Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-10-17, 18:41   #1
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Reg.datum: Apr 2010
Journaljävel

Ja, då var det min tur att dras ned i journalträsket.

Jag har de senaste två åren läst mer om träning än vad jag har tränat själv, p.g.a. nybörjarmisstag och skador. Jag är verkligen svag som en kvist, både lyftmässigt och kroppsmässigt.
Har försökt träna seriöst sen januari -10, men eftersom jag visste hur man gjorde bänkpress och bicepscurl och att råa ägg var nyttigt så tyckte jag att jag inte behövde lära mig nåt. Jag fick helt enkelt skylla mig själv när jag började få ont i knäna av knäböj, fick sänka i fler övningar än vad jag höjde, började bli mer fet än biff m.m. Har alltid varit för viktkåt så det har kommit skador av nästan varje övning.
Har försökt träna så gott det går under perioder men det har alltid varit något som har börjat smärta.
Nu, efter nästan tre månaders uppehåll p.g.a. ryggproblem, så är jag tillbaka med väldigt låga vikter, ett grymt bra tålamod, anspänd bål, strikta rörelser samt realistiska mål.
Klädsam kvällsvikt på 77.4 kg utdraget på 184 cm och 23 år.

Idag, i en ny lägenhet i en ny stad, blev första passet av: bröst, axlar och triceps!
Bänkpress:
3x10 42.5 kg

Press:

3x10 20 kg

Hantellyft åt sidan:
2x10 1 kg

Smal bänkpress:

3x10 17.5 kg

Liggande tricepspress:

2x10 10 kg

Greppträning:
3x10 på CoC Trainer

Inga mastodontvikter, men jag satsar på att kunna träna länge framöver så jag ökar sakta men säkert.
Ska träna en vanlig tre-split med push/pull/ben och försöka ligga på kaloribalans. Om någon månad när jag har tagit igen lite ska jag deffa fram det lilla sexpacket jag har för att senare bygga upp mig på riktigt.
När fästmön har blivit frisk så ska vi även bättre på konditionen med hjälp av detta.

Nu blir det en sen middag!
willtjam är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-17, 19:32   #2
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Allting blir väl lite roligare med bilder.

Vänster är ifrån januari -10, höger är från i somras nångång. Svårt att se skillnad, men lite grövre har jag blivit. Men under tröjan gömmer sig dock chipstuttar och inget sexpack.

Vill inte veta hur jag hade sett ut ifall jag hade gjort allt rätt från början.
Gammal 2011-10-19, 16:41   #3
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Pass numero dos: rygg och biceps!
Marklyft:
3x6 57.5 kg

Skivstångsrodd:
3x10 20 kg

Hantelrodd:
2x10 5 kg (vettefasiken vad själva hanteln väger)

Pull-ups (supinerat grepp):
3x2x2 reps

Skivstångscurl:
3x10 15 kg

Reverse Curl:
2x10 12.5 kg

Älskar verkligen att träna rygg, men damn vad svag jag har blivit. Marklyften kändes som ett ton!
Prövar nytt upplägg av pull-ups/chins för att se ifall det blir någon ändring. Har tidigare varvat pull-ups och chins på varje ryggpass med 3 set till fail. Nu ska jag köra chins på måndag och fredag medan jag bara kör pull-ups på onsdagen, med 3 set med 1-2 reps under fail. Ska bli intressant!

Nu blir det lövbiff med pasta!
Gammal 2011-10-19, 22:28   #4
garluch
Registered User

garluchs avatar

Reg.datum: Oct 2011
Go Halvsleeve! Räknar du Kcal något? Brukar köra det även under deff så att man inte äter för lite, hemska tanke
garluch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-20, 02:41   #5
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Citat:
Ursprungligen postat av garluch Visa inlägg
Go Halvsleeve! Räknar du Kcal något? Brukar köra det även under deff så att man inte äter för lite, hemska tanke
Tatueringen är på gång. Blir två hela sleeves till slut
Jag räknar inte just nu, utan jag börjar räkna när jag börjar deffa. Just nu försöker jag bara hålla mig mätt.
Gammal 2011-10-21, 16:40   #6
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Finfredag med besök av mr Squat!
Knäböj:
3x8 47.5 kg

Stela marklyft:
3x10 15 kg

Frontböj:
2x10 17.5 kg

Turkish get-ups m. hantel:
2x5 6 kg

Ab-wheel:
2x5 halva utrullningar (orkar inte hela vägen till golvet än, så jag kör så långt jag orkar)

Nackextensioner:
2x12 1.25 kg

Laterala nackextensioner:
2x12 1.25 kg

Chins:
Sammanlagt 5 reps.

Har tidigare kört 5 reps på knäböj, men när jag träffade en läkare ang. ryggen så sa han att jag hade tränat för tungt och ökat för fort så senor och skit inte hade hängt med. Därför så sa han att jag skulle lätta på vikten och öka antalet reps.
Får se ifall 8 reps räcker, annars får jag väl öka till 10.

