Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-06-23, 19:17   #1
Peter Hansen
Registered User

Peter Hansens avatar

Reg.datum: Jun 2009
Motivation gällande kost!

Hej allihopa! Detta är mitt första inlägg och jag tänkte fråga lite angående min kost hållning som hålls ytterst strikt i 1 - 2 veckor för att sedan resultera i att fallera helt!

Allt börjar ju så bra med att man tränar som ett monster och äter precis det man tänkt att äta. Motivationen är på topp och man mår så bra.

Sen kommer alltid, för min del, den där dagen där man helt plötsligt tappar all motivation till träning och kost och trycker i sig något oplanerat och onyttigt, vilket då resulterar i att man mår dåligt i ett par dagar.

Det vi pratar om nu är verkligen inget allvarligt och jag tar upp det pga av att jag tror att många är med om exakt samma onda cirkel, det är alltså ingen hetsätning eller något sånt.

Var inte rädda för att komma med tips och förslag på vad man kan göra för att på dessa dagar hålla ut, även fast motivationen är i botten.

Väldigt tacksam för alla replyes =)
Peter Hansen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-23, 19:18   #2
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
var mer flexibel, att förvänta perfektion är lika med att planera in att misslyckas.

Läs A guide to flexible dieting av Lyle Mcdonald.
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-23, 20:18   #3
WorkOutBuddy
Registered User

WorkOutBuddys avatar

Reg.datum: May 2009
Eh, att äta lite onyttigt då och då är väl inget att oroa sig för. Det är fan bra, alltså, inte i ditt fall då du mår pyton i flera dagar efteråt. Om du verkligen mår dåligt av att äta lite onyttigt så är det väl bäst att undvika skräpmaten annars tycker jag att man kan unna sig något gott ibland.
WorkOutBuddy är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-23, 20:20   #4
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Sedan skall man försöka hitta en definition av ordet "nyttigt". Någon som vågar ge sig på det?
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-23, 20:39   #5
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Reg.datum: Aug 2002
Citat:
Ursprungligen postat av mikaelj Visa inlägg
Sedan skall man försöka hitta en definition av ordet "nyttigt". Någon som vågar ge sig på det?
Nej, men det handlar väl om att man inte håller sig till det man tänkt att dieten ska innehålla.

Vilket väl är nyckeln, att hitta en diet som tilltalar alla behov som behöver tillfredställas. Så tror jag det är för mig, iaf.

Hunger. Kan ju vara ett problem under kcalminus, eftersom kroppen märker att den får in mindre än den förbrukar. Fett + protein brukar rekommenderas och jag tycker det verkar stämma. Kokta ägg, nötkött, tonfisk, kyckling, kesella brukar fungera för mig. Samt bacon, mest för att jag tycker det är äckligt att äta..

Konsistenssug o likn. För mig kan det vara stort.. tex ngt krispigt (gurka, sallad fixar det), frasigt (stekt ägg, el äggvitajox generellt, finns ngt slags äggbröd kommer inte på exakt nu), lent (kvarg, lite vatten + funlight), varmt (värm hallon och ha i kesellan, el havregrynsgröt, mannagrynsgröt (snabbt dock), äggröra, grönsakssoppa, spenatsoppa m ägg), knaprigt (knäcke, bacon), eller ngt att mosa i sig (broccoli funkar bra då, gärna med smält ost med rätt låg fetthalt så skenar inte kcal i väg, råkost i bitar dippade i kesella+tacosås), eller ngt att småplocka med (sötmandlar, men ha koll på att man blir nöjd rätt fort eftersom energitätt, dock skits ju en del ut sas.. färska bär).

Sötsug upplever vissa; lightdrycker (cola, fun light), bär, proteinpulver (tex double choclate chokladpudding), sötmandlar, mörk choklad.

Saltsug: kaviar, sill (knäckemacka med sill är ju mumma!), ägg m sambal oelek gillar jag.

Vet inte om detta stämmer för fler än mig, men trial & error i mitt liv har iaf lärt mig att jag inte trivs på LCHF, fettsnålt, ensidigt el liknande. Utan lite av varje, hellre nästan rätt än att drabbas av helt fel.

Sen kanske man drar ner kcal för mkt - vilket höjer kroppens skrik på kcal, då kanske en långsammare nedgång på högre kcal tar en till målet (har just själv tagit det beslutet) eller att öka energin man gör av med (vissa upplever dock ökad hunger av det, el att det sliter).

