2009-08-24, 11:36
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2009
|
Surströmming
Så kolloiter hur äter ni eran surströmming? 
Jag har lite brist på ideér efter ha avverkat de flesta klämmor o lådor o ska ha skiva nästa helg.
|
|
2009-08-24, 12:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Så här serverades surströmmingen den senaste gången jag åt det. Det räckte för att jag skulle bli frälst i alla fall.
Hårt egenbakat tunnbröd med en strömmingsbit, en klick fet yoghurt, lite gräslök och en tomatbit på.
Konserverad buffé 005.jpg
|
|
|
2009-08-24, 12:21
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Så här serverades surströmmingen den senaste gången jag åt det. Det räckte för att jag skulle bli frälst i alla fall.
Hårt egenbakat tunnbröd med en strömmingsbit, en klick fet yoghurt, lite gräslök och en tomatbit på.
Bifogad fil 64966
|
Det där var inget dåligt förslag
|
|
2009-08-24, 12:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Jag äter den utomhus. Eller försöker äta...
|
|
|
2009-08-24, 12:58
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Cohen
Jag äter den utomhus. Eller försöker äta...
|
Min bild är tagen från en buffé vi hade i Kostvetenskap B, temat var olika former av konservering. All mat var alltså konserverad på ett eller annat sätt och yoghurt och surströmming var exempel på fermentering. Vidare fanns t.ex. insaltning, sockring, värmebehandling, frysning o.s.v.
Det var i köken på BMC i Uppsala och det blev kritiskt eftersom det började stinka i lokalen och ut i korridorerna.
|
|
|
2009-08-24, 14:03
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder
Min bild är tagen från en buffé vi hade i Kostvetenskap B, temat var olika former av konservering. All mat var alltså konserverad på ett eller annat sätt och yoghurt och surströmming var exempel på fermentering. Vidare fanns t.ex. insaltning, sockring, värmebehandling, frysning o.s.v.
Det var i köken på BMC i Uppsala och det blev kritiskt eftersom det började stinka i lokalen och ut i korridorerna. 
|
Har gjort liknande tabbar själv. Mitt förra kök var ett pentry i hallen, vilket innebär att alla mina ytterkläder tog åt sig av matos och liknande. Dessutom hade jag ingen fläkt. Surströmming använde jag tack och lov inte där, men visst hände det att man gick runt i några dagar och luktade makrill eller bacon. Inte roligt!
|
|
|
2009-08-24, 14:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Surströmming skall ätas med så få tillbehör som möjligt. Se bara till att köpa honor med mycket rom.
Annars brukar de vanliga tillbehören som tunnbröd, potatis och hackad lök funka tillräckligt bra för att jag ska vilja testa något annat.
|
|
|
2009-08-24, 14:54
|
|
stridis- avatartextmästare
Reg.datum: Jan 2003
|
Hur börjar man med sådan här mat? Måste ju vara ganska så avancerad tillägnad matvana. Hur och varför började ni?
|
|
2009-08-24, 14:59
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av stridis
Hur börjar man med sådan här mat? Måste ju vara ganska så avancerad tillägnad matvana. Hur och varför började ni?
|
Första gången jag åt det så var jag väl typ 12. Den gången räknar jag inte med egentligen, jag testade någon klämma där det var massor av bröd och potatis och lök i och sedan åt jag allt annat som fann tillgängligt på middagen istället.
Tyckte inte det smakade illa men fick ju å andra sidan knappt känna smaken heller (bara stanken  ).
Andra gången var från den där bilden, dvs buffén i skolan. Jag åt tre såna där klämmar och slutligen en fiskbit med inget mer. Tycker helt enkelt det smakar bra, men vad jag tycker är i såna här sammanhang irrelevnt för den normala befolkningen. Låt säga att jag är enkel att få hem på middag och göra mig nöjd som gäst.
|
|
|
2009-08-24, 15:35
|
|
Banned User
Reg.datum: Mar 2008
|
Äter den med hårt tunnbröd, potatis, smör och öl.
|
|
|
2009-08-24, 15:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
äter med mandelpotatis, lök, tunnbröd och mjölk!
|
|
|
2009-08-24, 15:58
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av stridis
|
Jag var väl ett par år gammal på sin höjd. Blev tydligen fast efter bara några tuggor.. :p Det är troligtvis rätt svårt att börja i vuxen ålder. Dom jag känner som gjort det får visserligen ner strömmingarna men verkar inte direkt tycka att det är gott.
|
|
|
2009-08-24, 16:30
|
|
Registered User
|
Jag började när jag var omkring 7 år - Hade väl egentligen inget val, släkten är från Medelpad och Hälsingland, m a o uppvuxen med surströmming
|
|
2009-08-24, 18:38
|
|
Registered User
|
Man vänjer sig. Tycker kanske inte att det är speciellt gott, men visst går det ned. Är man äckelmagad ska man kanske hålla sig borta, det handlar ju faktiskt om rutten fisk. Annan smakrik fermenterad mat, typ natto och räkpasta, tycker jag är godare.
Surströmming är lite som vin eller sushi, fast mycket värre. Inte gott i början, sedan går det att äta, sedan blir det lite småmumsigt och till sist är man frälst.
Potatis och lök tycker jag är viktiga tillbehör. Mycket lök.
Senast redigerad av Cohen den 2009-08-24 klockan 18:40.
|
|
|
2009-08-24, 19:40
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Det åt jag i helgen 
På vitt hårdbröd och i tunnbrödstut med smör, getost, mandelpotatis, hackad rödlök & tomat & gräddfil med nåt grönt jag inte kommer på namnet på nu.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:16.
|

|