Citat:
Ursprungligen postat av manko
Har planer att tag i veckan att springa mellan olika banker och kolla hur bra lån osv dom kan ge mig. Vad kan man nämna som är förhandlingskraftigt?
Vissa säger att man ska försöka få lånen till så kort bindningstid som möjligt, men jag är inte så insatt i sånt där så jag vet inte. Men ska ta och diskutera med min bank nu i veckan om allt sånt. Några förslag vad jag bör ta upp med banken för att få lite mer pejl på allt i lån vägar?
|
Mest förhandlingskraftigt är väl egentligen att visa vad du får för vilkor på de andra bankerna. Sen kan det även vara idé att fråga hur mycket bättre räntor du får om du väljer att föra över mer av din ekonomi till den banken.
Jag flyttade min bilförsäkring och började pensionsspara. På så sätt blev jag uppklassad till en annan kundkategori. Fick även ytterligare lite bättre vilkor när jag sa att jag fortfarande inte var helt nöjd med den rörliga räntan och att jag inte hade någon lust att springa till en annan bank och fråga dem. Föreslog istället att de skulle sänka den ytterligare något så, vilket de gjorde.
Angående bindningstiden så är det helt upp till vilken säkerhet du vill ha och hur länge du funderar på att ha kvar lägenheten och lånet. Vill du i förväg veta att månadsavgiften kommer att bli en specifik summa så kan det vara idé att binda, särskilt om du tänker bo kvar länge. Att bo kvar länge är bra vid lång bindningstid för att du ska slippa att lösa lånet. Det kan bli dyrt med bindningstid kvar.
Om du däremot är lite mer gambler och har goda marginaler så tycker jag att du ska satser mer på rörligt. Det lönar sig i längden, men på kort sikt så kan det bli dyrare. Räkna alltid på om du klarar av en ganska kraftigt höjd ränta.
Sen går det givetvis att kombina lånen också. Exempelvis dela upp det i tre delar. En rörlig, en på fem år och en på tio.