Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2005-10-24, 14:02   #1
mangs
I´m just kidding. Or am I?

mangss avatar

Reg.datum: Oct 2001
Någon som har koll på isolering av swimmingpool?

Vet att det inte är rätt forum men eftersom det råder viss aktivitet här jämfört med poolforum.se så tänkte jag fråga här med. Jag tänkte isolera vår swimmingpool under vintern så att inte vattnet fryser till is. Fryser vattnet expanderar det vilket kan få till följd att mosaiken som poolen är klädd med lossnar i vattennivån. Jag tänkte först bygga upp ett regelverk runt poolen och sedan isolera med frigolit men det verkar som mycket jobb. Jag har nu kommit över stora skivor av frigolit som är ca 15 cm tjocka och de bör ju isolera hyffsat. Tror ni att man kan undvika att få vattnet att frysa om man slänger i dessa stora skivor direkt i vattnet och lägger dem väldigt tätt ihop och sedan lägger/spänner fast en vanlig pressening över? Poolen befinner sig i södra Skåne så normalt sätt så är det inte långa perioder som temperaturen håller sig under nollan. vad tror ni, kommer det att fungera eller bör man ha en luftspalt mellan frigoliten och vattnet? Hur pass bra isolerar frigolit?

Ex1
luft -3 grader-----Frigolit 15cm-----vatten X grader

Ex2
luft -3 grader-----Frigolit 15cm-----luft Y grader-------vatten X grader
Gammal 2005-10-24, 16:58   #2
mangs

mangss avatar

Verkligen ingen som har koll på fysik och isolering?
Gammal 2005-10-24, 18:59   #3
The_RobRoy
Living the good life

The_RobRoys avatar

Reg.datum: Jul 2004
Frigolit har ju riktigt urkass värmeledningsförmåga, så det bör ju funka som isolering, gamla termosar hade ju frigolit runt
Gammal 2005-10-24, 19:04   #4
Larsson
.....

Larssons avatar

Reg.datum: Aug 2005
Varför inte tömma vattnet ur poolen under vintern, den måste ju ändå göras rent till våren. Blir ju hur skitigt som helst om det bara står även om man har mycket klor i.
Larsson är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 19:09   #5
hasse36
Kolos egen språkpolis

hasse36s avatar

Reg.datum: Jan 2005
Jag har arbetat med isolerteori för några år sedan men det du beskriver är oerhört komplext. Hade den omgivande temperaturen varit konstant hade man kunnat atackera problemet med Newtons avsvalningslag

Frigolit är ett alldeles utmärkt isoleringmaterial fullt i klass med glasull och mineralull.

Jag antar att det finns en anledning till varför du inte tömmer poolen.
Skulle du kunna tömma den på vintern om det skulle behövas?

Du skulle kunna använda isolering som du har beskrivit och sedan kontrollera temperaturen på ytvattnet.

Men vad gör du om det börjar krypa ner mot noll?
När frigoliten fryser fast?
När det snöar på presseningen?
Gammal 2005-10-24, 20:10   #6
bubbe
My boobs are Ok

bubbes avatar

Reg.datum: Mar 2004
rörelse är ju ett annat sätt att förhindra frysning!

Hur hade du tänkt lägga frigoliten, som ett täcke över poolen?

Rimligtvis måste du ha väldigt tätt, samt ett rejält tjockt lager för
att jorduppvärmen ska hindra att frysgrader uppstår. Ligger temperaturen
bara ett par under minus lite då och då så borde det väl fungera, men
värre med några veckor i minus femton grader.
bubbe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 20:52   #7
mangs

mangss avatar

Hej,

tack för era svar.

Anledningen att jag inte tömmer är att om man tömmer kommer snö och regn bilda is vilket kan orsaka att mosaiken lossnar. Detta hände nämligen förra ägaren. har kollat upp detta och det bästa skall tydligen vara att köra fylld pool. Det man kan göra är att man lägger i typ 3-4 PET-flaskor halvfyllda med vatten som då kommer flyta och om det då bildas is på ytan så är det flaskan som ger vika före mosaiken. Vatten som expanderar fryser ju som bekant.

Som jag ser det finns två alternativ där ena alternativet är att man bygger ett regelverk runt och över poolen och täcker allt med isolermaterial i form av frigolit. Här kan man ju även bygga in en liten värmare med termostat. Detta kommer ta en hel del tid samt kommer vara skrymmande då det krävs ca 40m2 frigolit + ett antal meter reglar. Dessutom måste det ju hålla för snö som landar på den ( om det snöar dvs det är ju Skåne

Det enklare alternativet är att slänga ner frigoliten direkt i poolen enligt min första post. Vet dock inte hur bra vattnet blir isolerat från minusgraderna på detta sätt. Här krävs det bara ca 25m2 frigolit då man inte behöver täcka runt poolen.

Det man också skall tänka på att hela detta bråtet också skall husera någostans under sommarhalvåret.
Gammal 2005-10-24, 21:27   #8
Pdaddy
Registered User

Pdaddys avatar

Reg.datum: Jan 2004
Isolering är nog lättast, men som någon sa innan.. Vatten i rörelse fryser inte.

Tex en båt ma vill ha i året runt, då köper man en speciell cirkulerings probeller som sänkes ner under båten å cirkulerar vattnet upp mot skråvet.

