Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-06-07, 08:45   #1
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Reg.datum: Apr 2010
Finns det något jobb som är under er värdighet?

Om ni vore arbetslösa och hade samhällets press på er att skaffa ett jobb, finns det något jobb ni skulle tacka nej till då som ni anser är under er värdighet?
Nu menar jag "riktiga" och lagliga jobb och inga påhittade struntgrejer.
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 08:49   #2
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Jag skulle aldrig kunna göra något som går på tvärs med mina värderingar. Vi får en hel del erbjudanden om "samarbeten" eller att skriva texter om produkter för ersättning och jag skulle aldrig göra det. Så om jag sitter i en sits där regler eller överenskommelser tvingar mig att gå emot mina värderingar så säger jag hellre nej och lever fattig. Böcker är billiga på antikvariat och biblioteket är bra så jag överlever på väldigt lite.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 08:51   #3
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Ursprungligen postat av willtjam Visa inlägg
Om ni vore arbetslösa och hade samhällets press på er att skaffa ett jobb, finns det något jobb ni skulle tacka nej till då som ni anser är under er värdighet?
Nu menar jag "riktiga" och lagliga jobb och inga påhittade struntgrejer.
Det är under min värdighet att arbeta för under 30k i månaden. Att ha ett jobb som inte innebär flexibilitet, kompetensutveckling på löpande basis etc.

Om jag vore arbetslös så skulle jag fixa ett sådant jobb asap, och jag tror inte jag skulle misslyckas.

Men .. om det vore omöjligt (helvetet fryser till is etc) så skulle jag ta vilket jobb som helst. Men det vore inte kul för fem öre, men jag skulle aldrig vilja gå arbetslös en längre period.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 08:52   #4
spoon
Spån

spoons avatar

Mcdonalds. Det skulle kännas förnedrande att stå och vända burgare ihop med finniga studenter.
Gammal 2012-06-07, 08:52   #5
hahavaffan
tuff shit

hahavaffans avatar

Reg.datum: May 2005
Efter att ha plöjt åtskilliga avsnitt Dirty Jobs med Mike Rowe, så kan jag enkelt säga att det finns en hel del arbeten som jag skulle tacka nej till! Även andra, typ äldrevård och liknande hade jag vänligen nekat även ståendes på ruinens brant.
Gammal 2012-06-07, 08:55   #6
Morty
Registered User

Mortys avatar

Reg.datum: Aug 2007
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag skulle aldrig kunna göra något som går på tvärs med mina värderingar. Vi får en hel del erbjudanden om "samarbeten" eller att skriva texter om produkter för ersättning och jag skulle aldrig göra det. Så om jag sitter i en sits där regler eller överenskommelser tvingar mig att gå emot mina värderingar så säger jag hellre nej och lever fattig. Böcker är billiga på antikvariat och biblioteket är bra så jag överlever på väldigt lite.
Samma här. Pengar kan man klara sig utan i relativt stor utsträckning, men man måste kunna leva med sig själv. Jobba på slakteri eller i annan djurplågeriinrättning går självklart fetbort.
Fysioterapeut, triathlet och coach i uthållighetsidrott. Ironman PB: 9:28.
Uthållighetsträning
Uthållighetscoaching
Bilder ur min vardag
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub Visa inlägg
LCHF är för tjockisar som inte vill träna.
Morty är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 08:58   #7
Yes
Banned User

Yess avatar

Reg.datum: Aug 2005
Jag kan ta vad som helst jag klarar att utföra och som inte kompromissar min integritet. Jag är trots allt värd bättre än att gå arbetslös. Hamnar man i en svår sits är det bara att bita ihop och gilla läget.
Yes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 08:59   #8
tossefar
Besserwisser

Reg.datum: Aug 2004
Telefonförsäljning är under alla människors värdighet. Annars är det mesta OK.
tossefar är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 09:00   #9
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Reg.datum: Apr 2010
Det här är väldigt intressant tycker jag. Det finns väldigt många människor som tycker att arbetslösa inte ska kunna tacka nej och dom borde skjutas (lite överdrift, men ni fattar) ifall dom hellre lever på aktivitetsstöd el. liknande istället för att ta ett jobb som dom inte alls trivs med eller klarar av psykiskt. Men när det väl kommer till kritan så tror jag inte att dom heller skulle tacka ja till att byta blöjor på ett äldreboende, agera sophämtare, dela ut flyers etc.
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 09:01   #10
Konkelbär
Registered User

Konkelbärs avatar

Reg.datum: May 2011
Fältförsäljare.. Stoppa folk mitt i stan och försöka sälja något.. never ever ever never EVER AGAIN!
Konkelbär är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 09:02   #11
shut teh face
Mother love bone

shut teh faces avatar

Reg.datum: Aug 2006
Citat:
Ursprungligen postat av willtjam Visa inlägg
Det här är väldigt intressant tycker jag. Det finns väldigt många människor som tycker att arbetslösa inte ska kunna tacka nej och dom borde skjutas (lite överdrift, men ni fattar) ifall dom hellre lever på aktivitetsstöd el. liknande istället för att ta ett jobb som dom inte alls trivs med eller klarar av psykiskt. Men när det väl kommer till kritan så tror jag inte att dom heller skulle tacka ja till att byta blöjor på ett äldreboende, agera sophämtare, dela ut flyers etc.
Att jobba med vad som helst är OK. Det är inte alltid ens livsituation går hand i hand med ens värdighet, stolthet etc. Men att gå arbetslös är inte kul eller bra för någon.

Däremot så finns det jobb som borde förbjudas; telefonförsäljning är det bästa exemplet.
shut teh face är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 09:07   #12
Silveta
Registered User

Silvetas avatar

Reg.datum: May 2011
Det finns en hel del vidriga jobb men fortfarande är jag en person som hellre har ett kasst jobb än inget. Den inställningen har dock framkommit efter att jag fick barn. Mitt ansvar ligger primärt hos pojkarna och jag hade gjort nästan vad som helst för att försörja dem

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2
Silveta är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 09:12   #13
ARMSTARK
BÄNKPRESSARE

ARMSTARKs avatar

Reg.datum: Nov 2007
Jag har svårt att se mig själv vända burgare på Donken, men har man ingen inkomst så...
Varför skulle man faktakolla sånt som stödjer ens åsikter lol
ARMSTARK är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 09:19   #14
prOtotype
Wants brinner!

prOtotypes avatar

Reg.datum: Jan 2009
Beggars can't be choosers.
prOtotype är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-06-07, 09:20   #15
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Tillägg till det här: Det gäller naturligtvis under normala omständigheter. Jag är övertygad om att jag i "rätt" kontext kan förvandlas till en lägervakt jag också. Det kan vi nog alla.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:17.