Nybörjare som funderar på att börja ta kosttillskott.
Jag är fortfarande en nybörjare. Men jag har varit aktiv i snart 3 månader. Jag tänkte försöka ta det ett steg vidare när jag gått över 3 månader och börjar fundera på att köpa kosttillskott.
Lite info. Jag är vegetarian (Inte för att jag älskar djur, jag ogillar kött helt enkelt, men kan äta det ibland) och håller på med att gå ner i vikt.
Just nu tar jag "Sport kosttillskott" ifrån apoteket som innehåller (Har faktiskt gjort märkbar skillnad!)
Innehåll per tablett: Mängd: RDI:
Vitamin A 400 mcg 50 %
Vitamin D3 7,5 mcg 150 %
Vitamin E 30 mg 250 %
Vitamin C 100 mg 125 %
Tiamin (vitamin B1) 1,75 mg 159 %
Riboflavin (vitamin B2) 2 mg 143 %
Niacin (vitamin B3) 22,5 mg 141 %
Vitamin B6 1,9 mg 136 %
Folsyra (vitamin B9) 150 mcg 75 %
Vitamin B12 2 mcg 80 %
Biotin (vitamin B8) 45 mcg 90 %
Pantotensyra (vitamin B5) 3 mg 50 %
Kalcium 65 mg 8 %
Magnesium 150 mg 40 %
Järn 10 mg 71 %
Zink 9 mg 90 %
Koppar 0,45 mg 45 %
Mangan 1 mg 50 %
Selen 50 mcg 91 %
Krom 75 mcg 188 %
Molybden 75 mcg 150 %
Jod 75 mcg 50 %
Detta har jag funderat på:
1. Protein pulver - Mycket kalorier men hjälper mig nå mitt protein intag bättre.
2.En PWO - Hade föredragit kaffe / energidricka.. men hört mycket gott om PWO och kan vara till stor hjälp för plånboken när jag ska träna efter skolan (Så jag inte köper en 40kr kaffe på vägen hem >.<)
3. Omega 3. - Förklaring behövs ej.
4. BCAA
5. Fatburners. - Inte för att de hjälper mig gå NER i vikt. Utan de ska tydligen dämpa hungern / ge lite mer energi under dagen. Dessutom blir det en extra kick att man tar dyra jävla piller.
Utifrån den research jag gjort själv, ska detta vara det som man bör ta, men inte behöver.
Mina frågor är:
1. Är det för tidigt att börja fundera på kosttillskott efter 3 månader?
2. Skulle ni rekommendera något mer?
3. Bör jag kanske ta bort något ifrån listan?
4. Övriga råd när det gäller kosttillskott för en nybörjare / vegetarian?
Senast redigerad av Kimpan90 den 2016-10-23 klockan 06:01.
Proteinpulver är det aldrig vare sig för tidigt eller sent att använda, det är mat punkt slut. Huruvida just du "behöver" det är ju omöjligt att svara på men det kommer inte skada.
Av sakerna du tar upp skulle jag endast (förutom protein) använda
omega 3, d-vitamin och magnesium. Möjligen beta alanine.
Bcaa pwo (inte de färdiga produkterna som finns på marknaden och marknadsförs som pwo iallafall) och dylikt skulle jag inte köpa.
Fatburners är också waste. Drick ett par glas vatten istället fungera bättre mot hunger.
Kreatin skulle med fördel kunna läggas till.
Proteinpulver (förslagsvis vassle) är bra om din vanliga kost innehåller för lite protein. När du räknar på hur mycket protein din mat innehåller så räkna på ALLT du äter och inte bara på kött,fågel,fisk och ägg. Många missar proteinet i tex frukostgröten eller brödet. Du behöver 1,5-2g protein/kkv. Dvs väger du 75kg så behöver du upp till 150g protein/dag.
BCAA är värdelöst. Under extrem diet kan EAA vara ett alternativ som proteintillskott med få kalorier.
