2007-04-14, 23:41
|
|
pot of tea? (_)IO
Reg.datum: Sep 2003
|
Hudfärg
Kommer människan någonsin sluta se på varandra i olika hudfärger, utan någon som helst tanke på hur personen i fråga är som person, som det är med t.ex. hårfärg nu?
Det känns nästan pinsamt.
|
2007-04-14, 23:52
|
|
Bänkpress
Reg.datum: Dec 2005
|
Inte i första taget nej.
|
|
|
2007-04-15, 00:24
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
Det är kul hur vissa undviker att påpeka andras hudfärg till det yttersta. När de försöker förklara för en hur en viss person ser ut så kan de sitta och rada upp detaljer i en halvtimme utan att nämna det ganska uppenbara att personen i fråga är svart.
Eller så säger de "hon är väldigt mörk" och då tänker man direkt på nån med svart hår, kanske syditalienskt utseende, när hon i själva verket är svart, alltså mörkhyad. Men det är för känsligt att påpeka.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2007-04-15, 00:31
|
|
pot of tea? (_)IO
|
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
Det är kul hur vissa undviker att påpeka andras hudfärg till det yttersta. När de försöker förklara för en hur en viss person ser ut så kan de sitta och rada upp detaljer i en halvtimme utan att nämna det ganska uppenbara att personen i fråga är svart.
Eller så säger de "hon är väldigt mörk" och då tänker man direkt på nån med svart hår, kanske syditalienskt utseende, när hon i själva verket är svart, alltså mörkhyad. Men det är för känsligt att påpeka. 
|
Hehe, rätt löligt. 
Det är ju samtidigt lite gulligt dock.
|
2007-04-15, 00:46
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Slartibartfast
|
Tja, eller så är det bara du som uppfattar det så? Vem som är svart och vem som är mörk beror ju på vad man har för referenspunkt. Personen kanske inte tycker att människan är tillräckligt mörk för att beskrivas som svart? Om någon beskrivs som "väldigt mörk" så tänker iaf jag på någon som är mörkare än en syditalienare. Och jag förstår inte skillnanden mellan "mörkhyad" och "väldigt mörk", du får fan skriva en ordentlig ordbok om detta så man vet
Därmed inte sagt att jag inte förstår din poäng, det gör jag, fast jag tycker du är ungefär lika lustig själv med din jakt på väl definerade typer av hudfärg
|
2007-04-15, 01:05
|
|
Finlands svar på Schenkenberg
Reg.datum: Apr 2002
|
mörkhyad = av afrikanskt påbrå.
Väldigt mörk = Kan vara vad som helt utom afrikanskt.
Slarti måste ha en av de bättre axelpartier av odopade personer i världen. punkt.
|
|
|
|
2007-04-15, 01:11
|
|
<Walking Apocalypse>
Reg.datum: Jun 2003
|
Jag bryr mig inte om vad du har för hudfärg, så länge du inte är mörkhyad eller ljushyad.
|
|
|
2007-04-15, 02:22
|
|
El grande salami
Reg.datum: Jul 2006
|
Jag tänker mindre på hudfärg, tänker mer på livsstilen, beteenden och kläderna. En mörkhyad punkare för mig är en punkare inte en mörkhyad person t ex.
|
|
|
2007-04-15, 03:18
|
|
Banned User
Reg.datum: Jul 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mago
Kommer människan någonsin sluta se på varandra i olika hudfärger, utan någon som helst tanke på hur personen i fråga är som person, som det är med t.ex. hårfärg nu?
Det känns nästan pinsamt.
|
Ser vi så mycket olika på varandra vad gäller hudfärg då?
|
|
|
2007-04-15, 06:31
|
|
Banned
Reg.datum: Nov 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av L-Sami
Jag tänker mindre på hudfärg, tänker mer på livsstilen, beteenden och kläderna. En mörkhyad punkare för mig är en punkare inte en mörkhyad person t ex.
|
50+
|
|
|
2007-04-15, 07:44
|
|
winning
Reg.datum: Jan 2007
|
Alla som gör sitt yttersta (in absurdum) för att inte använda hudfärg i personbeskrivningar (OBS! Alltså inte PERSONLIGHETSbeskrivningar), gör ju på sätt och vis en markering i att det är något fel/tabu/obehagligt/värderande med olika hudfärger. Det är väl inte ett skit annorlunda än att ange hårfärg? Och hårfärg använder vi ju gärna för att beskriva någon. I jakten på att inte förknippas med rasistdårarna, tror jag vi stympar språket lite väl mycket. Genom att vägra ange något så i ögonfallande som att någon är ljus eller mörk, ineffektiviserar vi vår kommunikation. Och allt bara för att inte förknippas med rasiterna: Men varför i hela fridens namn ska de svinen få bestämma över vårt språk? Varför ska vi låta dem ta neutrala ord och omvandla dem till hatfyllda ord? De har ju redan fått vår svenska flagga att bli en rasistsymbol.
