Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Allmänt Forum

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2012-04-16, 22:54   #1
Tigerkotten
Registered User

Reg.datum: Feb 2004
30års fest, tips osv!

Hej det är såhär att jag blir 30 nu på Fredag, och kommer ha fest i en lokal på Lördag. Skulle vilja ha lite tips, så att festen blir mera lyckad".

Har sagt att folk är välkomna från och med 18, sen hade jag tänkt ordna så man börjar äta middag vid 19, efter det blir det någon slags tårta eller något(vet inte riktigt vad) Sen har jag sagt de som ej ska äta kan komma vid 21(kanske jag borde ta bort denna tid?) Sen att festen börjar 21 hade jag tänkt.

Så det jag tänkte kolla lite just nu, jag funderade på bjuda på 2st stora smörgåstårtor. Tror det kanske blir ca 50gäster eller något sådant, fast tror max 30st kommer äta. Fast ska försöka få upp den siffran lite mera, brukar vara roligare med mera folk. Så smörgåstårta för 40st hade jag tänkt~~

Sen är det ju det där med efterrätten, som jag inte vet riktigt vad jag ska köra på. Jag tror nämligen inte man har tillgång till kylskåp. Förslag?~ Om man nu ska ordna upp med tårta, eller typ marängsviss med jordgubbar typ

Sen kanske man borde knåpa ihop någon förrätt med? Om det nu ska behövas, alternativ något mera till smörgåstårtan. Sen blir det det väl sallad, bröd osv med till det. Fast måste tänka på vad allt kostar med. Sen gottigott som chips, morötter, gurka samt dipp. Blir väl säkert mera saker och ting med.

Tänkte även fixa en fördrink, bål, sen lite spritflaskor (just nu har jag 7st flaskor, men funderade på fixa ett par st till) + utblandning. Fast har sagt åt folk att ta med sig egen dricka.

Borde man göra några lekar osv med, för att få upp stämningen?

yeye alla tips är välkomna!
Tigerkotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-16, 23:04   #2
en stor stark
Den soeda tösapågen

en stor starks avatar

Reg.datum: Jul 2009
Personligen tycker jag lekar är extremt tråkigt på fester. Kanske om det är helt dött men annars inte. Bara det är mycket (och trevligt) folk kombinerat med bra musik och sprit brukar det bli lyckat automatiskt.
Gammal 2012-04-16, 23:20   #3
Tigerkotten
Registered User

Reg.datum: Feb 2004
Citat:
Ursprungligen postat av en stor stark Visa inlägg
Personligen tycker jag lekar är extremt tråkigt på fester. Kanske om det är helt dött men annars inte. Bara det är mycket (och trevligt) folk kombinerat med bra musik och sprit brukar det bli lyckat automatiskt.
mjo, kommer iaf ha bra högtalare samt dator med spotify. Ska bara fixa bra musiklistor med, på skön musik.
Tigerkotten är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-16, 23:51   #4
Spartansk
Banned User

Reg.datum: Mar 2011
Citat:
Ursprungligen postat av en stor stark Visa inlägg
Personligen tycker jag lekar är extremt tråkigt på fester. Kanske om det är helt dött men annars inte.
Jag tycker tvärtom. Fester där man bara sitter och lyssnar på musik brukar vara sjukt tråkiga.

Tipspromenad är en klassiker, man kan ha den inne i lokalen. Tävla om vem som kan fästa flest marshmallows på huvudet, vem som mest effektivt kan linda in en lagmedlem i toapapper eller vem som snabbast kan äta en munk och sedan vissla är andra klassiker.

Men se till att ha lite paus mellan lekarna så folk kan mingla lite.
Spartansk är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2012-04-17, 01:04   #5
en stor stark
Den soeda tösapågen

en stor starks avatar

Reg.datum: Jul 2009
Citat:
Ursprungligen postat av Spartansk Visa inlägg
Jag tycker tvärtom. Fester där man bara sitter och lyssnar på musik brukar vara sjukt tråkiga.

Tipspromenad är en klassiker, man kan ha den inne i lokalen. Tävla om vem som kan fästa flest marshmallows på huvudet, vem som mest effektivt kan linda in en lagmedlem i toapapper eller vem som snabbast kan äta en munk och sedan vissla är andra klassiker.

Men se till att ha lite paus mellan lekarna så folk kan mingla lite.
Så kan det ju såklart också bli. Men ofta när sprit och bra musik är inblandat så brukar folk kunna mingla och underhållas ganska bra utan lekar etc. Det värsta jag vet är när man har det riktigt skoj på en fest och någon säger "Nu är det dags för lekar". Nu är jag också en lite yngre man på 20 år, så jag kanske har en lite mer omogen syn på fester. Fast tycker ändå lekar ska vara i värsta fall, inte annars.
Gammal 2012-04-17, 04:50   #6
Troll
Registered Snoozer

Trolls avatar

Reg.datum: Oct 2006
Känns som du är ute i senaste laget, startar en tråd om tips på 30 års fest inte ens en vecka innan festen!!
Planerade min typ ett halvår innan!

Beställde sprit, vin och öl från Tyskland, sen bjöd jag på exotisk planka. (att beställa spit var billigt och bra men var nog 2-3 veckors leveranstid har jag för mig)

Med tanke på att din fest börjar kl: 18 så känns det som du kan stryka lekar, kommer nog inte finnas tid!
Annars tycker jag det är ett kul inslag, om det är roliga lekar vill säga..
Troll är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-26, 20:45   #7
skeletron
Registered User

skeletrons avatar

Reg.datum: Mar 2005
Uppar tråden lite

Ni som haft 30-årsfest, har ni alla haft lekar? Planerar min egen, känner inte direkt för någon lek. Blir det stelt utan? Vad kan man göra annars, tips?

