Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-12-25, 22:59   #1
_Robbie_
Registered User

_Robbie_s avatar

Reg.datum: Jul 2004
Dreamweaver - förhandsgranska CSS

Hur förhandsgrandskar man egentligen .css dokument som hemsida i dreamweaver? Om man använder sig av HTML så kan man använda "dela" som visar både koder och själva hemsidan men den finns inte på CSS dokument...

Hjälp!

mvh
Gammal 2007-12-25, 23:02   #2
jesuz
Registered User

jesuzs avatar

Reg.datum: Mar 2006
Att förhandsgranska ett css-dokument säger ingenting eftersom detta endast är en stilmall och ingen webbplats och därför inte innehåller någon som helst information som genererar nått innehållt.

Däremot är det rätt bra att förhandsgranska sidan i vilken css:en är länkad om du vill se hur det ser ut och vad förändringarna har för inverkan.
jesuz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-12-25, 23:06   #3
_Robbie_
Registered User

_Robbie_s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av jesuz Visa inlägg
Att förhandsgranska ett css-dokument säger ingenting eftersom detta endast är en stilmall och ingen webbplats och därför inte innehåller någon som helst information som genererar nått innehållt.

Däremot är det rätt bra att förhandsgranska sidan i vilken css:en är länkad om du vill se hur det ser ut och vad förändringarna har för inverkan.
Okej, menar självklart att förhandsgranska sidan. Men det går alltså inte att koda och se hur resultatet blir samtidigt?
Gammal 2007-12-25, 23:08   #4
jesuz
Registered User

jesuzs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av _Robbie_ Visa inlägg
Okej, menar självklart att förhandsgranska sidan. Men det går alltså inte att koda och se hur resultatet blir samtidigt?
Jag tror dessvärre inte att det finns en sådan smart funktion inbyggd i programmet, inte vad jag har vetat om de otal timmar jag kodat i det. Men ifall en sådan finns så hoppas jag att nån skriver det i tråden så man vet för framtiden, kan ju vara rätt användbart.
Gammal 2007-12-25, 23:11   #5
_Robbie_
Registered User

_Robbie_s avatar

Citat:
Jag tror dessvärre inte att det finns en sådan smart funktion inbyggd i programmet, inte vad jag har vetat om de otal timmar jag kodat i det. Men ifall en sådan finns så hoppas jag att nån skriver det i tråden så man vet för framtiden, kan ju vara rätt användbart.
Hur gör man för att förhandsgrandska sidan då? (Ja, jag är nybörjare )
Gammal 2007-12-25, 23:21   #6
jesuz
Registered User

jesuzs avatar

Citat:
Hur gör man för att förhandsgrandska sidan då? (Ja, jag är nybörjare )
Jag brukar använda knapparna som finns ovanför kod-rutan där man switchar mellan code/split/design, öppna i webbläsaren direkt eller ladda upp den på ftp och titta på den ifall den innehåller nån server-side-programmering, typ php.
Gammal 2007-12-25, 23:24   #7
_Robbie_
Registered User

_Robbie_s avatar

Citat:
Jag brukar använda knapparna som finns ovanför kod-rutan där man switchar mellan code/split/design, öppna i webbläsaren direkt eller ladda upp den på ftp och titta på den ifall den innehåller nån server-side-programmering, typ php.
Men om jag öppnar .css arbetsfilen så går det inte att trycka på split eller design. Endast code är tillgänglig...
Gammal 2007-12-25, 23:28   #8
jesuz
Registered User

jesuzs avatar

Citat:
Men om jag öppnar .css arbetsfilen så går det inte att trycka på split eller design. Endast code är tillgänglig...
Jo, precis...men css:en innehåller som sagt ingen information om innehållet på sidan utan är bara en slags mall som man laddar till sidorna som säger hur kodsnuttar ska visas när de läses in av webbläsaren.

Det du ska förhandsgranska är istället den sida där du använder cssen, där den är laddad. Tex. om du har index.htm i vilken du har laddat cssen enligt:
HTML-kod:
<link href="stylesheet.css" rel="stylesheet" type="text/css">
Då ska du förhandsgranska index.htm enligt vad jag skrev förut, och INTE stylesheet.css
Gammal 2007-12-25, 23:34   #9
godismagge
Registered User

godismagges avatar

Reg.datum: Aug 2005
Ja precis, en .css fil är bara en stilmall som man länkar till från sin .html fil.
Om du har både din .css och .html fil öppna i dreamweaver och sammanlänkat de med varandra kommer du se resultaten i .html filen när du ändrar i .css filen .
godismagge är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:51.