2019-10-29, 02:06
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2016
|
Tråden om sömn och drömmar.
Ordet är fritt och vi diskuterar allt som har med sömn och drömmar att göra.
Vad är det längsta du varit vaken och varför var du vaken så länge? Vilka effekter upplevde du? Jag har varit vaken i sju dagar som längst pga sjukdom som gjorde att jag inte kunde somna. Förvånansvärt så upplevde jag inga negativa kognitiva effekter eller kände mig sömnig.
|
|
|
2019-10-29, 07:57
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Jag led under en period, ett år eller så, av kraftiga vakendrömmar och sömnparalyser.
Jag bodde under den tiden i en liten studentlägenhet med sovalkov och jag drömde ofta att någon, något, kom runt hörnet och attackerade mig. Jag kunde inte röra mig men var vaken och när det blev för intensivt så vaknade jag i samma position. "Ah, bara en mardröm!" tänkte jag och försökte somna om. Precis då hörde jag något i hallen och jag blev överfallen igen, oförmögen att röra mig. Sen vaknade jag upp igen, och det här kunde upprepa sig flera gånger.
När jag till sist vaknade, på riktigt, visste jag inte huruvida jag faktiskt var vaken eller ej. Man låg där, helt slut av den fysiska ansträngningen av att mota bort där där som attackerade en, utan att veta om det skulle hända igen.
På samma sätt drömde jag ofta att bussen jag tog till och från skolan skulle åka nerför Götaälvbron. Jag vaknade ofta på bussen precis när vi skulle slå i vattnet för att jag hade somnat; jag pluggade heltid och jobbade typ halvtid och heltid varje lov. Varje gång jag vaknade var jag närmare bron och till sist när vi faktiskt var över kunde jag oftast hålla mig vaken.
Jag kom sedan på ett sätt att skilja på dröm och verklighet, precis som de i Inception har en liten token. Jag märkte att när jag drömde så kunde jag inte se siffror organiserat. Klockan var helt knäpp, det gick inte att ringa telefonnummer, var man på en perrong så var det helt mismatch med avgångar och tider. Om jag märkte att något kändes fel i drömmen kunde jag genom att kolla på klockan inse om det var en dröm eller ej och då kunde jag vakna.
Problemet med att veta detta är ju att man går omkring "vaken" och kollar vad klockan är hela tiden.
Nu var det ett tag sedan men jag tror absolut att stress och liknande kan påverka hur man sover och drömmer.
Senast redigerad av Scratch89 den 2019-10-29 klockan 07:58.
|
|
|
2019-10-29, 08:10
|
|
Horny user
Reg.datum: Jan 2011
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Jag led under en period, ett år eller så, av kraftiga vakendrömmar och sömnparalyser.
Jag bodde under den tiden i en liten studentlägenhet med sovalkov och jag drömde ofta att någon, något, kom runt hörnet och attackerade mig. Jag kunde inte röra mig men var vaken och när det blev för intensivt så vaknade jag i samma position. "Ah, bara en mardröm!" tänkte jag och försökte somna om. Precis då hörde jag något i hallen och jag blev överfallen igen, oförmögen att röra mig. Sen vaknade jag upp igen, och det här kunde upprepa sig flera gånger.
När jag till sist vaknade, på riktigt, visste jag inte huruvida jag faktiskt var vaken eller ej. Man låg där, helt slut av den fysiska ansträngningen av att mota bort där där som attackerade en, utan att veta om det skulle hända igen.
|
Detta händer mig alldeles för ofta, vissa perioder varje natt. Fruktansvärt obehagligt. Tror som du säger också att det har att göra med stress eller att man mår dåligt på annat sätt. Sömnparalys är på ett sätt väldigt fascinerande men samtidigt väldigt jobbigt. Den "ondskan" som man känner tar över hela rummet när det händer är ganska spännande/skrämmande.
|
|
|
2019-10-29, 08:15
|
|
Klädsamt knubbig
Reg.datum: Dec 2004
|
Citat:
Ursprungligen postat av Akerhage
Detta händer mig alldeles för ofta, vissa perioder varje natt. Fruktansvärt obehagligt. Tror som du säger också att det har att göra med stress eller att man mår dåligt på annat sätt. Sömnparalys är på ett sätt väldigt fascinerande men samtidigt väldigt jobbigt. Den "ondskan" som man känner tar över hela rummet när det händer är ganska spännande/skrämmande.
|
Javisst.
En positiv sak med detta var att man kunde börja styra sina drömmar. Istället för att jag vaknade när jag märke att jag drömde kunde jag faktiskt börja göra orimliga saker, för jag styrde ju världen. Jag kunde flyga genom att börja levitera stundtals, däremot tänkte jag nog att det var bäst att inte försöka göra saker som jag faktiskt kunde göra i verkliga livet, typ köra en bil genom stan i 120.
Dock kunde det förgylla en dröm. Var man ute på stan och man insåg att man drömde kunde man drömma att det stod någon som sålde kaffe eller bullar eller nåt. Så kunde man njuta av den upplevda smaken utan att wasta kalorier.
|
|
2019-10-29, 10:01
|
|
Göteborg är världens bästa stad!
