2007-06-25, 15:07
|
|
special snowflake
Reg.datum: Nov 2004
|
Sexualkunskapsundervisning i skolan
DN idag: "Tonårsaborterna ökar kraftigt", samt uppföljningsartiklar om sexualkunskapsundervisningen i skolan: "Vadå sexualkunskap?", "Få skolor får godkänt" .
Jag tolkar det som att en huvudanledning, enligt "experterna" (eller kanske snarare journalisten?), till denna ökning skulle vara skolans bristfälliga sexualkunskapsundervisning. Samtidigt är tillgången till information om sex (alltifrån hardcore-porr till Ungdomsmottagningens upplysningssite) idag i det närmaste obegränsad. I artikeln nämns en studie från Uppsala universitet i vilken den vanligaste orsaken till att tonårstjejer haft oskyddad sex och blivit gravida var att "de inte trodde att de löpte någon risk att bli gravida just då." Jag är förbryllad - är ungdomar idag verkligen sämre sexualupplysta än för tio år sedan?
De andra faktorerna som presenteras i artikeln: en viss skepsis mot hormonpreparat som preventivmedel, större tillit till "nödlösnings-metoder" som dagen-efter-piller och, kanske framför allt, förändrade attityder till sex känns mer rimliga. Om det nu är sexualkunskapsundervisningen som brister, är det i så fall en mer moraliserande (i sann kristdemokratisk anda) sådan som behövs? Eller räcker det med kondomträning på träpinnar?
Man kan också vända frågeställningen ett kvarts varv till: hur pass mycket får samhället/skolan försöka påverka ungdomars sexattityder utan att gå över gränsen till "hjärntvätt" eller propaganda?
//Kristin
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
|
Brevis esse laboro, obscurus fio
|
|
|
2007-06-25, 15:18
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Som jag ser det är inte problemet främst att tonåringarna har sex om de vill ha det, utan att de har det utan preventivmedel (det är ju inte bara ett abortproblem, utan även ett STD-problem). Hur man lär sextonåringarna trä kondom på pinnen (eller för den delen våga begära att partnern trär kondom på pinnen) inte bara i sexualkunskapsundervisningen utan även s.a.s. IRL är frågan?
Edit: F.ö. är det mig en gåta hur det kommer sig att myten om "säkra perioder" som ett effektivt preventivmedel fortfarande lever kvar, men det gör den, tyvärr.
|
|
|
2007-06-25, 15:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2007
|
Tror inte moral är vägen att gå, men däremot bra info om preventivmedel och hur det funkar med sex och graviditet och STDs osv. Om den informationen brister och de inte vet hur sånt funkar så kommer de ju knappast få informationen från porrfilm. Vilket säkert är tex många unga killars främsta info-källa om sex. Förutom kompis-skryt.
Håller det inte för omöjligt att dagens ungdomar vet mindre om det här än man visste innan. Är inte sverige känt för sina sexualupplysningsfilmer från 60-talet eller när det nu var?
Ungdomar kommer ju ha sex vad man än gör. Utbilda dem i det!
|
|
|
2007-06-25, 15:32
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Wave man
Tror inte moral är vägen att gå, men däremot bra info om preventivmedel och hur det funkar med sex och graviditet och STDs osv. Om den informationen brister och de inte vet hur sånt funkar så kommer de ju knappast få informationen från porrfilm. Vilket säkert är tex många unga killars främsta info-källa om sex. Förutom kompis-skryt.
Håller det inte för omöjligt att dagens ungdomar vet mindre om det här än man visste innan. Är inte sverige känt för sina sexualupplysningsfilmer från 60-talet eller när det nu var?
|
Har du läst inläggen i tråden?
|
|
|
2007-06-25, 15:33
|
|
Banned
Reg.datum: Oct 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Edit: F.ö. är det mig en gåta hur det kommer sig att myten om "säkra perioder" som ett effektivt preventivmedel fortfarande lever kvar, men det gör den, tyvärr.
|
Vadå, är inte kvinnan mer fertil i vissa perioder?
En del som försöker få barn satsar hårt just när ägglossningen är som störst. Senast var det ju Alma i Housewives som våldtog sin fd make Orson när hon var i en bra period.  Men det kanske inte är en så bra källa, jag är lyckligt okunnande om detta.
|
|
|
2007-06-25, 15:34
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av NiXPhoenix
Vadå, är inte kvinnan mer fertil i vissa perioder?
En del som försöker få barn satsar hårt just när ägglossningen är som störst. Senast var det ju Alma i Housewives som våldtog sin fd make Orson när hon var i en bra period. 
|
Säkra perioder går ut på att kvinna öht inte är fertil i perioder. Hur får du det till att Tolkia säger emot att kvinnor är Mer fertila i andra?
|
|
|
2007-06-25, 15:55
|
|
Banned
|
Citat:
Ursprungligen postat av jwzrd
Säkra perioder går ut på att kvinna öht inte är fertil i perioder. Hur får du det till att Tolkia säger emot att kvinnor är Mer fertila i andra?
|
Nej, det gjorde jag inte heller. Jag undrade mest om det fanns någon skillnad i fertilitet.
