Hejsan alla träningsälskare!
Först och främst måste jag be om ursäkt ifall jag lägger denna tråden i fel forumsdel, moderator får gärna rätta till detta om det behövs.
Jag har kommit till en punkt där jag känner att nu är det verkligen dags att ta tag i mitt liv. Framför allt min kropp, så jag har beslutat mig för att börja träna. Jag är ganska/väldigt överviktig och vill ju självklart gå ner i vikt eller iaf få en mindre kropp.
Här är lite information om mig:
Längd: 173cm
Ålder: 25
Vikt: 101kg (inte helt säker)
Bröst: 107cm
Midja: 112cm
Rumpa: 117cm
Träning:
Jag är allmänt väldigt frågande vad för typ av träning jag ska utföra, men jag har läst lite här på forumet. Någon form av fettförbränning borde vara mest aktuellt?
Kollade även in tråden där man får lite förslag på träningsprogram och förmodar att jag får börja på det mest grundläggande till att börja med "Endagarspasset", detta tänkte jag då köra två gånger i veckan utöver innebandyn. Då har jag även två dagar vila. Jag har mer eller aldrig tidigare gymmat i hela mitt liv. Men jag känner mig sjukt motiverad!
Vad jag har läst så ger höga volymer och kortare rep mer förbränning, men samtidigt som jag förstår att jag inte bara kan gå in och lyfta hela gymmet upp och ner bara sådär.. Så hur börjar jag??
Kost:
Det är ju själva träningen, men man kan ju träna som en idiot... följer man inte en bra kost gör ofta inte träningen speciellt mycket. Därför har jag suttit och läst igenom King_Grubs deffguide två gånger och ställer mig själv lite som ett frågetecken.
Räknar jag på den längd, vikt och ålder jag skrivit tidigare i tråden får jag en energiförbrukning på ~2535kcal, om jag vill behålla vikten, men eftersom jag är överviktigt bör man reducera detta lite så jag tog helt enkelt bort 200kcal, kanske är det för mycket eller för lite?
Sen om man räknar med en dag med aktivitet så kommer jag upp i ~2800kcal då använde jag mig av faktorn 1.3.
Jag hade tänkt hålla 2000kcal vid aktivitet och 1500kcal vid vila. Sen kommer ju kruxet att man ska ha X g proten,fett och kolhydrater. Enligt det jag läst så skall man köra på 2g protein per kroppsvikt 1g fett och resten kolhydrater.
Räknar jag då på detta så kommer jag upp i 1884kcal med protein och fett, där 210g är protein och 110g fett.
Det betyder att det är kvar 116kcal med kolhydrater, vilket i princip är ingenting!
Nu vet jag att detta inte är skrivet i sten och jag kommer få prova mig fram, men jag behöver ändå hjälp. Hur ska jag dela upp min kost, köra likt lchf under en tid?
Jag är evigt tacksam för all hjälp jag kan få!!
/Robin