2006-04-20, 13:44
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Blodsocker
Nu när jag börjar bli mer och mer säker på att jag åkt på diabetes(skall kolla imorgon) så har jag såklart läst på en hel del på Internet och då kom jag på en fråga. Massor av personer säger att de är så känsliga för sötsaker och bli jättepigga och stirriga. T.ex. en kompis som ibland blir hyperaktiv efter en liten fika med någon kaka eller liknande. Även på forumet så skriver folk att de är så jättekänsliga för ändringar i blodsrockret. Har alltid varit lite skeptisk till detta och blev det än mer nu när jag läste lite.
Att man kan vara lite seg när man inte ätit något det vet jag och känner man ju igen. De lägre nivåernde för "normala" är inte så överdrivet långt ifrån de lägre för när en diabeteker börjar bli riktigt seg, skakningar, koma och hela den grejen. Men de högre är ju en extrem skillnad, normala människor kommer ju inte ens i närheten av de toppar en diabetiker får. Om diabetiker skulle få samma symptom så skulle det ju se ut som alla diabetiker gick på amfetamin när då ätit.
Så jag undrar är det bara ett hjärnspöke eller är folk så känsliga för blodsockerförändringar eller är det något annat?
|
|
|
2006-04-20, 13:48
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Friska personers blodsocker åker inte berg-och-dalbana. Det är ett utsökt samspel mellan hormoner, som insulin och glukagon, som håller blodsockernivåerna inom ett snävt intervall.
|
|
|
2006-04-20, 13:55
|
|
Reg.datum: Apr 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av King Grub
Friska personers blodsocker åker inte berg-och-dalbana. Det är ett utsökt samspel mellan hormoner, som insulin och glukagon, som håller blodsockernivåerna inom ett snävt intervall.
|
Då antar jag att det är mer "Ser godis, äter godis, har sett på tv något om blodsocker, kopplar det om att man måste bli pigg, blir pigg". Alltså mer hjärnspöke. Eller kanske blir glad av att man får äta godis, vem vet.
Appropå hormoner och deras samspel, ju mer man läser om det ju mer imponerad blir man. Det är grymt avancerat men ändå rätt coolt att läkarvetenskapen faktiskt kan gå in där och pilla lite utan att allt går sönder.
|
|
|
2006-04-20, 14:29
|
|
Insaneinthemembrane
Reg.datum: Aug 2004
|
Tja..
så här skriver älskade SLV om socker o barn..o man får väl anse att barn räknas som friska människor .
Det är pasussen "Tröttheten och humöret åker hiss. Dessutom störs kroppens aptit- och mättnadsbalans av den plötsliga sockerduschen." som är mest intressant i det här sammanhanget.
|
|
|
2006-04-20, 14:29
|
|
Segrare Bästa fysiken 2011!
Reg.datum: Nov 2005
|
Den bilden har jag fått lite vad gäller ungar. (Från tv skulle jag tro)
De käkar godis och blir som speedade monster typ.
|
|
|
2006-04-20, 14:44
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Citat:
Ursprungligen postat av T-train
så här skriver älskade SLV om socker o barn..o man får väl anse att barn räknas som friska människor .
Det är pasussen "Tröttheten och humöret åker hiss. Dessutom störs kroppens aptit- och mättnadsbalans av den plötsliga sockerduschen." som är mest intressant i det här sammanhanget.
|
Hypo- och hyperglykemi hos friska är ett tecken på att något inte står rätt till:
http://www.mayoclinic.com/health/hypoglycemia/DS00198
Normalt regleras blodsockret mycket väl. Blodsocker som inte ligger inom rätt snäva intervall är en direkt hälsofara, så det kontrolleras noga av hormonsystemet.
|
|
|
2006-04-20, 14:57
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
Det är klart man kan få blodsockerpåverkan (ät ett kilo potatismos och inget annat och sitt i soffan), men man skall inte känna sig låg eller rasa ihop som ett korthus bara för att man inte har möjlighet att äta med 3-timmarsintervall ibland eller av ett skräpmatsbaserat mål. Då är det något fel, eller om man ständigt har fluktuerande blodsockernivåer.
|
|
|
2006-04-20, 15:04
|
|
Banned User
Reg.datum: May 2002
|
Sen måste alla lära sig skilja på att ha tillfredsställt ett behov och triggat hela behovsbelöningssystemet, som efter en fet måltid med kaffe, kaka och hela faderullan och lågt blodsocker. Det ena gör dig seg, skönt avslappnad på gränsen till trött. Det andra gör dig nervös, okoncentrerad, skakig, irrationell och liksom på jakt efter något. Det som händer efter en brakmåltid är knappast att blodsockret är lågt, snarare att det är kroppens sätt att säga: men sätt dig för fan och vila, du har ätit nog med mat för ett mindre afrikanskt land, måste smälta.
|
|
|
2006-04-20, 19:55
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2004
|
Citat:
Hypo- och hyperglykemi hos friska är ett tecken på att något inte står rätt till:
http://www.mayoclinic.com/health/hypoglycemia/DS00198
Normalt regleras blodsockret mycket väl. Blodsocker som inte ligger inom rätt snäva intervall är en direkt hälsofara, så det kontrolleras noga av hormonsystemet.
|
Att glukos kan förekomma i urinen postprandialt hos friska personer är väl minst sagt ett exempel på att hyperglykaemi mycket väl kan förekomma hos normala personer...
|
|
|
2006-04-20, 20:12
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
|
"Normally there is very little or no glucose in urine. However, when the blood sugar level is very high, as in uncontrolled diabetes, it spills over into the urine. Glucose can also be present in urine when the kidneys are damaged or diseased."
