Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-02, 19:21   #1
Ch4rles
Registered User

Reg.datum: Mar 2008
Ge blod under deff?

Hej!

Jag kanske är överdrivet paranoid, men jag hade tänkt att snart ge blod och undrar om det är något speciellt man bör tänka på, eller om det rentav är farligt att göra under deff. Hur är det med konditionsträning, bör man ta det lugnt med den?
Ch4rles är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-02, 19:27   #2
lectris
Registered User

lectriss avatar

Reg.datum: Jun 2006
beror väl på hur stort underskott du ligger på, men jag tror inte det är någon fara. se till att höja intaget lite och få i dig lite extra vätska under sjäva blodgivardagen och vila nån dag efteråt så ska det nog gå bra annars är det ju bara att rådfråga personalen på plats.
Gammal 2008-05-02, 19:36   #3
Gnusram
Registered User

Gnusrams avatar

Reg.datum: May 2006
Jag hade för mig att jag läst något om det för lite sen. Och se vad jag fann:

http://www.kolozzeum.com/forum/showp...postcount=1179

M.a.o +1 på lectris, typ
Journalen

Gamla filmsnuttar: Knäböj Ryckdrag Stötmark
Gnusram är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-02, 19:45   #4
Rahf
Registered User

Rahfs avatar

Reg.datum: Feb 2007
Lite tröttare blir man. Sticksåret läker inte lika bra heller .
Rahf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-04, 18:03   #5
Davido
Registered User

Davidos avatar

Reg.datum: Jan 2008
Jag är också blodgivare, tränar mycket kondition.. Cyklist i grunden!! jag har inte märkt någon större skillnad samma dag som tappningen, min prestationsförmåga har snarare ökat samma dag!! sen har den minskat något följande dagar.. jag blir oftast lite tröttare några dagar efteråt!! men det är ingen fara.. dock blir det ingen styrketräning för armarna den dagen jag tappat blod..

hoppas det var till någon hjälp..
Davido är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-04, 18:30   #6
champion
Lever i en dröm

champions avatar

Reg.datum: Dec 2003
När jag gav blod så frågade jag personalen om man kunde träna samma dag som man gav blod. Dom sa att man ej bör träna samma dag pga man kan råka svimma under träningen.
Jag tränade samma dag och det började snurra i huvudet.
champion är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-04, 18:51   #7
PiNG.
Sillastrypare

PiNG.s avatar

Reg.datum: Aug 2007
Löpning är inte att rekomendera heller. Slår sönder blodet och de vill dom ju inte att du ska göra om du ska lämna.

Rock solid !!!
Citat:
Ursprungligen postat av Halldin Visa inlägg
Låter som klippt och skuret för mormor.
PiNG. är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-06-08, 15:48   #8
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Citat:
The link between haemoglobin and physical performance was established a long time ago and is the underlying principle of blood doping. Blood loss on the other hand decreases physical capacity. The aim of this study is to evaluate physical performance loss and underlying mechanisms following voluntary blood donation.

Eleven voluntary subjects (four female) completed a symptom-limiting cardio-pulmonary exercise test before and after blood donation (500 mL blood).

The haemoglobin value decreased by 1.2 mg/dL (9%, p < 0.001), maximal oxygen uptake by 9% (p = 0.006), maximal work rate by 13% (p = 0.001) and duration of exercise fell from 663 down to 607 seconds (p = 0.005). Anaerobic transition occurred at 81.2% and 71.5% of maximal oxygen uptake before and after blood donation, respectively (p = 0.001). Subjects who practise recreational endurance sports appear to be more effected by endurance loss. The haemoglobin value was the only significant predictor of maximal oxygen uptake in regression analysis (p < 0.001).

Maximal physical performance is impaired after blood donation. Haemoglobin decline accounts for the decreased oxygen uptake. As a consequence thereof the anaerobic transition occurs earlier. Subjects not engaged in regular sports activity did not experience a decline in their capacity. Inclusion of the haemoglobin value into equations predicting maximal oxygen uptake could improve prediction precision.
Pneumologie. 2008 Jun;62(6):372-7. Cardiopulmonary exercise testing before and after blood donation.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 11:04.