Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum
Gå tillbaka   Kolozzeum Forum - Sveriges största träningsforum > Träning > Diet, Deff & Fettminskning

Svara

Ämnesverktyg Visningsalternativ
Gammal 2016-11-20, 21:38   #1
nybörjaren0
Registered User

Reg.datum: Nov 2016
Hur gymmar jag kontinuerligt och når mina mål?

Tjena

Jag vill börja med att säga att jag tagit del av den fastklistrade tråden skriven av King Grub om "Deff - en guide". Riktigt bra tråd!!

Lite kort info om mig:
-ca 172cm

-väger för tillfället 66.5 kg.

-Mitt basala energibehov (som jag sedan multiplicerat med en stress- och aktivitetsfaktor) resulterade i ca 2200 kcal.

- Jag är inte ny till detta med viktminskning (gick ner från 79 till 72 (utan att ha gymmat) och sedan till 66-68 och hållit mig där de senaste två åren utan vidare träning utan enbart mest koll på maten jag äter.)
-Jag har gymmat lite från och till, i vissa perioder gymmade jag tre gånger i veckan strikt och i andra perioder inte gymmat alls (som nu, inte gymmat på två månader).

- LCHF kör jag.(Äter alltså knappt ris/spaghetti/potatis/bröd. Kan hända att jag äter en skiva bröd någon gång i veckan, eller någon måltid med pommes/kokt potatis i veckan, men inte mer än så. Jag äter i princip mycket kyckling/kött/ägg med sallad.) Har rätt så bra koll på maten.

- Mitt största problem är att jag inte är kontinuerlig med att gymma.

Mina mål:
- Att gymma kontinuerligt, tre gånger i veckan - inte mindre, inte mer.
- Att gymma för hälsan och men främst för mitt utseende (jag vill vara noggrann med att säga att jag inte vill se ut som hulken, någon bodybuilder eller något liknande)
- Att se ut såhär (är mitt optimala mål): http://66.media.tumblr.com/91a01bca1...jvp4o7_500.jpg

Mina frågor:
- Dricker mycket redbull, typ 5st per vecka. Det kanske jag ska sluta med helt, eller dra ner till en redbull per vecka (se det som någon form av belöning i slutet av veckan)? Hur ser ni på saken?

- Jag har EXAKT dessa nedanstående kosttillskott. Ska jag använda dem eller bortse ifrån dem?
Athlean-RX XLr8 2 -->

Athlean-RX reconstruxion 3 -->http://ecx.images-amazon.com/images/I/51uJMBzEkWL.jpg

100% CASEIN Complex --> http://www.scitecnutrition.com/image...ver=1474461895

Hur går jag tillväga med att nå mina mål?
Det är just det jag behöver hjälp med, en putt i rätt riktning dvs. Som jag sa tidigare har jag problem med att jag inte är kontinuerlig, det har att göra med att jag INTE har ett schema att utgå ifrån, för tid vet jag att jag har. Så jag tror att jag måste börja där? Hur ordnar jag ett schema om tre dagar i veckan (där fokus är att förlora så mycket fett som möjligt och nå den kroppen jag visade tidigare?)

Är steg 1 att fixa ett gymschema om tre dagar i veckan där fokus ligger på att förlora så mycket fett som möjligt för att nå kroppen jag vill ha (den jag visade tidigare, dvs: http://66.media.tumblr.com/91a01bca1...jvp4o7_500.jpg)? Var börjar jag någonstans? Har svårt med att börja någonstans!!
nybörjaren0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-20, 23:38   #2
wilhelmblomgren
Registered User

wilhelmblomgrens avatar

Reg.datum: Apr 2013
Oj, oj, oj, mycket du skrev...

