2006-07-06, 16:23
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
"Frossa dig i form" (Aftonbladet)
Tjena, läste denna artikel:
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/...852976,00.html
Man vill ju gärna ta allt Aftonbladet skriver med ett par nypor salt, men det är särskilt en grej här jag skulle vilja höra era kommentarer om:
Och trots alla varningsklockor behöver man inte vara rädd för vitt bröd.
– Bred på smör så omvandlas inte brödet till glukos och då sätter inte insulinet i gång. Det kan vara svårt att förstå men det fungerar faktiskt.
Ligger det nån sanning i det där? Jag har aldrig smör på brödet, så det är därför jag undrar..
|
2006-07-06, 16:28
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Winternal
Tjena, läste denna artikel:
http://www.aftonbladet.se/vss/halsa/...852976,00.html
Man vill ju gärna ta allt Aftonbladet skriver med ett par nypor salt, men det är särskilt en grej här jag skulle vilja höra era kommentarer om:
Och trots alla varningsklockor behöver man inte vara rädd för vitt bröd.
– Bred på smör så omvandlas inte brödet till glukos och då sätter inte insulinet i gång. Det kan vara svårt att förstå men det fungerar faktiskt.
Ligger det nån sanning i det där? Jag har aldrig smör på brödet, så det är därför jag undrar..
|
kalorier som kalorier, däremot kanske du blir mättare av att äta börd med smör på (?) vilket gör att du inte trycker i dig 100 skivor bröd när ditt blodsocker sjunker, förutsatt att du ätit ett bröd med väldigt högt GI
alltså tanken är ju att du blir mättare av protein och fett vilket gör att du äter mindre...
sen vetefan om GI är så jla relevant om man äter OK annars
|
|
|
2006-07-06, 16:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2005
|
Jepp, håller med. Inget fel på vitt bröd, problemet är att jag måste äta 3x så mycket för att bli mätt jämfört med ett grovt dito. Rostar man sedan det vita brödet är en hel jätterasker inga problem att trycka i sig.
|
|
2006-07-06, 16:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2005
|
Det låter som rent skitsnack i mina öron. I varje fall det om att kroppen inte skulle kunna göra glukos av brödet pga. att man har smör på.
|
|
|
2006-07-06, 16:38
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Energi in minus energi ut.
Det går utmärkt att lagra in kroppsfett utan närvaron av insulin. Acylationstimulationsprotein.  Förresten nollas inte insulinfrisättning genom samtida fettintag. Tack och lov, för den delen.
Och bara genom att skriva en mening "Bred på smör så omvandlas inte brödet till glukos och då sätter inte insulinet i gång" visar man att man inte har speciellt stor koll.
|
|
|
2006-07-06, 19:43
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Tack för svaren, tänkte väl att Aftonbladets "expert" inte vara så mkt att hänga i granen..
|
2006-07-06, 19:52
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Han är ju inte ens "expert" inom citationstecken - han är kock.
|
|
|
2006-07-06, 20:12
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Fett (smör) saktar dock ner magsäckstömningen vilket kan göra att man känner sig mätt längre.
|
|
|
2006-07-06, 20:15
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Jo, men lägger man till smörenergi till måltiderna, förhindrar man knappast fettinlagring med den åtgärden.
|
|
|
2006-07-06, 20:17
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Självklart inte, men det kanske leder till att nattmackan utesluts eller liknande vilket kanske i sin tur leder till viktnedgång. Allt det här är spekulation och säkert högst individuellt. :-)
|
|
|
2006-07-06, 23:15
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Max
Självklart inte, men det kanske leder till att nattmackan utesluts eller liknande vilket kanske i sin tur leder till viktnedgång. Allt det här är spekulation och säkert högst individuellt. :-)
|
Så istället för att äta mackan som den är så brer du smör på den och...sedan inte äter den?
|
|
|
2006-07-07, 10:13
|
|
Mjäll & SL
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Så istället för att äta mackan som den är så brer du smör på den och...sedan inte äter den?
|
Precis. Själv bredde jag jordnötssmör på tre mackor till frukosten och sen åt jag dem inte...
...då.
Men två minuter senare.
|
|
|
2006-07-07, 10:36
|
|
M.D.
Reg.datum: May 2002
|
I skolan bredde vi smör på knäckebrödsskivor, men vi åt dem inte. Vi satte fast dem under bordet.
|
|
|
2006-07-07, 12:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2005
|
Citat:
Ursprungligen postat av hallar
I skolan bredde vi smör på knäckebrödsskivor, men vi åt dem inte. Vi satte fast dem under bordet.
|
klassikern
Ibland kan man förvånas hur mycket skit aftonbladet kan hinna trycka ur sig på en vecka... det ena diet tipset säger emot det andra, rätt komiskt faktiskt.
|
|
|
2006-07-07, 12:32
|
|
Gymmar inte damn it!
Reg.datum: Feb 2006
|
Aftonbladet har slagit till igen! Så trist bara att så väldigt många läser och tror på skiten de skriver istället för att läsa på kolo
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 01:56.
|

|