Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2008-11-19, 04:50   #1
High1ander
Mycket Irriterande

High1anders avatar

Reg.datum: May 2004
Lärares bedrägerier mot elever och föräldrar...

Jag far bara hora mer o mer historier om hur elever langre upp i aldrarna som arskurs 6-7 far reda pa att de ar helt efter i matte eller svenska, att de knappt kan lasa, etc. Eller att folk gar pa utvecklingssamtal dar larare inte fyllt i nagot.

Manga larare ar bra men manga ar ocksa stolpskott. Jag bara undrar om det inte egengtligen ar bedrageri av en larare att lata elever ga vidare i skolan utan att eleverna kan nagot?

Det finns ju skoltvang pa elever, men om det bara gar ut pa att de ska ga till skolan och inte lara sig nagot sa ar det nog ganska felutformat tvang.

Det finns regler o lagar om att larare har visst ansvar mot sina elever, som att t.ex. ge en uppdatering varje termin om vilken niva man ligger pa. Men nar nagot sadant inte skots korrekt sa hander inget. Pa min gamla skola gick jag forst till larare, studierektor och sen till sist rektor: inte for att det hjalpte. Om jag skulle ga till polisen o klaga sa tror jag knappast att det skulle bli nagon skillnad. Det kanns bara som vissa regler o lagar bara ar dar sa man kan saga att de finns, men knappast efterfoljs eller ger reprisalier om man inte foljer.

Foraldrar ansvarar for sina barn, men de kan knappast veta om barn i deras alder ska kunne lasa X-snabbt eller rakna ut Y pa 5 sekunder. Sa, varfor i helvete ska ett barn som ar 12-14 ar och barnets foraldrar fa reda pa att barnet ligger i samma takt som 7-8 aringar i nagot amne nar barnet ar 12-14 ar och inte 9-10? Ar det inte bedrageri av lararen? Jag anser inte att larens uppgift direkt ar att "alla" ska ligga pa samma niva, men jag anser att lararens uppgift ar att meddela i tid att ett barn halkar efter och darmed satta in extra resurser eller papeka nagot for foraldrar.

Dessutom det mer absurda ar ju att i ett specifikt fall jag tanker pa nu sa har personen som halkat efter inte vagat stalla fragor i klassen da killar hanar personen. I arbetslivet sa skulle inte sadana krankningar tolereras utan att diverse ombudsman skulle bli kontaktade, men barn som knappast har en brakdel av vuxnas sjalvkansla och mentala styrka ska klara av sadana saker? Lararna ar de som borde se till att nagot gors at saken i klassrum om det forekommer sadana krankningar, men det har ju inte varit fallet.

Det handlar inte om "dumma brakiga IQ-befriade elever" utan det handlar om skolsystemet som inte meddelar for foraldrar att deras barn kanske ar "dumma brakiga IQ-befriade elever" i tid vilket gor att man inte kan ta bort lite av dumheten i dem.
Söta tjejer är dom man tänker på när man är lite småkär allmänt och saknar någon. -
Snygga brudar är dom man tänker på medans man knullar sin söta tjej så aggresivt man kan, samtidigt som man hatar henne för att hon inte är snygg nog.
High1ander är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 10:40   #2
Tabbe
James Bond

Tabbes avatar

Reg.datum: Nov 2005
Betyg tidigare tack.

Living is an art.

Grub om kost
Tabbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 12:33   #3
Fatalist
TränaSäljaLiggaSpela

Fatalists avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Tabbe Visa inlägg
Betyg tidigare tack.
+1

Folk verkar vara livrädda för att deras barn ska ligga efter i något, och om de nu skulle ligga efter i något är det bättre att tiga ihjäl det och låta hela barnets framtida studiekarriär lida istället för att ta tag i problemet och lösa det så snabbt och smidigt som möjligt. Någon slags svensk korkad stolthets-grej - mitt barn är det minsann inget fel på.
Fatalist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 12:35   #4
Baan
Registered User

Baans avatar

Reg.datum: Apr 2004
Mer aga.

