Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-11-18, 11:41   #1
linuus96
Registered User

Reg.datum: Oct 2012
Toabesök direkt efter måltid normalt?

Tja,

Jag är 16 år gammal, tränar för fullt(10-12 ggr i veckan) då jag simmar på elitnivå och styrketränar utanför. Jag har de senaste månadena behövt gått på toa ca 5 minuter efter stora måltider som t.ex frukost, lunch eller middag. De senaste månadena har jag legat på ett överskott, eller åtminstone försökt. Jag äter massvis av mat, men inget onyttigt såsom godis, läsk etc...

Det jag undrar är om det är fullt normalt att bli ''skitnödig'' nästan direkt efter man har ätit, måste till exempel gå på toa efter frukost och middag(max)

Kan detta påverka till exempel min kropps uppbyggnad? Att jag skiter ut allt som min kropp behöver? Detta låter kanske väldigt töntigt, men jag måste få veta så att det inte påverkar mitt överskott negativt.

Kosttillskott jag använder är proteinpulver och BCAA om ni undrar, men tror inte att det har något bekymmer..

Senast redigerad av linuus96 den 2012-11-18 klockan 11:42.
linuus96 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-18, 11:43   #2
Spartansk
Banned User

Reg.datum: Mar 2011
Det tar mer än fem minuter för maten att förvandlas till bajs och åka hela vägen genom din sju meter långa tarm. Du behöver inte oroa dig för att näringen du äter kommer ut fem minuter senare. Det du skiter ut är resterna av gårdagens mat.
Spartansk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-18, 11:56   #3
Mantus
småmysigt slampig

Mantuss avatar

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av linuus96 Visa inlägg
Tja,

Jag är 16 år gammal, tränar för fullt(10-12 ggr i veckan) då jag simmar på elitnivå och styrketränar utanför. Jag har de senaste månadena behövt gått på toa ca 5 minuter efter stora måltider som t.ex frukost, lunch eller middag. De senaste månadena har jag legat på ett överskott, eller åtminstone försökt. Jag äter massvis av mat, men inget onyttigt såsom godis, läsk etc...

Det jag undrar är om det är fullt normalt att bli ''skitnödig'' nästan direkt efter man har ätit, måste till exempel gå på toa efter frukost och middag(max)

Kan detta påverka till exempel min kropps uppbyggnad? Att jag skiter ut allt som min kropp behöver? Detta låter kanske väldigt töntigt, men jag måste få veta så att det inte påverkar mitt överskott negativt.

Kosttillskott jag använder är proteinpulver och BCAA om ni undrar, men tror inte att det har något bekymmer..
Ja, det är skapligt normalt att behoven trycker på efter stora måltider. Det är i alla fall alltid då jag själv måste uppsöka skithuset.
Gammal 2012-11-18, 12:02   #4
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Födointag sänder signaler som sätter igång tarmrörelser. Det är givetvis inte maten du just ätit som kommer ut.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-18, 12:15   #5
Fyllot
Banned User

Reg.datum: Jul 2012
Om man aldrig är skitnödig och kosten är bra, vad för syndrom lider man av?
Fyllot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-18, 12:24   #6
Landström
Registered User

Landströms avatar

Reg.datum: Jan 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Fyllot Visa inlägg
Definiera "aldrig". Jag tror inte du menar aldrig som i aldrig.
Citat:
Ursprungligen postat av hertzman Visa inlägg
Förutom det ser du fan ut att vara en av de hårdaste djävlarna jag någonsin sett.
Carl Von Linné x 3
Landström är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-18, 12:26   #7
Spetälsk
Registered User

Spetälsks avatar

Reg.datum: Dec 2011
Citat:
full-av-skit syndromet.
Spetälsk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-18, 12:26   #8
Fyllot
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Landström Visa inlägg
Definiera "aldrig". Jag tror inte du menar aldrig som i aldrig.
max 1 gång i veckan är ALDRIG för mig som går 2 gånger om dagen. En kompis kan inte skita utan att ta någon tablett...försöker lösa hans problem
Fyllot är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-18, 13:00   #9
Wiizra
Registered User

Citat:
max 1 gång i veckan är ALDRIG för mig som går 2 gånger om dagen. En kompis kan inte skita utan att ta någon tablett...försöker lösa hans problem
Drick en kopp kaffe, då brukar det trycka på.
Wiizra är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-18, 18:17   #10
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Kombinationen fiberrikt (ffa grönsaker), fettrikt och kaffe sätter fart på min mage. Oftast behövs inte ens kaffet. Grönsaker + fett och jag får uppsöka skithuset strax efter sista tuggan. Varsågoda för den infon.

Att må dåligt psykiskt (ångest/oro) fungerar SKIT-bra det också. Men det rekommenderas inte.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2012-11-18 klockan 18:18.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-11-18, 20:17   #11
Ristretto
Risotto

Ristrettos avatar

Reg.datum: Oct 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Kombinationen fiberrikt (ffa grönsaker), fettrikt och kaffe sätter fart på min mage. Oftast behövs inte ens kaffet. Grönsaker + fett och jag får uppsöka skithuset strax efter sista tuggan. Varsågoda för den infon.

Att må dåligt psykiskt (ångest/oro) fungerar SKIT-bra det också. Men det rekommenderas inte.
Precis så är det för mig med. Gröna bönor med smör på till en lunch som avslutas med en dubbelespresso är nog den bästa kombon för att dra igång maskineriet. Broccoli är inte lika tydligt och fibrer från olika sädesslag funkar rätt dåligt.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:40.