Healthwise, Philip Belitsky, MD, FRCSC - Urology, December 7, 2004
"Normal urine does not contain detectable amounts of glucose or other sugars, protein, ketones, bilirubin, bacteria, yeast cells, or trichomonads."
Encyclopedia of Surgery: A Guide for Patients and Caregivers
|
|
|
2006-04-20, 20:45
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorn
Att glukos kan förekomma i urinen postprandialt hos friska personer är väl minst sagt ett exempel på att hyperglykaemi mycket väl kan förekomma hos normala personer...
|
Jag har för mig att orsaken till det är att man har mättat glukostransportsystemet, så att kroppen helt enkelt inte hinner "ta undan". För att göra det lär det krävas en hel del socker; efter ett normalt mål vettig mat torde inte glukosnivåerna vara särskilt höga, om man inte har något fel på njurarna, förstås.
När man talar om socker och effekterna av det som om det vore något slags billigare kusin till amfetamin överdriver man nog rätt rejält. Ingen mår bra av en kost baserad på godis, men man förvandlas inte till ett hyperaktivt monster av en chokladkaka. Om så ändå sker handlar det nog inte bara om fysiologi, utan även om psykologi.
|
|
|
2006-04-20, 20:48
|
|
Registered User
|
Citat:
"Normally there is very little or no glucose in urine. However, when the blood sugar level is very high, as in uncontrolled diabetes, it spills over into the urine. Glucose can also be present in urine when the kidneys are damaged or diseased."
Healthwise, Philip Belitsky, MD, FRCSC - Urology, December 7, 2004
"Normal urine does not contain detectable amounts of glucose or other sugars, protein, ketones, bilirubin, bacteria, yeast cells, or trichomonads."
Encyclopedia of Surgery: A Guide for Patients and Caregivers
|
Om du ger mig nån dag kan jag citera Medicinsk kompendium 16 utgåva (2004), som är den internmedicin bok som varje läkare har och som finns på alla danska sjukhus (och grovt kan ses som nationell riktlinje för behandling av olika sjukdomar). Har dock inte boken hemma...
|
|
|
2006-04-20, 20:55
|
|
Registered User
|
Citat:
Ursprungligen postat av Tolkia
Jag har för mig att orsaken till det är att man har mättat glukostransportsystemet, så att kroppen helt enkelt inte hinner "ta undan". För att göra det lär det krävas en hel del socker; efter ett normalt mål vettig mat torde inte glukosnivåerna vara särskilt höga, om man inte har något fel på njurarna, förstås.
.
|
Ja och nej, glukos i urinen uppkommer när första nefronet är mättat. Threshold ligger på ca 200mg/dl, Dvs ca 11mmol/l, transportmaximum (som du pratar om) ligger på knappt 400mg/dl. Att komma upp i 11mmol/l efter en rejäl dos godis är inte omöjligt. Det har jag personligen sett hos ikke diabetiker (i detta fall efter intagelse av en 75g glukosupplösning).
Så glukos i urinen är inte något om omöjligt hos friska personer....
|
|
|
2006-04-20, 21:02
|
|
Nallemoderator
Reg.datum: Feb 2002
|
Citat:
Ursprungligen postat av Trance
Nu när jag börjar bli mer och mer säker på att jag åkt på diabetes(skall kolla imorgon)
|
När man käkar kortison så kan man få ungefär samma symptom, pissar mycket, törstig, torr i munnen osv. Det händer varje gång jag höjer dosen, sen brukar jag vänja mig men över 20-25 mg "pred" så pissar jag konstant.
Iom att du nyss börjat på en omgång kortison så skulle jag gissa på kortisonet istället, om du nu inte hade symptomen innan.
Diabetes och ulcerös vill jag inte ens tänka på hur det är att kombinera, särskilt om man måste äta kortison under tiden.
|
|
2006-04-20, 21:19
|
|
Moralistmoderator
Reg.datum: Aug 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Doktorn
Ja och nej, glukos i urinen uppkommer när första nefronet är mättat. Threshold ligger på ca 200mg/dl, Dvs ca 11mmol/l, transportmaximum (som du pratar om) ligger på knappt 400mg/dl. Att komma upp i 11mmol/l efter en rejäl dos godis är inte omöjligt. Det har jag personligen sett hos ikke diabetiker (i detta fall efter intagelse av en 75g glukosupplösning).
Så glukos i urinen är inte något om omöjligt hos friska personer....
|
Nej, det är ju ett test vem som helst kan göra; det krävs inte att man käkar mer godis än att det fortfarande är (i alla fall någorlunda) gott för att nå transportmaximum. Det (eller en glukosbelastning eller något liknande) är dock inte något jag själv skulle välja för att driva en tes om att de tär normalt med glukos i urinen hos friska människor; man kan ju t.ex. utan svårighet provocera fram en blodsockerjojo hos friska individer också, men det krävs ju att man provocerar rätt ordentligt. Snarare säger väl exemplet att vi inte är konstruerade för att leva på godis eller sockerlösning.
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 07:38.
|

|