Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Kost & Näring

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2021-05-24, 12:06   #1
King Grub
Chefsarkitekt Oljebyxor

King Grubs avatar

Reg.datum: Mar 2002
Lika stor muskeluppbyggande effekt av insektsprotein som av mjölkprotein

Både i vila och efter träning.

Citat:
Background

Insects have recently been identified as a more sustainable protein-dense food source and may represent a viable alternative to conventional animal-derived proteins.

Objectives

We aimed to compare the impacts of ingesting lesser mealworm– and milk-derived protein on protein digestion and amino acid absorption kinetics, postprandial skeletal muscle protein synthesis rates, and the incorporation of dietary protein–derived amino acids into de novo muscle protein at rest and during recovery from exercise in vivo in humans.

Methods

In this double-blind randomized controlled trial, 24 healthy, young men ingested 30 g specifically produced, intrinsically L-[1-13C]-phenylalanine and L-[1-13C]-leucine labeled lesser mealworm– or milk-derived protein after a unilateral bout of resistance-type exercise. Primed continuous L-[ring-2H5]-phenylalanine, L-[ring-3,5-2H2]-tyrosine, and L-[1-13C]-leucine infusions were applied, with a frequent collection of blood and muscle tissue samples.

Results

A total of 73% ± 7% and 77% ± 7% of the lesser mealworm and milk protein–derived phenylalanine was released into the circulation during the 5 h postprandial period, respectively, with no significant differences between groups (P < 0.05). Muscle protein synthesis rates increased after both lesser mealworm and milk protein concentrate ingestion from 0.025 ± 0.008%/h to 0.045 ± 0.017%/h and 0.028 ± 0.010%/h to 0.056 ± 0.012%/h at rest and from 0.025 ± 0.012%/h to 0.059 ± 0.015%/h and 0.026 ± 0.009%/h to 0.073 ± 0.020%/h after exercise, respectively (all P < 0.05), with no differences between groups (both P > 0.05). Incorporation of mealworm and milk protein-derived L-[1-13C]-phenylalanine into de novo muscle protein was greater after exercise than at rest (P < 0.05), with no differences between groups (P > 0.05).

Conclusions

Ingestion of a meal-like amount of lesser mealworm–derived protein is followed by rapid protein digestion and amino acid absorption and increases muscle protein synthesis rates both at rest and during recovery from exercise. The postprandial protein handling of lesser mealworm does not differ from ingesting an equivalent amount of milk protein concentrate in vivo in humans.
The American Journal of Clinical Nutrition, 21 May 2021. Insects are a viable protein source for human consumption: from insect protein digestion to postprandial muscle protein synthesis in vivo in humans: a double-blind randomized trial.

https://academic.oup.com/ajcn/advanc...qab115/6280099

Angående PM-rådgivning!
King Grub är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-24, 12:56   #2
skyffelmördarn
Registered User

skyffelmördarns avatar

Reg.datum: Dec 2019
Tja kan man mixa det och få det till ett pulver och få det att smaka bra så varför inte.
skyffelmördarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-24, 15:32   #3
kvarnis
Registered User

kvarniss avatar

Reg.datum: Jul 2015
Googlade precis mealworm.
kvarnis är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-25, 11:15   #4
sladdbarn
Registered User

Reg.datum: Aug 2019
Jag ser fram emot att äta diverse insekter, kan bli billigt, är nyttigt och rikt på protein och är bra för miljön, WIN!
sladdbarn är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-25, 11:18   #5
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Jag ser fram emot att äta diverse insekter, kan bli billigt, är nyttigt och rikt på protein och är bra för miljön, WIN!
+1.

Ej att förglömma: en insekt som föds upp på en farm lär inte lida lika mycket som en ko, gris eller höna.

