2021-05-24, 12:06
|
|
Chefsarkitekt Oljebyxor
Reg.datum: Mar 2002
|
Lika stor muskeluppbyggande effekt av insektsprotein som av mjölkprotein
Både i vila och efter träning.
Citat:
Background
Insects have recently been identified as a more sustainable protein-dense food source and may represent a viable alternative to conventional animal-derived proteins.
Objectives
We aimed to compare the impacts of ingesting lesser mealworm– and milk-derived protein on protein digestion and amino acid absorption kinetics, postprandial skeletal muscle protein synthesis rates, and the incorporation of dietary protein–derived amino acids into de novo muscle protein at rest and during recovery from exercise in vivo in humans.
Methods
In this double-blind randomized controlled trial, 24 healthy, young men ingested 30 g specifically produced, intrinsically L-[1-13C]-phenylalanine and L-[1-13C]-leucine labeled lesser mealworm– or milk-derived protein after a unilateral bout of resistance-type exercise. Primed continuous L-[ring-2H5]-phenylalanine, L-[ring-3,5-2H2]-tyrosine, and L-[1-13C]-leucine infusions were applied, with a frequent collection of blood and muscle tissue samples.
Results
A total of 73% ± 7% and 77% ± 7% of the lesser mealworm and milk protein–derived phenylalanine was released into the circulation during the 5 h postprandial period, respectively, with no significant differences between groups (P < 0.05). Muscle protein synthesis rates increased after both lesser mealworm and milk protein concentrate ingestion from 0.025 ± 0.008%/h to 0.045 ± 0.017%/h and 0.028 ± 0.010%/h to 0.056 ± 0.012%/h at rest and from 0.025 ± 0.012%/h to 0.059 ± 0.015%/h and 0.026 ± 0.009%/h to 0.073 ± 0.020%/h after exercise, respectively (all P < 0.05), with no differences between groups (both P > 0.05). Incorporation of mealworm and milk protein-derived L-[1-13C]-phenylalanine into de novo muscle protein was greater after exercise than at rest (P < 0.05), with no differences between groups (P > 0.05).
Conclusions
Ingestion of a meal-like amount of lesser mealworm–derived protein is followed by rapid protein digestion and amino acid absorption and increases muscle protein synthesis rates both at rest and during recovery from exercise. The postprandial protein handling of lesser mealworm does not differ from ingesting an equivalent amount of milk protein concentrate in vivo in humans.
|
The American Journal of Clinical Nutrition, 21 May 2021. Insects are a viable protein source for human consumption: from insect protein digestion to postprandial muscle protein synthesis in vivo in humans: a double-blind randomized trial.
https://academic.oup.com/ajcn/advanc...qab115/6280099
|
|
|
2021-05-24, 12:56
|
|
Registered User
Reg.datum: Dec 2019
|
Tja kan man mixa det och få det till ett pulver och få det att smaka bra så varför inte.
|
|
|
2021-05-24, 15:32
|
|
Registered User
Reg.datum: Jul 2015
|
Googlade precis mealworm.
|
|
|
2021-05-25, 11:15
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2019
|
Jag ser fram emot att äta diverse insekter, kan bli billigt, är nyttigt och rikt på protein och är bra för miljön, WIN!
|
|
|
2021-05-25, 11:18
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn
Jag ser fram emot att äta diverse insekter, kan bli billigt, är nyttigt och rikt på protein och är bra för miljön, WIN!
|
+1.
Ej att förglömma: en insekt som föds upp på en farm lär inte lida lika mycket som en ko, gris eller höna.
Gimme all your insektsmat nao.
|
|
|
2021-05-25, 11:25
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2011
|
Så länge det är pulveriserat skulle jag inte ha några bekymmer med att blanda i lite sånt i degen.
|
|
|
2021-05-25, 12:19
|
|
Registered User
Reg.datum: Nov 2013
|
Mina muskler skriker efter insektskött. Kanske leder till färre mjölkproteinfisar också (då blir sambon glad).
|
|
|
2021-05-25, 14:11
|
|
Banned User
Reg.datum: Oct 2012
|
Finns så jäkla mycket man kan göra med insekter. Jag hoppas verkligen svenskar kan ta åt sig det.
Funkar perfekt som t.ex. högprotein-snacks. Har käkat larver i olika kryddor, det är krispigt och gött med bra macros.
|
|
|
2021-05-25, 14:39
|
|
Registered User
Reg.datum: Jun 2016
|
Citat:
Ursprungligen postat av sladdbarn
|
Citat:
Ursprungligen postat av Diomedea exulans
+1.
Ej att förglömma: en insekt som föds upp på en farm lär inte lida lika mycket som en ko, gris eller höna.
|
+2! Jag hoppas innerligt att det i framtiden kan byta ut den mycket vidriga köttindustrin.
|
|
|
2021-05-25, 18:05
|
|
Registered User
Reg.datum: Jan 2006
|
Tittar man på medelvärdena så verkar mjölken vara nästan 20% effektivare, men skillnaden blev inte signifikant. Kan man förvänta sig större skillnader eller var studien för liten?
|
|
|
2021-05-26, 14:44
|
|
Registered User
Reg.datum: Aug 2011
|
Citat:
+1.
|
Funderade för något år sedan starkt på att byta till insektsprotein men sedan kom jag på... det skulle krävas otroliga mängder insekter för att föda mig, vi snackar hundratusentals, antagligen miljoner med liv som måste förgås för att jag ska få i mig proteinet
om du försöker smätta ihjäl en insekt eller stoppa en myra ute i skogen så gör han allt för att komma ifrån dig... hans instinkt är att leva vidare till varje pris...
Nöjer mig med att skjuta en älg och leva på han under ett helt år, ett år = ett liv
|
|
|
2021-05-26, 14:48
|
|
Klår sin lillasyster i armbrytning
Reg.datum: Dec 2012
|
Citat:
Ursprungligen postat av baggard
Funderade för något år sedan starkt på att byta till insektsprotein men sedan kom jag på... det skulle krävas otroliga mängder insekter för att föda mig, vi snackar hundratusentals, antagligen miljoner med liv som måste förgås för att jag ska få i mig proteinet
om du försöker smätta ihjäl en insekt eller stoppa en myra ute i skogen så gör han allt för att komma ifrån dig... hans instinkt är att leva vidare till varje pris...
Nöjer mig med att skjuta en älg och leva på han under ett helt år, ett år = ett liv
|
Jag bryr mig inte om antal liv, jag bryr mig om lidande.
En miljon myror i en farm som är glada tills de dör ser jag som bättre än en gris som hatar livet tills den dör.
|
|
|
2021-05-26, 19:25
|
|
Ninja
Reg.datum: Apr 2001
|
Mjölk och ägg, noll liv.
Kattprotein, 9 liv?
|
|
|
2021-05-27, 09:54
|
|
Oh gravity, thou art a heartless bitch
Reg.datum: May 2006
|
Citat:
Jag bryr mig inte om antal liv, jag bryr mig om lidande.
En miljon myror i en farm som är glada tills de dör ser jag som bättre än en gris som hatar livet tills den dör.
|
Vet inte varför. Men jag har sjukt svårt att se myror som glada varelser.
Med det sagt så skulle jag inte ha några problem med att käka insekter. Även om jag aldrig äter andra djur.
Min empati omfattar inte insekter och kommer aldrig att göra. Så ro hit med "larvbiffen"
|
|
|
Regler för att posta
|
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg
HTML-kod är av
|
|
|
Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 03:04.
|

|