Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2010-02-25, 16:52   #1
Danne2k
Registered User

Danne2ks avatar

Reg.datum: Jan 2009
Lätt/lightprodukter = ohälsosamt fett?

Morsan och hennes kille hävdar ganska bestämt att lättprodukter generellt sett är dåliga för kroppen.

Argumenten är ungefär:

- Innehåller dåliga/farliga ämnen
- Fettkedjorna är såpass sönderslagna (för att nå den låga fetthalten) att de på något sätt bildat "dåliga" fetter som täpper igen blodkärlen osv osv.

och källorna är:

- Det har jag hört någonstans
- Det har jag läst någonstans

Med vanliga lightprodukter (läsk osv) är det väl framförallt att de innehåller aspartam men den debatten är ganska jobbig så låt os hålla oss till mejeriprodukter, och framförallt mini/mellanmjölk.

De köper alltid "fettmjölk" (röd) för de anser att den är mest "naturlig".

Jag köper inte det snacket, alla som deffar (nåja) dricker minimjölk, käkar mini keso och mängder med kvarg utan att må dåligt. Fast jag är ju medveten om att det inte det något direkt bevis såklart.

Frågan är alltså, har de rätt på någon punkt?
Danne2k är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 16:55   #2
svennebanan
Banned User

Reg.datum: Dec 2009
Alltså skillnaden på lättmjöl och mjölk är väl ändå mängden fett och inte sortens fett. Att plocka bort fett är ju ingen fara.

Däremot sötningsmedel är mer debatterat.
svennebanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 16:58   #3
Danne2k
Registered User

Danne2ks avatar

Precis..min moster är ännu värre med det där snacket, men sen så läser hon aftonbladet (köper tidningen dvs.) varje dag också, så jag är ju inte direkt förvånad
Gammal 2010-02-25, 16:59   #4
WHITEFOLKS
Registered User

WHITEFOLKSs avatar

Reg.datum: Sep 2003
Vad jag vet tar de bort fettet ur all mjölk och tillsätter sedan så mycket som det ska vara i respektive produkt.

Så fullfet mjölk är inte naturligare på det sättet.
WHITEFOLKS är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 17:02   #5
Danne2k
Registered User

Danne2ks avatar

Ja, när vi var mindre hämtade vi mjölk hos en bonde som bodde nära oss, och den innehöll nog 10-15% fett skulle jag tro (man kunde se fettet på ytan). Så isåfall är allt under det "onaturligt"..
Gammal 2010-02-25, 17:02   #6
KaptenKnäsvag
tunnast här sen 2007

KaptenKnäsvags avatar

Reg.datum: Apr 2007
Den feta (röda) mjölken är väl mer processerad än blå mjölk? Fettet avlägsnas från mjölken och sedan tillsätts i efterhand till önskad procent.

Rätta mig gärna om jag har fel, jag har ingen källa på detta och det är bara något jag läst någonstans.
Gammal 2010-02-25, 17:04   #7
the Wire
Registered User

the Wires avatar

Reg.datum: Sep 2009
All mjölk, utom "gammeldags mjölk" är homogeniserad, alltså både "Fetmjölk" minimjölk, detta påverkar inte fetthalten utan bara storleken på fettdropparna i mjölken. Homogenisering sänker inte mjölken fetthalt.

Minikeso tycker jag är en helt annan sak eftersom keso 4% är blandad med grädde och därmed får 4% fetthalt. Fast det är ju marginellt mer kolhydrater (0,5g mer /100g) i mini så det kanske är mer socker tillsatt?
the Wire är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 17:13   #8
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Citat:
Ursprungligen postat av Danne2k Visa inlägg
Jag köper inte det snacket, alla som deffar (nåja) dricker minimjölk, käkar mini keso och mängder med kvarg utan att må dåligt. Fast jag är ju medveten om att det inte det något direkt bevis såklart.
De som fortfarande är rädda för fett, ja.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 17:17   #9
Fatcan
Registered User

Fatcans avatar

Reg.datum: Dec 2004
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
De som fortfarande är rädda för fett, ja.
Jag är inte rädd för fett, men vill man hålla ett proteinintag på 270-300g om dagen under deff och samtidigt hålla nere energimängden funkar det inte med fullfeta produkter. I alla fall om man inte vill utesluta kolhydrat.
Fatcan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 17:25   #10
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av WHITEFOLKS Visa inlägg
Vad jag vet tar de bort fettet ur all mjölk och tillsätter sedan så mycket som det ska vara i respektive produkt.

