2009-05-18, 22:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2008
|
Kroppssammansättning
Har jag gjort, dock säger den mej inte så mycket 
De trådar som behandlat detta har inte gett mej så mycket eftersom det är för faktafattiga med mest slagfulla haranger och vämjeliga refvärden.
Om vi bortser från risk för förorad mens, och därmed benskörhetproblemet, kan det annars orsaka nåt problem för en kvinna med att ligga på en fettprocent som är relativt låg om inte risk för undernäring eller vitamin/mineral brister finns? Eller skulle det tänkas vara onormalt? På vilket sätt isåfall?
Har det nån betydelse hur mycket fettmassan väger i sej, eller är det %-värdet som är av betydelse?
Finns det några referensvärden för fettmassa/vattenvikt och fettfrimassa?
|
|
|
2009-05-19, 06:04
|
|
Symmetrisk moderator
Reg.datum: Aug 2001
|
Är inte förlorad mens och risk för benskörhet tillräckligt allvarligt ?
Vad vinner en flicka på att hålla en så låg fettprocent att hon förlorar sin mens ? Skriker idrottsannorexi lång väg
|
|
|
2009-05-19, 07:13
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Sverker
Är inte förlorad mens och risk för benskörhet tillräckligt allvarligt ?
Vad vinner en flicka på att hålla en så låg fettprocent att hon förlorar sin mens ? Skriker idrottsannorexi lång väg 
|
Det handlar inte om det, finns piller för sådant.
Varför blir tjejer så hårt bemötta med påhopp om stört ät/tränings beteende, och inte killar?
|
|
|
2009-05-19, 07:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2008
|
Citat:
Ursprungligen postat av Fru_Flisa
Varför blir tjejer så hårt bemötta med påhopp om stört ät/tränings beteende, och inte killar?
|
För att det får allvarligare konsekvenser för tjejer!
|
|
|
2009-05-19, 07:28
|
|
James Bond
Reg.datum: Nov 2005
|
Tycker inte folk ska lägga sig i så mycket :S hennes kropp och hon vet vad dom är skadligt/dåligt med det men trivs ändå. Sen att alla har en åsikt om hur en tjej ska se ut är väl självklart, såg nån bild på dig i journalen. Nej det är inte snyggt.
|
|
|
2009-05-19, 07:36
|
|
Registered User
|
Klart man får se ut som man vill, vare sig man är supersmal eller jättefet! Frågan var dock om det hade några negativa hälsoeffekter att som kvinna ha en extremt låg fettprocent.
|
|
|
2009-05-19, 07:52
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tabbe
Tycker inte folk ska lägga sig i så mycket :S hennes kropp och hon vet vad dom är skadligt/dåligt med det men trivs ändå. Sen att alla har en åsikt om hur en tjej ska se ut är väl självklart, såg nån bild på dig i journalen. Nej det är inte snyggt.
|
Nu är det ju som så, att jag inte fått grepp om vad som kan vara negativt eller riskabelt, förutom benskörhet och varför.
Enligt min läkare är det inga problem eller fara just med att besitta mindre andel kroppsfett, sålänge jag får i mej den näring jag kräver.
Här på Kollozzeum däremot råder helt andra meningar, däremot grundlösa på fakta därför efterfrågar jag härmed det.
Hurvida det ser snyggt eller fult ut kan du kommentera i min journal om du vill, det var inte själva estetiken jag ville ha en disskussion med detta.
Citat:
Ursprungligen postat av Kinsei
För att det får allvarligare konsekvenser för tjejer!
|
Okej, då får du gärna utveckla det? Beskriv på vilket sätt det är farligare för tjejer (bortsett från benskörhet, för den vetskapen besitter jag).
|
|
|
2009-05-19, 07:53
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
|
Piller för vad, det är lite oklart vad du menar.
Eftersom menstruationsrubbningen beror på en störning i hypotalamus kan man nog vänta sig påverkan på de flesta fuktioner som också har sitt ursprung där (bl.a. ämnesomsättningen; hypofysen brukar påverkas).
