2007-09-17, 21:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
Sova 6h på natten och 2h på dagen?
Tjenna! Har ganska svårt att sova tillräckligt länge på vardagar, har svårt för att somna och är slarvig med att lägga mig i tid. Rekomenderad sömntid per natt är ju 8-9h, men jag sover snarare max 6-7h. Men hur tror ni det fungerar om jag tar igen de 1-2h som jag missar genom att sova på dagen efter skolan istället? Då somnar jag alltid hur lätt som helst.
|
|
|
2007-09-17, 21:16
|
|
Starke Adolfs son
Reg.datum: Oct 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Jontelito
Tjenna! Har ganska svårt att sova tillräckligt länge på vardagar, har svårt för att somna och är slarvig med att lägga mig i tid. Rekomenderad sömntid per natt är ju 8-9h, men jag sover snarare max 6-7h. Men hur tror ni det fungerar om jag tar igen de 1-2h som jag missar genom att sova på dagen efter skolan istället? Då somnar jag alltid hur lätt som helst.
|
Hej! Vet inte om detta svarar på din fråga. Jag skulle hellre föredra att du sover cirka 8-9h per natt, för det behöver jag, men alla är annorlunda. Gör det som känns bäst. En av anledningarna till att du har svårt att somna är kanske för att du sover på dagen.
http://forum.body.se/showthread.php?t=95
|
|
|
2007-09-17, 21:17
|
|
Starke Adolfs son
Reg.datum: Oct 2006
|
Man kan undra varför många spanjorer har siesta? Sex? (  ) Trötta efter värmen?
|
|
|
2007-09-17, 21:22
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
"Rekomenderad sömntid" är allt ifrån 5-8 timmar. Det beror från person till person. Ju äldre du blir desto mindre sömn krävs, så är det. Mår du bra för övrigt finns ingen anledning att sova under dagen.
Istället rekomenderar jag dig att lägga dig tidigt, senast 23.00, och ha det mörkt och svalt i ditt rum så får du en god natts sömn.
|
|
|
2007-09-17, 21:34
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av Doozer
"Rekomenderad sömntid" är allt ifrån 5-8 timmar. Det beror från person till person. Ju äldre du blir desto mindre sömn krävs, så är det.
|
Pensionärer gör väl nästan inget annat än att sova?
|
|
|
2007-09-17, 21:45
|
|
Klen och gnällig
Reg.datum: Jan 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Racso
|
Jodå, de gnäller på oss unga
Nej men seriöst så är det många äldre som är uppe många av dygnets timmar, men det behöver inte betyda att de är ute på stan hela tiden. Många är tyvärr isolerade i sina hem, oftast sittande framför tvn. (Generaliseringar, ja jag vet).
Sen så på ålderdomshem är det heldumt löst, där lägger man de gamla vid 8-9 på kvällen, sen får de gå upp vid 8-9 på morgonen. Men hälften av dem är vakna på natten, om de inte får sömntablett så de däckar...Har jobbat 3 år, nattetid, på ålderdomshem...
10K 34:55.
Guld i medicinar-sm 2005, 2006, 2007, 2008, 2009. Silver 2010. "Nu då!"
Vasaloppet -08,-09,-10,-12,-13,-14,-17,-18,-19
|
|
|
2007-09-17, 22:07
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Citat:
|
När du blir äldre minskar djupsömnen och istället blir lättsömnen mer dominant. Detta gör att du blir mer lättväckt och en störd nattsömn resulterar i sämre återhätmning. Nästa steg blir att man tar igen det på dagen men kanske sover lite för länge (mer än 1-1,5h påverkar nattsömnen negativt). Är man inaktiv större delen av dagen minskar behovet av sömn men sömnrutinen ligger förmodligen kvar. Inaktivitet har även en tendens att betyda stillasittande inomhus och det har en negativ inverkan på bl.a serotoninproduktionen (som delvis styrs av den mängd ljus vi utsätts för) senare under natten.
En annan parentes är att om man är i dålig fysisk kondition blir man lätt tröttare och om man dels då och då gör något fysiskt krävande blir man trött av att man just har dålig kondition. Kanske även därav att man sover lite oftare (dock inte nödvändigtvis fler h/dygn) som äldre. Dessutom är ju osammanhängande sömn inte att föredra i ett längre perspektiv då kroppen aldrig får chansen att återhämta sig såväl fysiskt som psykiskt = man blir tröttare.
|
|
|
2007-09-18, 07:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Att inte sitta på kolozzeum efter kl 23:00 och istället läsa en bok från kanske 22.00-23.00 kan jag rekommendera. Man sover som en stock då, iaf jag.
|
|
|
2007-09-18, 12:59
|
|
Triatleten
Reg.datum: Apr 2006
|
Citat:
|
De facto så sover äldre människor färre timmar per natt än yngre människor.
|
|
2007-09-18, 15:42
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av machine gun
De facto så sover äldre människor färre timmar per natt än yngre människor.
|
+1
Att dom sedan ligger stor del av dagen till sängs är troligen en kombination av att man är äldre och svagare men även understimulans tyvärr. En dag när jag inte har ett skit å göra sitter jag ju här framför datorn större delen av dagen, det är ju en sysselsättning som inte är naturlig för dom äldre att fördriva tiden med så att istället ligga och läsa och ligga framför TV:n halva dagen blir ju tyvärr det enda alternativet för gamla som ofta är sjuka och tröta men ensamma och sysslolösa.
Inte för att tråden skall glida iväg alltför offtopic på gamla människors sömnvanor men jag tycker ofta "äldre" ses som en mer homogen grupp än vad dom faktiskt är. Det är milsvid skillnad mellan gamla och gamla, jag kan ju jämför min hyperaktiva mormor med dom jag jobbade hos på ett hem i somras t.ex.
On topic: Om du känner dig utvilad under dagarna och känner att din nattsömn är kvalitativt bra tror jag inte du ska oroa dig över antal timmar Jontelito. Att lägga sig klockan 23:00 och kliva upp klockan 8-9 kanske kan förefalla som jättebra sömn men det kan rent kvalitativt vara bedrövligt orolig sömn och perioder då man ligger vaken etc.
Så hur känner du dig själv? Är du pigg och utvilad? Mår du annars bättre av dina tupplurer på dagen är ju det en bra lösning, många inklusive jag själv kan känna att en tupplur före träning ger bra resultat.
Senast redigerad av Eddie Vedder den 2007-09-18 klockan 15:46.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 06:21.
|

|