2006-11-27, 12:02
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2005
|
Bilstereo !?
Jag ska köpa en bilstereo med högtalare, bas, slutsteg å hela baletten. Så vad rekommenderar ni? Jag siktar att de ska kosta mellan 3000-6000. E det stor skillnad mellan märkerna i kvalitet förresten?
|
2006-11-27, 12:09
|
|
El Presidente
Reg.datum: Mar 2004
|
Leta upp ett bilstereoforum i stället  3000 vet jag fan inte om du får hela kittet för som är ok.
|
|
|
2006-11-27, 12:23
|
|
Dräng.
Reg.datum: Nov 2003
|
Kolla MDS http://www.mds.se/ deras egna märke är helt ok, och eventuellt kan du få ihop något hyfsat för 6k.
Själv hade jag Phoenix Gold slutsteg och Cervin bas och DLS frontsystem och Alpine stereo, det var grejor det. Sen blev mitt slutsteg stulet och då dog intresset.
|
|
|
2006-11-27, 13:33
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2005
|
jag tror inte 6k räcker så jättelångt om man ska köpa allt, inkl. högtalare.. eller så är det jag som har blivit lurad när jag har handlat grejjor
|
|
|
2006-11-27, 14:26
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Ska man ha bra grejjer så får man räkna med betyldligt mer än 6000... bara mitt slutsteg som driver en 12" bas gick på mer än 6000 och då finns det fortfarande bättre grejjer..
Har ett medelmåttigt system i bilen nu med 5,25" i dörrarna fram, en 12" bas från JBL som drivs av ett DLS monoblock och en JVC-huvudenhet, totalt har det gått på runt 12,000:-
Kunde säkert fått liknande grejjer för 8000, även för 30000 om man ska vara petig..
kan dock starkt rekommendera Bilradiolagret ( www.brl.se) kunnig personal och hyffsade priser.
|
|
|
2006-11-27, 15:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Köp inte MDS (Mycket Dålig Stereo). Iaf inte deras slutsteg som håller väldigt dålig kvalle.
Själv skulle jag ha köpt valfri huvudenhet av välkänt märke som tex pioneer.
Slutsteg : Rockfoord power 4kanals där 2 kanaler till framsystem och bryggat till baslåda. (bästa 4kanalssteg jag har haft och då har jag haft mååånga i mina år)
Framsystem GAS (väldigt mkt ljud för slantarna) eller rockfoord punch/power som är top of the line enligt mig.
Ett tips är att lägga lite slantar på krafita kablar och bra signalkablar (RCA) för att minimera generatortjut.
|
|
|
2006-11-27, 15:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
http://www.zatzy.com/forumdisplay.ph...aysprune=&f=10
Välkommen in till Zatzys bilstereoforum.
som svar på frågan: Nja 6000 är lite lite kanske för att få hyfsat ljud.
CD: 2000kr (helst med 4-kanals RCA utgång)
Framssystem: 1000-2000kr (kolla DLS R6 eller PG RSd)
Slutsteg 4-kanals: 3000kr (Tex Infinity, Rockford, PG el. DLS)
Bas: 1000-1500kr (12" med 2+2 ohms spole eller 4 ohm enkel)
Kablar: 500kr (finns kabelkit hos de flesta som säljer resten)
För dessa summor får du ganska bra grejer som du kan ha länge, det är bättre än att köpa nåt som man tröttnar på efter en vecka.
Några specifika märken vill jag inte direkt rekommendera då man helst ska ha lyssnat på grejerna själv.
