Det står mellan bältböj och 45° benpress, där djupet i båda är strax under 90°. Utförandet i bältböjen är som vid 3:40 i klippet nedan för att imitera en normal böj så mycket som möjligt. Min gissning är på bältböjen, men samtidigt så är jag kluven, då jag knappt får någon "kontakt/pump" i den jämfört med benpressen (lika många reps och tempo).
Jag tänker att bältböjen lägger tyngden på bäckenet istället för högre upp mot ryggen/axlarna och du får en kortare hävarm, mindre kraft som utvecklas av gluteus och hamstrings.
Jag har absolut inget bra belägg för detta, då samma argument skulle kunna appliceras på benpressen. Men känns som om hamstrings och gluteus får jobba mer i en benpress än i en bältböj. Kanske för att man kan ändra fotpositionen till högre upp i en benpress.
För uttröttning och tillväxt av muskler tror jag benpress är bättre, men bältböj kan ha mer överföring till vanliga knäböj.
Jag har absolut inget bra belägg för detta, då samma argument skulle kunna appliceras på benpressen. Men känns som om hamstrings och gluteus får jobba mer i en benpress än i en bältböj. Kanske för att man kan ändra fotpositionen till högre upp i en benpress.
För uttröttning och tillväxt av muskler tror jag benpress är bättre, men bältböj kan ha mer överföring till vanliga knäböj.
Jo, jag hittade studien nedan som mycket riktigt visade att gluteus får mindre smisk än i en normal bakböj. Nu när jag tänker efter så fick jag aldrig någon nämnvärd kontakt/pump när jag kunde köra bakböj heller.
Citat:
Our results suggest belt squatting provides similar muscular demands for the quadriceps, hamstrings, and plantar flexors, but is less demanding of trunk stabilizers, and gluteual muscles.
Jo, jag hittade studien nedan som mycket riktigt visade att gluteus får mindre smisk än i en normal bakböj. Nu när jag tänker efter så fick jag aldrig någon nämnvärd kontakt/pump när jag kunde köra bakböj heller.
En övning jag vill rekommendera som inte hör till genren men är lite lik i rörelsemönstret är trap-bar deadlift. Fäller man inte så mycket i höften utan böjer mer i knäna känns det rätt mycket i framsida lår.
Du böjer för bra. Tyngre vikt och redigt fäll framåt så har du stan böjröv snart.
Priset kanske är din rygg, men ingen minns en fegis.
Haha jag har lekt med elden en för många gånger, och det slutar likadant varje gång, ett irriterat diskbråck i halsryggen. Så nu är mitt motto "better safe than sorry".
Kanske orelaterat men jag upplever mycket bra lårpump i smithböj där fötterna placeras långt fram och att kroppen tillåts vinklas ungefär som i hacksquat. Och att man liksom försöker putta fram fötterna under lyftet (friktionen, om den är tillräcklig, gör ju givetvis att fötterna inte kommer nånstans). Joe Bennet på Hypertrophy Coach menade att just friktionskraften från fötterna överförs till låren mycket bra om man gör det på detta sätt.
Senast redigerad av Uncle Joe den 2023-04-14 klockan 08:56.
Kanske orelaterat men jag upplever mycket bra lårpump i smithböj där fötterna placeras långt fram och att kroppen tillåts vinklas ungefär som i hacksquat. Och att man liksom försöker putta fram fötterna under lyftet (friktionen, om den är tillräcklig, gör ju givetvis att fötterna inte kommer nånstans). Joe Bennet på Hypertrophy Coach menade att just friktionskraften från fötterna överförs till låren mycket bra om man gör det på detta sätt.
Håller med smithen gör att du kan koncentrera lårmuskeln ordentligt det blir som benpress fast med högre utväxling.
När det gäller beltböjen så är den smärtsam för oss med lite lårvolym den skär in i insidan av låren.
När det gäller beltböjen så är den smärtsam för oss med lite lårvolym den skär in i insidan av låren.
För mig är det definitivt så att jag får mycket bättre kontakt i "hack-smith" än benpressen. Benpressen vet jag inte riktigt vad jag ska tycka om, tycker det är för lätt att ta spjärn mot ryggstödet för att trycka upp vikten med andra muskler på nåt vis. Har provat flera benpressar och aldrig fått till den efterlängtade kontakten. Högreps kanske fungerar men hittills slår inget hack-smith och bulgariska splitböj.
För mig är det definitivt så att jag får mycket bättre kontakt i "hack-smith" än benpressen. Högreps kanske fungerar men hittills slår inget hack-smith och bulgariska splitböj.
Hack-smithen är riktigt bra, faktiskt. Håller med.
Plus att den ene hack-squat maskinen inte är den andra lik...
Finns en på gymmet (recoil?) som har en bananformad rörelsebana som gett mig kraftig ryggvärk.
Plus att den ene hack-squat maskinen inte är den andra lik...
Finns en på gymmet (recoil?) som har en bananformad rörelsebana som gett mig kraftig ryggvärk.
Det står mellan bältböj och 45° benpress, där djupet i båda är strax under 90°. Utförandet i bältböjen är som vid 3:40 i klippet nedan för att imitera en normal böj så mycket som möjligt. Min gissning är på bältböjen, men samtidigt så är jag kluven, då jag knappt får någon "kontakt/pump" i den jämfört med benpressen (lika många reps och tempo).
Jeff Cavaliere verkar hylla beltsquat och anse att den är den bästa övningen att bygga quads med c:a 16:30 in i klippet. Om så är fallet är jag inte tillräckligt kunnig för att ha någon vettig åsikt om.