Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-02-10, 01:53   #1
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Reg.datum: Sep 2004
Tips för att få i sig tillräckligt med kalorier - ~3500-4000

Okay, jag fick tillgång till en våg för första gången på ca 5 månader och så här ligger det till:
Jag har legat på ca 3000 kcal per dag, något mer under träningsdagarna, och när jag senast vägde mig låg jag på 103 kilo.
Fem månader senare får besöker jag mina föräldrar och väger mig.
93 kilo.

Jaha ja, det var just snyggt överskott jag legat på. Men då slogs jag av en tanke - Hur i helvete ska jag Hinna äta så mycket jag behöver?

Hur gör ni som kräver lite extra käk?
Stoltz är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-10, 01:56   #2
Danny Devito
Registered User

Danny Devitos avatar

Reg.datum: Nov 2006
Hinna? Har du inte ens tid att äta 2-3 ggr per dag?
Danny Devito är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-10, 01:58   #3
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Danny Devito Visa inlägg
Hinna? Har du inte ens tid att äta 2-3 ggr per dag?
Nu får jag inte i mig 3500-4000 kcal på 2-3 måltider.
Gammal 2007-02-10, 02:02   #4
Danny Devito
Registered User

Danny Devitos avatar

Finns väl typ 10 000 liknande trådar redan.
"Hur ska jag få i mig tillräckligt med kalorier?"
Ät energirik mat, typ nötter, häll i rapsolja i proteindrinken osv

Sök
Gammal 2007-02-10, 02:05   #5
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Citat:
Finns väl typ 10 000 liknande trådar redan.
"Hur ska jag få i mig tillräckligt med kalorier?"
Ät energirik mat, typ nötter, häll i rapsolja i proteindrinken osv

Sök
Hehe, nu är jag inte totalt bäng på det här forumet, men av någon anledning så står det "Sorry - no matches. Please try some different terms" när jag söker - Antagligen något som kommer lösa sig tills imorgon, men tills dess - Enjoy this thread
Gammal 2007-02-10, 02:09   #6
Danny Devito
Registered User

Danny Devitos avatar

Isåfall är du dålig på att söka

Du kan ju testa att blanda drinkar med typ havregryn, protein, banan, glass och kanske oboy och dricka det till dina måltider. Då får du i dig typ 500-700 kcal extra bara där
Gammal 2007-02-10, 02:46   #7
Cerberus
Adam e söt.

Cerberuss avatar

Reg.datum: Mar 2004
Frödinge kladdkaka 400g = 1640kcal
Annars äre väl bara o käka skräpmat? Ska man käka så mycket ser jag ingen poäng i att enbart göra det på "nyttig" mat.
Cerberus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-10, 04:51   #8
Eddie Vedder
Registered User

Eddie Vedders avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus Visa inlägg
Annars äre väl bara o käka skräpmat? Ska man käka så mycket ser jag ingen poäng i att enbart göra det på "nyttig" mat.
Jag håller med, fyll upp så långt du orkar med nyttig å näringsrik mat sen utöver det kan du trycka i dej lite "skit" bara för att få upp kcal intaget tillräckligt. Men som sagt ska den nyttiga maten vara basen såsom, sen om du vill lägga till typ flötiga baguetter å grejer på de så kan jag bara gratulera
Eddie Vedder är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-10, 07:18   #9
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Du har vägt 103 kg men gått ned till 93 kg ! Du vill tvinga upp dig i vikt igen ?

Varför inte istället hitta en kost som du trivs med !
Skicka bort vågen. Ät när du är hungrig. Använd förnuftet och ät nyttigt. Träna och rör på dig.
Jag tror att det finns en risk att du glömmer bort dig själv och följer en massa MÅSTEN.
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-10, 10:21   #10
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Stoltz Visa inlägg
Som det såg ut då.
6 mål per dag, lite mer mat vid varje måltid än tidigare och en matlåda per tillfälle utom vid frukost då jag grundade med 1000-1200 kcal i form av en mixad blandning av havregryn, proteinpulver, rapsolja, juice och oboy.

Jag räknade inte kalorier så noga men + 5000 kcal var ingen större svårighet att få i sig per dag.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-10, 10:26   #11
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Citat:
Isåfall är du dålig på att söka

Du kan ju testa att blanda drinkar med typ havregryn, protein, banan, glass och kanske oboy och dricka det till dina måltider. Då får du i dig typ 500-700 kcal extra bara där
Japp, bra idé, för börja blanda i lite extra skit i drinkarna...Glass ger jag inte mycket för dock, men det finns väl något som man kan fixa.