Omega3 är bra om du äter väldigt lite fisk. Kolla vilken olja du använder vid matlagning och i tex dressingar. Vissa innehåller bra med omega3. Tänk dock på att alla oljor består av närmare 100% fett och därmed mängder med kalorier.
Den huvudsakliga verksamma beståndsdelen i alla PWO är koffein. Gör som jag och ta koffeintabletter om du är trött. Att se till att ett av dagens huvudmåltider ligger någon timme före träningspasset ger dig energi.
Kreatin kallas för "det enda lagliga medlet" som kan hjälpa dig få mer ur din träning. Dock är många i likhet med mig nollresponders på kreatin. Kreatin finns annars i kött.
Lagliga fettförbrännare fungerar dåligt. Koffein i relativt höga doser kan ha en viss effekt. Synefrin anses ha en viss effekt. De små mängder av tex grönt te dom petar i fettförbrännarna kan omöjligen ge effekt. Är just nu själv i slutfasen av en tävlingsdiet och använder bara koffeinpiller. Kör gärna kanel i gröten för smakens skull men tror inte för en sekund att det hjälper mig ens när jag är rejält neddeffad. Släng inte pengar på fettförbrännare!
Är man inte i slutfasen på en tävlingsdiet ser jag ingen större anledning att använda tillskott.
Dock är det ju inte fel att kolla vad ens normala mat innehåller. Min erfarenhet är att många ligger lågt på: fiber, d-vitamin och omega3. Allt lätt ordnat med vanlig mat. Det är nog ganska vanligt att äta lite för lite c-vitamin, dock så räcker det med en apelsin eller 2dl apelsinjuice för att råda bot på det.
Proteinpulver är det aldrig vare sig för tidigt eller sent att använda, det är mat punkt slut. Huruvida just du "behöver" det är ju omöjligt att svara på men det kommer inte skada.
Av sakerna du tar upp skulle jag endast (förutom protein) använda
omega 3, d-vitamin och magnesium. Möjligen beta alanine.
Bcaa pwo (inte de färdiga produkterna som finns på marknaden och marknadsförs som pwo iallafall) och dylikt skulle jag inte köpa.
Fatburners är också waste. Drick ett par glas vatten istället fungera bättre mot hunger.
Kreatin skulle med fördel kunna läggas till.
Citat:
Ursprungligen postat av Hanse
Proteinpulver (förslagsvis vassle) är bra om din vanliga kost innehåller för lite protein. När du räknar på hur mycket protein din mat innehåller så räkna på ALLT du äter och inte bara på kött,fågel,fisk och ägg. Många missar proteinet i tex frukostgröten eller brödet. Du behöver 1,5-2g protein/kkv. Dvs väger du 75kg så behöver du upp till 150g protein/dag.
BCAA är värdelöst. Under extrem diet kan EAA vara ett alternativ som proteintillskott med få kalorier.
Omega3 är bra om du äter väldigt lite fisk. Kolla vilken olja du använder vid matlagning och i tex dressingar. Vissa innehåller bra med omega3. Tänk dock på att alla oljor består av närmare 100% fett och därmed mängder med kalorier.
Den huvudsakliga verksamma beståndsdelen i alla PWO är koffein. Gör som jag och ta koffeintabletter om du är trött. Att se till att ett av dagens huvudmåltider ligger någon timme före träningspasset ger dig energi.
Kreatin kallas för "det enda lagliga medlet" som kan hjälpa dig få mer ur din träning. Dock är många i likhet med mig nollresponders på kreatin. Kreatin finns annars i kött.
Lagliga fettförbrännare fungerar dåligt. Koffein i relativt höga doser kan ha en viss effekt. Synefrin anses ha en viss effekt. De små mängder av tex grönt te dom petar i fettförbrännarna kan omöjligen ge effekt. Är just nu själv i slutfasen av en tävlingsdiet och använder bara koffeinpiller. Kör gärna kanel i gröten för smakens skull men tror inte för en sekund att det hjälper mig ens när jag är rejält neddeffad. Släng inte pengar på fettförbrännare!
