Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-06-09, 23:33   #1
Edenfäll
Registered User

Reg.datum: Jun 2007
Hjälp med viktuppgång för person med Crohns

Hej!

Har en bekant som lider av Crohns sjukdom och hon kämpar med att gå upp i vikt. Jag undrar egentligen om det finns någon här som har erfarenhet med tillståndet och som har några tips för hur man kan lägga upp kost och träning?

Det som gör saken ännu svårare är ju att medicinen hon tar gör så hon inte kan anstränga sig för mycket, i.e tung styrketräning känns uteslutet?

Kanske lite långsökt att fråga detta här men det finns ju trots allt gott om kunniga människor här och är alltid bra se saker från olika perspektiv. Hon är självklart i kontakt med läkare som hjälper till men hon ville som sagt att jag skulle höra mig för!
Edenfäll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-09, 23:40   #2
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Träning kommer ju inte direkt hjälpa om hon har svårt att gå upp i vikt.

Angående kosten så låter jag någon annan uttala sig men läkarna borde väl kunna hjälpa till?
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-09, 23:46   #3
Edenfäll
Registered User

Reg.datum: Jun 2007
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Träning kommer ju inte direkt hjälpa om hon har svårt att gå upp i vikt.

Angående kosten så låter jag någon annan uttala sig men läkarna borde väl kunna hjälpa till?
Nej, jag är lite inne på samma sak. Men hon vill träna då det får hennes mage att må bättre men tänkte att eftersom hon ska upp i vikt borde hon iaf utöva något som bygger muskler, o inte endast köra cardio som hon gör nu. Det gör ju så hon måste äta ännu mer.
Edenfäll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-10, 00:19   #4
chrilledude
Registered User

chrilledudes avatar

Reg.datum: Sep 2009
Rage = piggare.

Nej men, hon kan ju försöka att styrketräna och sen äta kaloririk mat. Eller köra någon form av bulkdryck?
Gammal 2010-06-10, 01:58   #5
TehSaxo
Banned User

Reg.datum: May 2009
Vad är det för fel med lätt styrketräning? :$
TehSaxo är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-10, 02:59   #6
Anton Fräs
Stark

Anton Fräss avatar

Reg.datum: Oct 2008
Mitt bästa råd är helt enkelt att hon uppsöker dietist och beskriver sina sjukdomssymptom, typ av medicin och vilka mål hon har med träning och kost -> viktuppgång.

Då kommer hon få hjälpen hon behöver.
Anton Fräs är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-11, 12:08   #7
Tunema
Registered User

Reg.datum: Jan 2010
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg
Mitt bästa råd är helt enkelt att hon uppsöker dietist och beskriver sina sjukdomssymptom, typ av medicin och vilka mål hon har med träning och kost -> viktuppgång.

Om hon får en bra dietist. Har haft 2 kompisar som dietisterna sagt till att dem inte kan gå upp i vikt. Jag hjälpte dem med en "bulkdryck" och så gick båda upp i vikt.

Lita inte på dietister bara för att dem är dietister. Det finns bra och dåliga dietister, det allra bästa är ju att lära sig själv lite grunder t.ex. här och sedan gå till en dietist så hör man ju vad som är sant. Alternativt skriva här vad dietisten sagt så kan vi hjälpa dig/hon.
Tunema är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-06-11, 14:02   #8
Lychgate
Deff Incarnate

Lychgates avatar

Reg.datum: Jul 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Anton Fräs Visa inlägg

+1.

Annars är det väll att äta mat som hon normalt äter i större mängd, förutsatt att det inte skapar komplikationer i tarmen. Samt beroende på hennes medicin. Kanske sådant som tas upp enkelt i tarmen(Gainer etc?) hjälper ifall näringsupptagningen skadas under skoven?
Killen har gått ner typ miljoner kilo sen han började dieta.
Lychgate är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 10:03.