Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Matlagning & Recept

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-08-24, 11:36   #1
Alone_in_the_dark
Registered User

Alone_in_the_darks avatar

Reg.datum: Jan 2009
Talking Surströmming

Så kolloiter hur äter ni eran surströmming?
Jag har lite brist på ideér efter ha avverkat de flesta klämmor o lådor o ska ha skiva nästa helg.

Quidquid latine dictum sit, altum videtur
Alone_in_the_dark är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-24, 12:03   #2
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Så här serverades surströmmingen den senaste gången jag åt det. Det räckte för att jag skulle bli frälst i alla fall.

Hårt egenbakat tunnbröd med en strömmingsbit, en klick fet yoghurt, lite gräslök och en tomatbit på.

Konserverad buffé 005.jpg
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-24, 12:21   #3
Alone_in_the_dark
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Så här serverades surströmmingen den senaste gången jag åt det. Det räckte för att jag skulle bli frälst i alla fall.

Hårt egenbakat tunnbröd med en strömmingsbit, en klick fet yoghurt, lite gräslök och en tomatbit på.

Bifogad fil 64966
Det där var inget dåligt förslag

Gammal 2009-08-24, 12:49   #4
Cohen
Registered User

Cohens avatar

Reg.datum: Jul 2007
Jag äter den utomhus. Eller försöker äta...
Cohen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-24, 12:58   #5
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Cohen Visa inlägg
Jag äter den utomhus. Eller försöker äta...
Min bild är tagen från en buffé vi hade i Kostvetenskap B, temat var olika former av konservering. All mat var alltså konserverad på ett eller annat sätt och yoghurt och surströmming var exempel på fermentering. Vidare fanns t.ex. insaltning, sockring, värmebehandling, frysning o.s.v.

Det var i köken på BMC i Uppsala och det blev kritiskt eftersom det började stinka i lokalen och ut i korridorerna.
Gammal 2009-08-24, 14:03   #6
Cohen
Registered User

Cohens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Min bild är tagen från en buffé vi hade i Kostvetenskap B, temat var olika former av konservering. All mat var alltså konserverad på ett eller annat sätt och yoghurt och surströmming var exempel på fermentering. Vidare fanns t.ex. insaltning, sockring, värmebehandling, frysning o.s.v.

Det var i köken på BMC i Uppsala och det blev kritiskt eftersom det började stinka i lokalen och ut i korridorerna.
Har gjort liknande tabbar själv. Mitt förra kök var ett pentry i hallen, vilket innebär att alla mina ytterkläder tog åt sig av matos och liknande. Dessutom hade jag ingen fläkt. Surströmming använde jag tack och lov inte där, men visst hände det att man gick runt i några dagar och luktade makrill eller bacon. Inte roligt!
Gammal 2009-08-24, 14:49   #7
Leffe2000
Registered User

Reg.datum: Jun 2008
Surströmming skall ätas med så få tillbehör som möjligt. Se bara till att köpa honor med mycket rom.

Annars brukar de vanliga tillbehören som tunnbröd, potatis och hackad lök funka tillräckligt bra för att jag ska vilja testa något annat.
Leffe2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-24, 14:54   #8
stridis
stridis- avatartextmästare

stridiss avatar

Reg.datum: Jan 2003
Hur börjar man med sådan här mat? Måste ju vara ganska så avancerad tillägnad matvana. Hur och varför började ni?

I won't just gaze into the abyss, I'll maintain uncomfortable eye contact with it.
stridis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-24, 14:59   #9
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Hur börjar man med sådan här mat? Måste ju vara ganska så avancerad tillägnad matvana. Hur och varför började ni?
Första gången jag åt det så var jag väl typ 12. Den gången räknar jag inte med egentligen, jag testade någon klämma där det var massor av bröd och potatis och lök i och sedan åt jag allt annat som fann tillgängligt på middagen istället.

Tyckte inte det smakade illa men fick ju å andra sidan knappt känna smaken heller (bara stanken).

Andra gången var från den där bilden, dvs buffén i skolan. Jag åt tre såna där klämmar och slutligen en fiskbit med inget mer. Tycker helt enkelt det smakar bra, men vad jag tycker är i såna här sammanhang irrelevnt för den normala befolkningen. Låt säga att jag är enkel att få hem på middag och göra mig nöjd som gäst.
Gammal 2009-08-24, 15:35   #10
Black Star Abyss
Banned User

Reg.datum: Mar 2008
Äter den med hårt tunnbröd, potatis, smör och öl.
Black Star Abyss är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-24, 15:40   #11
firarjulen
Registered User

Reg.datum: Aug 2008
äter med mandelpotatis, lök, tunnbröd och mjölk!
firarjulen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-24, 15:58   #12
Leffe2000
Registered User

Reg.datum: Jun 2008
Citat:
Ursprungligen postat av stridis Visa inlägg
Jag var väl ett par år gammal på sin höjd. Blev tydligen fast efter bara några tuggor.. :p Det är troligtvis rätt svårt att börja i vuxen ålder. Dom jag känner som gjort det får visserligen ner strömmingarna men verkar inte direkt tycka att det är gott.
Leffe2000 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-08-24, 16:30   #13
Alone_in_the_dark
Registered User

Jag började när jag var omkring 7 år - Hade väl egentligen inget val, släkten är från Medelpad och Hälsingland, m a o uppvuxen med surströmming

Gammal 2009-08-24, 18:38   #14
Cohen
Registered User

Cohens avatar

Man vänjer sig. Tycker kanske inte att det är speciellt gott, men visst går det ned. Är man äckelmagad ska man kanske hålla sig borta, det handlar ju faktiskt om rutten fisk. Annan smakrik fermenterad mat, typ natto och räkpasta, tycker jag är godare.

Surströmming är lite som vin eller sushi, fast mycket värre. Inte gott i början, sedan går det att äta, sedan blir det lite småmumsigt och till sist är man frälst.

Potatis och lök tycker jag är viktiga tillbehör. Mycket lök.

Senast redigerad av Cohen den 2009-08-24 klockan 18:40.
Gammal 2009-08-24, 19:40   #15
Fru_Flisa
Registered User

Reg.datum: Aug 2008
Det åt jag i helgen
På vitt hårdbröd och i tunnbrödstut med smör, getost, mandelpotatis, hackad rödlök & tomat & gräddfil med nåt grönt jag inte kommer på namnet på nu.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:16.