Gimme all your insektsmat nao.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-25, 11:25   #6
Uncle Joe
Registered User

Uncle Joes avatar

Reg.datum: Aug 2011
Så länge det är pulveriserat skulle jag inte ha några bekymmer med att blanda i lite sånt i degen.
Uncle Joe är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-25, 12:19   #7
barrf
Registered User

Reg.datum: Nov 2013
Mina muskler skriker efter insektskött. Kanske leder till färre mjölkproteinfisar också (då blir sambon glad).
barrf är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-25, 14:11   #8
PureWhey
Banned User

Reg.datum: Oct 2012
Finns så jäkla mycket man kan göra med insekter. Jag hoppas verkligen svenskar kan ta åt sig det.

Funkar perfekt som t.ex. högprotein-snacks. Har käkat larver i olika kryddor, det är krispigt och gött med bra macros.
PureWhey är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-25, 14:39   #9
Kev88
Registered User

Kev88s avatar

Reg.datum: Jun 2016
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn Visa inlägg
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans Visa inlägg
+1.

Ej att förglömma: en insekt som föds upp på en farm lär inte lida lika mycket som en ko, gris eller höna.

+2! Jag hoppas innerligt att det i framtiden kan byta ut den mycket vidriga köttindustrin.
Kev88 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-25, 18:05   #10
Ola Wallengren
Registered User

Ola Wallengrens avatar

Reg.datum: Jan 2006
Tittar man på medelvärdena så verkar mjölken vara nästan 20% effektivare, men skillnaden blev inte signifikant. Kan man förvänta sig större skillnader eller var studien för liten?
Ola Wallengren är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-26, 14:44   #11
baggard
Registered User

baggards avatar

Reg.datum: Aug 2011
Citat:
+1.

Funderade för något år sedan starkt på att byta till insektsprotein men sedan kom jag på... det skulle krävas otroliga mängder insekter för att föda mig, vi snackar hundratusentals, antagligen miljoner med liv som måste förgås för att jag ska få i mig proteinet

om du försöker smätta ihjäl en insekt eller stoppa en myra ute i skogen så gör han allt för att komma ifrån dig... hans instinkt är att leva vidare till varje pris...

Nöjer mig med att skjuta en älg och leva på han under ett helt år, ett år = ett liv
baggard är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-26, 14:48   #12
Diomedea exulans
Klår sin lillasyster i armbrytning

Diomedea exulanss avatar

Reg.datum: Dec 2012
Citat:
Ursprungligen postat av baggard Visa inlägg
Funderade för något år sedan starkt på att byta till insektsprotein men sedan kom jag på... det skulle krävas otroliga mängder insekter för att föda mig, vi snackar hundratusentals, antagligen miljoner med liv som måste förgås för att jag ska få i mig proteinet

om du försöker smätta ihjäl en insekt eller stoppa en myra ute i skogen så gör han allt för att komma ifrån dig... hans instinkt är att leva vidare till varje pris...

Nöjer mig med att skjuta en älg och leva på han under ett helt år, ett år = ett liv
Jag bryr mig inte om antal liv, jag bryr mig om lidande.

En miljon myror i en farm som är glada tills de dör ser jag som bättre än en gris som hatar livet tills den dör.
Senast redigerad av Diomedea exulans; efter senaste träningspasset. Anledning: tränade
Diomedea exulans är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-26, 19:25   #13
Langster
Ninja

Langsters avatar

Reg.datum: Apr 2001
Cool

Mjölk och ägg, noll liv.

Kattprotein, 9 liv?

30-års journalen
Langster är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2021-05-27, 09:54   #14
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch

Beemels avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Jag bryr mig inte om antal liv, jag bryr mig om lidande.

En miljon myror i en farm som är glada tills de dör ser jag som bättre än en gris som hatar livet tills den dör.
Vet inte varför. Men jag har sjukt svårt att se myror som glada varelser.

Med det sagt så skulle jag inte ha några problem med att käka insekter. Även om jag aldrig äter andra djur.

Min empati omfattar inte insekter och kommer aldrig att göra. Så ro hit med "larvbiffen"
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:04.