2010-01-08, 12:04
|
|
tunnast här sen 2007
Reg.datum: Apr 2007
|
Rå nötkött
Överväger att testa en period att äta rå nötkött. Inte färs då, utan bitar. Kan man bli sjuk av random köttbitar från kyldisken i affären - eller bör man hitta en charkbutik med dyrare, mer kvalitativt, kött?
|
|
|
2010-01-08, 12:11
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2008
|
coolt 
så jävla häftigt och hardcore.
hade själv en period då jag kunde vakna mitt på natten och hungra efter kött. (oftast vid fullmåne) då brukade jag ta lövbitar eller ryggbiff och bara steka fram en stekyta. (hög värme som fan å bara några sekunder på varje sida)
har du någon särskild ritual kring vilkin du tänker inmundiga köttet?
|
|
|
2010-01-08, 12:18
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2007
|
|
2010-01-08, 13:10
|
|
tunnast här sen 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Symphony Flex
coolt 
så jävla häftigt och hardcore.
hade själv en period då jag kunde vakna mitt på natten och hungra efter kött. (oftast vid fullmåne) då brukade jag ta lövbitar eller ryggbiff och bara steka fram en stekyta. (hög värme som fan å bara några sekunder på varje sida)
har du någon särskild ritual kring vilkin du tänker inmundiga köttet?
|
Vart inspirerad av detta radioprogram
http://www.superhumanradio.com/mp3/player.htm
Tryck på avsnitt #420
Och angående min grad av häftighet går den inte att överträffa, ens med rått kött.
|
|
|
2010-01-08, 14:41
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2006
|
Köttet är helt sterilt inuti och den enda risken är om ytan kontaminerats alltså. Antingen bryner du bara på ytan så eventuella bakterier avdödas (det tar någon minut i anspråk liksom  ) eller så tar du den lilla risken. Om du äter köttet direkt efter att du tagit det ur en oöppnad förpackning är såklart risken dessutom mindre än om du låter köttbitarna ligga "fria".
Dessutom kan du som sagt läsa länken från Icefire. Frågan är ställd och besvarad förut.
|
|
|
2010-01-08, 18:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKnäsvag
Överväger att testa en period att äta rå nötkött. Inte färs då, utan bitar. Kan man bli sjuk av random köttbitar från kyldisken i affären - eller bör man hitta en charkbutik med dyrare, mer kvalitativt, kött?
|
Skulle den råa köttbiten vara kontaminerad i någon signifikant utsträckning så skulle den också stinka och smaka förfärligt. Jag har ätit rått kött i 5 års tid och har aldrig blivit matförgiftad och då har jag inte ens varit överdrivet noga med bitarnas kvalité. Men som med allt annat här i livet så är det bara det man själv erfar som har något värde. Med andra ord: DO IT!
|
|
|
2010-01-08, 18:46
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Klein
Skulle den råa köttbiten vara kontaminerad i någon signifikant utsträckning så skulle den också stinka och smaka förfärligt. Jag har ätit rått kött i 5 års tid och har aldrig blivit matförgiftad och då har jag inte ens varit överdrivet noga med bitarnas kvalité. Men som med allt annat här i livet så är det bara det man själv erfar som har något värde. Med andra ord: DO IT!
|
Tänkte just skriva att det finns nåt tok på kolo som alltid äter så men minns inte vad han hete, men här är du ju  Hur går det med fårhjärnan?
|
20:35 2009-11-08
öh, jag har börjat träna igen.
|
|
|
2010-01-08, 18:49
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av agazza
Tänkte just skriva att det finns nåt tok på kolo som alltid äter så men minns inte vad han hete, men här är du ju  Hur går det med fårhjärnan?
|
Går bra. Åt en igår faktiskt så nu har jag fått min månadsdos av dha
|
|
|
2010-01-08, 19:46
|
|
tunnast här sen 2007
|
Tack för bra inlägg Vedder och Klein, jag ska nog gå ned och köpa någon köttbit imorgon. Klein: Du som är erfaren, vilken slags köttbit rekomenderar du som är god och inte förhållandevis svindyr?
