Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-05-09, 09:19   #1
MrBoris
Workaholic

MrBoriss avatar

Reg.datum: Jul 2004
Deffning = ätstörning?

Hej alla!
Börjar bli less på kompisarna i min omgivning.

Varje år då jag återigen går in i en deffningsperiod och börjar äta mindre, så tycker de genast att jag är "fanatisk" i det jag gör och de tror att jag är på väg in i en ätstörning eller nåt. Nästan så jag själv tror att jag har en ätstörning under dessa perioder pga. att "normalt" folk tycker att det är så konstigt med det jag håller på med.

"Men du behöver väl inte gå ner mer nu?"
"Varför ska du gå ner för?"
"Du är ju redan smal?"
"Men gud vad manisk du är"
osv.

Grejen är den att varje gång vi sedan är på stranden på sommaren och jag är nydeffad med mina konturer så börjar de istället fråga hur jag gick tillväga, hur jag tränat för att se ut på det och det sättet osv. De blir då helt enkelt avundsjuka på formen man lyckats fixa till, med allt det hårda arbete det innebär vad gäller hållsamhet med godsakerna i livet.

Så åter till frågan, något ni andra känner igen? Är ni också trötta på att folk nästan kollar på er som om ni hade en ätstörning bara för att ni inte vill slänga i er den där glassen eller tårtan som bjuds under deffningsperioden? Eller för att ni inte vill ta den där ölen? Diskutera!

PS Jag super och äter skräp resten av året, så jag är inte extrem på något vis under andra delar av året DS

MrBoris
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
MrBoris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 09:25   #2
Tabbe
James Bond

Tabbes avatar

Reg.datum: Nov 2005
Jag känner igen det men har också lärt mig av det, lägger oftast in måltiderna så jag äter med kompisarna/familjen så slipper man allt sånt.

ibland kan folka säga typ orka att du inte äter godis/glass men se förbi det och tänk att du har ett mål. Eller så får vi ta det under dom 2 månader det gäller hehe.

Lägger också ofta in fusk dagar när jag är med polare, ofta i större samanhang.

Living is an art.

Grub om kost
Tabbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 09:30   #3
Ellis Wyatt
Registered User

Reg.datum: Mar 2008
Människor som inte själva har disciplin att banta och/eller träna till den kropp de egentligen vill ha brukar agera så där. Jag har i alla fall bara fått liknande kommentarer ifrån människor som uppenbarligen inte är nöjda med sina egna kroppar.
Ellis Wyatt är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 10:10   #4
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Folk som deffar är rätt tråkiga att umgås med faktiskt och det kan vara svårt för en utomstående att förstå hur viktigt det kan kännas för en på deff att skippa den där hamburgaren eller ölen. Grejen är ju att man måste vara mer eller mindre manisk för att gå ner i fettvikt. Konstigt att folk blir feta, va?

Sen att de inte kopplar samman den där perioden med hur du ser ut på stranden beror nog mycket på att folk tror att man får synliga muskler av att träna, inte av att "banta" (det blir man ju smal av?).

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 10:11   #5
jwzrd
Banned User

jwzrds avatar

Reg.datum: May 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Langster Visa inlägg
Folk som deffar är rätt tråkiga att umgås med faktiskt och det kan vara svårt för en utomstående att förstå hur viktigt det kan kännas för en på deff att skippa den där hamburgaren eller ölen. Grejen är ju att man måste vara mer eller mindre manisk för att gå ner i fettvikt. Konstigt att folk blir feta, va?

Sen att de inte kopplar samman den där perioden med hur du ser ut på stranden beror nog mycket på att folk tror att man får synliga muskler av att träna, inte av att "banta" (det blir man ju smal av?).
+1
jwzrd är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 11:04   #6
Nithian
Registered User

Nithians avatar

Reg.datum: Mar 2006
Obsessed is just a word the lazy use to describe the dedicated.
Citat:
Ursprungligen postat av Metal_boy_ Visa inlägg
Gör en krabba och skrik " VARE NÅ MER ELLER!!!!!!!!???"
Nithian är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 11:31   #7
L-Sami
El grande salami

Reg.datum: Jul 2006
Våga tro på dig själv och ignorera sånt andra säger som du tycker inte är passande. Du har ditt mål se till att tackla allt som hindrar dig att nå det. För att lyckas måste man vara lite självisk ibland, sen när man har nått målet så gäller det att man är osjälvisk. Lättast blir det om du lyckas övertyga dem också att börja träna och deffa, då slår du liksom två flugor på en smäll

Min träning

Bloggen - 160107
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 13:57   #8
Whistler
Registered User

Whistlers avatar

Reg.datum: Feb 2005
+1 på salamin.
REN IDROTT

"Dödsknark och nakenchock" - Whistler svälter ihjäl sig (eller någon annan)
Whistler är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 14:07   #9
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Reg.datum: Nov 2006
Jag tror dessutom många har svårt att se den tävlingsmässiga biten man för med sig själv som byggare eller som klubblös löpare i mitt fall.

