Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-06-09, 11:07   #1
svenbanan
Banned User

Reg.datum: Jan 2012
Hur mycket datatrafik drar en iphone i "daglig drift"?

Jag har en gammal iphone4 (eller kanske det är iphone5) som jag i nuläget inte har nåt abonnemang på. Jag tänkte skaffa ett kontantkort och sedan egentligen mest ha med den då jag är ute och springer och använda i Strava eller Runkeeper ifall inte detta käkar datatrafik i massor så jag måste förnya kontantkortet hela tiden. Jag kommer bara använda den till att ringa ifrån vid enstaka tillfällen, och jag kommer kunna komma åt internet via wifi då jag är hemma.

Dvs jag vill köpa ett kontantkort och sedan inte behöva förnya förrän om flera månader.

Men jag kan alltså inte stänga av antennen helt för mobildata, eftersom jag då inte kommer kunna använda de där kartfunktionerna särskilt effektivt.

På min andra mobil har jag ett abonnemang där jag kan surfa upp till 1GB eller vad det är, och sedan får man betala för det överskjutande. Men jag kan inte se på räkningarna hur mycket jag faktiskt använt per månad.

Så ifall nån har nån koll på hur mycket dataaverföring det går åt då man använder tex Runkeeper?

Eller ifall nån har nån slags koll på hur mycket trafik telefonen kan tänkas dra ifall man inte själv aktivt surfar eller spelar onlinespel och liknande?
svenbanan är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-09, 11:10   #2
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Har inte iPhone någon funktion där man kan se trafikmängden? På Android har jag både "Wi-Fi Use" och "4G Use" där jag kan se trafikmängden för varje enskild app över en tidsperiod jag väljer.

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-09, 11:20   #3
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Reg.datum: Jan 2004
Gå in på Inställningar/Mobilnät så har du en lista exakt hur mycket varje program har dragit i mobildata och den totala mängden under aktuell period. Det går också att stänga av mobildata separat för varje enskild funktion.

Med denna funktion insåg jag att Google Maps knappt drar något alls vilket gjort att jag kan använda den som GPS när jag är ute och far i Europa till knappt någon kostnad. Köper man säg 1 Gb för 149kr så räcker det utan problem till att ha gps:en igång i flera timmar varje dag i veckor utan att man gjort av med potten. Ett tips för europaresenären som inte vill köra fel.

Senast redigerad av MasterChief den 2016-06-09 klockan 11:22.
MasterChief är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-09, 11:33   #4
PureWhey
Banned User

Reg.datum: Oct 2012
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Gå in på Inställningar/Mobilnät så har du en lista exakt hur mycket varje program har dragit i mobildata och den totala mängden under aktuell period. Det går också att stänga av mobildata separat för varje enskild funktion.

Med denna funktion insåg jag att Google Maps knappt drar något alls vilket gjort att jag kan använda den som GPS när jag är ute och far i Europa till knappt någon kostnad. Köper man säg 1 Gb för 149kr så räcker det utan problem till att ha gps:en igång i flera timmar varje dag i veckor utan att man gjort av med potten. Ett tips för europaresenären som inte vill köra fel.
Prövat med någon GPS-app? Typ Garmins.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-06-09, 11:44   #5
svenbanan
Banned User

Ok. Visste inte att man kunde hitta det i telefonen. Tack för tipset.

Tar en uppföljnadsfråga istället.

Billigast/bästa kontantkort?
Gammal 2016-06-09, 12:40   #6
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Nope, tycker Google Maps funkar utmärkt. Sist härjade jag runt i Italien i några dagar på småvägar i Piemonte och det funkade helt perfekt. Det enda är ju om det är svajigt nät och den inte kan ladda ner kartan. Men i Europa har jag aldrig upplevt att det hänt i ett kritiskt ögonblick och då har jag säkert använt den i 100-tals timmar.
Gammal 2016-06-09, 13:42   #7
spoon
Spån

spoons avatar

Reg.datum: Nov 2006
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey Visa inlägg
Alternativt Nokias HERE. Då laddar man hem kartan och kan använda den offline.

Tapatalk
Gammal 2016-06-09, 14:00   #8
Menigar
Registered User

Menigars avatar

Reg.datum: Aug 2004
Citat:
Ursprungligen postat av MasterChief Visa inlägg
Nope, tycker Google Maps funkar utmärkt. Sist härjade jag runt i Italien i några dagar på småvägar i Piemonte och det funkade helt perfekt. Det enda är ju om det är svajigt nät och den inte kan ladda ner kartan. Men i Europa har jag aldrig upplevt att det hänt i ett kritiskt ögonblick och då har jag säkert använt den i 100-tals timmar.
Prova funktionen offlineområden i maps, tidigare fanns det en begränsning som gjorde den ganska värdelös men nu går det att lägga in mer än hela Schweiz som ett område, förutsatt att du har plats.
Gammal 2016-06-09, 14:08   #9
svenbanan
Banned User

Citat:
Ursprungligen postat av Menigar Visa inlägg
Prova funktionen offlineområden i maps, tidigare fanns det en begränsning som gjorde den ganska värdelös men nu går det att lägga in mer än hela Schweiz som ett område, förutsatt att du har plats.
Om du pratar om google maps så tror jag dock dessakartor raderas ur telefonen efter 30 dagar, så man får ju isåfall ha lite koll på det så man inte laddar ner för tidigt...
Gammal 2016-06-09, 16:23   #10
MasterChief
Världens Största Kyk®

MasterChiefs avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Menigar Visa inlägg
Tack för tipset, har inte funderat på det ens men det är såklart ännu mer optimalt.

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:40.