Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-11-24, 13:37   #1
Badgirl
Registered User

Reg.datum: Nov 2010
Gör jag rätt eller fel?

Födde mitt barn för 2 månader sedan, och för en månad började jag på gymmet igen.. Har dock gått upp rejält mycket, men skall få ordning på det nu.

Hur som helst, så tränar jag 5 gånger i veckan.. Inte lika mycket som förut, eftersom jag inte hinner. Konditionen blir ca 30-45 minuter crosstrainer, och ca 30-40 minuter styrkepass. Ev löpning någon morgon före frukost också, men har inte blivit allt för mycket pga foglossning.

Hur som helst, så ser kosten ut såhär:

Frukost: 1 ägg (ca 50gram), 45g havregryn, 50g kvarg.
Lunch: 65g fullkornsspagetti, 5g rapsolja, 15g cashewnötter, 30g protein
Efter träning: 40g SuperMass
Mellanmål: 300g kvarg, 15g cashewnötter.
Kvällsmål: 3 ägg (ca 150g), ca 120g kyckling.
= 1656 kcal

Äter ca: 0,5-1g/kg fett, 2g protein, 2g kolhydrater.

Har tappat ca 1 kilo i veckan, och åt då ca 1850 kcal.. Men förra veckan hade jag gått upp 0,5kg samt stod still i midjan.. trots att jag åt mindre och tränade samma.

På ätardagar (lördagar) kanske jag äter någon sötsak (ca 2-3 bullar eller pannkakor) samt en vanlig middag.

Äter jag för lite, för mycket? Varför går jag upp?
Badgirl är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 13:40   #2
johan_jazz
Registered User

Reg.datum: Jun 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Badgirl Visa inlägg
Födde mitt barn för 2 månader sedan, och för en månad började jag på gymmet igen.. Har dock gått upp rejält mycket, men skall få ordning på det nu.

Hur som helst, så tränar jag 5 gånger i veckan.. Inte lika mycket som förut, eftersom jag inte hinner. Konditionen blir ca 30-45 minuter crosstrainer, och ca 30-40 minuter styrkepass. Ev löpning någon morgon före frukost också, men har inte blivit allt för mycket pga foglossning.

Hur som helst, så ser kosten ut såhär:

Frukost: 1 ägg (ca 50gram), 45g havregryn, 50g kvarg.
Lunch: 65g fullkornsspagetti, 5g rapsolja, 15g cashewnötter, 30g protein
Efter träning: 40g SuperMass
Mellanmål: 300g kvarg, 15g cashewnötter.
Kvällsmål: 3 ägg (ca 150g), ca 120g kyckling.
= 1656 kcal

Äter ca: 0,5-1g/kg fett, 2g protein, 2g kolhydrater.

Har tappat ca 1 kilo i veckan, och åt då ca 1850 kcal.. Men förra veckan hade jag gått upp 0,5kg samt stod still i midjan.. trots att jag åt mindre och tränade samma.

På ätardagar (lördagar) kanske jag äter någon sötsak (ca 2-3 bullar eller pannkakor) samt en vanlig middag.

Äter jag för lite, för mycket? Varför går jag upp?
Ammar du?

Mvh, Johan
johan_jazz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 13:49   #3
Badgirl
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av johan_jazz Visa inlägg
Ammar du?

Mvh, Johan
Jag ammade en del ibörjan, men då lillgumman inte verkade få i sig tillräckligt med mjölk så började vi sätta in mjölkersättning.. Och nu ammar jag inte alls, sedan ca 2 veckor tillbaka. Mjölken i brösten produceras fortfarande dock, men beräknas försvinna om ca 2 veckor.
Gammal 2010-11-24, 16:29   #4
young_george
Registered User

Reg.datum: Jun 2008
Temporära fluktuationer i viken kan bero på en mängd faktorer, varav inga är att hänga upp sig på.
Hormoner, vattenintag, tarminnehåll, när du gick på toa senast, salt & kolhydrater i maten e.t.c e.t.c

