2004-11-16, 00:00
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2003
|
Bo själv + mat :>
Tja vad säger ni som bor själva o inte har så mkt $$$ :>
Min kost består av fil/havregryn/pasta/tonfisk/ris/köttbullar/mjölk/ägg
det är väl det som det handlar om för det mesta :>
vad säger ni andra som har samma situation? har ni några nya tips som inte är så värst dyra osv.
|
|
|
2004-11-16, 00:09
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2003
|
köp mycket och frys in när du hittar nått billigt.
förutom det du själv nämnde så finns här lite tips:
nötfärs när den smyger sig ner till 30 kr/kg
kycklingfilé på extrapris
skivspill/ojämna skivor går att fynda bra ibland. Senast köpte jag kalkonbröstskivor för 45 kr/kg som var hur fina som helst egentligen.
|
|
2004-11-16, 01:03
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2004
|
Willys fulkassler kostar 38kr kilo när det är exrapris. Euroshopper kassler kostar 49kr kilot annars. Eldorado kycklingfile kostar 99kr för 2 kilo, ganska billigt.
Jag lever på kycklingfile, kassler, köttfärs, ägg, havregryn, ris, potatis och pasta. Det är rätt billigt alltihopa.
|
|
|
2004-11-16, 01:25
|
|
Ge mig sol och öl!
Reg.datum: Feb 2004
|
Nötfärs, Kassler, Skinka (Netto har billig), Tonfisk, Makrill, Kycklingfilé, Grytbitar, Fläskfilé mm.
Edit: Alaska Polloc =)
Men som andra redan påpekat, köp mycket och släng i frysen, när det är billigt.
|
2004-11-16, 08:48
|
|
CottageCheeseFreak
Reg.datum: Aug 2003
|
grytor....
varför inte rejäla storkok? chiligryta m bönor, köttfärssås etc. Bara att storhandla till extrapris och frysa in i portionsförpackningar = effektivt!
|
2004-11-16, 12:30
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2004
|
10kg Eldorado Kycklingfile i månaden, sen fullkornspasta till det. Förutom det tonfisk, makrill, bröd, rökt kalkonbröst. Brukar landa på runt 2000 i månaden. Överkommligt.
|
2004-11-16, 13:08
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
Varför köper alla kycklingfiléer istället för hela kycklingar? Är bröstbiten särskilt nyttig/mager/bra relativt de andra delarna på kycklingen?
|
|
|
2004-11-16, 13:14
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2004
|
Fileer är godast helt enkelt
|
2004-11-16, 13:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2003
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bingo
Varför köper alla kycklingfiléer istället för hela kycklingar? Är bröstbiten särskilt nyttig/mager/bra relativt de andra delarna på kycklingen?
|
Jag har då iaf inte lust att betala för ben...
|
|
|
2004-11-16, 13:20
|
|
Registered User
|
Citat:
|
Filén är magrare än t.ex. låren om man bryr sig om sånt.
Morsan brukar köpa hela kycklingar ibland, sånna som är färdiggrillade, och då är det så klart jag som får rensa dom, bra jobbigt om man måste göra det ofta.
Men rätt smidigt ändå med färdiggrillad kyckling om man bortser från rensiningen.
|
|
|
2004-11-17, 03:27
|
|
Registered User
Reg.datum: Mar 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Legance
Tja vad säger ni som bor själva o inte har så mkt $$$ :>
Min kost består av fil/havregryn/pasta/tonfisk/ris/köttbullar/mjölk/ägg
det är väl det som det handlar om för det mesta :>
vad säger ni andra som har samma situation? har ni några nya tips som inte är så värst dyra osv. 
|
Hmm, det där låter ungefär precis som vadjag brukade äta när jag levde ensam och köpte mat för lite pengar.
|
|
|
2004-11-17, 10:16
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2002
|
Bönor. Linser. Där har du billiga livsmedel att dryga ut kosten med.
|
|
|
2004-11-18, 00:01
|
|
Registered User
Reg.datum: Oct 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av AFanatic
Jag har då iaf inte lust att betala för ben...
|
Men det gör du - vare sig du köper filéer eller hela kycklingar. De som tillverkar kycklingbröst gör sig knappast besväret att skära ut filéerna bara för att få mindre betalt för kycklingen. De gör det för att få bättre betalt per given slaktvikt.
Att filén är godare och magrare kan man ju köpa, men kilopriset för filé är väldigt högt även om man räknar in benen i den hela kycklingen. Färsk kyckling köper man för en sådär 20 kr/kg på extrapris och ännu lägre för den frysta. Färdiggrillad vägrar man naturligtvis äta eftersom den är så salt att det svider i munnen efteråt.
@Johan: Rensningen av den hela kycklingen ser jag inte som ett problem eftersom jag vanligen sköter den detaljen med tänderna  Fast du menar kanske styckningen? Är det det du menar så be morsan köpa en fågelsax. Då går det i ett nafs.
Ajja, ville bara veta.
|
|
|
2004-11-18, 00:10
|
|
Registered User
Reg.datum: Sep 2003
|
Köper:
Kycklingfilé 12 kr/kg
Keso (200g) 4 kr
mjölk 5 kr
kesella (250g) 4 kr
Billigt å bra!
Edit: kalkonfärs kom jag över för 19 kr kilot.. gott som fan!
|
|
|
2004-11-18, 01:38
|
|
Registered User
|
Citat:
@Johan: Rensningen av den hela kycklingen ser jag inte som ett problem eftersom jag vanligen sköter den detaljen med tänderna  Fast du menar kanske styckningen? Är det det du menar så be morsan köpa en fågelsax. Då går det i ett nafs.
Ajja, ville bara veta.
|
Hon gillar att göra wok, så jag fick liksom först rensa kycklingen alldeles ren på kött och sen strimla den, men det är helt klart smidigt att göra som du, fast jag tror inte min familj skulle uppskatta det om köttet sen ska ner i pannan
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 20:34.
|

|