Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-04-10, 21:54   #1
Bananen20
Banned

Reg.datum: Apr 2007
Hur noggranna är ni med er kost?

Hej.. jag undrar hur noggranna ni andra tränande är med er kost.

Själv är jag inte alls noggrann med att räkna kalorier, energiprocent och sånt. Jag äter bara när jag är hungrig och då äter jag bara "nyttiga" livsmedel, de som king grub tipsar om i sin deffguide ungefär. En kolhydratkälla, en proteinkälla, en fettkälla samt grönsaker eller frukt eller bär. Då äter jag tills jag är mätt och sen lite till (bara lite). Det innebär att det kan gå 3-6 timmar mellan målen.

Och det gäller även efter träning, jag dricker alltså inte gainers eller liknande efter träning. Ibland kan det gå 2 timmar efter träning innan jag äter igen. Jag vet inte om detta är så bra men jag tänker att är jag inte hungrig så finns det väl näring att tillgå.

Så har jag lagt upp kosten de senaste 3 månaderna och det har funkat bra. Har ökat i vikt 0.8-1.2 kg per månad och gjort bra styrkeökningar. Dock så är jag relativ nybörjare.

Förut försökte jag räkna ut exakt hur mycket jag skulle och av vad och när o.s.v men detta resulterade bara att massa tid gick åt kring måltiderna och att jag blev fet (ökningarna i gymmet var helt ok dock).

Så nu undrar jag vad nu tycker om mitt sätt att se på kosten och hur ni själva gör?
Bananen20 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-10, 22:03   #2
LadyG
Fudoshin

LadyGs avatar

Reg.datum: Apr 2006
Mår du bra, träningen är rolig och livet leker - varför oroa sig? Fungerar det för dig är det strålande.

Jag är lite mer räknemänniska, jag håller gärna koll för annars får jag sämre resultat och allt möjligt, och kontroll och disciplin är min melodi och gör mig glad. Det kanske inte skulle göra dig lycklig, alltså är det i så fall inte en bra metod för dig.

Dessutom, jag tränar sex dagar i veckan. Då måste man hålla koll på kosten om man inte vill bränna ut sig. Om du inte tränar så ofta finns det ingen anledning att vara benhård på kosten och försöka vara strikt optimal, såvida man inte är road av att försöka vara det utan annan anledning är att det är kul att försöka.

Svamligt inlägg kanske, men jag är nyss hemkommen från träningen. Kontentan är iaf: kör som du själv trivs bäst med!
Gammal 2007-04-10, 22:10   #3
Gpajpen
Registered User

Gpajpens avatar

Reg.datum: Apr 2006
låter hälsosamt och bra, det enda som du lätt kan fixa med garanterat bättre resultat är att äta snabbare efter träningspasset.
Gpajpen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-10, 22:10   #4
Bananen20
Banned

Jag tränar helkroppspass 3 gånger i veckan och 30 minuters löpning 3 gånger i veckan. Men på sätt och vis anser jag att jag har "koll på kosten". Tror personligen att man inte ligger så långt från det optimala när man bara lyssnar på kroppen som jag gör.
Bananen20 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-10, 23:46   #5
L-Sami
El grande salami

Reg.datum: Jul 2006
Jag tycker inte om att kasta bort tid, därför väger jag maten och räknar kalorier så jag vet exakt hur jag ligger till med vikten. Att man inte under en deff plötsligt går upp eller ner 2kg, när man egentligen ska gå ner bara 1kg.

Det du gör kan funka bra, men risken finns att man går upp eller ner alltför mycket på en gång.

Min träning

Bloggen - 160107
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-11, 00:18   #6
malik
Registered User

mycket noga
malik är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-11, 06:35   #7
Max
Registered User

Reg.datum: Mar 2004
Önskar jag var mindre noggrann ibland
Max är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-11, 07:22   #8
Jompan
Egenanpassad

Jompans avatar

Reg.datum: Dec 2006
Tänker inte nämnvärt på det. Äter vad jag anser är bra för kroppen. Den enda gången jag funderar på att vara extra noggrann är om jag går upp eller ner mkt i vikt förutsatt att det inte är något jag eftersträvat. Då ökar jag eller minskar jag bara på mängden mat, men förändrar inget förövrigt. Skulle bli tokig av att räkna på mängden kalorier jag får i mig.
Jompan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-11, 07:23   #9
Endura
Registered User

Enduras avatar

Reg.datum: Nov 2006
Har varit noggrann en längre tid med våg och dokumentering, mest för att testa min kropp för att se hur den svarar på en strikt kosthållning med låg konditionsnivå inför en kommande tävlingsdeff, men nu har jag istället valt att släppa det strikta för att se om jag lärde mig tillräckligt för vardagen, äter mer (främst fett faktiskt) och balanserar det med kondition (promenader på morgonen). Kan inte låta bli nu när ljuset och värmen äntligen är tillbaka, vaknar mycket piggare och med en annan vilja i kroppen att komma ut
Gammal 2007-04-11, 07:33   #10
Ganymedes
winning

Ganymedess avatar

Reg.datum: Jan 2007
Nu under deffen försöker jag göra lite snabba överslag så att jag ligger hyfsat vettigt till. Ibland blir det lite för lite, men aldrig för mycket. Förutom deff så brukar jag inte räkna speciellt. Äter sunt och lagom mycket. Tycker det känns bra så.
Ganymedes är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-11, 07:36   #11
Nina L
Honorary Member.

Reg.datum: Feb 2004
Inte noga. Jag ser till att få i mig protein varje dag, thats pretty much it. Kaloriräknande och full kontroll gör mig hysterisk, och jag vill inte vara hysterisk. Jag vill vara harmonisk.
Nina L är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-11, 08:29   #12
Noodles
Registered User

Noodless avatar

Reg.datum: Mar 2005
Jag var betydligt mer noggrann förut. Nu går det mesta på rutin och jag äter rätt bra utan att tänka på det. Är jag sugen på något onyttigt äter jag det men det är inga överdrivna mängder. För mig är det viktiga att min kost ger mig bra förutsättningar för träningen. Formen kommer automatiskt så länge jag tränar på.
Gammal 2007-04-11, 08:34   #13
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Jag ägnar knappt en tanke åt det. Jag vet vad som är bra, och är inte allt bra, vet jag också, att detaljer inte spelar någon roll. Hålla på att optimera gram hit och minuter dit och fördela några procent här eller där påverkar inte ett dugg.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-04-11, 08:45   #14
floppix
Vägnötare

floppixs avatar

Reg.datum: Dec 2006
Ditt sätt att se på saken verkar sunt. Du säger ju själv att du upplever att du mår bra och att kost och träning fungerar bra så som du gör nu. Så kör på bara!

Själv tänker jag först, äter sedan ungefär som jag tänkt, sedan kompletterar jag om jag är sugen på något mer eller något annat. Med jämna mellanrum optionanerar jag lite och väger och beräknar för att se att jag får i mig tillräckligt och varierat (är vegan) och om något ser lite kasst ut så ändrar jag på den biten i kosten.

Måltidsordning styrs av när jag är hungrig och när det passar att äta. Blir ganska olika dag för dag.
Gammal 2007-04-11, 09:03   #15
Emil_Larsson
Registered User

Emil_Larssons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Försöker käka så nyttigt som möjligt, lite mer mat och mycket protein.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:17.