Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2009-04-03, 15:46   #1
magdalenae
Registered User

magdalenaes avatar

Reg.datum: Feb 2008
Lägger man på sig olika beronde på vad man äter?

Detta är säkert min mest korkade fråga här hittills, jag vet inte men jag har iallafall funderat på en sak. Eftersom jag underviktig och ska upp minst 10 kilo i vikt så tänker jag ju ofta på hur man "bäst" eller rättare sagt, snyggast går upp i vikt. Lägger man på sig olika beronde på om man äter mer av något näringsämne och mindre av något annat? Eller hänger allt på gener och arv och hur man såg ut innan viktnedgången?

Jag är ju inte direkt ute efter att bygga muskler utan vill ha tillbaka min normala kropp. Såklart vill man ju vara fit, men liksom "vanlig".
Gammal 2009-04-03, 16:04   #2
Trance

Trances avatar

Reg.datum: Apr 2004
Att få i sig tillräckligt (optimalt?) med protein är väl det första man tänker på.
Trance är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 16:07   #3
magdalenae
Registered User

magdalenaes avatar

Okej, så det gäller inte främst om man vill bygga muskler? Det är liksom inte så att jag utesluter nåt av de tre, men jag gillar gröt och smörgås ganska mycket...eller ja, frukostmat är väl helt enkelt "lättast" för mig att äta.
Gammal 2009-04-03, 16:26   #4
mikaelj
Vrickad & älskvard

mikaeljs avatar

Reg.datum: Oct 2008
Du får säga lite mer om vad du äter på en dag, smörgås & gröt till frukost är en ganska liten del av ditt energiintag.
Scratch89: Du verkar tro att vi alla blir lite hårda i byxan av att dränka oss i sockerlösning. | stevebc: 85 kg extra i dips? Nu är du skäggstark på riktigt! Karlos: Ditt sista marklyft var något av det coolaste jag sett i styrkelyftsväg live. | camilla: du är en extrem teoretiker och totalt känslokall.
mikaelj är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 16:39   #5
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Jag gissar att du ska normalisera din mat och ditt förhållande till mat? Frukostmat är bra så längde du får i dig de kalorier du behöver för att gå upp i vikt, nackdelen kan vara om du äter mycket gröt (eller fiberhavregryn) och grovt bröd då fiberhalten kan bli för hög men det är inget akut problem om inte magen säger ifrån.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 17:07   #6
wintersnowdrift
special snowflake

wintersnowdrifts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Fokusera på att inte tänka så mycket . Lättare sagt än gjort, jag vet, men i din situation skulle jag tro att varje kilo gör dig snyggare oavsett var eller hur det lägger sig (med risk för att jag uttrycker mig klumpigt nu - tror dock att du förstår vad jag menar). Du kommer att återfå din vanliga kropp när du börjar äta som vanligt igen.

//Kristin
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 18:48   #7
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Reg.datum: Aug 2003
Det mesta har redan sagts. Angående frukostmat så håller jag med om att det är gott, men jag antar, som z_bumbi, att du behöver normalisera ditt förhållande till mat totalt, och även om det är begripligt att i första läget falla i fällan att äta mycket gröt och smörgås för att det känns "safe", så bör du äta annan, "vanlig mat" också. Jag har ett diffust minne av att du brukar posta bilder på lunchmat som får mig att misstänka att du kanske behöver våga prova att äta potatis och pasta ihop med laxen och kycklingfilén, kan det stämma? Man måste ta steget ur sin comfort zone ibland för att gå framåt.
Tolkia är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-03, 22:06   #8
magdalenae
Registered User

magdalenaes avatar

Tack för alla svar hittills! Jag äter vanlig mat också men det blir ofta frukostmat till lunch och sen lagad mat till middag. Och som du, Tolkia, säger så fegar jag alltid ur med kolisarna till köttet och grönsakerna. Det är konstigt att de kolisarna är farligare än de från tex gröten... Jag kom på nu när jag läste era svar att jag nog ville höra att man kan "ösa" på med kolhydrater utan att oroa sig över att bli större på "fel" sätt, jag vill ju så himla gärna kunna äta en normal portion med pasta/ris/potatis EGENTLIGEN! Jag vet ju att jag faktiskt tycker det är gott....bara jäkligt "farligt"...
Gammal 2009-04-03, 22:09   #9
magdalenae
Registered User

magdalenaes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Fokusera på att inte tänka så mycket . Lättare sagt än gjort, jag vet, men i din situation skulle jag tro att varje kilo gör dig snyggare oavsett var eller hur det lägger sig (med risk för att jag uttrycker mig klumpigt nu - tror dock att du förstår vad jag menar). Du kommer att återfå din vanliga kropp när du börjar äta som vanligt igen.