Reg.datum: Sep 2007
|
Citat:
Ursprungligen postat av Scratch89
Javisst.
En positiv sak med detta var att man kunde börja styra sina drömmar. Istället för att jag vaknade när jag märke att jag drömde kunde jag faktiskt börja göra orimliga saker, för jag styrde ju världen. Jag kunde flyga genom att börja levitera stundtals, däremot tänkte jag nog att det var bäst att inte försöka göra saker som jag faktiskt kunde göra i verkliga livet, typ köra en bil genom stan i 120.
Dock kunde det förgylla en dröm. Var man ute på stan och man insåg att man drömde kunde man drömma att det stod någon som sålde kaffe eller bullar eller nåt. Så kunde man njuta av den upplevda smaken utan att wasta kalorier.

|
Kanske bra att syssla med klardrömmar när man är under deff?
|
|
|
2019-10-29, 10:25
|
|
?
Reg.datum: Apr 2016
|
Hade en ett år lång period med ca 1-3 timmar sömn per natt, förutom det uppenbara med oerhörd trötthet och tveksam mental hälsa fick jag permanent nedsatt syn :p
Googlade mig till när det begav sig att det fanns studier som tydde på just samband mellan kronisk sömnbrist och synnedsättning.
Under samma period var jag som längst HELT utan sömn i 3 dagar, vilket med ett redan kraftigt "sömnunderskott" var hemskt
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
|
Citat:
Ursprungligen postat av Yes
Bob, jag vill ligga med dig.
|
|
|
|
2019-10-29, 10:28
|
|
Lägg in nått kul
Reg.datum: Nov 2016
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90
Hade en ett år lång period med ca 1-3 timmar sömn per natt, förutom det uppenbara med oerhörd trötthet och tveksam mental hälsa fick jag permanent nedsatt syn :p
Googlade mig till när det begav sig att det fanns studier som tydde på just samband mellan kronisk sömnbrist och synnedsättning.
Under samma period var jag som längst HELT utan sömn i 3 dagar, vilket med ett redan kraftigt "sömnunderskott" var hemskt 
|
Hur är detta ens möjligt? En natt med 5-6h sömn räcker för att jag ska somna som en stock kl19
|
|
|
2019-10-29, 10:46
|
|
?
|
Det var inte ett val, utan en konsekvens :P
Jag hade svårt att somna och vaknade inom 30-60 minuter efter det att jag till slut somnat.
Det är nog helt enkelt inte min grej att upprepade gånger bli slängd i golvet så skallen och ryggen värker och att ha svettiga, håriga män som bänder runt mina armar, stryper mig och sitter på mitt ansikte.
|
Citat:
|
|
|
|
2019-10-29, 11:06
|
|
Jag har frågat två år i rad, jag ger upp.
Reg.datum: Oct 2018
|
Citat:
Ursprungligen postat av Bob90
Det var inte ett val, utan en konsekvens :P
Jag hade svårt att somna och vaknade inom 30-60 minuter efter det att jag till slut somnat.
|
Hur löste du det sen, om man får fråga?
|
|
|
|
2019-10-29, 11:16
|
|
?
|
Citat:
Ursprungligen postat av Lafayette
Hur löste du det sen, om man får fråga? 
|
Med hjälp av sjukgymnast 
Synnedsättningen verkar ju som sagt dock tyvärr vara permanent.
|
Citat:
|
|
|
|
2019-10-29, 11:31
|
|
Registered User
Reg.datum: Feb 2007
|
|
|
|
2019-10-29, 12:01
|
|
är en liten legend.
Reg.datum: Nov 2003
|
Hade faktiskt en diskussion med sambon häromdagen om just detta..
Jag hade en dröm där det ände så mycket, och jag minns längden och delar så väl. Vi pratar om en dröm som varade i dagar. Helt galen. När jag vaknade upp så hade jag sovit 1 timme och ~20 min. Helt sjukt. Hur i hela friden kan jag ha upplevt så mycket, så länge i mitt huvud medan i verkligheten har det inte ens gått två ynka timmar?
Galet. GALET!
Yes! Ser ut som rena rama fett-boven. Tror det där är orsaken till södra USA's fettma-epedemi också. Jävla tallriksmodell!
|
|
|
|
2019-10-29, 12:05
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2015
|
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben
Jag hade en dröm där det ände så mycket, och jag minns längden och delar så väl. Vi pratar om en dröm som varade i dagar. Helt galen. När jag vaknade upp så hade jag sovit 1 timme och ~20 min. Helt sjukt. Hur i hela friden kan jag ha upplevt så mycket, så länge i mitt huvud medan i verkligheten har det inte ens gått två ynka timmar?
Galet. GALET!
|
Är det inte lite det filmen Inception handlar om? Något par lever en hel livstid tillsammans i en gemensam dröm, men egentligen är det ytterst kort tid i verkligheten.
|
|
|
2019-10-29, 12:40
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av Snubben
Galet. GALET!
|
|
|
|
2019-10-29, 12:48
|
|
Registered User
Reg.datum: May 2015
|
Citat:
Ursprungligen postat av PureWhey
|
lol
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 17:35.
|

|