En podcast om politik och nyheter
skeletron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-27, 07:18   #8
martikainen
Lever på gamla meriter

martikainens avatar

Reg.datum: May 2008
Citat:
Ursprungligen postat av skeletron Visa inlägg
Uppar tråden lite

Ni som haft 30-årsfest, har ni alla haft lekar? Planerar min egen, känner inte direkt för någon lek. Blir det stelt utan? Vad kan man göra annars, tips?
Det beror ju helt på vad för sorts vänner du har, vi körde lekar på midsommar och det blev en bra aktivitet då det var många som inte kände varandra och med mixade lag så fick de chansen att lära känna varandra.
Gammal 2018-08-27, 07:22   #9
MackeJuve
Registered User

MackeJuves avatar

Reg.datum: Dec 2008
Min åsikt är att man oftast tänker "fan, kan vi inte bara umgås?" när man får höra att det blir lekar men att det nästan alltid slutar med att det blir roligare än om man inte hade haft några lekar. Det behöver inte vara något speciellt, ett musikquiz duger bra.

5K: 17:43 6-timmars: 75,1 km 24-timmars: 186,91 km
MackeJuve är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-27, 09:30   #10
wintersnowdrift
special snowflake

wintersnowdrifts avatar

Reg.datum: Nov 2004
Jag hade kombinerad 30-årsfest och disputationsfest vilket var extremt lyckat. Dryg som jag är så hade festen en frågesport (deltagarna var indelade i lag) om festens huvudobjekt, dvs mig Sånt tycker jag personligen är rätt kul, jag hade satt ihop lagen så att människor som kände mig i olika sammanhang var blandade och därmed kom i slang med varandra. Jag älskar även möjligheten för gästerna att hålla tal och/eller köra något spexigt uppträdande. Spritfester är verkligen inte min grej men måttliga mängder alkohol är trevligt och brukar lätta upp. Jag serverade enbart lokal öl från stadens bästa mikrobryggeri - dyrt i inköp men roligt för gästerna. Jag är förmodligen betydligt mer pretto än gemene hen men gillar fester med lite mer eftertanke än bara sprit och häng.
Studien kanske bör utökas till en hel hög äpplen under soffan som tas ut under olika stadier av föruttnelsen/förtorkningen. Även wintersnowdrifts lukt och städförmåga kanske bör undersökas med kontrollgrupper.
Brevis esse laboro, obscurus fio
wintersnowdrift är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-27, 10:31   #11
Raschmus
Registered User

Raschmuss avatar

Reg.datum: Dec 2007
Citat:
Ursprungligen postat av skeletron Visa inlägg
Uppar tråden lite

Bra musik (som ingen har möjlighet att påverka förutom du som är värd), obegränsad mängd dryck, bukfylla och sen försök få lite snurr i lokalen så att inte folk grupperar sig. Ha färre sittplatser än gäster senare under kvällen.

Edit: Min farmor sa en gång typ: "jag har varit på herrans massa kalas där folk bjudit på både det ena och det andra. Jag kommer ihåg en massa kalas som var både 10, 20 och 50 år sedan för att de var så roliga. Däremot kommer jag inte ihåg ett enda kalas för att maten var väldigt god." Poängen är väl att har du begränsad budget så satsa på dricka/musik/annat före blankettmiddag.

Citat:
Ursprungligen postat av ryss Visa inlägg
Om jag ser en snigg tjejen moste jag ge till henne stor knull hehehe :P
Citat:
Ursprungligen postat av hibbe Visa inlägg
Bara jag bygger muskler o ser kriminell ut är det chill
Citat:
Ursprungligen postat av Yes Visa inlägg
Bland kycklingar är det lätt att vara tupp.
Raschmus är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-27, 13:31   #12
Ett Orm
Silver lifter

Ett Orms avatar

Reg.datum: Jun 2011
Tema/maskerad kan vara kul. Kanske enkelt hatt-tema med pris för bästa hatt eller mer avancerat som präster och prostituerade som i Briget Jones, eller bara fritt.
Ett Orm är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-31, 09:56   #13
skeletron
Registered User

skeletrons avatar

Reg.datum: Mar 2005
Citat:
Ursprungligen postat av wintersnowdrift Visa inlägg
Jag hade kombinerad 30-årsfest och disputationsfest vilket var extremt lyckat. Dryg som jag är så hade festen en frågesport (deltagarna var indelade i lag) om festens huvudobjekt, dvs mig Sånt tycker jag personligen är rätt kul, jag hade satt ihop lagen så att människor som kände mig i olika sammanhang var blandade och därmed kom i slang med varandra. Jag älskar även möjligheten för gästerna att hålla tal och/eller köra något spexigt uppträdande. Spritfester är verkligen inte min grej men måttliga mängder alkohol är trevligt och brukar lätta upp. Jag serverade enbart lokal öl från stadens bästa mikrobryggeri - dyrt i inköp men roligt för gästerna. Jag är förmodligen betydligt mer pretto än gemene hen men gillar fester med lite mer eftertanke än bara sprit och häng.
Det låter jättekul. Jag tror jag kör på det, antingen en quiz eller en tipspromenad om mig eller om det som hände mitt födelseår

En podcast om politik och nyheter
skeletron är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2018-08-31, 10:15   #14
Läskeblask
Registered User

Reg.datum: Jun 2015
Beror väl lite på hurdant folk. Behövs inga lekar om folket gillar sprit då brukar det finnas att diskutera om. Gillar själv inte lekar alls men kanske nåt simpelt program som inte tar så länge
Läskeblask är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 14:39.