2009-03-02, 21:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2008
|
Fett ifrån salami ?
Är fettet ifrån salami bra ?
äter för tillfället Medvurst
|
|
|
2009-03-02, 21:09
|
|
Vrickad & älskvard
Reg.datum: Oct 2008
|
Ungefär hälften mättat, hälften enkelomättat, ungefär.
Sedan om det är "bra" debatteras just nu. Jag skulle säga att salamin i sig är bra om den inte innehåller alldeles för mycket saker som inte borde vara i salami.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
|
|
|
2009-03-02, 21:12
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Fettet är relativt dåligt om man går efter officiella svenska näringsrekommendationer. Går man efter vad anhängare till högfett/lågkolhydratdieter, Atkinsmetoder och liknande anser, är det däremot bra.
Oavsett vilket läger man tillhör, kan salami ingå i din kost och den kosten vara nyttig, så länge du inte baserar den på salami.
Enligt nuvarande cancerrekommendationer bör man förvisso undvika charkprodukter, livsmedel där E250 ingår, men det har inte med fettkvaliteten, som du undrade över, att göra.
|
|
|
2009-03-02, 21:19
|
|
Registered User
|
kunde ana det, får majoriteten av mitt dagliga fett intag ifrån salami även om min kost inte är baserad på det. är detta dåligt ?
|
|
|
2009-03-02, 21:29
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Rent spontant låter det inte som den hälsosammaste diet man kan ge sig på. Men då vet jag inte hur resten av den ser ut.
|
|
|
2009-03-02, 21:32
|
|
El grande salami
Reg.datum: Jul 2006
|
Nja
|
|
|
2009-03-02, 21:38
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Rent spontant låter det inte som den hälsosammaste diet man kan ge sig på. Men då vet jag inte hur resten av den ser ut.
|
hälften av fettet kommer ifrån salami*
olja = rapsolja
http://img147.imageshack.us/my.php?image=matlist.jpg
|
|
|
2009-03-02, 21:44
|
|
Registered User
|
väger för övrigt 109kg
|
|
|
2009-03-02, 21:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Jag tror, precis som King Grub (åtminstone så som jag uppfattade honom), att oavsett huruvida fettet är ett mer eller mindre bra val att basera fettintaget på så bör du se upp mer med nitriten.
Jag tror personligen inte mättat fett gör någon skada i en balanserad diet men dagligt intag av E250 tror jag är negativt helt klart.
|
|
|
2011-04-29, 11:57
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2009
|
Kan man inte komma runt nitritet på nåt sätt....finns det inte frysta pålägg tex, för det är väl bara färska vakuumpackade livsmedel som nitrit behövs i?
Blev nämligen sugen på salami eller liknande nu, och det är ju hyfsat med protein också, men fan alltså, både E250 och E621 i känns ju inte helt opti, plus att det väl är rätt processad mat överlag, massa skit nedmalt och så....
|
|
|
2011-04-29, 13:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av Seb74
Kan man inte komma runt nitritet på nåt sätt....finns det inte frysta pålägg tex, för det är väl bara färska vakuumpackade livsmedel som nitrit behövs i?
Blev nämligen sugen på salami eller liknande nu, och det är ju hyfsat med protein också, men fan alltså, både E250 och E621 i känns ju inte helt opti, plus att det väl är rätt processad mat överlag, massa skit nedmalt och så....
|
Fråga i charkdisken på en välsorterad mataffär så brukar de alltid ha något/ några alternativ.
Robert: Yeah, after this weekend I can say I have been blown by two Irenes.
Irene: SHUTUP ROB! jeez, that was in highschool!
Robert: People don't forget natural disaster ;D
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:06.
|

|