2007-10-26, 08:42
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2007
|
Lär mig gilla bönor osv...
Hjälp mig att lära mig tycka om bönor, linser m.m. De är nyttiga och innehåller bra protein, men jag har hittills inte hittat något recept som får mig att direkt längta efter bönor.
Kriterier: receptet får inte innehålla mjölkprodukter, det får gärna vara kryddstarkt, det ska vara lättlagat, det ska inte innehålla behov av matberedare (men liten stavmixer är ok).
Hjälp!
|
|
|
2007-10-26, 08:58
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2006
|
gör en variant av chili con carne? krossade tomater, vitlök, lök, köttfärs, cayennepeppar och andra kryddor, majs och en burk svarta bönor (eller andra)
jag gillar svarta bönor, de är inte så stora. ju större de är desto svårare har jag att äta dem..
|
2007-10-26, 09:59
|
|
|
Registered User
|
Fast för mig är det mer en köttfärsrätt, jag vill ha bönrätter (där det är huvudingrediensen)
|
|
|
2007-10-26, 10:01
|
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Durayan
Fast för mig är det mer en köttfärsrätt, jag vill ha bönrätter (där det är huvudingrediensen)
|
haha men jaha? ta bort köttfärsen och VIPS har du en rätt med bönor som huvudingrediens  fantasi någon?
|
2007-10-26, 10:39
|
|
|
Regustered Abuser
Reg.datum: Apr 2006
|
Kidneybönor+ lika del kikärtor.
Gör en dressing på 3 delar olivolja, 1 del balsamvinäger samt vitlök och sambal olek efter behag. Servera med ruccola och permesan för dom som äter mjölkprodukter.
God matig sallad.
|
Konventionell styrketräning
|
|
|
2007-10-26, 11:06
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Det är lite svårare att göra en maträtt på bara bönor. Jag använder bönor som utfyllnad.
Ett exempel är enchiladas, jag steker quorn, krossade tomater och häller på tacokryddmix sen så häller jag i så att det blir ungefär 30-40% kidneybönor av allt det där, så häller jag ner detta i tortillasbröd med ost och lägger in i ugnen.
Det finns pastasås att köpa, basilika, vitlök och chili, den gillar jag att blanda i tortellini och hälla i bönor och koka ett tag.
Annars kan du käka falafel, gjort på kikärtor och ägg med mjöl, typ.
En gryta jag tycker om är att ta pastasås med chili & vitlök, haricoverts, skivad morot, lök och kidneybönor. Jag har i matlagningsgrädde i det också, antagligen pga laktos du inte vill ha i det? Men det borde väl finnas laktosfritt?
|
2007-10-26, 12:34
|
|
|
Segrare Bästa fysiken 2011!
Reg.datum: Nov 2005
|
denna soppa gillar jag asmycket
http://www.kolozzeum.com/forum/showt...=kik%E4rtsoppa
min kille som inte är så förtjust i bönor och sånt gillar den
(det ska vara vitlöksklyfta, ej en hel vitlök som åsyftas  )
kan göras med vita bönos också, men har aldrig testat själv
|
|
|
2007-10-26, 12:36
|
|
|
|
om man använder från burk så skölj av dom ordentligt. jag tycker iaf inte att spadet är gott.
|
|
|
2007-10-26, 12:39
|
|
|
|
har även gjort små biffar med kikärtor. kommer inte ihåg riktigt men kan tänka mig att ingredienserna var rätt lika, men mindre vätska då. mixade kikärtor, lite olivolja, salt, peppar, persilja, lök,vitlök, mjöl och kanske nåt ägg. sen göra som bollar eller små biffar och stela och ha i tortillabröd. jättegott!
de blir bäst om man steker i rätt mkt olja, nästan så dom blir friterade
|
|
|
2007-10-26, 13:15
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Herregud sök på tasteline eller någon annan sida med mycket recept svårare än så är det inte. Gillar du inte det så ät inte det =)
|
|
|
2007-10-26, 15:11
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av sissa
har även gjort små biffar med kikärtor. kommer inte ihåg riktigt men kan tänka mig att ingredienserna var rätt lika, men mindre vätska då. mixade kikärtor, lite olivolja, salt, peppar, persilja, lök,vitlök, mjöl och kanske nåt ägg. sen göra som bollar eller små biffar och stela och ha i tortillabröd. jättegott!
de blir bäst om man steker i rätt mkt olja, nästan så dom blir friterade
|
Ja, blir ju falafel, typ.
Det är skitgott att käka falafel med sallat, tomat, gurka, lök i pitabröd, med nån god sås.
|
2007-10-26, 16:30
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2003
|
jag brukar göra en bönsallad med tonfisk.
hacka lök + paprika och blanda med valfri sort/mängd sköljda bönor, i med en burk tonfisk i vatten, krydda med peppar/salt, 1-2 msk olivolja, färskpressad citron. snabblagat, gott och nyttigt. sen kan du ju variera ingredienserna utifrån behov, t.ex ersätta tonfisken med pasta/ris/mer grönsaker, experimentera med fler kryddor osv, bara fantasin som begränsar.
|
|
|
2008-03-08, 10:52
|
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2007
|
Artikel i GP om att bönor och linser blivit vanligare på hyllorna, deras positiva effekter (bönornas, inte hyllornas) och tips på lite bön/linsrecept:
http://www.gp.se/gp/jsp/Crosslink.jsp?d=565&a=406395
|
|
|
2008-03-08, 23:41
|
|
|
Banned User
|
Linsersoppa, med hackade tomater osv kryddor
Kidneybönor(lagts i vatten över natten) med olivolja, spenat, lammkött + ris
bild:
|
|
|
2008-03-10, 17:31
|
|
|
Registered User
|
bönor e mums, spciellt sojabönor <3 Hatade bönor innan men vart tvungen å äta pga järnets skull och nu e jag fast
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:38.
|

|