2006-05-07, 11:34
|
|
Banned User
Reg.datum: Jan 2006
|
Datorexperter hjälp!
Hej. Jag vet att det finns många på detta forum som kan en hel del om datorer och därför vänder jag mig till er i hopp om att ni vill hjälpa mig.
Det är så att igår natt när jag hade legat och kollat på en film på datorn så var jag så pass trött att jag orkade helt enkelt inte avsluta datorn på vanlgit sätt, utan tryckte bara av elen. (Det har ju hänt så många ggr förut, och då har det inte blivit några problem). Sen imorse när jag tänkte sätta mig vid burken igen så är allt fint och normalt, den rabblar upp all hårdvaruinformation och det vanliga, kommer förbi rutan där det står att jag har windows homeedition etc.
Men sedan kommer jag till en blå BIOS-liknande ruta där det är text (kanske 5-6 rader) och den visas riktigt snabbt, kanske 1-2sekunder och sedan knäpper det till i datorn så startas den om.
Jag har testat felsäkert läge och även alternativet "starta datorn efter senaste fungerande konfiguration" men samma sak där.
Har nu suttit i 3 timmar och startat om och testat allt möjligt men ingenting verkar fungera, jag är dock inte allt för duktig på datorer.
Finns det någon vänlig själ här som skulle kunna tänka sig att hjälpa mig? Jag vore evigt tacksam! Jag har flera viktiga skolarbeten på den här datorn som inte får gå förlorade...
Tack på förhand!
|
|
|
2006-05-07, 11:38
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2005
|
är det blåskärm som kommerupp innan den startas om?
isf. så borde det stå ett nummer typ.. skriv ner det och be någon kompis kolla på microsofts hemsida vad det är för fel!
|
2006-05-07, 11:38
|
|
tuff shit
Reg.datum: May 2005
|
Det har jag aldrig varit med om... skumt att den tar sig förbi posten och bios-rabblandet utan problem. Låter nästan som om nåt viktigt i windows är förstört.
Är det helt omöjligt att utläsa vad det står i den blå rutan?
|
2006-05-07, 11:44
|
|
Banned User
|
Ja det är en blåskärm med kanske 5-6raders text, det är helt omöjligt att läsa av vad det står, den visas otroligt snabbt och sen startas datorn om igen.
Skulle det kunna vara något problem med hårdvaran eller tror ni det är windows som är knas?
|
|
|
2006-05-07, 11:47
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2003
|
Liknande har hänt mig också, ominstallation av win fixa biffen.
Är ingen expert dock
|
|
|
2006-05-07, 11:49
|
|
Registered User
|
är skolarbetena viktiga så ta hårddisken och lägg över på en annan dator och plocka ut sakerna där.. sen formaterar du och installerar om windows..
fast det kanske finns reparera windows eller?
sätt in windows skivan och kolla iaf.
|
2006-05-07, 11:49
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av sundvall
Ja det är en blåskärm med kanske 5-6raders text, det är helt omöjligt att läsa av vad det står, den visas otroligt snabbt och sen startas datorn om igen.
Skulle det kunna vara något problem med hårdvaran eller tror ni det är windows som är knas?
|
Det brukar gå att pausa med knappen Pause/Break.. Om du provar några gånger kanske du lyckas trycka på knappen precis vid rätt tillfälle så det stannar på skärmen, så du kan skriva av och googla, eller klistra in här.
|
|
|
2006-05-07, 11:56
|
|
Banned User
|
Går det att installera om windows utan att formatera om datorn?
|
|
|
2006-05-07, 11:58
|
|
Registered User
|
Citat:
|
sätt i din windows skiva och kolla, har för mig det.. inte säker dock..
om det går så installerar man nog inte om utan bara reparerar.. tror jag!
|
2006-05-07, 12:03
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Ja om du har en Windows XP skiva från Microsoft (alltså inte recoveryskiva som ev datortillverkare gjort).
Boota från CD-skivan, välj först Enter för att installera, sen R för att reparera.. Du ska inte trycka R första gången valet kommer, för då kommer du till recovery console istället.
Ähh, förresten, följ Microsofts instruktioner för det:
http://support.microsoft.com/kb/315341/
Det kallas In-place upgrade, som de underligt nog har översatt till "uppgradering på plats" vilket jag inte tycker känns rätt.. Well well!
|
|
|
2006-05-07, 12:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2002
|
Vad som nog hände var att du bröt strömmen mitt under det att en viktig fil skrevs på din HDD..
|
|
|
2006-05-07, 12:15
|
|
Banned User
|
Yes! Nu är det såhär va att jag tog ett kort på skärmen med digitalkameran exakt när den blåa rutan kom fram, det är lite suddigt men vad jag kan avläsa står det något i stil med:
STOP: c0000218 (Fel i registerfil)
Registret kan inte läsa in registreringsdata (File\Systemroot\System32\Config\DEFAULT eller dess logg eller dess alternativa version.
Den är skadad, saknas eller går inte att skriva ut.
Påbörjar dumpning av fysiskt minne.
Dumpningen av det fysiska minnet är klar. Kontakta eller teknisk support om du behöver hjälp.
Kan vara något felskrivet men det är som sagt väldigt suddigt, men något i stil med detta var det iallafall.
Tror ni det går att fixa med en reparation av windows?
|
|
|
2006-05-07, 12:20
|
|
Registered User
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Yes! Nu är det såhär va att jag tog ett kort på skärmen med digitalkameran exakt när den blåa rutan kom fram, det är lite suddigt men vad jag kan avläsa står det något i stil med:
STOP: c0000218 (Fel i registerfil)
Registret kan inte läsa in registreringsdata (File\Systemroot\System32\Config\DEFAULT eller dess logg eller dess alternativa version.
Den är skadad, saknas eller går inte att skriva ut.
Påbörjar dumpning av fysiskt minne.
Dumpningen av det fysiska minnet är klar. Kontakta eller teknisk support om du behöver hjälp.
Kan vara något felskrivet men det är som sagt väldigt suddigt, men något i stil med detta var det iallafall.
Tror ni det går att fixa med en reparation av windows?
|
Jag tycker att dte låter som ett windowsfel, en repinstallation av windows bör i så fall fixa den taskiga filen.
|
|
|
2006-05-07, 12:34
|
|
Banned User
|
Okej, testade att reparera, gick ett tag sedan kom detta meddelande fram:
Det går inte att ange nödvändig information för windows XP.
Detta tyder på ett internt fel i installationsprogrammet.
Kontakta systemadministratören.
Jaha?
|
|
|
2006-05-07, 12:35
|
|
Registered User
|
Citat:
Okej, testade att reparera, gick ett tag sedan kom detta meddelande fram:
Det går inte att ange nödvändig information för windows XP.
Detta tyder på ett internt fel i installationsprogrammet.
Kontakta systemadministratören.
Jaha?
|
Här har du info.. rätt mycket att dona med, men det är iaf en steg-för-steg guide.
http://support.microsoft.com/kb/307545/sv
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:08.
|

|