Tycker vi ska se upp här, så att inte nämnandet av hudfärg automatiskt förknippas med rasism. Men det är väl redan försent.
Sedan finns det ju naturligtvis bättre och sämre sätt att beskriva hudfärg, men där kan ju det sunda förnuftet kombineras med vad som är politiskt korrekt för dagen få vara norm.
|
|
|
2007-04-15, 07:48
|
|
winning
Reg.datum: Jan 2007
|
Tillägg: Skulle jag jobba i Afrika och beskriva någon för en av de lokala invånarna, och den jag skulle beskriva var vit, skulle jag självklart beskriva honom som vit. Här i norr är majoriteten vita, om någon jag skulle beskriva var mörkhyad, skulle jag ju så klart ange det. Varför skulle det vara fel? Tycker man det så har man ju indirekt accepterat att det är något "fel" med en viss hudfärg. HUDFÄRG ÄR/SKA INTE VARA ETT ORD SOM BESKRIVER EN VÄRDERING, UTAN ENBART ETT UTSEENDE!
|
|
|
2007-04-15, 09:00
|
|
Egenanpassad
Reg.datum: Dec 2006
|
Anledningen till att folk inte beskriver någon som mörkhyad behöver inte betyda att man automatiskt tycker det är något fel med det. Det finns fortfarande mörkhyade som tar illa upp i vissa fall att bli beskrivna på det viset. Min mammas jobbarkompis har exempelvis stora problem med att mamma refererar chockladboll som negerboll, kanske visserligen inte samma sak. Men för en annan så har man ju alltid sagt negerboll, just för att neger för oss inte betyder något negativt. Var dock ett populärt skämt när jag sa till mamma att nästa gång hon träffade henne säga att hon skulle äta en "boll av utländsk härkomst".  Mammas jobbarkompis skrattade väldigt hjärtligt!
Hursom tror jag att det är vi svenskar som är så förbannat rädda för att göra något fel i frågan, därav undviker man att säga mörkhyad. På högstadiet hade vi t.o.m. en lektion om vad man skulle kalla mörkhyade. Vilka ord som var tabu att använda och vilka som var ok. Innebörden av orden som vi använder oss av kan ju vara så olika för andra, och man vill ju inte förolämpa någon bara för att man är omedveten om att ordet har en helt annan betydelse för denna.
Sen undrar jag om det inte mest är svenskar som har problem andra svenskar i denna fråga. Hur många av invandrarna har problem med hur vi uttrycker oss? Många av invandarna bevarar ju sina kulturer och känner en stolthet i det, men för en svensk att känna stolthet över den svenska flaggan och sin kultur anses nästan fult svenskar emellan har jag en känsla av.
|
|
|
2007-04-15, 09:22
|
|
pot of tea? (_)IO
|
Egentligen är det väl ganska enkelt. Så länge man använder ett ord för att beskriva en hudfärg, så är det ju just det man beskriver. "Neger" t.ex. är ingen hudfärg, och trots att många tar väldigt illa upp av det så fortsätter folk att kämpa för sin rätt att säga neger.
|
2007-04-15, 09:43
|
|
Egenanpassad
Reg.datum: Dec 2006
|
Citat:
Ursprungligen postat av Mago
Egentligen är det väl ganska enkelt. Så länge man använder ett ord för att beskriva en hudfärg, så är det ju just det man beskriver. "Neger" t.ex. är ingen hudfärg, och trots att många tar väldigt illa upp av det så fortsätter folk att kämpa för sin rätt att säga neger.
|
Kämpa för sin rätt, är nog lite att ta i. Eller jag vet inte, har nog aldrig hört nån använda sig av det ordet annat än om negerboll. Jag hade själv ingen aning om att vissa tar illa upp när man använder sig av ordet neger i negerboll, men nu när jag är medveten om det så använder jag mig av chokladboll. Tror det mer handlar om att vissa inte är medvetna om hur illa folk tar vid sig vid visst språkburk, inte om medvetet användande av det språkbruket för att just få använda sig av det, trots medvetenheten om att det sårar. Men visst det finns väl sådana som gör det också.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 18:10.
|

|