Sätter man ribban för högt och aldrig tillåter sig att vika en tum från den tror jag att det är lätt hänt att antingen misslyckas till slut, bli fanatisk, få tråkigt, bli tråkig eller drabbas av ätstörning.

Lära känna sig själv och vad man behöver för att må bra, vilket man kan göra när man bantar, tror jag är toppen. Dessutom är jag för att man lever under tiden man bantar/deffar, inte "pausar" livet och tänker att "sen, när jag gått ner - då ska jag.. ". Eftersom det kan bli tröttsamt, särskilt om det går mindre bra och man efter en nedgång jojjar upp igen.

Babbelmajan har talat.. (frågan är vem som orkade läsa.. )

Senast redigerad av Lellan den 2009-06-23 klockan 20:41.
Lellan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-23, 20:44   #6
WorkOutBuddy
Registered User

WorkOutBuddys avatar

Så länge du inte överdriver, så är det nyttigt.
Gammal 2009-06-23, 20:48   #7
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Äter du ngt oplanerat som höjer kcal mer än du ju antingen kompensera med träning, mindre kcal nästa mål - eller (i mitt tycke det absolut sundaste och som jag skulle rekommendera) njuta av det du äter, jobba på att lägga dåliga samvetet på hyllan - har du inte gone bezerk fullständigt kommer det inte påverka i långa loppet.

Att må dåligt och slå ner på sig själv för att man inte lyckats hålla en (överambitiös?) diet leder nog bara till jojobantning och mindre roligt liv. Å det är ofta roligt man vill ha.

Ingen mat är giftig.. (om det inte är en överkryssad dödskalle på.. )

Gammal 2009-06-23, 20:51   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Det spelar ingen roll alls om du har "onyttiga" saker med i kosten, varje dag om så är, så länge basen består av en någorlunda vettigt sammansatt kost.

Kostens betydelse för träningen är kraftigt överskattad. Det handlar främst om "tillräckligt", inte övernyttigt eller minut hit eller gram dit.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=124805

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-23, 20:57   #9
WorkOutBuddy
Registered User

WorkOutBuddys avatar

Att få i sig saker som smakar skit bara för att kanske är lite mycket. Tajma maten så att du äter vid vissa tillfällen, det också (om vi nu bortser från tajma att äta efter träning). Men att väga maten, det är ju ett måste, för mig iaf. Hur ska jag annars veta ur mycket jag får i mig och få den PERFEKTA långsamma vikt uppgången jag har just nu. Skulle inte funka.
Att äta lite skräp mat funkar ju, men att äta det varje dag är kanske inte så smart då man hade kunnat ha fått i sig massor annat som hade varit bättre för din kropp och själ.
Gammal 2009-06-24, 09:15   #10
austria
Registered User

Reg.datum: Feb 2009
Att du mår dåligt av att ha EN ätardag på 2 veckor är ju bara något som sitter i ditt huvud. Det är ju inte så att du kastat bort dina två veckor bara för att du äter lite onyttigt EN dag.

Kroppens förbränning nollställs ju inte varje ny dag, utan den pågår ju 24/7 livet ut.

Tror du behöver jobba mer på den mentala biten, klanka inte ner så på dig själv bara för du äter lite onyttigt en dag vart annan vecka. Tänk istället på att du tränat och ätit bra dom andra dagarna.

Jag lovar att en ätardag på 2 veckor inte förstör någonting, förutom i ditt huvud

Tvärtom tycker jag en lite onyttig dag är något du skall se fram emot och unna dig efter flera dagars träning och bra kosthållning.
austria är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-24, 09:16   #11
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Med lite längre fasteperioder kan tillåta dig att äta mer "skräp". Kan vara en tanke.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-24, 09:22   #12
WorkOutBuddy
Registered User

WorkOutBuddys avatar

Jag tror att de flesta som mår dåligt efter en "ätardag" mår så jävla kass på grund av detta inte var planerat. Har man en planerad ätar dag då hinner man förbereda sig psykiskt och tänka "eh fan, jag har tränat som en tjur dags att unna sig något gott" medan de som inte har planerat detta och helt plötsligt få i sig lite glass och chips tänker efteråt, "fan det är var inte bra". På något sätt så måste man ju förbereda sig psykiskt och gör man inte det innan så får man göra det efteråt. Testa att planera en "onyttig dag" och se om det blir någon skillnad på hur du mår efteråt.
Gammal 2009-06-24, 14:42   #13
Peter Hansen
Registered User

