Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2007-01-31, 21:04   #1
Mariie
Registered User

Reg.datum: Aug 2006
få kroppen i balans igen!

Ok, saken är den att jag har på senaste tiden(fem månaderna) börjat må väldigt dåligt, med en hel del diffusa symptom. Jag genomförde en stor kostomläggning i slutet på sommaren, vilket inte alls var bra för mig då jag tappade många nödvändiga ämnen iom detta. Sen gick jag på antibiotika i en vecka för problem med min näsa. Blev ännu sjukare och fick jätteproblem med min mage dessutom. När jag sen efter kuren försökte äta speciellt proteiner så protesterade magen ganska rejält. Inte så konstigt förstår jag såhär i efterhand eftersom jag gick på en antibiotika som dels sätter ner magens saltsyraproduktion, och dels utplånar både de onda och de goda bakterierna i magen.
Nåväl, vad jag ville komma fram till är att enda sen både min kostomläggning och antibiotikan, så har jag bara ständigt mått sämre och sämre. Totalt utmattad, svettas som en tok(seciellt nätterna), kall i hela kroppen, tappat enormt mkt hår och ögonfransar, irriterade röda ögon och jättedålig syn, mörk runtom ögonen,näsblod, och senaste månaderna så har jag även fått mer feberkänsla och gulaktiga ögonvitor! Jag tycker jag har rätt bra koll på vad jag varit med om, och att levern sjävklart fått en del stryk av allt detta. Varit hos VC och tagit blodprover, men husläkaren säger bara att allt såg ganska ok ut(på blodproverna), förutom ngt förhöjda levervärden men sen sa hon inget mer. Jag försökte verkligen färklara för henne att jag har aldrig mått såhär dåligt i hela mitt liv och at det blir bara värre, men hon ville inte lyssna!
Eftersom det är rätt mkt i min kropp som hamnat i en obalans, både magen, saltsyraproduktionen, tarmfloran, levern, säkert hormonerna osv, så är det ju lite svårt att veta vad man kan göra för att få det bättre.
Men jg tänkte mest bara höra om det kanske finns ngn här som har varit med om ngt liknanade och vad han/hon gjorde då, eller om ngn vet om det finns något som man själv kan göra rent generellt för att återhämta lever osv? Tänker på att inte stoppa i mig tabletter och alvedon och sånt vilket jag inte gör... Få tillbaka håret och allt annat med för den delen...

Eh, jättekrånligt inlägg, men jag håller på att bli galen av detta. Vet inte vem det är som tittar tillbaks på mig i spegeln längre och blir skitskraj ju

Förösker äta så bra jag kan, men nästan all sorts föda gör mig väldigt sjuk nu. Av mer protein så blir jag bara mörkare och mörkare runt ögonen och liksom "infekterad" i också(!) av att äta mer av. Kolhydrater får min nu sunkiga mage att bli en gasballong, och jättemkt fett är kanske inte det bästa för levervärdena... Har varit hos dietist som bara säger att hon inte är ngn läkare och kan inte hjälpa mig så mkt vilket jag tyckte var lite konstigt, får inte även dietister lära sig om vad som är bra att äta och inte även när man får hälsoproblem? Hjälp.

/Marie
Mariie är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-01-31, 23:35   #2
Klein
Registered User

Reg.datum: Jan 2004
Testa rått kött eller råa ägg. Det kan din mage ta hand om utan problem och det ger dig de näringsämnen du behöver för att återställa kroppen.
Klein är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-01, 00:32   #3
Endura
Registered User

Enduras avatar

Reg.datum: Nov 2006
Det känns lite som att du hamnat i en ond cirkel...

Du lägger om kosten, vilket verkar ha skapat en slags stressrelaterad reaktion i din kropp, som i sin tur satte något annat i obalans, och ekorrhjulet har därmed börjat snurra...
Ju fler ändringar och fel du ser, desto mer oroar du dig, desto mer stressad blir du och desto mer negativa hormoner bildas osv osv

Jag hamnade i en liknande situation för en tid sen, men min krop valde att reagera med en stark allergisk reaktion i form av vandrande nässelutslag, håravfall och acne.
Iom att hudläkaren kunde konstatera nässelutslagen fick jag kortisontabletter för det och krämer för huden. Med tiden gick besvären tillbaka, men som sagt, det krävde tabletter, tyvärr.

