Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Träningsjournaler & Bilder

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2011-11-10, 18:44   #1
Bänkbjörnen
Registered User

Reg.datum: Nov 2011
Bänkbjörnen visar var bänken ska stå! [Träningsjournal + bilder]

Hej alla glad kolozzeumare! Har ni ca 2,5 timme till övers är ni välkomna att läsa början på min journal.

Har precis återupptagit min träning igen efter att ha varit off i ca 1 år och 8 månader. Kan med gott samvete säga att dåliga arbetstider förstör din(se min) träning.
Har en gång i tiden haft rätt schysst form och har en gång i tiden haft schysst form i tighta trikåer(borde skaffa en tight trikå). Dock gjorde nytt jobb och en sambo att livet blev lite bekvämt och vikten ökade, låt oss säga lite. Detta ska det bli ändring på och jag ska finna tillbaka till den form jag är ämnad att ha.

Lägger upp en träningsjournal här, framförallt för att få feedback men också för att peppa mig själv till att nå nya(mina gamla) höjder, en motivationsfaktor med andra ord.

Kommer dessutom gå in mer ingående hur jag lägger upp min träning + kost så att ni förhoppningsvis vill följa den och även kommentera en rad eller två.

Ålder: 21
Längd: 181 cm
Vikt: 96 kg
Målvikt: 80 kg (välfylld med vätska )
Idealvikt: Antagligen någonstans mellan 76-78.

Kcal vilodag: ca 2050
Protein: 285 Kolhydrater: 50 Fett: 70

Kcal träningsdag: 2330
Protein: 305 Kolhydrater: 100 Fett: 70

Skillnaden mellan vilodagar och träningsdagar är egentligen bara 50g kolhydrater(malto) i shake tillsammans med 13G EAA 20 min innan träning och sen 13G EAA igen efter.
Kolhydraterna stoppar jag främst i mig för att få upp blodsockret och orken till passet. Vilket efter passet inte är nödvändigt. Kommer även att slänga i lite koffeintabletter när jag känner att jag behöver, då blir det mellan 300-500 mg.

Mina måltider består av:

Kesellashake: 70,25 G protein, 30 G kolhydrater, 5,8 G fett
Kesella Lidl: 500 G
Mjölk 0,5%: 2 dl
Funlight: efter behag

Lunch/middag består av ANTINGEN kyckling eller fläskfilé.
Kyckling 0,7kg: 126 G protein, 7g kolhydrater, 14 G fett
Fläskfilé 0,7kg: 140 G protein, 0g kolhydrater, 16 G fett

Till detta äter jag någon form av sås gjord på:
Grädde 15% 2,5 dl: 7,5 g protein, 11,25 g kolhydrater: 37,5 G fett

Till detta kompletterar jag med 3 stycken vassleshakes från ************:

1 shake ca 30-35 G pulver: 24 g protein, 1,4 g kolhydrater, 2g fett
detta äter jag 3 gånger om dagen.

Och som komplettering äter jag antingen ägg, mozarella eller makrill i tomatsås.

Ägg per 100G: 12,6 g protein, 1,4 g kolhydrater, 10 g fett
Mozarella lidl 125G: 25G protein, 1,875 G kolhydrater, 10,625 fett
Makrill 125g: 13,75 g protein, 8,125 G kolhydrater, 13,75 G fett

Anledningen till att det blir så många shakes är för att det blir lite för dyrt att köpa kyckling som täcker 72 G protein på annat vis.
Kommer gå dagar då jag skippar det och faktiskt ökar till 1 kg kyckling/fläskfilé självklart, för att hålla ner mitt mjölkproteinintag.
Där har ni också svaret varför jag äter olika gällande ägg, mozarella och makrill.
För att kompensera för mozarellan etc drar jag ner lite på såsen till kycklingen, för att upprätthålla balans, i och med att allt jag stoppar i min tjocka mage vägs, vet jag precis hur mycket av allt jag ska skära ner.

Det kanske ser ensidigt ut på pappret, men såsen till kyckling och kycklingen kan man krydda på olika sätt, dessutom finns det olika smaker på fun light!

Målet för tillfället är 0,5 kg som jag ska tappa i veckan. Räknar kallt med att jag förbrukar ca 2500 kcal vilodagar och upp emot 2800 träningsdagar. Är antagligen lite mer då jag står en del på jobbet, men känns bättre att räkna på för lite än för mycket.
Ska köra på detta fram till nyår och då utvärdera. Kommer självklart under tiden modifiera lite.

