Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-20, 16:21   #1
Deanmartin
Registered User

Reg.datum: Sep 2011
Äter onyttigare vid jultider pga ensamhet

Har alltid haft det svårt att gå ned i vikt när det lider mot jul. Jag har aldrig lyckats med detta utan har varje gång gått upp betydligt i vikt. Tänkte det skulle bli ändring på det.

Jag ser i princip inget dagsljus alls nu i slutet av november-december så det är klart att man blir deppigare pga det. Sedan är mitt liv ganska ensamt och det är ju inte direkt till någon större hjälp. Speciellt när de börjar visa massor av familje- och julfilmer på TV...

Jag gillar dock julstämningen och så. Den är mycket trevlig, men det är den som bidrar till att jag handlar hem skitsaker för att må bättre. Det är en stor skillnad att sitta och glo på en julfilm med till exempel julmust och bakelser kontra ingenting eller något nyttigt snacks (morötter, dipp etc).

Har haft sådana helger nu i november där jag faller tillbaka. Det är då (på helgerna) det är som ensammast. Sköter mig perfekt varje vardag för att sedan förstöra allt på helgen. Har gått upp 2.5kg nu på 3v. För jävligt minst sagt.

Hur trollar man bort sådana psykologiska motstridigheter? Grejen är ju att jag generellt är duktig på att hålla mig borta från skitsaker och faktumet att jag sköter mig exemplariskt på vardagar som dessa borde ju betyda något. Det är bara under juletider när det är konstant mörkt ute sådant här sker.
Deanmartin är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 16:42   #2
312
313,314,315,316,317......

312s avatar

Reg.datum: Jun 2011
Du kan få plats med goda saker utan att spränga sönder hela kaloribudgeten.

Julmust LIGHT
En lussebulle

Done.
Drick apelsinjuice i stället för dyrt proteinpulver.
312 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 17:41   #3
Akada
Registered User

Akadas avatar

Reg.datum: May 2012
Träna mer! Efter ett hårt konditionspass mår man ganska fint (pga endorfinutsöndringen), och som bonus kan du äta lite glukosgodis efteråt för att fylla på glykogendepåerna.
Akada är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 17:43   #4
Spettet
Registered User

Spettets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Deanmartin Visa inlägg
Har alltid haft det svårt att gå ned i vikt när det lider mot jul. Jag har aldrig lyckats med detta utan har varje gång gått upp betydligt i vikt. Tänkte det skulle bli ändring på det.

Jag ser i princip inget dagsljus alls nu i slutet av november-december så det är klart att man blir deppigare pga det. Sedan är mitt liv ganska ensamt och det är ju inte direkt till någon större hjälp. Speciellt när de börjar visa massor av familje- och julfilmer på TV...

Jag gillar dock julstämningen och så. Den är mycket trevlig, men det är den som bidrar till att jag handlar hem skitsaker för att må bättre. Det är en stor skillnad att sitta och glo på en julfilm med till exempel julmust och bakelser kontra ingenting eller något nyttigt snacks (morötter, dipp etc).

Har haft sådana helger nu i november där jag faller tillbaka. Det är då (på helgerna) det är som ensammast. Sköter mig perfekt varje vardag för att sedan förstöra allt på helgen. Har gått upp 2.5kg nu på 3v. För jävligt minst sagt.

Hur trollar man bort sådana psykologiska motstridigheter? Grejen är ju att jag generellt är duktig på att hålla mig borta från skitsaker och faktumet att jag sköter mig exemplariskt på vardagar som dessa borde ju betyda något. Det är bara under juletider när det är konstant mörkt ute sådant här sker.
Gör så att du håller dig enda fram till julafton och då släpper du alla tyglar och äter precis vad du känner för men att du fram till dess håller en bra kost och tränar ordentligt.
Gammal 2012-11-20, 17:46   #5
knuckles
Banned User

Reg.datum: Aug 2011
Det är inte alls något fel med fusk-dagar där kalori-intaget kanske är något högre, förutsatt att det inte sker speciellt ofta och att man håller en diet fram tills dess.
knuckles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 18:36   #6
crizzan
Registered User

crizzans avatar

Reg.datum: Feb 2012
Träna mera som akada skrev. Nu är jag dock yngre, väger mer och kanske längre. Men på deff går jag aldrig hungrig och skulle lätt kunna klämma in godis eller vad man nu är sugen på. Men tänk att du njuter av godiset i 10minuter medans du kommer njuta mycket längre om du har en sjukt bra kropp
crizzan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 19:01   #7
begt
Registered User

Reg.datum: Jun 2011
Citat:
Ursprungligen postat av Spettet Visa inlägg
Gör så att du håller dig enda fram till julafton och då släpper du alla tyglar och äter precis vad du känner för men att du fram till dess håller en bra kost och tränar ordentligt.
Så skulle jag aldrig göra. Risken är att man äter alldeles för mycket och blir seg och lat av all mat. Ge upp-tänket kan ta över om man är ensam och har trist.

Han borde hitta på flera aktiviteter att göra och äta godare på vardagar, t.ex. saffranspannkakor
begt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 19:27   #8
Lillleif
Registered User

Reg.datum: Sep 2010
Byt ut Ivanhone och Kalle Ankas jul mot några trevliga träningspass.
Lillleif är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 20:17   #9
Akada
Registered User

Akadas avatar

Reg.datum: May 2012
Citat:
Ursprungligen postat av begt Visa inlägg
Så skulle jag aldrig göra. Risken är att man äter alldeles för mycket och blir seg och lat av all mat. Ge upp-tänket kan ta över om man är ensam och har trist.

Han borde hitta på flera aktiviteter att göra och äta godare på vardagar, t.ex. saffranspannkakor
Håller med, dessutom gör det nog mycket mer för psyket att portionera ut lite gott här o var i veckorna, jämfört med att frossa som fan under en kort period (och sen må dåligt över det, vilket jag tror att TS skulle göra).
Akada är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 20:27   #10
Ronn
Duck and Cover!

Ronns avatar

Reg.datum: May 2011
Extraknäck som jultomte så får du både användning för magen och blir lite mindre ensam.
Det kött mina ögon, länken till det, hur är det med dig? Tycker du det? mina pojkvänner tycker också det! det är gratis Shiping. Det är ett Ped Egg Söt äggformade DIY fotfil känslokallt och Dead Skin Remover + 1 Emery Pad
Ronn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-20, 20:31   #11
Spettet
Registered User

Spettets avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Deanmartin Visa inlägg

Omvandla helgen till vardagar, vad är skillnaden mellan vardag och helgdag i ditt liv? Jobb? Kör du vilodagar på helgen?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 12:06.