Spelar man tennis på tävlingsnivå, om man lirar i ett fotbollslag o.s.v. så är det ingen som ifrågasätter att man vill äta på ett visst sätt och/eller man vill undvika vissa saker vissa dagar (typ vara nykter dagen innan träning/tävling).
Alla kan styrketräna på gym, alla kan kan vara ute och jogga. Så då tror jag inte man har lika lätt att se en person i löpspåret eller på gymmet som en idrottare eftersom man ändå inte tränar "på riktigt".

Svårt att förklara hur jag menar riktigt. Men hursomhelst fanns det aldrig någon som ifrågasatte mina val när jag spelade fotboll t.ex. Då var jag ju en idrottare i dess "korrekta" bemärkelse eftersom jag tillhörde en idrottsklubb som ingick i tävlingssammanhang.
Idag är jag MYCKET mer seriös men ändå måste jag förklara mig, jag joggar inte bara lite då och då utan är faktiskt lika seriös med min träning som om jag tillhört en klubb.

Samma sak med deffandet i det här fallet tror jag. Alla kan banta liksom, att då se helheten som en idrottare med ett långsiktigt upplägg där man formar sin kropp under perioder med uppbyggnad och fettförluster blir inte så självklart då. Dina polare ser det alltså inte som en del i en idrottares säsong utan bara som bantning fastän du kanske inte behöver det i deras ögon. Precis som inte jag "behöver" ge mig ut på ett intervallpass t.ex.
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 14:35   #10
MrBoris
Workaholic

MrBoriss avatar

Reg.datum: Jul 2004
Förstår precis hur du menar. Har tidigare spelat fotboll på medelhög nivå (division 3, woohoo), och då tränade jag betydligt mer och var betydligt mer seriös, men ingen ifrågasatte mig då, trots att jag var pinnsmal utan en muskel på kroppen förutom lite benmuskler.

Nu när man bara tränar för "egen" skull för att forma kroppen och har betydligt mer muskelmassa "overal", men vill tappa lite fett till sommarn;
ja då har man ätstörningar eller är fanatisk i det man gör.

Intressant diskussion dock, kom gärna med era egna erfarenheter.
Jag har lämnat kolozzeum p.g.a. kolo admins mörkning av statistik rörande brott, integration och asylsökande. När vi får en fri debatt endast då har Sverige en chans att komma på fötter igen. Jag lämnar efter mig en raggningsguide för dig som gillar att ragga tjejer på nattklubben
http://www.kolozzeum.com/forum/showp...ostcount=13997
MrBoris är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 15:25   #11
Marcüs
Registered User

Reg.datum: Jan 2008
Jag känner igen mig. Mina föräldrar blir livrädda när jag inte äter godis. Då känner man sig ist tvungen att ta. Jag orkar inte säga till dom att jag vill bli av med mer fett till sommaren eftersom jag redan ser smal ut, med kläder på.

Skönt att inte bara jag känner så.
Gammal 2008-05-09, 16:35   #12
Luttis
SL gudinna

Luttiss avatar

Reg.datum: Sep 2007
Mitt exempel: när jag träffade syrran efter att jag gått ner från något överviktigt till normalvikt frågade hon om jag var sjuk och såg allvarligt orolig ut. Kompisarna tycker jag är vansinnig som inte vill gå ut och supa, utan istället vill känna mig fräsch morgonen därpå och träna. Men jag har tyckt mig märka på min omgivning en uns avundsjuka när jag "klarar av" att ex beställa extra sallad istället för potatisgratäng eller liknande när vi är ute och äter. Fanatisk tycker vissa, sund tycker andra.. Jag mår bra när jag sköter kost och träning och tänker fortsätta med det. Mina vänner har nu tillslut börja lära sig hur jag fungerar.. Dessutom har jag fått tre av dom att börja hänga på gymmet.

Citat:
Ursprungligen postat av Meister Visa inlägg
Jobbar ens magen i marklyft?
Luttis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 18:08   #13
creperiet
Registered User

Reg.datum: Apr 2008
Känner också igen mig. Bara för att andra inte klarar att sköta sig själva till perfektion så tror dom man är sjuk eller nåt.
creperiet är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 18:17   #14
mjukglass
Registered User

mjukglasss avatar

Reg.datum: Jan 2007
Skaffa kompisar som tränar?
mjukglass är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-05-09, 18:22   #15
creperiet
Registered User

Reg.datum: Apr 2008
Alla ens kompisar tränar ju inte. Sen har ju inte alla som tränar samma mål. En nära släkting är väldigt framgångsrik inom kampsport men hon tycker ändå att jag har en del sjukliga beteenden, men det tycker hon utifrån sin synvinkel, hon bryr sig nämligen inte ett dugg om vad hon äter, och det tycker hon är normalt.
creperiet är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:15.