Så fullfet mjölk är inte naturligare på det sättet.
Korrekt

Citat:
Ja, när vi var mindre hämtade vi mjölk hos en bonde som bodde nära oss, och den innehöll nog 10-15% fett skulle jag tro (man kunde se fettet på ytan). Så isåfall är allt under det "onaturligt"..
Den var snarare ca 4% fett. Skillnaden är bara att fettet går att skumma bort från ytan och t ex göra smör av, den mjölk som blir kvar är då skummjölk.

Mjölk
http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/s...ad.php?t=25395

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 17:55   #11
Danne2k
Registered User

Danne2ks avatar

Ok, så var det nog z_bumbi, tack för klargöringen!

Så man kan sammanfatta det med att mjölk innehåller fettdroppar/fettkulor, som, för att få fylligare smak och fett som inte flyter upp till ytan "slås sönder"/omvandlas (homogeniseras) till mindre lika stora droppar. Detta gäller all mjölk oavsett minimjölk eller röd mjölk. Detta skapar inget negativt ur näringsvärdesperspektiv, right?

Edit: Hittade:
http://www.mjolkframjandet.se/faktab...ering_av_mjolk

Kan det vara detta dom syftar på:

Citat:
Förkastad hypotes

I början av 1970-talet förekom en hypotes framlagd av en amerikansk forskare, Kurt A Oster. Enligt denna hypotes skulle enzymet xantinoxidas genom homogeniseringen kunna transporteras ut i blodbanorna, där det skulle kunna ge oxidativa skador.

Hypotesen har förkastats och väcker numer inget vetenskapligt intresse. En huvudorsak till detta är att människan själv bildar dessa enzymer och detta i tusenfalt större mängder än vad ett teoretiskt tillskott via homogeniserad mjölk skulle kunna ge.

Senast redigerad av Danne2k den 2010-02-25 klockan 17:57.
Gammal 2010-02-25, 17:57   #12
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Detta gäller all mjölk oavsett minimjölk eller röd mjölk, right?
Ja all mjölk förutom "Gammaldags mjölk" och en motsvarande yoghurt som jag sett. men på båda framgår det tydligt, både på framsidan där fetthalten står angiven och även i ingredienslistan.

Figurerar en hel del myter om att homogeniseringen gör att fettet lättare tar sig ut i blodet och ger blodproppar men det finns inget som helst stöd för det.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 21:19   #13
Danne2k
Registered User

Danne2ks avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Ja all mjölk förutom "Gammaldags mjölk" och en motsvarande yoghurt som jag sett. men på båda framgår det tydligt, både på framsidan där fetthalten står angiven och även i ingredienslistan.

Figurerar en hel del myter om att homogeniseringen gör att fettet lättare tar sig ut i blodet och ger blodproppar men det finns inget som helst stöd för det.
Ok, skönt med en pålitlig källa (du själv alltså)

Du sitter inte inne på några studier som har försökt komma fram till att fettet efter homogenisering lättare ger blodproppar osv men misslyckats?

Ifall min envisa moster börjar tjafsa
Gammal 2010-02-25, 21:30   #14
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Man har totalt förkastat det stolliga påståendet och ingen kommer att bekosta ytterligare studier för att motbevisa något sådant.

Clifford AJ, Ho CY, Swenerton H. Homogenized bovine milk xanthine oxidase: a critique of the hypothesis relating to plasmalogen depletion and cardiovascular disease. American Journal of Clinical Nutrition. 1983:38;327-332.

McCarthy RD, Long CA. Bovine milk intake and xanthine oxidase activity in blood serum. Journal of Dairy Science. 1976:59;1059-1062.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2010-02-25, 21:33   #15
Danne2k
Registered User

Danne2ks avatar

Tack så mycket Grub! Men vad gör man inte för att motbevisa stolliga påståenden?

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:54.