Över till bilder och träningsdelen i min satsning.

Bilder och mått är alltid roligt att få ta del av, därför får ni dessa direkt.

Startmått:
Biceps: Vänsterarm: 41 cm, Högerarm: 42 cm
Bröst: 110 cm
Midja: 101 cm
Rumpa: 110
Tjocka delen på låren: vänstra; 67,5 cm högra; 67,5 cm
Quadsen: vänstra: 58,4 cm högra: 57 cm
Vaderna: 43 cm

Varför jag lagt möda på att mäta de feta delarna är rätt elementärt, de visar hur mycket fett jag egentligen har minskat, midjan och rumpan blir inte mycket större i det första, inte gärna låren heller över den tjocka delen som jag kallar det.
Anledningen till storleken på armarna är samma sak, jag är fet! Har inte grymma biccar, jag är endast fet! Vilket ni kommer märka när jag postar mina resultat i bicepscurlen.

Bilder:

http://imageshack.us/photo/my-images/17/bjrnarm.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images...rnarmarna.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/155/bjrnfet.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/810/bjrnrygg.jpg/
http://imageshack.us/photo/my-images/818/bjrnvader.jpg/

Om ni vill ha bättre bilder på mina lår, får ni vänta 2-3 månader tills jag tränat upp dem och inte är lika fet och ja, det är mina vader på bilderna och jag är relativt medveten om att de är rätt patetiska...

Träningsdelen:

Rekord:
Bänk: 130x1
Marklyft: 160x1
Knäböj: 120-130? (när jag var som starkast drog jag mig för knäböj, tryckte däremot upp 285 i benpressen 14 ggr)

Jag kommer att köra 3 split:
D1: Bröst, axlar, triceps
D2: Rygg, Biceps
D3: Ben

mage kommer jag kasta in på antingen rygg eller benpassen på slutet. Men detta gör jag om 1-2 veckor när jag är inne i rutinen och känner var det passar bäst. Ska även slänga in vader, men är samma sak där, vill få in lite rutin innan jag bestämmer var jag ska lägga dessa.

Övningarna jag kommer att köra är:

D1:
Bänkpress 3x6-8
Lutande hantelpress: 3x6-8
Plan hantelpress: 3x4-6

Sidolyft: 3x10
Axelpress: 3x8-10
(dessa ska jag superseta)
Triceps extension: 3x15
Pushdowns: 3xfail
(superset)

D2:
Knäböj: 3-4x4-6
Benpress: 3x8-10
(Front Squat)
Leg extension: 3x8-10
Leg curl: 3x8-10
(Vadpress?)
(Mage?)

D3:
Pulldowns v-handag: 3x6
Pulldowns brett grepp: 3x4
(kan köra någon fail för att maxa ut latsen)
Skivstångsrodd: 3x8
Z-stångcurl: 3x6
Hantelcurl: 2x10
Kronlyft: 2x6

Till dessa har jag de vanliga uppvärmningarna, rotatorcuffarna lägger jag fokus på vid bröst och ryggdagarna. På bendagarna blir det vanlig cykel.
I början blir det en del högreppare, för att få in rutin och tekniken igen, men framåt i deffen kommer jag sänka repsen om jag känner att jag förlorar mycket på det, men även tvärtom.
Eftersom jag har lite jobbiga arbetstider och lite svårt att ta mig till gymmet kan jag inte exakt sätta ut fasta dagar för när jag tränar, men det blir mellan söndag-fredag kvällstid.

Om ni nu har orkat läsa igenom hela starten på journalen, kudos! Har ni frågor, eller någon form av kritik gällande mitt upplägg skriv gärna det.

Se upp i gymträsken, Bänkbjörnen är tillbaka!

Senast redigerad av Bänkbjörnen den 2011-11-10 klockan 18:46.
Bänkbjörnen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-10, 19:02   #2
Bänkbjörnen
Registered User

Första passet på det nya, lite småsunkiga, gymmet!

Gymmet jag har börjat träna på är perfekt, mer eller mindre.
En riktigt billig penning och de har allt man kan behöva.
Hantlar upp till 50 kg och alla benmackapärer man kan ha.
Inte nog med det, gymmet har en härlig uppsyn, det får mina tankar att falla till ryska sunkgym med rostiga hantlar, där män har stått närapå varandra och svettats. Man verkligen känner att här, här kan jag bo och trivas, stå och svettas, skrika, slänga hantlar. Perfekt!