Finns det nåt sätt för dig att bryta det mönster du hamnat i? En annan arbetsuppgift, en ny hobby eller kanske en resa att se fram emot?
Vad jag är ute efter är att du måste psykiskt bryta den här nedåtgående spiralen. Hjärnan är en stark motor när det kommer till skapa inre stress och därmed påverka kroppen att bilda fler negativa hormoner... Du behöver något annat att fokusera på än dina problem, det blir en slags "placebo-effekt".
De säger ju till tjejer som vill bli gravida, men inte kan, att de ska sluta tänka på att de vill, så kommer det naturligt med tiden... Det kanske är samma för dig?

Jag vet inte om jag är rätt ute, men till att börja med måste du nog ta det hela en dag i taget. Just nu är detta ditt enda fokus och det upptar all din tanketid, eller hur? Låt din kropp och ditt huvud vila, tillåt dig att sova, tillåt dig att göra nåt du tycker är kul och framförallt (!) tillåt dig att se förbättringar... Kanske var det så att din kostomläggning bara var sista droppen? Kan det ha funnits något annat som också skapar stress i din kropp? Trivs du på jobbet/skolan, finns det människor i din närhet som suger kraften ur dig, är du övertränad? Finns det med andra ord något annat som du kan ändra i ditt liv, för att minska dess påverkan?

Jag vet inte om jag är rätt ute, men min första reaktion var hur du helt fokuserade dig på bara en grej och att den i sin tur orsakade resten... Bara du vet hur ditt liv ser ut, så genom att lyfta blicken över kanske du ser fler samband?
Hoppas min formulering varit till nån hjälp, om inte för dig, så kanske för nån annan... Önskar dig verkligen lycka till! Vet att din situation inte är rolig...
Gammal 2007-02-01, 11:18   #4
Mariie
Registered User

KLein: Tack för ditt svar. Har testat med råa ägg faktiskt, men tycks ej tåla ägg längre, kanske av samma anledning som allt det andra? Ska dock testa med bara gulan, kanske går bättre?

Endura, tack för ditt kloka svar! ..Jag försöker verkligen att inte fastna i mina problem för jag vet att det bara gör saken värre, precis som du sa. Men det är såå svårt. Jag har spekulerat och funderat massor på om det finns andra orsaker till allt detta också, men kommer inte på ngt. Är inte missnöjd med mitt övriga liv, övertränad eller nånting sånt... Utan det var den stora kostomläggningen som startade det hela och satte min kropp (som faktiskt måste ha varit i en väldans bra balans innan för jag mådde och såg väldigt bra ut.) Men av detta blev jag ju jättesjuk och själva näringsbristen som blev och stressen på min kropp utgjorde ju liksom att typ inget i min kropp fungerade längre. Och när både matsmältning, mage, tarm, immunförsvar osv inte fungerar så är det väl upplagt för trubbel antar jag... Det svåra är ju bara att jag vet inte hur jag ska tackla det nu, försöker soms agt att äta mat som är näringsrikt och som ger min kropp dert den behöver nu för att häva sig ur näringsoblansen osv, men istället får jag då massa allergiska reaktioner på maten pga att matsmältning, immunförsvar sattes ner av själva kostomläggningen, antibiotikan, mediciner osv. Allt är uppochner och eftersom situationen är så komplicerad så förstår jag att det blir svårt att råda ngn såhär, men det kanske finns några små tips som kan hjälpa till att få alla pusselbitar på plats igen?
Vill inte ha detta över mig hela tiden, men när man blivit så sjuk att man inte ens orkar med ens vanliga liv(som faktiskt hjälper en till att fokusera på annat), vad gör man då? Jag är faktiskt duktig på att inte ta med mig problemen till sängen iaf och tänker inte på det hela dagarna heller, men jag sover knappt just för att jag fysikt är i sån obalans, med svettningarna, domnande kroppsdelar, svidande ögonen, infekterade blödande näsan osv. Men ska jag bara helt skita i det som blir när jag t.ex äter proteiner nu igen och blir ännu sjukare. Ska jag bara acceptera att ögonen blir mörkare och mörkare, mer näsblod, ögoninflammationer osv? Och att kroppen kommer vänja sig efter ett tag och tolerera maten jag äter så att det blir som förut? För det har ju helt klart med det som hänt att göra för innan allt detta gick det ju galant...

Tack för alla råd!
/Marie
Gammal 2007-02-01, 11:26   #5
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Är råa ägg verkligen hälsosamt att äta?
jag trodde man skulle undvika det?
Gammal 2007-02-01, 11:35   #6
L-Sami
El grande salami

Reg.datum: Jul 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia Visa inlägg
Ja, det har du rätt i. Finns risk för salmonella samt kroppen bara tar upp ~50% av proteinet från råa ägg.

