Har äntligen hittat till kolozzeum där jag nu lurkat runt och fått tips och inspiration. Tanken är att starta en träningsjournal för att motivera mig och lättare kunna övervaka framgång och motgång!
Lite Tolstoy-varning nu.
Det här är dagsläget. Över sommaren är jag hemma (i Växjö) från Lund där jag pluggar och inte rör på mig över huvud taget. Kilona har börjat komma rätt bra (alltså dåligt) nu och jag tänkte att nu får det fan vara nog - nu får jag ta tag i mitt liv. Tack och lov så har fläskkilona fördelat de sig rätt bra över kroppen så att det inte ser groteskt ut.
Under tonåren, i högstadiet och gymnasiet så tränade jag kampsport och var rätt fit för det. Efter gymnasiet fortsatte jag i några år innan jag fet-tröttnade, iaf för tillfället. Det kulminerade i en (dröm)resa till staden Deng Feng i Kina där jag tränade shaolin kung fu på nybörjarnivå i ett 2.5 månader. Jag gick ner 6 kilo, från 75 till 69 kilo.
Här är en bild från då:
Före
Och här är en, tyvärr symptomatisk, bild från nu (efter):
Efter
Så... nu tänkte jag börja träna igen. Inte kampsport denna gång, utan gym + jogga. Har köpt bra springskor och klarar ca 2.5 kilometer innan jag kollapsar. Har köpt sommarkort på billigaste gymmet i stan i en källare utan dusch. Stämningen är väldigt skön och benmaskinerna är väldigt oanvända. Men så är det kanske på alla gym?
Lite stats:
Ålder: 23
Vikt: ca 84
Midja: 93 cm
Bröst: 104 cm
Underarm: 31 cm
Biceps: 34.5 cm
Vader: 42 cm
Lår: 62 cm
Jag skulle vilja säga att jag vill gå ner 10 kg men jag vet inte om jag vill det. Jag trivs ungefär bra med min nuvarande volym. Om man bara kunde förvandla fettet till muskler..... Folk frågar mig ibland om jag tränar mkt på gym. Det känns bra. Så det skulle säkert kännas ännu bättre om man faktist gjorde det och att det var det som stod för volymen.
Hursomhelst har jag i Lund en polare som är nån sorts tränare på ett gym och hade satt ihop ett helkroppspass som han testade på mig några gånger. Tyvärr har jag tappat bort det pappret men har försökt sätta ihop nåt liknande utifrån vad jag minns och vad som verkade bra. När jag får tag i honom nästa gång ska jag fråga om han fortfarande har kvar det...
Kom gärna med synpunkter och förslag om det är något som verkar konstigt, eller för den delen bra, eller om det är något som skulle kunna ändras för att bli bättre. Jag tänkte göra helkroppsprogram i kanske halva sommaren och sedan antingen köra split eller fortsätta som innan om det känns bra.
Såhär i början har jag kört med knappt några vikter för att vänja och få igång kroppen, och vänja in den. Jag litar inte riktigt på den, eller på mitt omdöme rörande vilka vikter jag klarar eller bör köra. Och små vikter också, pinsamt nog, för att jag är
svag.
Armar, axlar:
Assisted chinups: 1x8x35kg assist + 2x8x40kg assist
Bänkpress: 3x11x15kg/arm (Ja, det är pinsamt att skriva då det är ungefär som tom stång men det går alltså extremt lätt. Lägger knappt på nån vikt för jag vill ta det lugnt nu i början. Körs i maskin där vikter för respektive arm löper parallellt och oberoende. Har hittills kört dessa i slutet av passet. Funderar på att flytta till början.
