2010-11-23, 13:13
|
|
Preciousss Posterior
Reg.datum: Nov 2003
|
Vintercykling - dubbdäck
Jag vill cykla till jobbet så länge som vädret/kylan tillåter. Har en vanlig citybike och nu undrar jag om det är fler som cyklar vintertid på kollo och kan tipsa mig om dubbdäck, vad man ska tänka på, vilket märke, bra pris mm
Snöiga hälsningar
IB
|
|
|
2010-11-23, 13:15
|
|
is this real life
Reg.datum: Nov 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Ironbabe
Jag vill cykla till jobbet så länge som vädret/kylan tillåter. Har en vanlig citybike och nu undrar jag om det är fler som cyklar vintertid på kollo och kan tipsa mig om dubbdäck, vad man ska tänka på, vilket märke, bra pris mm
Snöiga hälsningar
IB
|
Så länge du kör dubbfritt inne i stan  kan dock inte modeller tyvär
|
|
|
2010-11-23, 13:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2002
|
Jag har cyklat året runt i över 12år och har aldrig haft några dubbdäck.
victor_n: Det är tillåtet på cykel, dessutom gäller det förbudet bara en gata på söder
|
|
|
2010-11-23, 13:22
|
|
is this real life
|
Citat:
Ursprungligen postat av jakke
Jag har cyklat året runt i över 12år och har aldrig haft några dubbdäck.
victor_n: Det är tillåtet på cykel, dessutom gäller det förbudet bara en gata på söder 
|
Jag vet jag faila till humorförsök. förlåt kollo.
|
|
|
2010-11-23, 13:28
|
|
Illrar pillrar
Reg.datum: Jul 2005
|
Vet att biltema säljer dubbdäck till cyklar. Ingen aning om kvalla eller pris jämfört med andra dock.
PB: Böj 185 kg. Bänk 137,5 kg. Mark 235 kg.
|
|
|
2010-11-23, 13:32
|
|
Three apples high and rising
Reg.datum: Jan 2003
|
Nokian Hakapelita W240 är ganska ok, brukar gå att få tag på för ca 400 kr styck har jag för mig.
Har inte provat biltemas dubbdäck, men verkar vara många andra som tycker att de är riktigt dåliga.
|
|
|
2010-11-23, 13:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2008
|
Fördelar: Riktigt bra fäst på ishala gator, särskilt för det annars livsfarliga framdäcket
Nackdelar:
Priset. Kan dock sättas i relation till hur mycket man förlorar på att gå hemma ett par veckor med en bruten handled, och då är det ju inte så dyrt. Man får se det som en försäkring.
Bökigt att kränga på och av däck varje höst och vår om man inte har extra fälgar. Kan kontras med att man ändå bara gör det en timme/år.
Samma som för bil, de är bra när det verkligen behövs, men oftast rullar dubbarna på bar asfalt och slits därför snabbt.
Det blir avsevärt tyngre att trampa.
Har man inte "hunnit" (läs prioriterat bort) att ploga din cykelbana så att det uppstått flera centimeter djupa spår hjälper dubbdäcken föga. När du studsar upp och ned i spår hela tiden löper du stor risk att framhjulet sticker iväg trots dubbdäck.
Sedan har jag aldrig riktigt förstått folk som lovprisar sina dubbdäck och inte kan förstå att alla inte använder dom, och så cyklar de utan hjälm?! 
Det är väl samma personer som sätter på dubbdäcken på bilen, kör som på sommaren och hamnar i diket.
Summa summarum: Jag tycker det är värt det att ha dubbdäck om man cyklar dagligen på vintern. Den stora fördelen väger upp nackdelarna.
hypokondri + internet = win
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
vill du maximera fettförbränningen skall du sluta äta helt
|
"Wikipedia är INTE en pålitlig källa"
|
|
|
2010-11-23, 14:15
|
|
Negativa Blöje
Reg.datum: Sep 2003
|
Jag har cyklat hudratals mil på is/snö och alltid använt Nokian Extreme. Det är sån oerhörd skillnad att cykla med bra vinterdäck i jämfärelse med dåliga och en helt magisk skillnad i jämförelse med vanliga däck. Även provat att cykla med dem på blankisen på Nydalasjön, när övriga åkte grillor. Funkade kanon
Rekommenderar dem verkligen!
