2008-03-30, 11:49
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2007
|
Antidopingpolicy
Jag ska skriva en antidopingpolicy. Någon som har lite tips på hur den kan se ut ?
|
|
|
2008-03-30, 12:12
|
|
Blibloblooobli
Reg.datum: Apr 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Starkkille
Jag ska skriva en antidopingpolicy. Någon som har lite tips på hur den kan se ut ?
|
Du borde kunna hitta lite på www.rf.se
|
|
|
|
2008-03-31, 07:23
|
|
Negativa Blöje
Reg.datum: Sep 2003
|
Ursprungligen postat av Gute
Jag blir aldrig "klar" med någonting, jag uppnår ingenting, jag bara lyfter.
|
Instagram: BORJETHESWEDE #TeamBTS #Wolverineenergydrink
|
|
|
2008-03-31, 08:22
|
|
My boobs are Ok
Reg.datum: Mar 2004
|
Denna kan ju vara bra att gå igenom, http://www.rf.se/vaccinera
|
|
|
2008-04-01, 08:52
|
|
User. Registered.
Reg.datum: Jan 2007
|
Det kan givetvis vara bra med en policy, men frågan är väl om de exempel vi pratar om är policys. Snarare är det väl regler eller föreskrifter och det är gott så.
På sätt och vis kan jag tycka att det är klokt att skriva en policy (eller ett regelverk, eller vad man nu vill kalla det) så att man bara berättar att man accepterar och stöder vad Riksidrottsförbundet - respektive Svenska Styrkelyftförbundet och eventuellt Svenska Tyngdlyftningsförbundet - har sagt i frågan.
Jag har hört om klubbar som stipulerar böter i klass med smärre bruttonationalprodukter för de medlemmar som fastnar i tester (Öjebyn?). Men jag betvivlar att det har någon juridisk bärighet, att det går att driva i de böterna och att det har någon större avskräckande effekt.
I alla fall i Luleås fall är det tydligt att förbindelsen riktar sig till aktiva och licensierade lyftare. Det är bra, det skadar aldrig att göra sånt här tydligt och kräva kvittens på det.
Men jag skulle nog vilja påstå att de som är tävlande lyftare har bra mycket bättre koll på vad doping är, vad det finns för regler omkring det och vilka påföljderna är än vanliga gymnissar. Det är viktigt att man håller rent på klubben genom att också kommunicera till dem att de inte är osynliga eller har någon slags fripass bara för att de inte tävlar i trikå.
|
2008-04-01, 09:22
|
|
My boobs are Ok
|
Jag förstår inte riktigt vart det bottnar i att ett avtal mellan två parter inte skulle hålla. Jag har massor av avtal, och ifall jag bryter mot dessa så blir det påföljd (i värsta fall utmätning av kronofogden). Det som är svårt är ju att orka driva en process för inkasso, om personen i fråga går under jorden.
Ett avtal är såklart ingen policy, däremot kan ett avtal ingå som en del av en klubbs policy. Det viktiga med policyn är att den efterlevs, att den är väletablerad och inte blir som det har skrivits om förut, ett dammigt dokument.
|
|
|
2008-04-01, 10:44
|
|
User. Registered.
|
OK då, det kan hända att det går att driva in böter från sådana avtal. Men jag tycker att det finns en sund hygien i att det finns en instans som sätter upp reglerna, en annan som ser till att de efterlevs och att vi som driver klubbarna kan ägna oss mer åt att bocka, tacka och efterleva dessa regler än att vara någon slags mellandomstolar.
|
2008-04-01, 12:00
|
|
Negativa Blöje
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mats Löfström
Men jag tycker att det finns en sund hygien i att det finns en instans som sätter upp reglerna, en annan som ser till att de efterlevs och att vi som driver klubbarna kan ägna oss mer åt att bocka, tacka och efterleva dessa regler än att vara någon slags mellandomstolar.
|
Visst är det så, men...
