Sökes: Betastestare till vegetarisk matlagningsapp för styrketränare
Hej alla,
Jag har det senaste halvåret jobbat med att designa och utveckla en matlagningsapp med proteinrika, vegetariska/veganska recept. Dvs alla recept har ett specifikt fokus på högt proteinintag i förhållande till portionsstorlek och kaloriintag samtidigt som de är köttfria. Appen, framtagen för iOS, är nu i betatestskede och jag har rekryterat ett gäng "vanliga" användare för att testa recepten, om det går att följa instruktionerna, leta stavfel och buggar osv.
Parallellt med detta vill jag sätta ihop en separat fokusgrupp bestående av individer som identifierar sig som både hårt/seriöst tränande och som är antingen vegetarianer, veganer eller "flexitarianer" och därför har mest att vinna på att appen utvecklas med dem i åtanke. Tanken med fokusgruppen är att hjälpa mig styra inriktning och fokus samt användargränssnittet, inte att leta buggar och stavfel för detta sköts av den andra gruppen.
Med den användarbeskrivningen är det ganska självklart att jag vänder mig tillKolozzeums forum för att se om det finns intresse för deltagande!
Förutom beskrivning av upplägget för fokusgruppen beskriver jag lite mer om appen och min bakgrund nedan för de nyfikna (Klicka på spoiler-knappen).
Vid intresse, kontakta mig antingen via facebook eller genom att maila (hemsidan är inte uppe än men mailen funkar)
Fokusgruppens upplägg Jag letar c:a 10-20 personer (helst baserade i Stockholm men inget absolut krav) som tränar regelbundet, bryr sig om hur mycket proteiner de konsumerar och som antingen är vegetarianer, veganer eller som vill äta mindre kött och behöver ett bra verktyg/databas med recept för detta. Appen utveckas för iPhone och iPad, så en av dessa är ett krav.
(Androidversionen utvecklas så snart en användarbas är etablerad efter release på Appstore)
Jag vill ha fokusgruppens hjälp med att betatesta appen, tänka kritiskt och inte låsa sig till dess nuvarande upplägg utan fundera kring vilka features och vilken information de helst skulle vilja se implementeras för att tilltala dem och få dem att rekommendera den till andra. Mot slutet av betatestet vill jag köra en workshop då vi ses och ni får dela era tankar tillsammans (därav att ni helst är stockholmsbaserade), med målet att enas om en lista på idéer/tjänster ni skulle vilja inkluderas i den färdiga appen, samt en ev. lista på saker att utveckla i framtida versioner.
Som tack för ert deltagande får ni förutom min eviga tacksamhet naturligtvis appen gratis till både iPhone och iPad, jag står såklart för käk i samband med workshopen och ni får även vara med på releasefesten i januari
Lite om appen Appen heter GreenGrams, består i dagsläget av c:a 50 varmrätter, samt några frukostar och efterrätter, lite snacks och ett par gör-det-själv-saker som används i andra recept (typ proteinbröd, seitan, granola, etc.). Varje recept kommer med ingredienser, tillagningsinstruktioner och näringsinnehåll per portion. Portionsstorlek (i form av kalorier och gram protein) och antal portioner går att justera och kan även låsas till en angiven profil som automatiskt måttar portionsstorlekar för att matcha användarens behov och måltidsmönster.
Typiskt förhållande mellan proteiner och kalorier ligger på 6-8 g proteiner per 100 kcal. Om denna nivå kan alltid sägas mycket. Det är såklart en balans mellan att få ett högt proteinintag och att ha proportionerliga rätter som smakar bra. Ett icke-extremt men tufft räkneexempel för en 80 kg, 180 cm, 30 årig man på 500 kcal deff som tränar "moderately" ger (med Mifflin-St. Jeor) ett dagligt kaloribehov på 2260 kcal. Med recepten i appen ger det ett dagligt proteinintag på 135-180 g utan tillskott, eller 1,7-2,25 g protein per kg kroppsvikt.
Recepten har ingen annan specifik bakomliggande diet (LCHF, glutenfritt etc.) utan består mest av helt vanliga recept som tweakats med hänsyn til proteinintag. "Köttersättare" används sparsamt, mest seitan och lite tofu, inga "sojakorvar", "Quornfärs" och andra halvfabrikat utan mer fokus på bra råvaror. Ingen specifik hänsyn har tagits till att tillse att samtliga EAA ingår i alla rätter. All data utgår ifrån livsmedelsverket samt några enstaka produkter som saknats och lagts till manuellt.
Lite om mig Jag bestämde mig 2013 för att sluta äta kött och eftersom jag alltid tränat ganska seriöst och visste därmed om behovet av proteiner tänkte jag fixa ett par kokböcker för vegetarianer som styrketränar. Hittade ingenting varken online eller i tryckt format så jag började skapa egna recept från de jag redan kunde och med livsmedelsverkets databas vilket idag är en ganska bra samling recept. Syftet med att skapa denna app är att jag vill ge fler personer ett verktyg för, och därmed också en anledning att äta mindre kött utan att oroa sig för proteinintaget (oavsett om de faktiskt behöver det eller inte), oavsett bevekelsegrund.
Anledningen till att detta är mitt första inlägg här är för att jag egentligen är mer en klättrare än en styrketränare och har hängt i andra forum. Ser att ni har samlat en gedigen lista med veg.recept som jag helt har missat! Finns grund för att mångdubbla appens receptdatabas kanske?
I övrigt: 36 årig stockholmare, civilingenjör, massageterapeut, egenföretagare och i allmänhet en mångsysslare. Om någon nu undrade...
Beemel, det går absolut att återkoppla via forumet.
För enkelhets skull - och för att påminna ev. intresserade - så kan ni meddela intresse här också. Det enda som behöver kommuniceras "privat" är att jag behöver er iPhones eller iPads UDID-nummer för att ni ska kunna installera betaversionen på er telefon innan den ligger på appstore.