Min träning

Bloggen - 160107
L-Sami är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-01, 11:37   #7
Nilsjohan
Våga vägra text

Nilsjohans avatar

Reg.datum: Dec 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Cilia Visa inlägg
det är bättre med kokta
Nilsjohan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-01, 11:48   #8
HerrArne
Grand Dreadlord Extraordinaire

HerrArnes avatar

Reg.datum: Oct 2005
En stilla undran bara: Hur såg den kosthållning ut som skapade problemen?
Gammal 2007-02-01, 13:20   #9
Mariie
Registered User

Citat:
Ursprungligen postat av HerrArne Visa inlägg
En stilla undran bara: Hur såg den kosthållning ut som skapade problemen?
Jaa, jag åt i princip bara frukt&grönt, nötter, olja och potatis..eh
Så mkt av det viktiga försvann ju och sen blev det ju som det blev med allt det andra också som sagt. Så det är inte så att jag fortsätter att bara äta så, utan problemet är ju snarare att när jag ska äta sånt jag åt förut så lyckas jag bara bli sjukare förmodligen pga allt det andra också.
Gammal 2007-02-01, 13:51   #10
rbn
Registered User

rbns avatar

Reg.datum: Aug 2005
Citat:
Ursprungligen postat av L-Sami Visa inlägg
Ja, det har du rätt i. Finns risk för salmonella samt kroppen bara tar upp ~50% av proteinet från råa ägg.
Den risken är närmare obefintlig. Proteinet, okej, vill man åt det så. Min mage har dock svårt med kokta/stekta ägg, råa går däremot utmärkt, därför äter jag det.

Äggtoddy på 2 gulor, en skvätt färsk apelsinjuice och 1 tsk lönnsirap
rbn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-01, 14:34   #11
HerrArne

HerrArnes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mariie Visa inlägg
Jaa, jag åt i princip bara frukt&grönt, nötter, olja och potatis..eh
Så mkt av det viktiga försvann ju och sen blev det ju som det blev med allt det andra också som sagt. Så det är inte så att jag fortsätter att bara äta så, utan problemet är ju snarare att när jag ska äta sånt jag åt förut så lyckas jag bara bli sjukare förmodligen pga allt det andra också.
Jo, jag förstår. Jag frågade bara för att se om det var möjligt att detektera problemets art genom dess ursprung. Vilket det möjligen är, men jag lyckas desvärre inte.

Det vore enkelt att i det här läget rekommendera någonting som proviva för att försöka återställa en sund bakteriekultur i tarmen, men om jag ska vara ärlig är det nog en läkare jag måste rekommendera. Även om dina värden är 'bra' så har du ju ett problem du måste få hjälp att få bukt med.
Gammal 2007-02-01, 18:24   #12
Sverker
Symmetrisk moderator

Sverkers avatar

Reg.datum: Aug 2001
Mariie ! Ett forum är inte rätt väg. Sök läkarhjälp.

Klein ! Hur i h-e kan du ge någon med magproblem rådet att äta rått kött och råa ägg
En sund kropp kanske kan ta smällarna lite då och då men någon med nedsatt försvar utsätts för stora risker !
Sverker är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2007-02-01, 18:39   #13
Mariie
Registered User

Jag vet inte vilken läkare jag ska gå till då ärligt talat, eftersom jag verkligen har försökt både på VC och akuten. På akuten säger dom att dom bara gör livshotande ingrepp där det är fara för livet här och nu, och på VC...ptja, jag berättade ju vad husläkaren sa, så jag vet inte vad mer jag kan göra? Ska jag propsa mer, och isf vad ska jag propsa på? Det är just det, att eftersom jag inte vet vad jag ska säga när jag är där, så tolkar hon det som att jag inte har några problem, typ. Det är ju sjukt egentligen att man inte kan få hjälp. Finns det några prover man kan kräva att de ska bli tagna, nån som vet? Med mina symptom och sådär...
Tack för hjälp!
Gammal 2007-02-01, 19:58   #14
Cilia
Kolos egen surtant

Cilias avatar

Reg.datum: Sep 2003
Ort: (_/_)= small ass, (__/__) = big ass s= smile, S= big smile, g= grin, eg= evil grin, (.)(.) = stiff pez nipples
Prova en privat vårdcentral/husläkare och se vad dom säger.
Gammal 2007-02-01, 20:04   #15
HerrArne

HerrArnes avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Mariie Visa inlägg
och på VC...ptja, jag berättade ju vad husläkaren sa, så jag vet inte vad mer jag kan göra?
Om du säger samma saket till din läkare som du har sagt i tråden och inte som så många skäms och bara tar upp en bråkdel av problemen med läkaren, så borde du verkligen ha fått hjälp.

Rådet att prova en annan läkare/VC är isåfall ypperligt.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 08:10.