Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-12-03, 21:53   #1
Philley
Registered User

Philleys avatar

Reg.datum: Oct 2012
Rasism och religion

Tycker ni man är rasist om man påstår att man hatar alla muslimer,hinduer,kristna etc? Det är idiotiskt och felaktigt men rasistiskt tycker inte jag då det är för deras religion man hatar dem och inte pga hudfärg, nationallitet, etniskt ursprung?
Vad tycker ni? Argument för och emot.
Hoppas ingen tar detta på fel sätt.
Philley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 21:55   #2
Angel
Ge mig nått fint nu!

Reg.datum: Feb 2004
Det är ju skillnad på ett tycka illa om en religion och att tycka illa om människorna som utövar den.
Angel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 21:56   #3
Philley
Registered User

Philleys avatar

Reg.datum: Oct 2012
Ja men om man tycker illa om dem som utövar religionen?
Philley är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 21:56   #4
Fyllot
Banned User

Reg.datum: Jul 2012
Det är religioner och har väl inget med ras att göra? Hata ideologier får man göra min son.
Fyllot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 22:26   #5
aijou
Registered User

aijous avatar

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllot Visa inlägg
Det är religioner och har väl inget med ras att göra? Hata ideologier får man göra min son.
Återigen så är det ju, som Angel skrev skillnad på att hata religioner och att hata dess utövare.

Jag har inte mycket till övers för religioner i allmänhet, men det betyder inte att jag hatar alla som utövar religionerna.

För att svara på den ursprungliga frågan så är nog rasist fel ord att använda i det sammanhanget. Däremot så är man nog sjukt trångsynt och fördomsfull om man hatar alla som utövar religioner.

Hårt, tungt och snabbt: Spotify Playlist: Workout by aijou
aijou är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 22:32   #6
Sniggel
Registered User

Sniggels avatar

Reg.datum: May 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Philley Visa inlägg
Ja men om man tycker illa om dem som utövar religionen?
Då är man förmodligen religiös själv :P

(just kidding)

Finns nog ingen definition för det. Men korkat är det iaf.
C4L
Sniggel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 22:38   #7
Fyllot
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av aijou Visa inlägg
Återigen så är det ju, som Angel skrev skillnad på att hata religioner och att hata dess utövare.

Jag har inte mycket till övers för religioner i allmänhet, men det betyder inte att jag hatar alla som utövar religionerna.

För att svara på den ursprungliga frågan så är nog rasist fel ord att använda i det sammanhanget. Däremot så är man nog sjukt trångsynt och fördomsfull om man hatar alla som utövar religioner.
Ja men idag känns det som att det skriks rasism överallt oavsett. Min chef blev kallad rasist av AMS när han skrev i sin jobbannons att flytande svenska i skrift och tal är ett krav. Jag blev kallad rasist när jag ville ha en lägenhet i ett "svenskt" område. Mina vänner som aldrig vill sälja saker på blocket till invandrare blir kallad rasister. Ordet rasism känns rätt urvattnat i Sverige.
Gammal 2012-12-03, 22:42   #8
limenka
OLare

limenkas avatar

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Ja men idag känns det som att det skriks rasism överallt oavsett. Min chef blev kallad rasist av AMS när han skrev i sin jobbannons att flytande svenska i skrift och tal är ett krav. Jag blev kallad rasist när jag ville ha en lägenhet i ett "svenskt" område. Mina vänner som aldrig vill sälja saker på blocket till invandrare blir kallad rasister. Ordet rasism känns rätt urvattnat i Sverige.
Fast om man diskriminerar invandrare utan några rimliga skäl så är man väl rasist?
Gammal 2012-12-03, 22:47   #9
Amfksp
Registered User

Amfksps avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av limenka Visa inlägg
Fast om man diskriminerar invandrare utan några rimliga skäl så är man väl rasist?
Nej? Rasist är "Rasism definieras i allmänhet som åtgärder, förfaranden eller tro som speglar en världsbild uppdelad i raser, en ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas "raser". Denna ideologi innebär en tro att medlemmar i en ras delar en uppsättning av karakteristiska egenskaper, förmågor, eller färdigheter, att drag av personlighet, intellekt, moral och andra kulturella beteenden ärvs och att detta arv innebär att raser kan rankas som medfött överlägsna eller underlägsna andra.[1] Med denna tro som utgångspunkt kan skillnaderna mellan de mänskliga raser påpekas och användas som utgångpunkt för att berättiga diskriminering."

