Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2013-11-30, 13:15   #1
Alfen avf Ling
Banned User

Reg.datum: Sep 2013
Farfar dricker ~4 dl sprit om dagen. Problem?

Hej,

min farfar dricker ungefär 4 dl sprit om dagen, räknat över all tid. Han dricker typ 5 dl varje dag i några veckor men sedan här han nykter i kanske några dagar. Ofta är det mer än 5 dl. I går drack han över 6.

Detta är 37,% eller 40 %. + Litervis med lättöl 2,8 % varje dag (som förvisso inte gör honom fullare men det upprätthåller väl en viss promille i kroppen om han redan druckit t ex 2 dl.

Hela släkten har försökt prata i honom att slluta och söka hjälp osv men han är envisare än fan själv.

Jag har läst omkring lite och det ökar ju risken för leverskador och cancer m m. Men detta är ju långsiktiga grejer. Jag har läst att risken för plötslig hjärtdöd (hjärtattack osv?) minskar med ett ökat alkoholintag i princip oberoende av hur mycket man dricker.

Han har även åldersdiabetes och blandar ut all sin sprit med sockerdricka. (Ja han går dietist/läkare regelbundet men han säger inget alls om alkoholen).

Nu undrar jag: vad för akuta effekter kan detta alkoholbruk ha? Förutom att han kan ramla omkull vilket han gjort några gånger men han har klarat sig än så länge.

Vill framförallt ha objektiv fakta och inte "prata med honom!!" då detta är testat cirka femtioelva gånger.
Alfen avf Ling är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-30, 13:27   #2
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Hur gammal är han?
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-30, 13:29   #3
Wibba
Registered User

Wibbas avatar

Reg.datum: Jan 2013
Har själv fått bevittna alkoholens negativa effekter. Långsiktigt kan det gå riktigt illa. Tänker direkt på Wernicke Korsakoffs syndrom som drabbat närstående. Vitaminbrist är inte ovanligt om man äter dåligt vilket många gör pga att de blir mätta av att de dricker.

Vad är det som gör att han vill dricka varje dag?

Tuben
Wibba är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-30, 13:39   #4
Alfen avf Ling
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
Hur gammal är han?
75

Citat:
Ursprungligen postat av Wibba Visa inlägg
Har själv fått bevittna alkoholens negativa effekter. Långsiktigt kan det gå riktigt illa. Tänker direkt på Wernicke Korsakoffs syndrom som drabbat närstående. Vitaminbrist är inte ovanligt om man äter dåligt vilket många gör pga att de blir mätta av att de dricker.

Vad är det som gör att han vill dricka varje dag?
Han har ingen demens än men han glömmer i princip bort allt han säger när han dricker förutom väldigt viktiga saker han pratar om länge (han tycker att smuts/trasiga sakter är väldigt viktiga så detta minns han men resten glömmer han). Är detta ett förstadie till demens? Jag menar jag har aldrig fått minnessluckor efter alkohol men vet ju andra unga som har det.

Vet inte varför han dricker. Han drack aldrig innan han blev pensionär.
Gammal 2013-11-30, 16:32   #5
tjing
Banned User

Reg.datum: Jun 2012
Kanske för att han tycker att hans liv tappat mening nu när han är pensionär?
tjing är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-30, 17:05   #6
Sheogorath
Förslag?

Sheogoraths avatar

Reg.datum: Aug 2004
Oavsett omständigheter är mängderna alldeles för stora, om vi tittar ur ett strikt fysiskt hälsoperspektiv. Hade vi snackat en dl starksprit om dagen + ingen annan alkohol alls hade det inte varit lika svartvitt men de mängderna du beskriver? Definitivt för mycket.

Med det inte sagt att det är ett problematiskt bruk ur ett psykologiskt hänseende, även om de riskerna känns uppenbara också.

F.ö. är inte 2,8:or "lättöl".

Citat:
Ursprungligen postat av eternallord Visa inlägg
Det krävs en bildad person för att reservera sin åsikt när man inte är tillräckligt påläst.

Senast redigerad av Sheogorath den 2013-11-30 klockan 17:07.
Sheogorath är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-30, 17:38   #7
ChrisDEFC
Registered User

ChrisDEFCs avatar

Reg.datum: Sep 2007
Spriten kanske är det som skänker honom glädje i livet (lägger ingen värdering i det) och att ta ifrån honom det kommer bara leda till att hans liv blir helt miserabelt (även om vissa kanske tycker att det redan är det nu men för honom är det nog inte det med all belöning han får). Mitt tips är att se om det finns andra saker som han gillar att göra och som han är intresserade av som kan motivera honom så pass mycket att han kan välja detta framför spriten. Finns det ingen sådan motivation så tror jag det är extremt svårt att sluta.