Phoenix Gold har jag iaf hört både basar och framsystem från och det låter helt ok för priserna på de billigaste serierna iaf.
lite länkar på nätet:
http://www.n-core.se (PG+lite annat)
http://www.brl.se (JBL,RF,Infinity mm.)
|
Citat:
Ursprungligen postat av brajjan
Kanske beror på att du är man och din syrra är kvinna? Män brukar ha lättare för matte medans kvinnor har mer social gärna?
|
|
|
|
2006-11-27, 17:22
|
|
Tomte
Reg.datum: Oct 2005
|
Jagar ni strömkablar och säkringshållare rekomenderar jag er att kolla på Biltema först, dom har samma saker dom BRL och MDS men betydligt mycket billigare.
|
|
2006-11-27, 22:58
|
|
Registered User
|
Jag kollade på netonnet, garva itne nu  , men vad säger ni om deras färdiga paket? Vissa här verkar ha sjukt bra koll ju!! Tack som fan!!
|
2006-11-27, 23:08
|
|
Det var en gång en tråd-master!
Reg.datum: Jun 2005
|
Vad har du för bil om man får fråga?
|
|
2006-11-27, 23:14
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av egge
Vad har du för bil om man får fråga?
|
Honda Civic 96.. Et riktigt vrålåk
|
2006-11-27, 23:30
|
|
Registered User
|
tja krille
GAS 12-tums bandpassbaslåda med inbyggd förstärkare-1498:-
Sony CDX-GT500 - 2 498:-
Rockford Fosgate T152C Power 5,25 -1298:-
Kablar ca 3-500:-
pris ca 5800:-
Allt det är från brl,,det är ett tips på vad du kan köpa,,men det är omöjligt att välja ut något till dig,,för att veta vad du vill ha måste du provlyssna på sakerna..med den musiken du brukar lyssna på.
Gå in på www.nardik.se och kolla runt där,,lite dyrare prylar men ordentligt med information och bilder+hjälpsam och trevlig personal,ta och ring till dom så kan dom hjälpa dig..
har själv dls slutsteg+framsystem,magnat baslåda,,väldigt nöjd
|
|
|
2006-11-28, 12:50
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av lepras1
tja krille
GAS 12-tums bandpassbaslåda med inbyggd förstärkare-1498:-
Sony CDX-GT500 - 2 498:-
Rockford Fosgate T152C Power 5,25 -1298:-
Kablar ca 3-500:-
pris ca 5800:-
Allt det är från brl,,det är ett tips på vad du kan köpa,,men det är omöjligt att välja ut något till dig,,för att veta vad du vill ha måste du provlyssna på sakerna..med den musiken du brukar lyssna på.
Gå in på www.nardik.se och kolla runt där,,lite dyrare prylar men ordentligt med information och bilder+hjälpsam och trevlig personal,ta och ring till dom så kan dom hjälpa dig..
har själv dls slutsteg+framsystem,magnat baslåda,,väldigt nöjd
|
heey lo
Vad e det för skillnad på en aktiv baslåda och en bandpasslåda? helt olika saker? Vad exakt har du Lepras å vilken musik lyssnar du på? Å sen tänkte jag på Högtalarna, Rockforden, räcker det verkligen med 2?
|
2006-11-28, 13:09
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Krille 87
heey lo
Vad e det för skillnad på en aktiv baslåda och en bandpasslåda? helt olika saker? Vad exakt har du Lepras å vilken musik lyssnar du på? Å sen tänkte jag på Högtalarna, Rockforden, räcker det verkligen med 2?
|
Passiv baslåda är en baslåda utan inbyggt slutsteg, du behöver alltså kompletera med ett separat slutsteg.
Aktiv baslåda är en baslåda med inbyggt slutsteg, du behöver bara en RCA-kabel mellan huvudenheten till baslådan.
Bandpasslåda är en högtalarlådskonstruktion där bas-elementet sitter inne i lådan. Lådan spelar inom ett uträknat register. Man vill inte att det kommer annat än just de lägsta toner ur en baslåda.
Det räcker bra med de rockford högtalarna Lepras rekomenderade ! mkt bra är dessa !
Men...jag skulle endå köra dem på ett separat slutsteg för att bli nöjd.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:43.
|

|