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 12:35   #5
enzodiac
Registered User

enzodiacs avatar

Reg.datum: Nov 2003
det handlar väl mer om att inte utsätta barnen för stressen som betyg innebär. Sen kan man ju diskutera huruvida detta påverkar barnen egentligen.
Gammal 2008-11-19, 12:36   #6
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Fatalist Visa inlägg
+1

Folk verkar vara livrädda för att deras barn ska ligga efter i något, och om de nu skulle ligga efter i något är det bättre att tiga ihjäl det och låta hela barnets framtida studiekarriär lida istället för att ta tag i problemet och lösa det så snabbt och smidigt som möjligt. Någon slags svensk korkad stolthets-grej - mitt barn är det minsann inget fel på.
Nja, det har med att barn i yngre åldrar har en tendens att inte kunna skilja på personangrepp och konstruktiv kritik i form av betyg, vilket kan påverka självkänslan otroligt negativt.

Det är vad de flesta barnpsykologer är oroliga för ska ske.
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 12:40   #7
Baan
Registered User

Baans avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Nja, det har med att barn i yngre åldrar har en tendens att inte kunna skilja på personangrepp och konstruktiv kritik i form av betyg, vilket kan påverka självkänslan otroligt negativt.

Det jag tänker på är att betyg även sätter högre krav på dom lägre årskurserna, dvs hur mycket man ska lära sig osv. Nu kanske inte alla har det som mål, men effekten kan bli sådan. Eftersom jag själv faktiskt gått i en sådan skola kan jag säga att det även sätter krav på föräldrarna att man faktiskt tar sig tid och sitter med barnens läxor, ifall det skulle gå till den nivån att det blir för svårt för barnen själva. Jag har inte direkt upplevt att det är de facto standard att göra det i Sverige. Frågan är vad som händer om det plötsligt är något som behövs för att ungen ska inte bli klassad som retard i årskurs 1 och föräldrarna är vana att ungarna sköter skola i princip själva.

@Twitter
Baan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 13:17   #8
Nitrometan
Mjäll & SL

Nitrometans avatar

Reg.datum: Mar 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Baan Visa inlägg
Mer aga.
Skulle det bli bättre av att föräldrarna spöar upp lärarna?

För klén för Frälsningsarmén.

TK Trossö
Nitrometan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 13:28   #9
kelk
Living life in peace

kelks avatar

Reg.datum: Nov 2002
Sätta betyg tidigare spelar väl ingen som helst roll. Var ju en jävla massa artiklar om att gymnasiala skolor sätter högre betyg för att locka till sig elever för ett par år sedan.

Självklart är det fel att lärarna lurar föräldrarna men jag har svårt att se hur man ska komma till rätsida med detta genom att bara introducera betygssättning, känns som att man måste ta hand om betygssystemet först och främst.
kelk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 13:37   #10
Fatalist
TränaSäljaLiggaSpela

Fatalists avatar

Reg.datum: Jan 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg

Jag tycker det är värre att ett barn inte klarar skolan och således förvägras hela sin framtid än att det tar illa upp av att få ett dåligt betyg - som sedan är skolans problem att lösa, med t ex specialundervisning. Ingen har sagt att man ska sätta ett IG på Kalle 9 års sommarlovsberättelse och sedan säga "Näästa!". Däremot att sätta ett IG, att kalla in föräldrar och barn och tillsammans utröna vad som skulle kunna vara en lösning för att Kalle ska lära sig att skriva på ett sätt som möjliggör en fortsatt skolgång och håller vägen mot Kalles drömmar fortsatt öppen.

Menar du att det inte leder till ännu sämre självkänsla att i åttonde klass få klart för sig att man är oduglig, att man inte tillgodogjort sig de kunskaper man skulle ha gjort de åtta år man gått i skolan, att således få urusla betyg, sättas i specialklass och förmodligen inte ens ha tillräckliga betyg för att söka den gymnasielinje man önskar?

Jag tycker det är bättre att ta tag i problemet så tidigt som möjligt. Jag tror inte att Kalle 9 år blir deprimerad livet ut för att han får dåliga betyg i femman och därefter får extraundervisning eller motsvarande åtgärder för att han ska komma ikapp. Däremot tror jag att Kalle 14 år blir djävligt deprimerad över att inte klara av att ens gå ut grundskolan och sedan kunna fortsätta studera. Något som är hans problem men någon annans fel.
Fatalist är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 13:38   #11
Piranha
Mannen, myten, legenden!