Tänk i banorna vad han får för mycket av och vad han får för lite av. Alkohol får han uppenbarligen för mycket av men jobba inte med det utan jobba med det han har för lite av i livet för det kan i förlängningen leda till balans mellan det två sidorna... Hoppas du fattar vad jag menar annars får du PM:a.
ChrisDEFC är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-30, 19:38   #8
R Scarpa27
Banned User

som pensionär har man rätt till det. helt klart tkr jag.
om ni som närstående är oroliga eller ser överdrift , ta det med honom personligen

Senast redigerad av R Scarpa27 den 2013-11-30 klockan 19:45.
R Scarpa27 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-30, 19:43   #9
sigill
Banned User

Reg.datum: Oct 2013
Det går inte att säga att risken för leverskador är av långsiktig typ med ett så stort intag.

Din farfar behöver någon som talar honom till rätta. Någon inom sjukvården helst så att han förstår allvaret.
sigill är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-11-30, 19:53   #10
tjing
Banned User

Håller med Sheogorath och Sigill (mindfuck).

Tyvärr kan folk alka länge, sen brister någonting och man blir väldigt dålig. Och då menar jag fysiskt; delirium tremens lär vara ganska ocoolt också.

Senast redigerad av tjing den 2013-11-30 klockan 19:54.
Gammal 2013-11-30, 20:08   #11
Lance Uppercut
Registered User

Lance Uppercuts avatar

Reg.datum: Jun 2010
Det verkar som om du gett upp hoppet att han ska komma ur sitt missbruk. Har du funderat på att få honom att byta ut alkoholen mot någonting annat som är mindre skadligt, t ex den gröna busken? Jag vet att jag inte svarade på din fråga nu men jag är nyfiken.
Gammal 2013-12-01, 01:39   #12
Alfen avf Ling
Banned User

I dag drack han drygt 7 dl (det som var kvar av 70isen han började på igår + en helt ny flaska) och en massa öl. Vad kan hända av detta förutom att han kan ramla?

Citat:
Ursprungligen postat av tjing Visa inlägg
Kanske för att han tycker att hans liv tappat mening nu när han är pensionär?
Kanske men har du inga studier på detta? du brukar ju länka studier på precis allting så du har kanske ngt om långsiktigt alkoholmissbruk?

Citat:
Ursprungligen postat av Sheogorath Visa inlägg
Oavsett omständigheter är mängderna alldeles för stora, om vi tittar ur ett strikt fysiskt hälsoperspektiv. Hade vi snackat en dl starksprit om dagen + ingen annan alkohol alls hade det inte varit lika svartvitt men de mängderna du beskriver? Definitivt för mycket.

Med det inte sagt att det är ett problematiskt bruk ur ett psykologiskt hänseende, även om de riskerna känns uppenbara också.

F.ö. är inte 2,8:or "lättöl".
Han verkar inte ha några psykiska problem av det. Han är inte alls rädd för döden eller så och inte känner han sig ensam heller. Detta vet jag till 100 %.

Citat:
Ursprungligen postat av Lance Uppercut Visa inlägg
Det verkar som om du gett upp hoppet att han ska komma ur sitt missbruk. Har du funderat på att få honom att byta ut alkoholen mot någonting annat som är mindre skadligt, t ex den gröna busken? Jag vet att jag inte svarade på din fråga nu men jag är nyfiken.
haha! jag tänker inte ens försöka.
Gammal 2013-12-01, 01:58   #13
strikt
Banned User

Reg.datum: Aug 2011
Det är iaf inte vettigt, så mycket kan vi alla säga.

Den här gamla dängan om att läkarna säger att man ska dricka en viss mängd sprit varje dag skulle vara nyttigt för kroppen så har jag för mig att mängden är runt en fingerborg ungefär dagligen. Så det är väldigt små mängder som rekomenderas för dagligt intag för en fysiologisk effekt som är positiv typ.
Folk brukar ju säga ett glas om dagen osv, men redan där är det på tok för mycket ifall man ska prata ur en hälsoaspekt.
strikt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2013-12-01, 02:14   #14
tjing
Banned User

En shot om dagen är nog en sak, men 4 dl är så långt över det att, ja.
Gammal 2013-12-01, 09:35   #15
speedy83
Registered User

speedy83s avatar

Reg.datum: Dec 2010
Tänkte först att det är väl inte så farligt men sen insåg jag att söndagsmorgonen bedrog mig och jag tänkte i cl....
Lidingöloppet 2018 - 3:27
speedy83 är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:29.