Det du menar kan bygga på massvis utav fördomar och kan vara rasism, men behöver absolut inte vara det. Kan bero på massvis av saker. Det fyllot skriver har ju inget alls med ras att göra.
Amfksp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 22:48   #10
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
. Mina vänner som aldrig vill sälja saker på blocket till invandrare blir kallad rasister. Ordet rasism känns rätt urvattnat i Sverige.
Du är invandrare, därför får du inte köpa mina prylar som jag säljer låter faktiskt rasistiskt i mina öron. Att det finns orsaker till det som att invandrare tenderar att försöka luras eller stjäl saker om de kommer åt - att tänka så är också rasistiskt. Allt där du tillskriver människor egenskaper utifrån deras ras, är rasistiskt. Även om du har blivit misshandlad tio gånger och i alla av de fallen var det av en specifik ras, att förutsätta att någon av den rasen kanske kommer att misshandla dig, för att de tillhör den rasen - är rasistiskt.

Det är även rasistiskt att skriva om ras när man talar om människor som jag gjort i min post. Eller för den delen att ens i sitt stilla sinne dela in människor i grupper beroende på ras. Du är kanske lite rasistisk ändå när det kommer till kritan min son.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 22:50   #11
Amfksp
Registered User

Amfksps avatar

Reg.datum: Sep 2007
Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg
Du är invandrare, därför får du inte köpa mina prylar som jag säljer låter faktiskt rasistiskt i mina öron. Att det finns orsaker till det som att invandrare tenderar att försöka luras eller stjäl saker om de kommer åt - att tänka så är också rasistiskt. Allt där du tillskriver människor egenskaper utifrån deras ras, är rasistiskt. Även om du har blivit misshandlad tio gånger och i alla av de fallen var det av en specifik ras, att förutsätta att någon av den rasen kanske kommer att misshandla dig, för att de tillhör den rasen - är rasistiskt.

Det är även rasistiskt att skriva om ras när man talar om människor som jag gjort i min post. Eller för den delen att ens i sitt stilla sinne dela in människor i grupper beroende på ras. Du är kanske lite rasistisk ändå när det kommer till kritan min son.
Så länge man inte tilldelar dessa människor generella förmågor utefter sin ras, anser jag det inte alls rasistiskt att dela in människor i olika raser. Utöver det, vad säger att invandrarna tillhör en annan ras bara för att dom är invandrare?
Amfksp är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-12-03, 22:57   #12
Loke
Registered User

Lokes avatar

Reg.datum: Jun 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Amfksp Visa inlägg
Nej? Rasist är "Rasism definieras i allmänhet som åtgärder, förfaranden eller tro som speglar en världsbild uppdelad i raser, en ideologi där människan är uppdelad i separata och exklusiva biologiska enheter som kallas "raser". Denna ideologi innebär en tro att medlemmar i en ras delar en uppsättning av karakteristiska egenskaper, förmågor, eller färdigheter, att drag av personlighet, intellekt, moral och andra kulturella beteenden ärvs och att detta arv innebär att raser kan rankas som medfött överlägsna eller underlägsna andra.[1] Med denna tro som utgångspunkt kan skillnaderna mellan de mänskliga raser påpekas och användas som utgångpunkt för att berättiga diskriminering."

Det du menar kan bygga på massvis utav fördomar och kan vara rasism, men behöver absolut inte vara det. Kan bero på massvis av saker. Det fyllot skriver har ju inget alls med ras att göra.
Måste bara flika in att jag tycker att det där är en väldigt konstig definition på rasism. Jag fårstår inte det rasistiska i att säga att människan är indelad i raser, det är helt harmlöst. Rasism måste ju vara att hävda att särbehandling av raserna är rättfärdigat. Detta kommer in senare i stycket, men första meningen nämner det inte. Den sista meningen antyder att åsikten att raser existerar i sig skulle rättfärdiga rasism, vilket är ett extremt rasisitiskt påstående. Så den där definitionen är rasistisk i sig... Mycket konstigt, som sagt.
Gammal 2012-12-03, 22:58   #13
Fyllot
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av filmjölk Visa inlägg

Med andra ord är man rasist i det här landet såfort man inte har en person med utländsk bakrund som förstahands val. Precis det jag menade med min post.
Gammal 2012-12-03, 22:58   #14
limenka
OLare

limenkas avatar

Reg.datum: Oct 2009
Citat:

Hur kan det du precis skrev inte vara diskriminering? Rasism är ideologin, diskriminering är handlingen.
Gammal 2012-12-03, 23:01   #15
filmjölk
Banned User

Reg.datum: Feb 2010
Citat:
Så länge man inte tilldelar dessa människor generella förmågor utefter sin ras, anser jag det inte alls rasistiskt att dela in människor i olika raser. Utöver det, vad säger att invandrarna tillhör en annan ras bara för att dom är invandrare?
Jag tror att i det här fallet används invandrare som ett ord för svartmuskiga eller mörkare. Jag tror inte fyllots vänner skulle bli misstänksamma om någon bröt på Norska, eller för den delen Franska om de är ljusa i hyn och kan passera som Svensk i utseendet. Dock tror jag att en kolsvart man som pratar flytande Svenska skulle väcka en annan reaktion. Nationalitet har nog mindre betydelse i det här fallet, utan det är ras som räknas.
filmjölk är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:34.