Piranhas avatar

Reg.datum: Sep 2003
Jag ändrade topicen, de där skar sig hårt i ögonen.
Piranha är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 20:10   #12
Nattljus
Ljuset i mörkret

Nattljuss avatar

Reg.datum: Oct 2008
jag tror att lärarutbildningen är sämre nuförtiden. bara min uppfattning efter att ha träffat en del nya lärare under min skoltid, kontra de äldre lärarna. minns fortfarande den obeskrivligt usla lärarinna som ersatte syslöjdsfröken när jag gick i högstadiet. tjejen var helt ny från utbildningen och uppenbart LIVRÄDD för att sätta betyg. kunde inte ta den minsta lilla kritik från sina elever och kunde inte ett skit om hur man lär ut på ett bra sätt.

och senare i gymnasiet hade jag en nyutexaminerad lärare i tyska B. hon satt mest och ritade upp konstiga figurer och delade ut pyssellappar liknande dem man hade i lågstadiet när man först lärde sig läsa. såna småsaker som att faktiskt lära sig hur man böjer starka tyska verb, det tyckte hon var värt kanske tio minuters genomgång sen LEKDAGS! hon borde sökt till lågstadielärare eller dagisfröken (det faktum att jag fick MVG i tyska B och inte ens kan be om en vägbeskrivning på nämnda språk är väl talande nog. leka är jag däremot bra på)

nu är ju inte allt bara skit, har träffat duktiga lärare också, som även de varit ganska nya i yrket. men att folk tillåts gå igenom lärarutbildningen utan att ens få betygsättningen klart för sig, det är ett problem.
Nattljus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 20:13   #13
petersson
Matematisk Styrkelyftare

Det är tydligen ganska populärt för lärare att skylla på att eleverna alltid har dåliga förkunskaper. Gymnasielärarna skyller på senarelärarena som skyller på tidigarelärarna osv. Även på högskolan har studenterna riktigt dåliga kunskaper inom bråkräkning bland annat vilket brukar bli problem..
petersson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2008-11-19, 21:27   #14
Manta
Hey, Hey, My, My

Mantas avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Ursprungligen postat av Fatalist Visa inlägg
Jag tycker det är värre att ett barn inte klarar skolan och således förvägras hela sin framtid än att det tar illa upp av att få ett dåligt betyg - som sedan är skolans problem att lösa, med t ex specialundervisning. Ingen har sagt att man ska sätta ett IG på Kalle 9 års sommarlovsberättelse och sedan säga "Näästa!". Däremot att sätta ett IG, att kalla in föräldrar och barn och tillsammans utröna vad som skulle kunna vara en lösning för att Kalle ska lära sig att skriva på ett sätt som möjliggör en fortsatt skolgång och håller vägen mot Kalles drömmar fortsatt öppen.
Men vad spelar det för roll om man har betyg om det inte följs upp, sätts, uppmärksammas, etc? För det är väl det som TS försöker säga, att lärarna inte gör sitt jobb och i tillräckligt tidig ålder uppmärksammar och belyser eventuella problem? En lärare måste väl ändå vara uppmärksam nog att se om en elev kan läsa eller räkna utan att behöva skriva IG eller MVG på papperet?
Gammal 2008-11-19, 22:09   #15
Loke
Registered User

Lokes avatar

Reg.datum: Jun 2004
Ja, trots att jag är emot tidigare betyg (eller snarare tycker att betygshysterin är löjlig) så får jag erkänna att detta är ett bra skäl till tydliga, dokumenterade betyg.

Då kanske det skulle komma fram bevis för att det sällan är lärarna som inte har informerat, utan att föräldrarna inte har varit öppna nog att ta åt sig av informationen. Det är ju ett klassiskt problem i barnuppfostran, att föräldrarna inte lyssnar på andras kommentarer om deras barn eftersom de anser sig känna barnen bäst.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:45.