Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-17, 18:15   #1
Erection
Registered User

Reg.datum: Mar 2011
Är det "okej" att äta innan ett pass?

Tjena

Jag är mycket väl medveten om att ett intag innan ett pass inte är nödvändigt. Brukar oftast ha tre till fyra timmar mellan den senaste målet och träningen. Men vissa dagar brukar jag känna mig småhungrig precis innan/under passet, vilket leder till att jag känner mig väldigt hungrig i slutet av passet. Detta påverkar även känslan och fokuset under passet negativt.
De dagar då jag intagit ett litet mål (ca 1 timme innan passet) så känns det mycket bättre, både med fokus och prestation, även placebo effekt. Skulle detta intag innan passet på något sätt vara negativt?

Mvh
Erection är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-17, 18:17   #2
Commando1980
Banned User

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Erection Visa inlägg
Tjena

Jag är mycket väl medveten om att ett intag innan ett pass inte är nödvändigt. Brukar oftast ha tre till fyra timmar mellan den senaste målet och träningen. Men vissa dagar brukar jag känna mig småhungrig precis innan/under passet, vilket leder till att jag känner mig väldigt hungrig i slutet av passet. Detta påverkar även känslan och fokuset under passet negativt.
De dagar då jag intagit ett litet mål (ca 1 timme innan passet) så känns det mycket bättre, både med fokus och prestation, även placebo effekt. Skulle detta intag innan passet på något sätt vara negativt?

Mvh
Nej. Om det hjälper dig att prestera bättre så är det ett klart plus.
Commando1980 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-17, 18:23   #3
dauit
Registered User

Reg.datum: Apr 2012
jag personligen presterar 50 % bättre om jag har ätit en måltid direkt före träning, fast inte för "tung" mat så att man känner sig mätt och otymplig.

teoretiskt sätt så presterar du sämre eftersom blodsockret blir lägre eftersom det går åt mycket energi på att bryta ned maten, även att blodet sitter vid buken vilket itne är bra eftersom man vill att blodet ska vara ute i musklerna (det sista påståendet är jag inte 100% säker på)
dauit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-17, 18:29   #4
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av dauit Visa inlägg
jag personligen presterar 50 % bättre om jag har ätit en måltid direkt före träning, fast inte för "tung" mat så att man känner sig mätt och otymplig.

teoretiskt sätt så presterar du sämre eftersom blodsockret blir lägre eftersom det går åt mycket energi på att bryta ned maten, även att blodet sitter vid buken vilket itne är bra eftersom man vill att blodet ska vara ute i musklerna (det sista påståendet är jag inte 100% säker på)
I så fall är din teori lika felaktig som din stavning.

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-17, 18:50   #5
dauit
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
I så fall är din teori lika felaktig som din stavning.
eyy, att klaga på ens stavning är bara lågt, *sett är du nöjd nu?

så det jag sa stämde inte?
dauit är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-17, 22:34   #6
LilMack
Registered User

LilMacks avatar

Om jag tränar direkt efter frukost så låter jag det gå minst en timme innan gympasset. Har svårt att träna på "tom" mage. Tar inga pre-workout tillskott.
Gammal 2012-06-18, 06:26   #7
Pretorian
Registered User

Pretorians avatar

Reg.datum: Mar 2010
För mig var det en vanesak, det där med att träna på "tom" mage. Jag gillar vetskapen om att jag "får" äta mer efter passet om jag ätit mindre innan.

Men, som redan sagts, presterar du bättre med lite mat och energi i kroppen så är det värt mer så ät innan.
Gammal 2012-06-18, 12:15   #8
Stryc9
Registered User

Reg.datum: Jun 2009
Stod väl här någonstans att proteinsyntesen efter passet blir som bäst om man får i sig protein ca 30 min innan träning?
Gammal 2012-06-18, 16:08   #9
Silencer
Banned User

Reg.datum: Nov 2010
När jag bulkar äter jag i princip hela tiden för annars går jag inte upp i vikt. Är oerhört stark på alla pass och får dessutom högre volymtålighet.
Silencer är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-18, 23:08   #10
Linjedomarn
Registered User

Linjedomarns avatar

Reg.datum: Nov 2010
Själv gillar jag att proppa i mig så mycket som möjligt ungefär 1 timme innan gymmet, då känner jag mig jätte stark Det är ju absolut inget negativt att äta innan passet.
Linjedomarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-18, 23:37   #11
Chrillee
Registered User

Chrillees avatar

Reg.datum: May 2005
Det är ju en högst personlig upplevelse. Jag måste känna mig någorlunda mätt om jag ska kunna genomföra ett schysst pass.
Intar oftast 250g kvarg innan passet så man även har aminosyror i omloppet under passet.
Chrillee är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-18, 23:40   #12
TREX
Banned User

Reg.datum: Dec 2011
Har hänt att man slängt i sig en tallrik pasta med ketchup innan passet för att få lite "trûkk"
TREX är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-19, 16:02   #13
Mala
Registered User

Malas avatar

Reg.datum: Mar 2011
Lite läsning för den som vill:
http://styrketraningsprogram.com/201...innan-traning/

Vet inte hur mycket som stämmer, även om de refererar till studier. Såg intressant ut fastän jag bara snabbläste lite, får läsa igenom allt när jag orkar. Vad tycker ni om texten?

Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Mala är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-19, 16:29   #14
Commando1980
Banned User

Reg.datum: Jul 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Mala Visa inlägg
Lite läsning för den som vill:
http://styrketraningsprogram.com/201...innan-traning/

Vet inte hur mycket som stämmer, även om de refererar till studier. Såg intressant ut fastän jag bara snabbläste lite, får läsa igenom allt när jag orkar. Vad tycker ni om texten?
Skummade bara igenom det men det ser ut som ett helt vanligt övertolkningsinlägg.

Senast redigerad av Commando1980 den 2012-06-19 klockan 16:30.
Commando1980 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-19, 17:50   #15
Fredrik_S
Registered User

Fredrik_Ss avatar

Reg.datum: Nov 2005
Det som gör att du presterar bättre är det optimala. Långsiktiga träningresultat är extremt mycket mer beroende av hur du mår och presterar på din träning än alla andra faktorer gemensamt...
Själv föredrar jag 2-3 kolhydratrika (50-100gram kolhydrater/måltid från musli torkad frukt potatis vitt ris etc) innan träning varav det sista någon timme innan. Även flytande kolhydrater direkt inpå passet gillar jag.
Fredrik_S är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:39.