Citat:
|
Du frågar ju vad som händer om man håller en fettprocent som är så låg att kroppens funktioner störs, jag förstår inte riktigt hur du kan bli upprörd över att du får svaret att det inte är bra?
|
|
|
2009-05-19, 08:00
|
|
Registered User
|
Okej, då får du gärna utveckla det? Beskriv på vilket sätt det är farligare för tjejer (bortsett från benskörhet, för den vetskapen besitter jag).[/QUOTE]
Jag känner faktiskt inte till så många faror med undervikt hos män. De hormonella störningarna hos kvinnor FÅR ju värre konsekvenser. Men om du redan har bestämt dig för att du inte tycker att det är allvarligt och att lite P-piller fixar hela grejen så varför frågar du?
Senast redigerad av Kinsei den 2009-05-19 klockan 08:01.
Anledning: Citatet ser konstigt ut
|
|
|
2009-05-19, 08:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2005
|
Citat:
Om vi bortser från risk för förorad mens, och därmed benskörhetproblemet, kan det annars orsaka nåt problem för en kvinna med att ligga på en fettprocent som är relativt låg om inte risk för undernäring eller vitamin/mineral brister finns? Eller skulle det tänkas vara onormalt? På vilket sätt isåfall?
|
Ja problemet att ständigt bli påtalad att man ser osund ut.
|
|
|
2009-05-19, 08:30
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Piller för vad, det är lite oklart vad du menar.
Eftersom menstruationsrubbningen beror på en störning i hypotalamus kan man nog vänta sig påverkan på de flesta fuktioner som också har sitt ursprung där (bl.a. ämnesomsättningen; hypofysen brukar påverkas).
Du frågar ju vad som händer om man håller en fettprocent som är så låg att kroppens funktioner störs, jag förstår inte riktigt hur du kan bli upprörd över att du får svaret att det inte är bra?
|
P-piller som ger samma hormonsvar.
Jag är inte upprörd, men att en av kroppens funktioner störs, säger mej inte automatiskt att det vållar andra problem med kroppens funktioner.
Citat:
Ursprungligen postat av Kinsei
Jag känner faktiskt inte till så många faror med undervikt hos män. De hormonella störningarna hos kvinnor FÅR ju värre konsekvenser. Men om du redan har bestämt dig för att du inte tycker att det är allvarligt och att lite P-piller fixar hela grejen så varför frågar du?
|
Jag har inte bestämt mej, jag känner bara att jag skulle vara bekvämare med mer fakta, och jag har inget mål just i att hålla en låg fettprocent. Det är bara så det är.
|
|
|
2009-05-19, 08:37
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2007
|
Citat:
Jag är inte upprörd, men att en av kroppens funktioner störs, säger mej inte automatiskt att det vållar andra problem med kroppens funktioner.
|
Tänker samma som dig, men folk verkar redan ha bestämt sig vad de ska tycka.
Jag ser det inte som en omöjlighet att mens är en kroppsfunktion som stängs av rätt tidigt om man pressar sin kropp lite längre än vanligt. Har bara mitt sunda förnuft som källa på den dock.
Jag skulle börja oroa mig först när jag börjat bli sjuk oftare och tappat hår.
|
|
|
2009-05-19, 08:42
|
|
Registered User
|
OK! Vill också säga att jag inte kan förstå folk som oombedda kommenterar andras vikt - vare sig hur snyggt/fult sund/osund man är. Möjligen en nära vän eller familjemedlem som är oroad eller så. Men jag kan absolut förstå om du blir irriterad på folk som ska hålla på och påpeka din låga fettprocent.
|
|
|
2009-05-19, 08:46
|
|
Registered User
|
Ps. Jag har just (av helt andra skäl) gått igenom en IVF-behandling och kommit i kontakt med en massa kvinnor som har störningar i ägglossning och eller mens och därför är ofrivilligt barnlösa. Kan lova att de flesta av dem INTE tycker att det är någon bagatell.
|
|
|
2009-05-19, 08:49
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
|
P-piller ersätter det östrogen som inte produceras, men den låga kroppfettprocenten påverkar som sagt regleringen högre upp i kedjan (hypotalamus påverkas, och den styr andra funktioner än produktionen av könshormoner). De funktionerna kommer inte nödvändigtvis att påverkas/återställas för att man substituerar östrogen. Här och här lite om hypotalamus.
Sedan finns det ju, utan att förfalla till skräckpropaganda, vissa hälsorisker även med p-piller. Jag är, av medicinska skäl, tveksam till att äta p-piller om den primära anledningen är att man vill hålla sig så smal att man inte kan bibehålla en normal produktion av könshormoner.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 05:27.
|

|