Vet du med dig att du inte har ätit eller tränat annorlunda så är det inget att hänga upp sig på. Fortsätt på samma spår och gör en mätning igen om en vecka. Fortsätter det vecka efter vecka så kan du återkomma.
young_george är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 21:28   #5
Badgirl
Registered User

Okej, då vet jag. Skall allt fortsätta..
Så kaloriintaget är okej i allmänhet? No more, no less?
Gammal 2010-11-24, 22:24   #6
krappen
Registered User

krappens avatar

Reg.datum: Sep 2009
Citat:
Okej, då vet jag. Skall allt fortsätta..
Så kaloriintaget är okej i allmänhet? No more, no less?
Det beror helt och hållet på hur lång du är och hur mycket du väger.
krappen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 22:45   #7
bb X
Banned User

Reg.datum: Jun 2010
Citat:
Ursprungligen postat av krappen Visa inlägg
Det beror helt och hållet på hur lång du är och hur mycket du väger.
och aktivitetsfaktor + ålder
bb X är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-24, 22:47   #8
vicarious
Proteinbarskonnässör

vicariouss avatar

Reg.datum: Nov 2008
Citat:
Ursprungligen postat av young_george Visa inlägg
Temporära fluktuationer i viken kan bero på en mängd faktorer, varav inga är att hänga upp sig på.
Hormoner, vattenintag, tarminnehåll, när du gick på toa senast, salt & kolhydrater i maten e.t.c e.t.c

Vet du med dig att du inte har ätit eller tränat annorlunda så är det inget att hänga upp sig på. Fortsätt på samma spår och gör en mätning igen om en vecka. Fortsätter det vecka efter vecka så kan du återkomma.
Precis som george säger bör du avvakta innan du drar några direkta slutsatser. Fluktuationer är inte ovanligt. Men du kanske bör se över dina "ätardagar"? Du verkar inte ha särskilt bra uppfattning om hur mycket energi det egentligen blir de dagarna. Någon sötsak här och där och någon bulle kan lätt bli mer energi än man tror totalt sett.

Fortsätter du gå upp i vikt så äter du mer än du gör av med. Det första jag skulle göra isåfall är att titta på ätardagen och kanske dra ner på såna dagar.
Gammal 2010-11-24, 23:20   #9
johan_jazz
Registered User

Reg.datum: Jun 2009
Citat:
Jag ammade en del ibörjan, men då lillgumman inte verkade få i sig tillräckligt med mjölk så började vi sätta in mjölkersättning.. Och nu ammar jag inte alls, sedan ca 2 veckor tillbaka. Mjölken i brösten produceras fortfarande dock, men beräknas försvinna om ca 2 veckor.
Ville bara försäkra mig om att du inte bantar undertiden som du ammar, finns en del som gör det vilket gör att barnet får näringsfattig mjölk. Men då vet jag att du inte är en "sån" Annars tycker jag att råden av föregående talare är ganska så bra.

Mvh, Johan

Senast redigerad av johan_jazz den 2010-11-24 klockan 23:22.
johan_jazz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-11-25, 21:13   #10
Kravmaga
Registered User

Kravmagas avatar

Reg.datum: Jan 2010
Beroende på hur mycket aktivitet samt om du inte väger allt för mycket/är normallång så kan 1850kcal, med en ätardag i veckan, vara på gränsen, också då beroende på hur ätardagen ser ut. Ex skulle en kvinna som är 167cm lång och väga 65kg, med en låg aktivitetsfaktor (1,2) ha en ungefärlig kaloribalans på 1757. Testa denna sida, http://www-users.med.cornell.edu/~sp...lc/beecalc.htm, skriv in dina mått och se din ungefärliga kaloribalans, lägg sedan till kaloriåtgång under de träningspass du genomfört samt ev höja aktivitetsfaktor (1,2) om du har ett i övrigt aktivt liv. Glöm inte att räkna med kaloriöverskottet under ätardagen, det underskott du skapat under veckan kommer minskas av ditt överskott.

Kravmaga's träning - SL
Kravmaga är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 15:13.