett!!!

På ett av mina tidigare jobb så hade vi en stenhård e-postpolicy. Den beskrev när det var ok att skicka mail, till vilka mailet skulle adresseras och vilka som skulle CC:as. Och när det var ok att skicka mail med läskvittobegäran.

Om någon anställd bröt mot reglerna så fick de en formell varning. Vid tredje varningen blev det löneavdrag. Det låter kanske hårt, men det blev väldigt bra. Innan vi införde de reglerna så var det vanligt att man hade 50 olästa och oftast helt ovidkommande mail i mailboxen när man starta datorn på morgonen. Vissa anställda hade långt mer än så och de viktiga mailen drunknade i floden av ovidkommande skit.
PixelMiner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 09:21   #14
Ignatius72
Gubbe

Ignatius72s avatar

Reg.datum: Feb 2007
Svarar aldrig på läskvitton. Vill de ha ett svar så svarar jag, då framgår det rätt tydligt att jag läst det.

Citat:
Ursprungligen postat av Pågasnöre efter dagis
Pappa, lejon har inga händer och får inga paket.
Ignatius72 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-05-29, 09:33   #15
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Det finns en inställning nånstans i Outlook där man ställer in att aldrig svara på bl a läskvitton så jag vet inte hur ofta det faktiskt används. Jag slipper se såna förfrågningar helt.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:38.