Är man inte i slutfasen på en tävlingsdiet ser jag ingen större anledning att använda tillskott.
Dock är det ju inte fel att kolla vad ens normala mat innehåller. Min erfarenhet är att många ligger lågt på: fiber, d-vitamin och omega3. Allt lätt ordnat med vanlig mat. Det är nog ganska vanligt att äta lite för lite c-vitamin, dock så räcker det med en apelsin eller 2dl apelsinjuice för att råda bot på det.
Tack för er hjälp!
Jag valde att köpa:
Baspaket som innehöll 1kg whey,1kg kreatin och 250g bcaa. (Det var lika dyrt som 1kg whey och 1kg kreatin så kunde lika gärna ta bcaa). Dessutom rekommenderade en irl polare bcaa till mig (Snubben tar 265kg marklyft så jag respekterar hans åsikt).
Protein eftersom jag endast får i mig cirka 100-150g om dagen. Om ens det ibland.
Jag köpte dessutom
Magnesium
Vitamin D3
Omega 3 - Jag äter 0 fisk. Jag är vegetarian.
Jag ska dock köpa till en PWO. För att använda istället för kaffe när jag är i skolan (Billigare i längden och enkelt att ha med sig). Så länge det ger samma effekt som en kopp kaffe så är jag mer än nöjd.
Vill du ta en massa andra tillskott för att det ökar din motivation att träna/gå ner i vikt så fine, man ska inte underskatta placeboeffekten.
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
Vill du ta en massa andra tillskott för att det ökar din motivation att träna/gå ner i vikt så fine, man ska inte underskatta placeboeffekten.
Men jag betalade ju inget för det? Så kan lika gärna ta det?
Det ingick i baspaketet och jag skulle ändå köpa de 2 andra produkterna.
Jag tror på er, men min polare sade att det kan hjälpa mig eftersom jag ligger på så stort underskott. Men jag tror inte det är något mirakel medel direkt, men.. its for free so why not?
Senast redigerad av Kimpan90 den 2016-10-24 klockan 07:50.
Men jag betalade ju inget för det? Så kan lika gärna ta det?
Det ingick i baspaketet och jag skulle ändå köpa de 2 andra produkterna.
Jag tror på er, men min polare sade att det kan hjälpa mig eftersom jag ligger på så stort underskott. Men jag tror inte det är något mirakel medel direkt, men.. its for free so why not?
Ja visst men du kan lika gärna strunta i att äta det
Sluta lita på din polare, han verkar vara en broscientist.
folk har spenderat en hel dag på en strand och badat och nu regnar det och de springer för glatta livet för att ta skydd så de inte ska bli lite blöta...här saknas verkligen logik
Tack för er hjälp!
Jag valde att köpa:
Baspaket som innehöll 1kg whey,1kg kreatin och 250g bcaa. (Det var lika dyrt som 1kg whey och 1kg kreatin så kunde lika gärna ta bcaa). Dessutom rekommenderade en irl polare bcaa till mig (Snubben tar 265kg marklyft så jag respekterar hans åsikt).
Protein eftersom jag endast får i mig cirka 100-150g om dagen. Om ens det ibland.
Jag köpte dessutom
Magnesium
Vitamin D3
Omega 3 - Jag äter 0 fisk. Jag är vegetarian.
Jag ska dock köpa till en PWO. För att använda istället för kaffe när jag är i skolan (Billigare i längden och enkelt att ha med sig). Så länge det ger samma effekt som en kopp kaffe så är jag mer än nöjd.
Men skippar fatburners och beta-alinie nu.
Tack för all er hjälp
Vikterna man tar i olika övningar säger ingenting om huruvida man har någon koll på kosttillskott....
I just BCAA fall skulle det enligt vissa undersökningar kunna vara så att det är bättre att hälla ut det än att stoppa det i sig. Oavsett om man betalt för det eller ej =)
Koffeintabletter är den enda PWO du behöver med den beskrivningen