Dock förstördes mitt första pass av en vidunderlig irritation, små, tonårspojkar överallt...
Har inget emot er på något vis, men ni borde förstå att på ett gym lägger du dig INTE på en bänk raklång när man har hantlar vid den och går bort till hantelhyllan för att hämta högre vikter, det gör inte det hela bättre av att ni endast är där och kör mage och pratar...
Det irritationsmomentet försvann fort när jag kikade ner på honom och frågade "Har du tänkt att ligga och sova länge på min bänk?" svar:... tystnad och en lite jeppe som hoppade upp. *grymt*

Dock förstörde inte detta min helhetsbild, man får helt enkelt vänja sig vid råttor, precis som ryssarna!

Mitt inledningspass blev ett bröstpass med axlar och triccar på köpet:

Bänkpress: uppvärmning 15x15, 45x15, 55x10 Arbete: 65x6, 70x6, 75x6, 65x6
Lutande hantelpress: 23x6, 27x6, 27x5
Plan bänkpress: 27x5, 23x6

Sidolyft: 10x10, 10x10, 10x8
Axelpress: 13x8, 13x6, 13x7

Tric extension: 15x13, 15x11
Pushdowns: 20x8, 20x8

Var rätt nöjd med passet, till en början var jag nöjd att jag ändå pallade en lätt 6a på 80 kg bänk, men det visade sig senare vara en lätt 6a på 75, missnöjd... Men men, det är uppvärmningsvecka och väger mest in mig.
Det mesta gick bra, dock kunde jag inte superseta axlarna då de lättare hantlarna låg i rummet bredvid. Så kör dem separat tills jag orkar superseta med befintliga vikterna.

Detta var för övrigt dag 1 och var i måndags 7/11-11.

Dagen gick bra i övrigt.
Gammal 2011-11-10, 19:12   #3
Bänkbjörnen
Registered User

Benpass, 9/11-11

Körde benpass igår, onsdag.
Det gick bra, var rätt pigg och taggad(så taggad man kan bli på ben dvs...)

Knäböj: Uppvärmning; 20x20, 40x10, 50x10, 70x10 Arbets; 80x4,85x4,90x6

Benpress: 120x8, 140x8, 160x8, 180x9

Benspark(leg ext): 40x10, 40x10, 45x8, 50x10

Bencurl: 40x8, 50x10, 52,5x9

Var rätt slut när det var över, men det var bara fint. Känner att det inte tar många pass innan det blir bra detta. Hade mycket kvar att ge i knäböjen, så nästa vecka blir det starta på 90 i alla fall. Utförande, ass to ground ofc!

Men idag har jag världens jävla träningsvärk i både bröst och triceps, har fan aldrig haft sådan träningsvärk i hela mitt jävla liv.
Tur att benen inte börjar kicka igång för än imorgon ordentligt... Kommer blir förjävligt skönt och oskönt!
Gammal 2011-11-10, 19:12   #4
Sidén
Art Vandelay

Reg.datum: Apr 2008
Lycka till bänkbjörnen!
Sidén är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-11, 23:21   #5
Bänkbjörnen
Registered User

Är fortfarande vila från onsdagens pass. Har sjuk träningsvärk i benen och rumpan, småkänningar i korsryggen också. Gårdagen var förjävlig gällande träningsvärken i brösten och triccarna men det börjar gå över till idag.
Kan inte träna alls nu då jag jobbar dåliga tider, gymmet öppnar efter att jag börjat jobbet och stänger innan jag slutar. Men på söndag smäller det, då blir det ryggen som ska krossas!

Tänkte bara posta min mat idag.

Frukost:
500 G kesella
2 dl vatten
1 msk hela linfrön
fun light strawberry

Lunch:
150 G kyckling
125 G mozarella 8,5%
50 G Creme fraiche 15%
1 shake(30 g pulver)

Mellanmål:
1 shake

Middag:
450 G kyckling
150 G creme fraiche 15%
1/2 rödlök
Lite majs

Nattmat:
1 shake (30 g proteinpulver)

Totalt: 279 G protein, 45 G kol, 55 g fett

Inte jättekul mat, men middagen blev rätt god när jag stekte allt till en liten gryta.
Ligger på så pass högt kcal-intag att jag inte direkt lider under dagarna. Kan dock vara lite småotrevlig på jobbet ibland mellan timmarna, får planera in min mat lite bättre.
Upptäckte nu att jag får smälla i mig 6G protein till, 5g kolhydrater och även 15G fett. Får helt enkelt bli ett ägg till kvällsmat nr2.