Peter Hansens avatar

Reg.datum: Jun 2009
Det jag menar när jag säger nyttigt är alltså vanlig mat. jag har under flera års tid ätit mycket tillskott av alla dess slag, självklart inget olagligt osv. Jag upplever att jag kan få exakt samma resultat av att äta en redig och bra tillagad svensk husmanskost som jag älskar. Så jag har nu sedan typ 2 månader tillbaka totalt undvikit lightdrycker, prottepulver, gainers, vitamin och mineralpiller och bytt ut dessa mot 3st rejäla måltider om dagen. Detta kan alltså vara:

Frukost: Äter jag nästan alltid Gröt + 2ägg + 1 -2 makrillsmackor.

Lunch: Husmanskost i övrigt där fokus mer är på att äta bra grejer gjort på bra råvaror.

Middag: Oftast efter träning och då äter jag, faktiskt otroligt ofta, King grubbs pankakor som jag läste i någon mattråd här.

Det är alltså så här jag vill att min kost ska se ut och den funkar för att utveckla styrka och volym. Den funkar ju också vad man än gör och är, tex på fester och utomlands osv.

Men grejen för mig är att jag inte lyckas hålla mig till detta, även fast jag har lagt dit fuskdagar. Jag vill alltså ha tips på grejer man kan ta till för att besegra dessa motivationsdippar jag upplever vissa dagar, och också vissa stunder.

Fan tack hitils för alla svar, riktigt bra grejer =) Ville bara klargöra att jag inte går på en diet för att gå ner i vikt osv
Peter Hansen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-06-24, 21:44   #14
Lellan
Ge mig en igloo

Lellans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Peter Hansen Visa inlägg
Det jag menar när jag säger nyttigt är alltså vanlig mat. jag har under flera års tid ätit mycket tillskott av alla dess slag, självklart inget olagligt osv. Jag upplever att jag kan få exakt samma resultat av att äta en redig och bra tillagad svensk husmanskost som jag älskar. Så jag har nu sedan typ 2 månader tillbaka totalt undvikit lightdrycker, prottepulver, gainers, vitamin och mineralpiller och bytt ut dessa mot 3st rejäla måltider om dagen. Detta kan alltså vara:

Frukost: Äter jag nästan alltid Gröt + 2ägg + 1 -2 makrillsmackor.

Lunch: Husmanskost i övrigt där fokus mer är på att äta bra grejer gjort på bra råvaror.

Middag: Oftast efter träning och då äter jag, faktiskt otroligt ofta, King grubbs pankakor som jag läste i någon mattråd här.

Det är alltså så här jag vill att min kost ska se ut och den funkar för att utveckla styrka och volym. Den funkar ju också vad man än gör och är, tex på fester och utomlands osv.

Men grejen för mig är att jag inte lyckas hålla mig till detta, även fast jag har lagt dit fuskdagar. Jag vill alltså ha tips på grejer man kan ta till för att besegra dessa motivationsdippar jag upplever vissa dagar, och också vissa stunder.

Fan tack hitils för alla svar, riktigt bra grejer =) Ville bara klargöra att jag inte går på en diet för att gå ner i vikt osv
Bara jag som inte har koll vilken forumsdel jag är i, sorry..

Men, om nu upplägget är så bra - vad är det du tänker just innan du (enligt dig) fuskar? Det kanske är kroppen som behöver lite extra salt, eller så behöver du variera kosten mer - förstår inte exakt vad det är du fuskar med för typ av mat. Snabbmat, socker, el sötningsmedel prottepulver?

Gammal 2009-06-25, 07:28   #15
pia
Registered User

pias avatar

Reg.datum: Aug 2005
Att vara mål och resultatfokuserad är det som får en att ta sig igenom tuffare perioder. Då tycker man inte det är värt att flippa ur utan du ska nå dit du vill. Tycker man inte att det är värt det så kommer det vara svårt att motstå att inte falla för frestelser. Det är det som jag tycker är A och O för att lyckas ta sig förbi tuffare perioder. Jag kommer jobba mycket mentalt med målfokusering när jag ska på dieten för jag vet att det kommer bli skitjobbigt.
pia är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 02:04.