Prisexempel:
http://cykloteket.com/ProductDetail....kelNr=27353294
"Ju halare det är på vägarna desto roligare för dig. Fullspäckat med 294 vassa aluminiumdubbar med spets i slitstarkt karbidstål. 26*2,1."
Ursprungligen postat av Gute
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
|
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
Senast redigerad av Börje H den 2010-11-23 klockan 14:18.
|
|
|
2010-11-23, 14:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2007
|
Nokian Hakkapeliitta W106 har fungerat utan märkbart slitage i ett antal år, fästet är trots avsaknaden av dubbar på kanterna betydligt bättre än med sommardäck, men framförallt så slipper man ha punktering p.g.a. allt grus lika ofta, så de är klart värt besväret.
Grövre däck med flera dubbar, typ W240, fäster förstås ännu bättre, nackdelen brukar väl vara att det blir tyngre att trampa.
Senast redigerad av Zetor99 den 2010-11-23 klockan 14:24.
|
|
|
2010-11-23, 15:09
|
|
Vill bli starkare
Reg.datum: Mar 2009
|
Ett par tips:
1) Sätt dubbdäck bara på framhjulet. Det ger bättre fäste utan göra trampandet alltför tungt. Sladdar med bakhjulet är sällan särskilt dramatiska om man inte har barnsadel.
2) Köp ett extra framhjul och byt hela hjulet istället för bara däcket. Det är betydligt enklare, även om du har navdynamo. Biltema har hjul med navdynamo för några hundringar.
Och jag kör alltid med hjälm, sommar som vinter, dubbat eller odubbat.
Jag tycker du ska lyssna på Pjotor, han har oftast alltid rätt.
|
|
|
|
2010-11-23, 22:01
|
|
Kolos egen surtant
Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
|
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H
Jag har cyklat hudratals mil på is/snö och alltid använt Nokian Extreme. Det är sån oerhörd skillnad att cykla med bra vinterdäck i jämfärelse med dåliga och en helt magisk skillnad i jämförelse med vanliga däck. Även provat att cykla med dem på blankisen på Nydalasjön, när övriga åkte grillor. Funkade kanon 
|
Jag håller med. Cyklade länge med vanliga däck och det gick det med, blev en hejar på att halka omkring. Men med dubbdäck är det stor skillnad. Jag tycker även det är skillnad i snö och oplogat. Man far inte omkring så mycket.
Jag brukade lämna in cykeln och byta däck när snön närmade sig. Numer har jag två cyklar. På så sätt så behöver jag bara använda dubbdäck och lite tyngre cykling när det behövs.
|
|
2010-11-24, 22:21
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av delta_mats
Vet att biltema säljer dubbdäck till cyklar. Ingen aning om kvalla eller pris jämfört med andra dock.
|
Extremt trögrullade (även för att vara ett dubbdäck) och problem med att dubbarna lossnar, verkar vara det vanligaste omdömet från de som provat.
|
|
|
2010-12-26, 17:27
|
|
Registered User
|
Är också lite intresserad av det här med vintercykling, verkar ju blivit sån grej
Är främst intresserad att höra vad ni har för utrustning samt hur ni klär er?
Hur värmer man gott och väl ex. fötter och händer? Material?
Tack för svaren. Mvh
|
|
|
2010-12-26, 18:49
|
|
mjau
Reg.datum: Feb 2009
|
Citat:
Ursprungligen postat av GymTT
Är också lite intresserad av det här med vintercykling, verkar ju blivit sån grej
Är främst intresserad att höra vad ni har för utrustning samt hur ni klär er?
Hur värmer man gott och väl ex. fötter och händer? Material?
Tack för svaren. Mvh
|
Jacka, mössa och vantar. Sen gör man likadant som på sommaren, upp på cykeln och trampa. Lyse är ett plus som uppskattas av polis och mottrafikanter, efter mörkrets inträde.
|
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:48.
|

|