"Are you the bear? The bear in shoooouuulders?"
Gammal 2011-11-12, 12:53   #6
Kesella
Registered User

Kesellas avatar

Träningsvärk är bland det skönaste och jobbigaste som kan pågå samtidigt...
Lycka till med ryggträningen i morgon!
Gammal 2011-11-12, 21:29   #7
312
313,314,315,316,317......

312s avatar

Reg.datum: Jun 2011
Kommer ju bli skitbra med deff björnen!

För att ha någon sorts kritik, så tycker jag att det behövs mer rygg. Dock kanske ryggen syns mer efter deffen, så ska kanske inte säga något redan nu.

Lycka till nu!
Drick apelsinjuice i stället för dyrt proteinpulver.
312 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2011-11-13, 21:43   #8
Bänkbjörnen
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av Kesella Visa inlägg
Träningsvärk är bland det skönaste och jobbigaste som kan pågå samtidigt...
Lycka till med ryggträningen i morgon!
Ja, det är en hatkärlek. Hatar att inte ha träningsvärk och hatar att ha det, dock överväger kärleken lite mer.
Tack!

Citat:
Ursprungligen postat av 312 Visa inlägg
Kommer ju bli skitbra med deff björnen!

För att ha någon sorts kritik, så tycker jag att det behövs mer rygg. Dock kanske ryggen syns mer efter deffen, så ska kanske inte säga något redan nu.

Lycka till nu!
Vi hoppas det, första vägningen imorgon, förhoppningen ligger på ca 94 kg. Landar antagligen 0.2-0.3 kg fett och resten vätska, men får se.

Det har du helt klart rätt i min vän! Mina lats är SJUKT släpande tillsammans med mina triccar. När jag är i fas kommer det bli mer fokus på dessa.
Förhoppningsvis ser man mycket mer av allt när jag är klar.
Fortsätt med kritik, negativ som positiv! +1

Gammal 2011-11-13, 21:56   #9
Bänkbjörnen
Registered User

Idag kom den efterlängtade ryggdagen. Lördagen blev lite fail då jag och min sambo firade hennes mor, så blev 2 glas rödtjut och 2 drinkar, slank ner lite ost och kex där också. Gick dock ca 1 timme så kompenserade en del, men totalt var jag lite plus. Fick dessutom inte mer än 4 h sömn i natt, var alltså inte optimalt för ett träningspass.

Kom dock lite sent till gymmet, hade ca 1 h och 40 min på mig när jag kom dit. Eftersom jag nu har en apprentice gick majoriteten av passet åt att hjälpa och korrigera hans utförande. Han är helt novis gällande ALLA övningar och då kan det vara förståeligt att det inte gick vägen direkt.

Latsdrag, brett grepp: 40x10, 50x8, 60x5 Arbetsset: 65x8, 70x6, 70x6, 70x6
Latsdrag, smalt grepp: 60x6, 60x7, 60x8

Dropset latsdrag, brett grepp: 70x4, 60x5, 50x4

Skivstångsrodd: 20x15, 30x10 Arbetsset: 40x8, 45x7, 40x9

EZ-stångcurl: 15x10, 10x15 Arbetsset: 25x8, 30x6, 20x8, 20x7, 15x8
Hantelcurl: 13x3, 11x9, 10x5

Kronlyft: ?!?!

Var väl föga överraskad över passet, tyckte det gick skit, men det känns också rätt självklart när man är på baby-vikter och försöker traggla.
I och med låga kolhydratsintaget jag har, märks det väldigt fort att musklerna tröttnar, but a fat man got to do, what a fat man got to do.

Mina biceps var förjävliga, det kändes att man varit borta. Räknar dock kallt med att det blir en del skitpass framöver. Borde börja äta koffein.

Skulle avslutat med kronlyften, men tiden blev knapp och jag fick endast introducera min partner i övningen. Vi får lägga den imorgon i slutet av bröstpasset så att det blir av.

Dagens mat:

Kesellashake på morgonen:
500 G kesella
1 msk linfrö
2,5 dl vatten
Fun light

Mozarella 125g x 2 till lunch
2 x shake, en till lunch en till mellanmål mellan träningen.