"Vadå, är inte kvinnan mer fertil i vissa perioder? "
|
|
|
2007-06-25, 15:57
|
|
Banned User
|
Citat:
Nej, det gjorde jag inte heller. Jag undrade mest om det fanns någon skillnad i fertilitet.
"Vadå, är inte kvinnan mer fertil i vissa perioder? "
|
Ja jag kan liksom läsa vad du skrev. Jo, kvinnan är mer fertil vissa perioder. Ingen har sagt något annat.
|
|
|
2007-06-25, 15:57
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2005
|
Citat:
|
Det går ut på att risken/chansen att få barn är väldigt mycket mindre under den perioden (~2% istf ~20%). Beprövad gammal preventivmetod, så någon myt är det inte. Däremot kanske den inte faller in under kategorin "effektiva" metoder.
|
|
|
2007-06-25, 15:59
|
|
Banned User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Palm
Det går ut på att risken/chansen att få barn är väldigt mycket mindre under den perioden (~2% istf ~20%). Beprövad gammal preventivmetod, så någon myt är det inte. Däremot kanske den inte faller in under kategorin "effektiva" metoder.
|
Men varför berättar du för mig? Det är en myt att säkra perioder skulle vara säkra. Det är perioder då sannolikheten för att kvinnan blir med barn, är lägre.
|
|
|
2007-06-25, 16:02
|
|
Banned
|
Citat:
Men varför berättar du för mig? Det är en myt att säkra perioder skulle vara säkra. Det är perioder då sannolikheten för att kvinnan blir med barn, är lägre.
|
Om nu risken är 10ggr lägre så är det väl rejält mycket säkrare!?
Volvos bilar brukar anses som säkra, men självfallet kan man dö i dem också
Heheheeh, så fort lyckades den här tråden spåra ur.
Citat:
Ja jag kan liksom läsa vad du skrev. Jo, kvinnan är mer fertil vissa perioder. Ingen har sagt något annat.
|
Jag var intresserad av veta lite mer om det, men du nappade bara genom att vara otrevlig.
|
|
|
2007-06-25, 16:05
|
|
Banned User
|
Citat:
Om nu risken är 10ggr lägre så är det väl rejält mycket säkrare!?
Volvos bilar brukar anses som säkra, men självfallet kan man dö i dem också
Heheheeh, så fort lyckades den här tråden spåra ur.
Jag var intresserad av veta lite mer om det, men du nappade bara genom att vara otrevlig. 
|
Men sluta käfta emot då ffs
|
|
|
2007-06-25, 16:24
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Vi hade sexuallundervisning både på högstadiet o gymnasiet o jag har för mig att de var rätt bra. Men nu förtiden kan man ju hitta all info, som sagt, på nätet osv.
Jag vill våga påstå att ungarna mest bara är lata o naiva.
|
|
|
2007-06-25, 17:30
|
|
special snowflake
Reg.datum: Nov 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Som jag ser det är inte problemet främst att tonåringarna har sex om de vill ha det, utan att de har det utan preventivmedel (det är ju inte bara ett abortproblem, utan även ett STD-problem). Hur man lär sextonåringarna trä kondom på pinnen (eller för den delen våga begära att partnern trär kondom på pinnen) inte bara i sexualkunskapsundervisningen utan även s.a.s. IRL är frågan?
|
Men precis. Tillgången till prevetivmedel har antagligen aldrig varit större, och ändå ökar antalet tonårsaborter. I mitt huvud står det i princip stilla när det gäller sätt att motivera kidsen att använda kondom. Vilken inverkan lärare egentligen har på högstadieelever vet jag inte (i den åldern gör man ju gärna tvärt emot vad vuxna säger), och statliga informationskampanjer känns väl inte sådär jättehippt heller. Kanske är det redan på lågstadiet som preventivmedel ska infiltreras i ungarnas hjärnor, medan de fortfarande är påverkbara.
Citat:
Ursprungligen postat av Wave man
|
Jag är fortfarande tveksam till att 60-tals ungdomarna visste mer om sex än vad vi gör idag. Det har aldrig varit lättare att få tag på "seriös" information, dvs andra källor än porr (som ju heller aldrig varit mer lättillgänglig). Jag kan inte tänka mig att sexualupplysningsfilmerna var mer spridda då än vad hela den stora vida webben är idag.
Citat:
Ursprungligen postat av Lexidos
Vi hade sexuallundervisning både på högstadiet o gymnasiet o jag har för mig att de var rätt bra. Men nu förtiden kan man ju hitta all info, som sagt, på nätet osv.
Jag vill våga påstå att ungarna mest bara är lata o naiva.
|
Mm, ligger nog någonting i det. En förtappad generation?
//Kristin
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
|
Brevis esse laboro, obscurus fio
|
|
|
2007-06-25, 17:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift
Mm, ligger nog någonting i det. En förtappad generation?
//Kristin
|
Känns som det. Trodde jag tillhörde den framtills nu
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:58.
|

|