Stående handlyft åt sidan: 4x10x5kg
Stående rodd: 3x10x10kg
Torso:
Benlyft: 3x15
Vanliga situps: 3x20 (ska börja göra i maskin nästa gång)
Rygglyft: 3x10
Sittande rodd: 3x10x20kg
Ben:
Benpress 45 grader: 3x10x60kg
Lårcurl: 3x10x10kg
Bensträck/spark: 3x8x15kg
Av erfarenhet vet jag att mina hamstrings är väldigt känsliga för träningsvärk. Därför körde jag med minimivikten 10kg. Det hjälpte inte, de slog bakut och nu kan jag knappt röra knäna med händerna. Bänkpressen känns löjligt lätt så ska nog öka på vikten i veckan eftersom. Helst skulle jag vilja köra naturell, utan maskin, men då jag ofta inte har någon polare med när jag tränar så föredrar jag maskin. Hoppas kunna öka på bra i chinups, det är ett av mina delmål. När jag gick i gymnasiet klarade jag ca 10-15 med kv utan hjälp. Var ju lite tanigare då ifs.
Denna sommar jobbar jag natt på psyket. Den som gissat att det blir många timmar sittande stilla framför tvn eller på vak har gissat rätt. Om du också gissat att det är svårt att få rutin i ätandet i övergångarna mellan de dagar man är ledig och de man jobbar har du dubbelt rätt. Finns här andra som jobbar natt samtidigt som de tränar och äter rätt? Finns det tips och riktlinjer? Får göra ett forumsök.
Nu ska jag jobba natt fre lör sön över midsommarhelgen. Börjar jobba 21 på midsommarafton och pallar inte göra det halvhjärtat i någon timme så sticker till gymmet kl 18 innan firandet hinner börja på riktigt. Sen blir det mer träning över helgen, och lite vila mån och tis.
-------------------------------------------
Var precis ute och sprang. Det är väl en nödvändig del i mitt fettbrännande. Stora muskler i all ära men täcks de av det nuvarande fettlagret är det ändå inte roligt.
Köpte för ca 3 månader sedan ett par löpdskor för att komma igång lite med det. Jag har sån grymt taskig löpkondition - även när jag har sprungit mycket, som när jag tränade i Kina och sprang varje dag flera gånger, så är det som att jag inte är byggd för långdistanskondition. Detta blir såklart en bra ursäkt, en som hindrar min utveckling, så nu är det ju lika bra att jag utmanar den och ser om det fortfarande stämmer. Jag har iaf nu sprungit ett par tre gånger i veckan i 2-3 månader. Jag brukar som jag skrev tidigare springa runt 2.5km innan kroppen säger ifrån.
Och så har det varit nu i 3 månader. Inga framsteg alls. Jag antar att det beror på dels min taskiga grundkondition i det att den är just dålig samt att den inte har tillåtit mig mer än dessa korta rundor, dels att jag nu väger så mycket - över 80 kilo. Det är mycket vikt, mer än kroppen är van vid iaf. Och dels har jag haft känningar utmed smalbenen vilket jag har varit rädd ska vara kopplat till benhinnorna. Då jag har varit rädd att trappa upp dessa till något kroniskt eller iaf allvarligare än vad det behöver va så har jag inte vågat pressa mig själv så mycket.
Denna gång gick det som en dans dock. När jag sprungit ca 2/3 av rundan kändes det så bra att jag dubblade tillbaka ca 400 meter. När jag sprungit rundan kändes det som att jag skulle kunna ha sprungit en en km till. Mycket är väl dagsform men hoppet gryr att jag faktist kan göra framsteg på detta område, bara att det tar lång tid...
Här i trakten finns det en skogsrunda som är 6.5 km. Nu har jag tänkt att jag ska börja ta mig runt den rundan. Springa så långt jag orkar och sen rask promenad. Orkar jag sedan kan jag ju springa bitar av det. Det känns som att det då skulle finnas mycket mer marginal för förbättring och också lättare att märka förbättringar.
Dessutom så blir det ju längre tid med förhöjd puls.
Har suttit och tittat på bilderna från Kina nu. Gick sedan och tittade på mig själv i spegeln. Insåg hur astronomisk skillnaden är, och vilken blekfet gris jag ser ut som nu. Det känns motiverande! Jag blev arg och peppad... Som Dr Cox säger i Scrubs, lite parafraserat, den dag du tittar dig själv i spegeln och är nöjd så har du förlorat, grabben...