En till fråga. Fryst, odlad lax (dvs random lax från affär), är den okej att käka? Eller bör man oroa sig för det? Jag googlade lite och såg att det fanns flera åsikter om detta, de flesta sa att fryst, odlad lax är i princip riskfritt - medan någon annan sa att man egentligen bör hålla sig till färsk odlad lax från charkdisken för att vara på säkra sidan.
|
|
|
2010-01-08, 19:54
|
|
Registered User
|
Citat:
Går bra. Åt en igår faktiskt så nu har jag fått min månadsdos av dha 
|
Är det bra med dom mängderna på en gång? Är det inte bättre att sprida ut det lite?
|
|
|
|
2010-01-08, 20:05
|
|
Registered User
|
Citat:
Är det bra med dom mängderna på en gång? Är det inte bättre att sprida ut det lite?
|
Månadsdos är väl att ta i, men eventuellt överskott kan ju lagras i kroppen rakt av, till skillnad från vattenlösliga mikronutrienter och mineraler så någon belastning på systemet är det inte frågan om. Hjärna är en extrem färskvara kan tilläggas och i den mån den ingått i mina förfäders diet så lär det ha varit i formatet "allt på en gång".
|
|
|
2010-01-08, 20:20
|
|
Registered User
|
Citat:
Månadsdos är väl att ta i, men eventuellt överskott kan ju lagras i kroppen rakt av, till skillnad från vattenlösliga mikronutrienter och mineraler så någon belastning på systemet är det inte frågan om. Hjärna är en extrem färskvara kan tilläggas och i den mån den ingått i mina förfäders diet så lär det ha varit i formatet "allt på en gång".
|
Medan vi ändå är inne på det här, för jag tycker det är jävligt intressant. Vad kryddar du allt med?
Vad är din bästa råa rätt?
|
|
|
|
2010-01-08, 20:26
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av KaptenKnäsvag
Tack för bra inlägg Vedder och Klein, jag ska nog gå ned och köpa någon köttbit imorgon. Klein: Du som är erfaren, vilken slags köttbit rekomenderar du som är god och inte förhållandevis svindyr?
En till fråga. Fryst, odlad lax (dvs random lax från affär), är den okej att käka? Eller bör man oroa sig för det? Jag googlade lite och såg att det fanns flera åsikter om detta, de flesta sa att fryst, odlad lax är i princip riskfritt - medan någon annan sa att man egentligen bör hålla sig till färsk odlad lax från charkdisken för att vara på säkra sidan.
|
Allt nötkött är gott när det är färskt. Så kolla datummärkningen. Det ska helst vara samma dag som förpackningsdagen. Vakuumförpackat håller sig bättre och där är datumet inte lika noga. De styckdelar som smakar bäst i rått skick, otrimmade så klart, är "Rullen" (rumpstek?)", "fransyskan" och "rostbiffen" enligt bilden på följande sida:
http://www.menyse.com/action/subProd...GroupId3=12740
De har syrligast smak och "rullen" står väl lite i en klass för sig själv där. Entrecôte och ryggbiff är alldeles för dassiga och ospänstiga bitar för att göra sig i rått skick och dessutom är de alldeles för dyra. Oxfile är inte prisvärt och i mitt tycke inte nog syrligt heller. I övrigt är det märgben och lever som är intressant. Bara kalvlever och lammlever som är smakliga i rått skick dock. Lever från ungnöt och vuxna nötkreatur smakar inte särskilt trevligt.
Jag avråder starkt från odlad lax eller odlad fisk överhuvudtaget. Det har en fadd smak och illamående infinner sig efter måltid. De få gånger jag äter fisk nuförtiden så är det vild nyfångad lax som gäller. Rent generellt är ju sea food olämpligt att äta mycket av då näringskedjan där är längre än den på land och därför medför mycket större ackumulering av miljögifter.
Jag rekommenderar däremot ekologiskt griskött från en gård med vettiga rutiner, såväl bogfläsk, sidfläsk som fläskkotletter. Vanligt svenskt griskött däremot är tyvärr oätligt i rått skick.
|
|
|
2010-01-08, 20:31
|
|
Registered User
|
Citat:
Medan vi ändå är inne på det här, för jag tycker det är jävligt intressant. Vad kryddar du allt med?
Vad är din bästa råa rätt?
|
Jag håller inte riktigt på med rätter och kryddning om det inte är en social tillställning förstås. Jag äter köttet som det är, med händerna och tänderna, utan bestick. Det är enklast så. Det är klart, har man en riktigt bra köttkniv så kan man ju skära upp det i munsbitar så man slipper skita ned händerna men då måste man ju diska sen istället och att slippa diska är ju det bästa av allt med att äta rått kött.
|
|
|
2010-01-08, 21:56
|
|
Lite starkare, lite tjockare... inte bättre
Reg.datum: Mar 2005
|
Citat:
Jag äter köttet som det är, med händerna och tänderna, utan bestick.
|
Du har inte märkt konstiga blickar från dina vänner?
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 00:50.
|

|