//Kristin
Jag förstår precis vad du menar och det är så jag försöker tänka också! Men så tänker ju förnuftet och ögonen en sak, medan sjukdomen tänker en annan! Well well, bara att kämpa på! Jag har ju "vunnit" 5 kg hittills hihi
Gammal 2009-04-03, 22:16   #10
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Du behöver avdramatisera, ja. T.ex. genom att våga äta pasta, ris, potatis igen. Ett val att äta eller inte äta det ena eller det andra kan du först göra när du vet att du KAN äta om du vill. Så ja, du kan lätt äta normalportioner kolhydrater utan att på nolltid bli tokplufsig eller gå upp i vikt på ett "fult" sätt.
Gammal 2009-04-04, 11:50   #11
Samir Troudi
Registered User

Samir Troudis avatar

Reg.datum: Dec 2005
Jag tycker ni missar en viktigt grej. Att det den nyvunna kroppsmassans sammansättning beror på i vilken takt man överäter.

Jag skulle rekomendera att inte stressa på för mycket med vikten. Visst behöver du gå upp i vikt men det innebär inte att det skulle få motsatt effekt om du skulle lägga på dig för mycket fett för snabbt och du skulle få för dig att dra i nödbromsen och backa.

Lägg dig på ett moderat kcalöverskott och stressa inte.
Det är inte så mycket om vad du äter utan snarare hur mycket av vad du äter.

Sikta tex inte på att gå upp 5kg på en vecka utan lite mer långsiktligt

1:a Battle of Scandinavia 2012
Samir Troudi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-04, 12:24   #12
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Problemet i samband med långvarig underätning brukar snarare vara det omvända, det krävs ganska mycket energi för att gå upp i vikt i förhållande till vad man tidigare har ätit och det är svårt att vänja sig vid mängderna.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-04, 12:25   #13
Tolkia
Moralistmoderator

Tolkias avatar

Ährm, nu kan jag bara svara för mig själv, men att jag inte tar upp den saken är för att jag inte ser att den finns med som ett alternativ i det aktuella fallet. Vi snackar om och med en anorektiker som fortfarande är sjukligt rädd för att äta, särskilt sådant som inte är utprövat och "safe". De fem kilona som nämns i tråden har, som jag förstår det, inte direkt gått på en vecka.
Gammal 2009-04-04, 13:08   #14
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Kanske lite offtopic och du svarar bara om du vill Magdalena (och du får ju såklart alltid PM:a mig som du ju redan vet) men har du någon kontakt med ÄS-enheten här i Uppsala nu när du inte bor här för tillfället?

Jag vet ju att det sakta men säkert gick åt rätt håll då men nu känns det ju ganska oroande om du upplever det så svårt igen.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2009-04-04, 13:22   #15
magdalenae
Registered User

magdalenaes avatar

Jag har gått upp fem sedan 28 november förra året så det är inga snabba kilo direkt. Dessutom är det ju med hjälp av näringsdryckerna jag dricker som ger mig ett överskott på 1080 kcal om dan. Skulle jag inte dricka dem skulle jag antagligen rasa i vikt igen så någon överätning är det ingen risk för om man säger så=P

Till Eddie: Nej, jag har ju flyttat och är nu skriven i Karlstad. Ska träffa en psykolog där på tisdag så att jag ska få fortsatt stöd och uppföljning och det känns bra!!

Jag mår väldigt mycket bättre nu efter att jag har flyttat hem men det krånglar ju fortfarand med maten vissa perioder när man "känner" sig för plufsig. (Total inbillning egentligen då min viktuppgång går sjuuukt segt) Men det går inte bakåt iaf, varken i tankarna eller med vikten

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:36.