Citat:
Ursprungligen postat av Cerberus Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av Eddie Vedder Visa inlägg
Jag håller med, fyll upp så långt du orkar med nyttig å näringsrik mat sen utöver det kan du trycka i dej lite "skit" bara för att få upp kcal intaget tillräckligt. Men som sagt ska den nyttiga maten vara basen såsom, sen om du vill lägga till typ flötiga baguetter å grejer på de så kan jag bara gratulera
Hm, jag förstår vad ni menar, men är det verkligen sunt att trycka i sig ca 1500 kcal skräp? Fungerar det så visst, jag är på och glad för det!

Citat:
Ursprungligen postat av Sverker Visa inlägg
Du har vägt 103 kg men gått ned till 93 kg ! Du vill tvinga upp dig i vikt igen ?

Varför inte istället hitta en kost som du trivs med !
Skicka bort vågen. Ät när du är hungrig. Använd förnuftet och ät nyttigt. Träna och rör på dig.
Jag tror att det finns en risk att du glömmer bort dig själv och följer en massa MÅSTEN.
Saken till den hör väl att jag är drygt två meter, så det är inte någon egentlig vikt.
Jag har tränat i ca fem år, och det är inte någon vidare utveckling. Jag har tränat hårt och dragit mitt strå till stacken, men vad gäller kosten så har jag inte fått i mig tillräckligt. Jag har sett personer med ett års träning bakom sig som slagit mina ökningar med hästlängder - Nu jämför jag inte mig själv med andra egentligen, men det var mer för att förklara vad jag menar - och ifall jag måste trycka i mig lite extra käk för att faktiskt öka något istället för att ligga på 60 bänk (Än en gång, exempel) i två år till, så gör jag det - Men jag har för tillfället ingen aning om hur jag ska lyckas
Gammal 2007-02-10, 10:28   #12
skaparn
Registered User

skaparns avatar

Reg.datum: Dec 2003
Citat:
Äter.

Visst kan det ofta vara så att "nyttigare" mat är mer mättande, exempelvis fullkornsalternativ etc. Men jag har inga problem att äta 3kkcal av bara bra livsmedel, behöver jag mer än så har man antagligen redan tillgodosett behovet av mikronutrienter, så då kan man man ju välja mer energitäta livsmedel som vitt bröd eller annat mindre nyttigt, utan att för den skull vräka i sig kladdkakor.

Sedan tycker jag förstås du ska lyssna på Sverker, det var kloka ord.
Gammal 2007-02-10, 10:31   #13
Stoltz
Jag ber om det.

Stoltzs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av z_bumbi Visa inlägg
Som det såg ut då.
6 mål per dag, lite mer mat vid varje måltid än tidigare och en matlåda per tillfälle utom vid frukost då jag grundade med 1000-1200 kcal i form av en mixad blandning av havregryn, proteinpulver, rapsolja, juice och oboy.

Jag räknade inte kalorier så noga men + 5000 kcal var ingen större svårighet att få i sig per dag.
Jag tror jag får börja ta närmare tittar på en massa oljer då
En en sidofråga, med tanke på matlådor - Hur länge håller sig näringsinnehållet i t.ex blandfärs fryst? Förändras det egentligen på något sätt under en viss tidsperiod?
Gammal 2007-02-10, 10:39   #14
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Jag tror jag får börja ta närmare tittar på en massa oljer då
En en sidofråga, med tanke på matlådor - Hur länge håller sig näringsinnehållet i t.ex blandfärs fryst? Förändras det egentligen på något sätt under en viss tidsperiod?
Jag hade inte extra olja i någon annan måltid än just frukosten och då kanske någon matsked rapsolja mest för att få i mig omega-3 men självklart använda jag olja för matlagningen men det är ju inget extra utan någon som ingår i vanlig matlagning.

Färdiglagad mat står sig ganska länge i frysen men äter du så mycket så hinner den aldrig bli så gammal i frysen, exakt vad som förändras vid lång lagring är inte min grej.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-10, 10:51   #15
Yankeee
Registered User

Yankeees avatar

Reg.datum: Nov 2003
Jag åt precis en dinkelkaka med smör och ost, 5 dl apelsinjuice, ett gäng rån, en daim och en brejk. 1000+ kcal utan problem. Ha en hyfsad grund sedan äter du det du gillar, nemas problemas.
Yankeee är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 23:02.