Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-09, 22:54   #1
r0b1nr
Registered User

Reg.datum: Nov 2011
Börja träna - Nybörjare behöver hjälp!

Hejsan alla träningsälskare!

Först och främst måste jag be om ursäkt ifall jag lägger denna tråden i fel forumsdel, moderator får gärna rätta till detta om det behövs.

Jag har kommit till en punkt där jag känner att nu är det verkligen dags att ta tag i mitt liv. Framför allt min kropp, så jag har beslutat mig för att börja träna. Jag är ganska/väldigt överviktig och vill ju självklart gå ner i vikt eller iaf få en mindre kropp.

Här är lite information om mig:
Längd: 173cm
Ålder: 25
Vikt: 101kg (inte helt säker)

Bröst: 107cm
Midja: 112cm
Rumpa: 117cm

Träning:
Jag är allmänt väldigt frågande vad för typ av träning jag ska utföra, men jag har läst lite här på forumet. Någon form av fettförbränning borde vara mest aktuellt?

Kollade även in tråden där man får lite förslag på träningsprogram och förmodar att jag får börja på det mest grundläggande till att börja med "Endagarspasset", detta tänkte jag då köra två gånger i veckan utöver innebandyn. Då har jag även två dagar vila. Jag har mer eller aldrig tidigare gymmat i hela mitt liv. Men jag känner mig sjukt motiverad!
Vad jag har läst så ger höga volymer och kortare rep mer förbränning, men samtidigt som jag förstår att jag inte bara kan gå in och lyfta hela gymmet upp och ner bara sådär.. Så hur börjar jag??

Kost:
Det är ju själva träningen, men man kan ju träna som en idiot... följer man inte en bra kost gör ofta inte träningen speciellt mycket. Därför har jag suttit och läst igenom King_Grubs deffguide två gånger och ställer mig själv lite som ett frågetecken.

Räknar jag på den längd, vikt och ålder jag skrivit tidigare i tråden får jag en energiförbrukning på ~2535kcal, om jag vill behålla vikten, men eftersom jag är överviktigt bör man reducera detta lite så jag tog helt enkelt bort 200kcal, kanske är det för mycket eller för lite?
Sen om man räknar med en dag med aktivitet så kommer jag upp i ~2800kcal då använde jag mig av faktorn 1.3.

Jag hade tänkt hålla 2000kcal vid aktivitet och 1500kcal vid vila. Sen kommer ju kruxet att man ska ha X g proten,fett och kolhydrater. Enligt det jag läst så skall man köra på 2g protein per kroppsvikt 1g fett och resten kolhydrater.
Räknar jag då på detta så kommer jag upp i 1884kcal med protein och fett, där 210g är protein och 110g fett.
Det betyder att det är kvar 116kcal med kolhydrater, vilket i princip är ingenting!

Nu vet jag att detta inte är skrivet i sten och jag kommer få prova mig fram, men jag behöver ändå hjälp. Hur ska jag dela upp min kost, köra likt lchf under en tid?

Jag är evigt tacksam för all hjälp jag kan få!!

/Robin
r0b1nr är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 09:33   #2
lurre86
Registered User

lurre86s avatar

Reg.datum: Dec 2010
Hej!

Kul att du valt att ta tag i träningen. Jag tror dock att 2000 kcal kan bli lite lite om du gymmar 2 ggr i veckan och spelar innebandy. Du får testa.

Om det är 2000 kcal du ska ligga på så kan du dra ner lite på fettet.
lurre86 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 23:22   #3
r0b1nr
Registered User

Det kan ju hända att det är lite lite som du säger, men jag testar och ser hur det fungerar.. blir det så att jag helt enkelt inte orkar med får jag väl äta lite mer bara..

Ingen som har någon invändning på själva träningen? Eller ska jag köra på så som jag har skrivit?
Gammal 2011-11-11, 07:20   #4
Lychgate
Deff Incarnate

Lychgates avatar

Reg.datum: Jul 2009
Släng idén om "Fettförbrännande" träning. Träna innebandyn i syfte att ha roligt och styrketräning för att behålla muskelmassa(samt att det är roligt ).

Testa 5x5, alltså fem reps per set 5 gånger per övning. Helkropp fungerar om du inte har tid till mer än 2 pass i veckan.
Killen har gått ner typ miljoner kilo sen han började dieta.
Lychgate är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-11, 11:05   #5
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Man tränar inte styrketräning i förbränningssyfte. Man tränar styrketräning för att bygga & behålla muskelmassa.

Förbränningen sköter sig själv. Vill du öka på din energiförbrukning så kan du för all del köra någon form av konditionsträning eller bara röra på dig mer. Det är dock inte ett måste.

Kroppen förbränner energi varje sekund, varje minut, dygnet runt, livet ut. Det enda som krävs för att man ska gå ner i vikt är att man äter mindre energi än vad kroppen gör av med. Då tvingas kroppen ta energi från kroppsreserverna (fettet) och man går ner i vikt.
Gammal 2013-03-05, 20:03   #6
r0b1nr
Registered User

Drar en bump!

Även om det är nästan två år sedan jag skapade tråden. Ligger på runt 80-83kg, blev segt med träning i höstas.. Löpte en del vår/sommar, började samma program som jag började med 2011 kört det sedan december.

Just nu har jag skit dålig kost, men det ska ändras plus att jag börjat med stronglifts nu!

För er som undrade hur det gick! Typ ingen
Gammal 2013-03-05, 20:29   #7
Alfers
Pump up the jam.

Alferss avatar

Reg.datum: Jan 2012
Citat:
Ursprungligen postat av r0b1nr Visa inlägg
Drar en bump!
...
För er som undrade hur det gick! Typ ingen
Kul att höra att det har gått bra, jag tycker sådant är roligt.
Ibland när man sitter och kanske inte är på världens bästa humör och ser en sån här tråd tänker man bara "jaha tjockis, det här kommer ju säkert hålla i sig en vecka, mitt nya liv, jomentjena"
Man blir lite mer peppad att hjälpa folk om man vet att en del faktiskt lyssnar, tar till sig och försöker.
Alfers är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-03-05, 20:42   #8
r0b1nr
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Alfers Visa inlägg
Kul att höra att det har gått bra, jag tycker sådant är roligt.
Ibland när man sitter och kanske inte är på världens bästa humör och ser en sån här tråd tänker man bara "jaha tjockis, det här kommer ju säkert hålla i sig en vecka, mitt nya liv, jomentjena"
Man blir lite mer peppad att hjälpa folk om man vet att en del faktiskt lyssnar, tar till sig och försöker.
Förstår precis vad du menar, hade en period då jag saknade motivation helt och hållet.. Det gick riktigt trögt, men bara att sparka sig själv i arslet och köra på. Idag tycker jag det är hur kul som helst att gå till gymmet, längtar redan till nästa pass. Det är sjukt hur det kan vända!

Har fortfarande en del kvar att göra, men nu vill jag bygga upp styrka sedan efter det blir det troligtvis en deffperiod.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:42.