Ska svara på det mest basala med lite allmänna "tips"-

1. Börja med att läsa guiderna här på Kolozzeum eller någon annan eventuellt pålitlig källa. Och lär dig det mest grundläggande om nutrition.
2. Starta med en grundläggande schema så som 5x5sl, vilket du kan läsa om här på Kolo.
3. Redbullen ser jag inte som något större problem. Visst, de innehåller en del socker och koffein, vilket kanske är onödiga kalorier. Men som med allt annat så ska du konsumera med måtta.
4. Athlean-RX reconstruxion 3- Vad jag kan se så är det bara en överprisad bcaa. Egentligen så behöver din inte proteinpulvret hellre, sålänge du inte har proteinbrist, vilket jag tvekar på att du har. Ät istället lite extra kött, bönor, mejeriprodukter etc.
Fastna inte i "kosttillskottsträsket", vilket alla nybörjare brukar göra...

5. Kör på bara!

För övrigt så kan jag försäkra dig om att du inte kommer bli någon "hulken" utan att du medvetet försöker att bli det...
Gammal 2016-11-23, 07:10   #3
Donner
In Sweden we call it a kick

Donners avatar

Reg.datum: Aug 2006
Du kör LCHF men dricker redbull varje dag, äter mackor/potatis/pommes ibland. Alla dessa livsmedelr innehåller ganska mycket kolhydrater. Jag kan bara tala för mig själv men jag tappar motivation när jag saknar tryck på gymmet, dvs när jag dragit ner på kolhydraterna. Eftersom du ändå intar kolhydrater är mitt råd att skippa LCHF-dieten och äta "normalt". Då kanske du tycker styrketräningen blir roligare.
Donner är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-23, 08:01   #4
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch

Beemels avatar

Reg.datum: May 2006
Gällande kontinuitet så är det väl bara att se till att pallra sig iväg och träna.
Det är faktiskt precis så enkelt. Ingen annan kan "motivera" dig. Det måste du göra själv. Det är det enda sätt som hålller i längden.
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-23, 09:14   #5
paropirat
Registered User

paropirats avatar

Reg.datum: Dec 2013
Det handlar inte så mycket om motivation utan mer om att skapa nya beteenden som fastnar. Börja styrketräna tre dagar i veckan där du testar nåt schema som verkar roligt. Men om du sedan inte fastnar för schemat så slutar du inte gå till gymmet utan fortsätter ändå att gå dit, oavsett vad du hittar på där. Det handlar som sagt om att "programmera in" nya rutiner. Till slut är det så självklart att gå till gymmet att du inte ens reflekterar över det längre, då är motivation överflödigt.
paropirat är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-23, 11:57   #6
Shqypnia
Dardania

Shqypnias avatar

Reg.datum: Nov 2013
Du köper inte förlovningsring innan du har hittat kvinnan i ditt liv. Fokusera inte på all diverse kosttillskott utan ta dig till gymmet och träna där du följer upp din progression.
Gammal 2016-11-23, 12:56   #7
Beemel
Oh gravity, thou art a heartless bitch

Beemels avatar

Reg.datum: May 2006
Citat:
Ursprungligen postat av Shqypnia Visa inlägg
Du köper inte förlovningsring innan du har hittat kvinnan i ditt liv. Fokusera inte på all diverse kosttillskott utan ta dig till gymmet och träna där du följer upp din progression.
+1

med reservation för första stycket, om det är en icke lesbisk kvinna som skrivit inlägget :-)
Beemel är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-30, 23:16   #8
nybörjaren0
Registered User

Reg.datum: Nov 2016
Citat:
Ursprungligen postat av paropirat Visa inlägg
Det handlar inte så mycket om motivation utan mer om att skapa nya beteenden som fastnar. Börja styrketräna tre dagar i veckan där du testar nåt schema som verkar roligt. Men om du sedan inte fastnar för schemat så slutar du inte gå till gymmet utan fortsätter ändå att gå dit, oavsett vad du hittar på där. Det handlar som sagt om att "programmera in" nya rutiner. Till slut är det så självklart att gå till gymmet att du inte ens reflekterar över det längre, då är motivation överflödigt.
Håller helt med. Problemet är att jag inte vet vilket schema som passar för mig, dvs. vad jag ska träna, hur många gånger osv. Mitt mål är ju att minska mitt fett. Skulle tro att jag ligger på ca 20% kroppsfett.
nybörjaren0 är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-11-30, 23:53   #9
wilhelmblomgren
Registered User