Frontböj måste jag sluta med för ryggen klarar inte av den, oavsett hur lite vikt jag kör med. Jävligt synd då jag älskar den övningen. Kanske blir utfall istället, om nåt.

Har börjat med nackövningar då jag tycker jag har världens smalaste hals, plus att jag har tänkt börja träna MMA om något år så en stark nacke/hals är nog att föredra. Däremot tror jag att jag ska flytta dom till ryggdagen istället.

Chins-stege kör jag nu varje måndag och fredag. Ska pröva Pavels "Grease the groove"-stege, fast den snabba varianten:
1 rep, vila några sek, 2 rep, vila osv, tills jag hamnar 1-2 reps under fail och då är det dags att börja om. Frågan är ifall det räcker med bara två gånger i veckan, men jag märker väl.

Turkish get-ups älskar jag också. Jag kör dom egentligen mest för bålen, men även för rotatorcuffarna då jag har haft problem med axlarna i bänkpressen. Blir även lite extra benträning när man ska upp och ner hela tiden.
Gammal 2011-10-24, 18:18   #7
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Tuttar, tuttar, tuttar överallt! Eller?
Var inte på topp idag. Har lyckats vända på dygnet helt under helgen (har lagt mig runt 3, och sovit till 12), så jag vände tillbaka det idag genom att kliva upp 8. Men till följd av det så var jag grymt trött och hade lite huvudvärk, fast det gick över rätt snabbt. Fick bli en Rage i alla fall.

Den här veckan ska jag köra på samma vikter som förra veckan bara för att vänja kroppen lite. Var ändå tre månader sen jag tränade sist.

Bänkpress:
3x10 42.5 kg

Hantelpress:
2x10 10 kg (plus hanteln)

Press:

3x10 17.5 kg

Hantellyft åt sidan:
2x10 1 kg (plus hanteln)

Liggande tricepsextensioner:

2x10 10 kg

Greppträning med CoC #1:

3x5, plus några extra på sista setet.

Chins:
Sammanlagt 6 reps

Jag tror att otroligt många fuskar med hantellyft åt sidan och slänger upp dom, alt. involverar biceps mer än nödvändigt.
Jag är väldigt noga på att bara lyfta med deltoid lateral, och det krävs verkligen inte mycket vikt för att jag ska känna av det.

CoC 1an börjar gå rätt lätt. Kanske dags att investera i 1.5?

Lika många chins idag som i fredags, men jag hoppas på fler nästa fredag!

Rätt tråkigt att köra med så lite vikt, men det är det värt ifall jag får träna resten av livet.
Gammal 2011-10-26, 18:07   #8
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Akta rygg!

Ja, då var vi här igen. Järnrygg och stålbiceps! Samma vikter som förra veckan för att vänja kroppen vid lite belastning.
Marklyft:
3x6 57.5 kg

Skivstångsrodd:
3x10 20 kg

Hantelrodd:
2x10 7.5 kg

Pull-ups:
3x3x2 reps

Skivstångscurl:
3x10 15 kg

Hammercurl:
2x10 6.5 kg

Har suttit vid datorn nästan hela dagen så jag hade grymt mycket energi över.
Skönt att kroppen redan börjat hitta styrkan. Det här passet blev nästan för lätt. Skulle nog ha kunnat köra igenom det en gång till.

Orkade en pull-up mer än förra veckan, så chinsen jag gör på mån- och fredagar kanske börjar ge nåt.
Jag håller mig alltså 1-2 reps under fail på varje set, istället för att maxa varje set som jag gjorde förr.

Kände av lite knasig smärta i ryggen efteråt när jag stretchade, men förhoppningsvis så var det bara något tillfälligt p.g.a. en konstig stretchställning. Får se ifall det känns av nästa vecka.

Ja, nästa vecka börjar jag höja vikterna. Woho! Funderar även på när jag ska dra igång med deffen, och vad det ska bli för deff. Hederlig -500 kcal eller en RFL-diet? Time will tell.
Gammal 2011-10-27, 15:20   #9
garluch
Registered User

garluchs avatar

Man mår fan gött när man kört mark och chins/pulls i samma pass!

Men det där med att hålla sig under fail, gäller det bara de övningar där du riskerar att fastna/tappa stången på dig? Känns lite poänglöst annars.

Hur ofta höjer du vikterna?
garluch är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-27, 15:55   #10
Idefi
Registered User

Reg.datum: Sep 2011
Ser bra ut, fortsätt kötta på, så ska du se att dom tyngre vikterna kommer
Slarva bara inte med maten
Idefi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-10-27, 16:09   #11
Capten
Registered User

håller med dig om hantellyften, ser många som inte kan hantera vikten och bara slänger upp dom. Kan inte vara kul för axeln...