50 G kolhydrater till träningen + 13 G EAA
13 G EAA igen efter träningen.

1 shake efter träningen

400 G kyckling
1,5 DL 15% grädde
90 G bacon
Rödlök, soja, kycklingfond, vitlök, basilika.

Skön avrundning på dagen med maten. Lite väl långt inlägg, de kommer bli kortare, lovar.

Gammal 2011-11-14, 14:22   #10
Kesella
Registered User

Kesellas avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bänkbjörnen Visa inlägg
but a fat man got to do, what a fat man got to do.
Love it!
Gammal 2011-11-14, 14:25   #11
312

312s avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Bänkbjörnen Visa inlägg
but a fat man got to do, what a fat man got to do.

Det kommer verkligen bli grymt med deffen! Längtar redan till efterbilderna.

Det kan ju bli lite segt på gymmet vid deff, men jag skulle rekommendera kreatin! Just do it, du kommer inte ångra dig. Billigt är det också.
Gammal 2011-11-14, 17:14   #12
Bänkbjörnen
Registered User

Citat:

Det kommer verkligen bli grymt med deffen! Längtar redan till efterbilderna.

Det kan ju bli lite segt på gymmet vid deff, men jag skulle rekommendera kreatin! Just do it, du kommer inte ångra dig. Billigt är det också.
Hoppas det! Vi får se.

Ska slänga in kreatin längre fram, vill först bli halvtömd på vätska och tappa lite så att jag har lite att växa ut i igen. Jobbkläderna har blivit lite tighta så vill inte blåsa upp mig med kreatin än.

Gammal 2011-11-14, 17:30   #13
Bänkbjörnen
Registered User

Och idag blev det ett bröst/triceps/axelpass.
Det gick SKIT! Verkligen, totalt, jävla skit!

Allt blev lite halvfel, min träningsvän hade tydligen "ont" så att jag fick skjuta fram träningen lite med 2 timmar, vilket betydde att jag kom in fel i maten. Brukar dock inte göra speciellt mycket, men tär på psyket när man är inställd på att 12.30 då kör man och så blir det senarelagt.

Bröst / triceps / axlar

Bänkpress: Uppvärmning 3x arbetsset: 70x5, 72,5x4, 67,5x5 (Tungt som inåt helvete...)

Lutande hantelpress: 23x6, 23x6, 23x5, 20x7 (rätt tungt detta också)

Plan hantelpress: 21x5, 18,5x5

Sidolyft, 1h: 11x11, 13x6, 13x7, 13x7

Axelpress m hantel: 13x10, 13x7

Tric ext: 20x7 20x6
Pushdowns: 20x11, 20x7, 20x12, 25x11 + 15x11

Cableflyes: 20x16 + 15x12 + 10x11 , 25x8 + 20x7 + 15x17

Tyngsta passet någonsin, kan inte ens komma ihåg när jag tyckte att 70 kg var så jävla tungt, var surrealistiskt nästan. Dock försökte jag köra på, men när 67,5 blev tungt och endast pallade 5 reps då sket jag i det, var inte mitt pass helt enkelt.
Inte nog med att brösten failade, när jag gick över till triceps var EZ-stången upptagen och fick ta en skivstång, gick skit det också! Var bara sur efter.
Avslutade passet med cable-flyes dropset för att maxa ut pattarna, något rätt måste jag ju fan göra.

För att överanalysera det hela, antagligen för lite vila, körde ju rygg igår kväll och bröst 18 h efter passet. Hann antagligen inte återhämta mig från förra passet.
Kan vara för lite kolisar, kanske får byta ut lite protein mot kolhydrater, vill ju bli starkare och blir ju inte det om jag inte klarar av att lyfta.

Kommer med mat sen, vi blev med katt precis, så ska tydligen handla kattsaker... Kattjävlar...

Gammal 2011-11-14, 18:14   #14
312

312s avatar

Dåliga pass behövs för att bra pass ska vara bra.. Typ.
Gammal 2011-11-14, 22:25   #15
Bänkbjörnen
Registered User

Citat:
Dåliga pass behövs för att bra pass ska vara bra.. Typ.
Det har du så rätt i! Dock är såna här pass motivationsdödare, men bara att se om. Nästa pass blir väl roligt i och med att det förhoppningsvis går skitbra, som du säger, behövs dåliga för att göra bra.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 19:36.