wilhelmblomgrens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av nybörjaren0 Visa inlägg
Håller helt med. Problemet är att jag inte vet vilket schema som passar för mig, dvs. vad jag ska träna, hur många gånger osv. Mitt mål är ju att minska mitt fett. Skulle tro att jag ligger på ca 20% kroppsfett.
Om du vill gå ner i vikt så är det kosten som i synnerhet spelar roll. I kombination med lågkolori-dieter (deff) så rekommenderas ofta styrkeprogram, dvs basövningar med låga repetitioner och hög vikt- Detta för att bibehålla styrkan. Men kring detta råder det också tvivel... Som allt annat så cirkulerar alltid olika rön. Men som nybörjare skulle jag rekommendera ett schema som SL5x5.
Gammal 2016-12-01, 12:32   #10
Young Hef
Registered User

Reg.datum: Sep 2014
Citat:
Ursprungligen postat av paropirat Visa inlägg
Utan motivationen att genomföra träningspassen kommer det vara betydligt tråkigare och ens träning går inte framåt.

Hur kan motivation vara överskattat?
Young Hef är inte uppkopplad   Svara med citat
Gammal 2016-12-01, 17:25   #11
wilhelmblomgren
Registered User

wilhelmblomgrens avatar

Citat:
Ursprungligen postat av Young Hef Visa inlägg
Utan motivationen att genomföra träningspassen kommer det vara betydligt tråkigare och ens träning går inte framåt.

Hur kan motivation vara överskattat?
Så kallad eufori-motivation är aldrig långvarig- Det kanske handlar om några veckor eller månader. men när motivationen då börjar dala så är det lätt att man slutar träna. Men om man har vanan och upplägget i din livstid, så fortsätter man trots bristande motivation.
Gammal 2016-12-02, 15:27   #12
Kaukasuskokosnöt
Vevar med spett

Kaukasuskokosnöts avatar

Reg.datum: Jul 2016
Citat:
Ursprungligen postat av wilhelmblomgren Visa inlägg
Så kallad eufori-motivation är aldrig långvarig- Det kanske handlar om några veckor eller månader. men när motivationen då börjar dala så är det lätt att man slutar träna. Men om man har vanan och upplägget i din livstid, så fortsätter man trots bristande motivation.
Håller med!
I början styrketränade jag för att jag blev nöjd efter att man klarat av ett pass och man kände sig trött i kroppen. Det är nog huvudanledningen till varför jag tränar idag också. För att få den där kicken av måbra-hormoner efter passet.

Längs resan har dock fler motiverande saker tillkommit. Märkte att jag började orka tyngre vikter på gymmet och man såg även en del resultat på kroppen. Detta blev mer och mer triggande och utan att man visste om det hade man ändrat sin livsstil. Idag sätter jag upp mål som jag försöker nå och när man når dem känner man att man har lyckats. Gymmet ger mig liksom en framtidstro på något sätt, jag ser tiden som något positivt: Tiden går, jag blir starkare!

Håller med om att man måste hitta sin egna drivkraft, annars håller det högst i ett par månader. Titta bara på gymmen veckorna efter nyår och jämför det med hur det ser ut i mitten av april.
Löpning: 10k 43:00, 5k 20:49.
"När man vill äta en Wasa Husman rätt upp och ner vet man att man är hungrig!" 🤓 - J.Gudiol
Kaukasuskokosnöt är inte uppkopplad   Svara med citat

Svara

Regler för att posta
Du får inte posta nya ämnen
Du får inte posta svar
Du får inte posta bifogade filer
Du får inte redigera dina inlägg

BB-kod är
Smilies är
[IMG]-kod är
HTML-kod är av

Forumhopp

Alla tider är GMT +1. Klockan är nu 09:34.