Kör hårt!
Gammal 2011-10-29, 16:02   #12
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Värst vad det hade kommenteras här då. Skoj!

Citat:
Ursprungligen postat av garluch Visa inlägg
Man mår fan gött när man kört mark och chins/pulls i samma pass!

Men det där med att hålla sig under fail, gäller det bara de övningar där du riskerar att fastna/tappa stången på dig? Känns lite poänglöst annars.

Hur ofta höjer du vikterna?
Alla pass där ryggen slaktas är nice!
Näe, jag håller mig under fail på alla övningar. Tidigare körde jag till fail och ökade fort som attan, men det resulterade i ryggont. Enligt en allmänläkare berodde det på att ligament och skit inte hann med, så jag skulle sänka alla vikter och höja repsen och börja om från början i stort sett.

Citat:
Ursprungligen postat av Idefi Visa inlägg
Ser bra ut, fortsätt kötta på, så ska du se att dom tyngre vikterna kommer
Slarva bara inte med maten
Det sura är att jag var uppe i kroppsvikten på knäböj och marklyft innan ryggen gav vika helt. Känns tråkigt när jag nu tränar på bara halva kroppsvikten. Men det kommer!
Maten håller jag koll på!

Citat:
Ursprungligen postat av Capten Visa inlägg
håller med dig om hantellyften, ser många som inte kan hantera vikten och bara slänger upp dom. Kan inte vara kul för axeln...

Kör hårt!
Kul att jag inte är ensam om den åsikten!
Gammal 2011-10-29, 16:11   #13
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Lördagsben!
Blev alldeles för mycket Battlefield 3 och folköl i torsdags, så jag kände mig inte riktigt fit for fight på fredagen. Fick bli benträning idag istället!
Knäböj:
3x8 47.5 kg

Stela marklyft:

3x10 15 kg

Turkish get-ups:
2x5 6.5 kg hantel

Ab-wheel:
2x5 från knäna

Nackextensioner:
2x12 1.25 kg

Laterala nackextensioner:

2x12 1.25 kg

Chins:

Sammanlagt 6 reps

Samma vikter som förra veckan, och precis som i onsdags så känns det att kroppen börjar komma ikapp för jag är inte slut alls. Nästa vecka börjar jag höja, så då jäklar!

Blev otroligt lite benträning nu när jag tog bort frontböjen, så jag ska slänga in utfall med skivstång tills nästa gång. Har alldeles för små ben

Funderar på om jag ska ta bort nackträningen då det är så grymt tråkigt.
Over and out!

Alltid kul med kommentarer btw!
Gammal 2011-10-31, 16:06   #14
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Dags för höjning!
Som vanligt: bröst, axlar och triceps på måndagar. Kändes otroligt kul att börja höja vikterna igen.
Bänkpress:
3x10 42.5 kg

Hantelpress:
2x10 12.5 kg

Press:
3x10 18.5 kg

Hantellyft åt sidan:
2x10 3.5 kg

Liggande tricepspress:
2x10 12.5 kg

Grippers:
3x5 på CoC #1 + några negativa

Chins:
Sammanlagt 6, igen.

Förra veckan orkade jag bara 10x10x7 reps på bänkpressen, så jag körde på samma vikt idag igen. Då hade jag lite ont i huvudet så det var säkert därför, men nu var det inga problem.

Lite konstig känsla i bröstryggen efter pressen, men jag kom fram till att jag svankade för mycket. Problem solved!

Märkte att jag inte stängde grippern helt, utan saknade runt 4 mm, så jag avslutade med några negativa den här gången.

Går trögt för mina chins, men jag ger inte upp än!
Gammal 2011-11-02, 16:57   #15
willtjam
pilltjam

willtjams avatar

Rygg och biceps ftw!
Marklyft:
3x6 60 kg

Skivstångsrodd:
3x10 22.5 kg

Hantelrodd:
2x10 9 kg

Pull-ups:
3x3x3

Bicepscurl:
3x10 17.5 kg

Hammer curl:
2x10 7.5 kg

Alltid lika skönt att pumpa ryggen!
Jag har ökat med en pull-up på varje pass, och om det är tack vara chinsen jag gör på mån- och fredagar vet jag icket, men jag fortsätter nog med dom ändå.

Funderade igår på när jag skulle ta och börja deffa och kom fram till att det är nog bäst ifall jag väntar några veckor till så att jag hinner komma upp i relativt höga vikter. Eftersom jag känner att jag orkar mer än vad jag lyfter så är det nog bäst att jag tar mig dit innan jag lägger mig på underskott. Vill inte börja köra max än då jag vill vara säker på att ryggen är hel, så det får helt enkelt ta den tid det tar. Har ju ändå några år kvar att leva!

Nu blir det middag och sen lite BF3!

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:40.