Om du skulle kunna hitta nån billig pump/pumpar som inte drar allt för mycke kräm så skulle de kunna placeras ut så att de skapar en ström på ytvattnet runt i polen.
Dock så krävs ett tak över polen också.

Du kan ju isolera och ha någon kraftigare pump som reserv backup vid riktigt kalla nätter eller längre perioder. Räcker ju med att sätta pumpen på timer så den snurrar i 10 minuter var 30 minut eller så.

Marcus
Gammal 2005-10-24, 21:53   #9
ArooN
Helbulk helglad

ArooNs avatar

Reg.datum: Oct 2004
Citat:
Ursprungligen postat av Pdaddy
Isolering är nog lättast, men som någon sa innan.. Vatten i rörelse fryser inte.

Tex en båt ma vill ha i året runt, då köper man en speciell cirkulerings probeller som sänkes ner under båten å cirkulerar vattnet upp mot skråvet.

Om du skulle kunna hitta nån billig pump/pumpar som inte drar allt för mycke kräm...
Marcus
Båtpumparna man använder ligger på 10-11 watt har jag för mig.
Vilket då innebär en kostnad på ~20 spänn om den går dygnet runt i tre månader. (10*24(24h, ett dygn), 240*90(dagar)= 21600wH/1000=21kWh*~1 krona (högt räknat)
Så det är ett billigt alternativ att skydda mosaiken.
Sen är det ju inköpspris på pumpen, men de är inte dyra.

/Andreas
ArooN är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 22:08   #10
Lillgrabben
Registered User

Lillgrabbens avatar

Reg.datum: Aug 2002
Citat:
Ursprungligen postat av hasse36
Jag har arbetat med isolerteori för några år sedan men det du beskriver är oerhört komplext. Hade den omgivande temperaturen varit konstant hade man kunnat atackera problemet med Newtons avsvalningslag

Frigolit är ett alldeles utmärkt isoleringmaterial fullt i klass med glasull och mineralull.

Jag antar att det finns en anledning till varför du inte tömmer poolen.
Skulle du kunna tömma den på vintern om det skulle behövas?

Du skulle kunna använda isolering som du har beskrivit och sedan kontrollera temperaturen på ytvattnet.

Men vad gör du om det börjar krypa ner mot noll?
När frigoliten fryser fast?
När det snöar på presseningen?

Rätta mig om jag har fel, men det sägs att frigolit har dubbla k-värdet jämfört med "Gullfiber" räknat / samma tjocklek på isoleringen. Största problemet med frigolit borde vara att det måste vara tätt monterat så att man inte får kalldrag mellan frigoliten & det man vill isolera.

Jag tror att ett schysst pooltäcke i kombination med en "omrörare" för vattnet skulle vara det bästa i Mangs situation. Att tappa ur allt vatten är nog heller inte så bra om det blir tjäle i marken runt poolen ( kanske inte blir det i Skåne), då kan nog kaklet pressas loss då marken runt om trycker på.

/ Svamlaren av 1.a klass!
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 22:57   #11
Wiiking
Registered User

Wiikings avatar

Reg.datum: May 2003
Hmm, funderade lite här på om man kanske kunde hälla nånting i vattnet så fryspunkten går ner lite?

Fast är det en stor pool krävs det väl antagligen sådana mängder att det knappast blir prisvärt.
Wiiking är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-24, 23:02   #12
Lillgrabben
Registered User

Lillgrabbens avatar

Reg.datum: Aug 2002
Citat:
Ursprungligen postat av Wiiking
Hmm, funderade lite här på om man kanske kunde hälla nånting i vattnet så fryspunkten går ner lite?

Fast är det en stor pool krävs det väl antagligen sådana mängder att det knappast blir prisvärt.

Glykol 50/50 blandning gör att fryspunkten blir - 35 grader cirka.

Men kanske något dyrt att fylla en pool med!
Lillgrabben är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 01:02   #13
Endumen
Registered User

Endumens avatar

Reg.datum: Jul 2005
Citat:
Ursprungligen postat av Lillgrabben
Glykol 50/50 blandning gör att fryspunkten blir - 35 grader cirka.

Men kanske något dyrt att fylla en pool med!

För att inte tala om farligt
Endumen är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2005-10-25, 07:12   #14
mangs

mangss avatar

Tack än en gång!.

Jo, en liten pump som får vattnet i rörelse kanske är det bästa. Kan inte använda den vanliga pumpen på vinterhalvåret så det fr bvara en liten som man sänker ner i poolen. jag får kolla på det. Glykol-lösningen låter lite sådär. Jag vill inte hälla i 16000 lite glykol i vattnet men det är klart, då sjunker ju fryspunkten rejält.

Låt se, vad har vi kommit fram till.

1. Tät isolering mha frigolit
2. Några halfyllda plastflaskor vid ytan som tar värsta smällen om det skulle frysa.
3. Någon pump eller linkande som får vattnet i rörelse.
4. Glykolen sparar vi till bilen

Något mer att tänka på?
Gammal 2005-10-25, 07:21   #15
z_bumbi
Nallemoderator

z_bumbis avatar

Reg.datum: Feb 2002
Citat:
Ursprungligen postat av mangs
Något mer att tänka på?
Täta med med någon presenning eller byggplast, om det kommer snö väg fördelarna med mer isolering mot att din konstruktion ska hålla för vikten.

"Your physiology doesn't care what your philosophy is"
z_bumbi är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:36.