Men att upprätta speciella antidopingavtal tjänar, förhoppningvis, ett mer avskräckande syfte än just testerna. Då de är loklat förankrade och instiftade på lyftarnas egna iniativ blir det väsentligen mer trovärdigt än RF´s antidoping-klistermärken som sitter i var och varannan lokal.
|
|
|
|
2008-04-01, 12:12
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H
Visst är det så, men...
Men att upprätta speciella antidopingavtal tjänar, förhoppningvis, ett mer avskräckande syfte än just testerna. Då de är loklat förankrade och instiftade på lyftarnas egna iniativ blir det väsentligen mer trovärdigt än RF´s antidoping-klistermärken som sitter i var och varannan lokal.
|
Tror du att någon som gillar att dopa sig men ändå tror att han ska kunna börja tävla i styrkelyft kommer att låta bli att börja för att klubben har ett extraavtal?
Att man med avtal går med på att betala ett rejält bötesbelopp skrämmer iallafall mig men undrar om man inte skiter i det också om man nu vill fortsätta/börja dopa sig?
|
|
|
2008-04-01, 12:17
|
|
Registered User
|
Tyvärr tror jag att antidopingavtal på klubbnivå är tandlösa tigrar, men många bäckar små osv...
Generellt är jag för allt som leder till fair play.
|
|
|
2008-04-01, 12:18
|
|
User. Registered.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Börje H
Visst är det så, men...
|
Jodå, det kan jag förstå. Det här med att hota med att kasta ut folk från klubben och gemenskapen verkar i många fall vara betydligt mer avskräckande än att hota med böter eller en prick i registret. Jag misstänker att det i en del fall beror på att killar (och tjejer...) med den sortens moral är immuna mot böter och att de i alla fall har drösvis med prickar i allsköns register.
Det är mer vitsen i det här med eventuella exotiska regelutvikningar som jag är tveksam till.
|
2008-04-01, 12:40
|
|
My boobs are Ok
|
För mig så är det mycket viktigt att kunna påvisa för ungdomar som vill börja med styrkelyft att doping är no-no, om antidoping genomsyrar föreningen från styrelse-tränare-aktiva-erfarna medlemmar så tror jag det är lättare för klubben att inte få ungdomar att börja dopa sig. För den som tycker prepp är det bästa sedan hjulet uppfanns så är nog andras inställning eller en policy/avtal etc rätt tandlöst, fast vad är inte tandlöst i dom fallen.....
|
|
|
2008-04-01, 12:42
|
|
Negativa Blöje
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mats Löfström
Jag misstänker att det i en del fall beror på att killar (och tjejer...) med den sortens moral är immuna mot böter och att de i alla fall har drösvis med prickar i allsköns register.
|
´
Om man tillåts generalisera (vilket för övrigt är en kanongrej  ) så är det nog så. Men i en idrottsförening är det ofta inte denna typ av människor som är problemet. De är helt enkelt inte idrottare. Det jag skulle säga att en av de främsta uppgifterna anti-avtalen har är att upplysa ungdomar om att toleransen för doping är absolut noll. På många komersiella gym är det ställningstagande minst sagt svävande och i många fall rent strunt. Detta märker naturligtvis ungdomar fort.
edit: jag var visst överens med Bubbe ang ungdomsvinklingen! Me like Bubbe, vill kela.
|
|
|
|
2008-04-01, 12:43
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av bubbe
För mig så är det mycket viktigt att kunna påvisa för ungdomar som vill börja med styrkelyft att doping är no-no, om antidoping genomsyrar föreningen från styrelse-tränare-aktiva-erfarna medlemmar så tror jag det är lättare för klubben att inte få ungdomar att börja dopa sig. För den som tycker prepp är det bästa sedan hjulet uppfanns så är nog andras inställning eller en policy/avtal etc rätt tandlöst, fast vad är inte tandlöst i dom fallen.....
|
En bra gemenskap med tydliga värderingar är inte tandlöst i fallet med doping tror jag. Doping är olagligt, bryter mot RF-regler, kräver en del köp ur bakluckor, antagligen injektioner... att skriva under ett papper före/efter det är ingenting.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:49.
|

|